|
|
کدخبر: ۱۶۶۰۷۳

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ما باید در حوزه سیاست ها مراقب باشیم که سیاست های فرهنگی گرفتار زاویه از آرمان ها و اهداف متعالی نظام نشود ما باید مراقب باشیم سیاست های فرهنگی از سیاست های تعریف شده رهبری فاصله نگیرد.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی در نشستی که در خبرگزاری مهر داشت درباره رفع دغدغه های فرهنگی مردم و وظایف دولت و مجلس در حوزه های فرهنگی خاطرنشان کرد: نامگذاری سال ها با لحاظ شرایط ویژه کشور، مسائل ملی و منطقه ای در راستای برجسته کردن یک شعار انجام می شود که البته این نامگذاری منطقی است و به هیچ عنوان زودگذر نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ اشاره کرد و گفت: عموم شعارهایی که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می شوند با نگاهی کاملا سنجیده و از روی تدبیری است که ایشان روی مسائل مختلف دارند. این در حالی است که من اعتقاد دارم با همین نگاه های مدبرانه باید مساله ای اقتصادی چون مصرف را تبدیل به فرهنگ کرد. حمایت از تولید ملی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و توسعه و رشد اقتصادی کشور در دستور کار مسوولان قرار بگیرد. من معتقدم ارتقای فرهنگ عمومی، پاسداری و حراست از مبانی دینی و ملی باید جزو دغدغه های کلیدی مسولان کشور باشد و در همین راستا مجلس و دولت مسوولیت های بسیار خطیری بر عهده دارند.

حضور بخش غیر دولتی در عرصه اقتصاد

وی افزود: ما در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ یک نقشه راه ۵ ساله و یک نقشه یک ساله داریم. آن گاه که دولت و مجلس به طور جدی موضوعی را در دستور کار قرار می دهند یعنی برنامه ۵ ساله به طور دقیق و با یک نگاه فراگیر باید به آن نگاه شود و ضمن بررسی دقیق آن، راهکارهای تحقق هدف مورد نظر و روش های برداشتن موانع نیز ارائه شود و بعد از آن در بودجه کشور مورد توجه جدی نیز قرار گیرد که البته بودجه سالانه بر اساس قانون اساسی به عنوان لایحه توسط دولت به مجلس ارائه می شود بنابراین می بینیم که دولت نقش برجسته و تعیین کننده ای در حوزه های مورد نظر دارد.

ابوترابی با تاکید دوباره بر نقش جدی دولت در تحقق شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تصریح کرد: نقش دولت جدی است و من امیدوارم در مجلس شورای اسلامی و دستگاه های اجرایی کشور با نگاه به شعار ارزشمند سال جاری نسبت به تخصیص منابع و حمایت لازم از حوه فرهنگ قدم بردارند. البته یکی از حوزه های کلیدی که نقش مهمی در توسعه دارد اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حضور بخش غیر دولتی در عرصه اقتصاد است که در این رابطه بایستی قانون کاملی با عزم و اراده جدی با توجه به مصالح ملی اجرا شود.

بسیاری از قوانین کشور یک چالش جدی فراروی اقتصاد و فرهنگ است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما نسبت به واگذاری شرکت های دولتی از طریق بورس اقدام کنیم این واگذاری های در حد بالایی از سلامت انجام می شود. بازار سرمایه فعال می شود و به طور حتم سرمایه حوزه های رانتی کوچک شده و سرمایه از بازار ارز و طلا و مسکن به کلیت بازار سرمایه هدایت می شود که همه اینها می تواند دستاورد ارزشمندی برای کشورمان داشته باشد. این در حالی است که ارتقای بهره وری یکی از اهداف مهم برنامه ۵ ساله است بنابراین با توجه به موضوعات مطرح شده در جریان اقتصاد مقاومتی باید به طور جدی به شعار امسال توجه کرده و در ارتقای فرهنگ و اقتصاد گام های ارزشمندی را برداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: قدم دیگری که مورد توجه قرار گرفته رصد مسائل مختلف در ارتباط با حوزه اقتصاد و فرهنگ و تلاش برای تنظیم قوانین و تسهیل فضای کسب و کار است که این رویکرد یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام گیرد. من معتقدم بسیاری از قوانین کشور یک چالش جدی فرا روی اقتصاد و فرهنگ است که باید هرچه زودتر مورد بازنگری قرار گیرند.

مراقب باشیم در سیاست هایمان از سیاست های تعریف شده رهبری فاصله نگیرد

وی پیرامون دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری در پیام نوروزی ایشان خاطرنشان کرد: به گمان من بیانات مقام معظم رهبری ناظر بر نگرانی هایی در عرصه فرهنگ بود که این نگرانی ها در دو عرصه سیاست ها و برنامه ها اقدامات قابل تحلیلی است. ما باید در حوزه سیاست ها مراقب باشیم که سیاستهای فرهنگی گرفتار زاویه از آرمان ها و اهداف متعالی نظام نشود ما باید مراقب باشیم سیاستها از سیاستهای تعریف شده رهبری فاصله نگیرد. ما باید مراقب باشیم سیاست های فرهنگی امکان فعالیت جریان هایی که از نظر مبانی فکری، اعتقادی به نظام اسلامی ندارند فراهم نکند و سیاست های ما به تقویت باورها و اصول متقن سیاسی - انقلابی کشور شود.

نایب رییس مجلس تصریح کرد: یکی از ارکان تفکر سیاسی نظام رویارویی با نظام سلطه است که مبانی فکری، اعتقادی و منافع ملت ها را تهدید می کند که باید این حوزه از ارکان تفکر سیاسی نظام در سال اقتصاد و فرهنگ تقویت شود. متاسفانه گاهی قلم ها و سخن ها به گونه ای است که ما شاهد تضعیف این حوزه های کلیدی هستیم. ما باید در عرصه کتاب، مطبوعات، فیلم و عرصه رسانه های مکتوب و غیر مکتوب توجه داشته باشیم با تساهل و تسامح که منطبق با ارزش اسلام نیست روبه رو نباشیم و از سوی دیگر امکان حضور جریان های معارض انقلاب آن هم با رفتارها و روش های غیر اخلاقی را ندهیم.

تقوا معادل فرهنگ است

ابوترابی گفت: نباید فیلم هایی با مضامینی که ارزش های اسلامی و مبانی اعتقادی را مورد تهدید قرار می دهند، ارائه شود. اینها مسایل جدی است که سکان دار انقلاب نسبت به آن دغدغه دارند که مدیران باید به آن توجه کرده و عنایت ویژه ای به این موضوع داشته باشند. ارتقای فرهنگ در جامعه باید مورد توجه جدی همه ما باشد. فرهنگ چیزی جز راه رسیدن به زندگی و بهره گیری از مواهب الهی و بشری نیست و به هر میزان که راه و رسم برتر زندگی و روش های بهره گیری بهتر از مواهب طبیعی و الهی را مورد توجه قرار دهیم از سطح بالاتر فرهنگ نیز بهره برده ایم.

وی تاکید کرد: به هر میزان فضای تنفس فرهنگی جامعه ارتقا پیدا کند شما شاهد تعامل بهتر و سازنده تر بین افراد آن جامعه خواهید بود و مطمئن باشید هنجارها افزایش و ناهنجاری های به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد. ما با ارتقای فرهنگ است که می توانیم زندگی پرثمری داشته باشیم. من اعتقاد دارم واژه تقوا نیز که در آیات نورانی قرآن کریم بیانگر فضای تفکر و تنفس یک انسان در یک جامعه انسانی است، معادل فرهنگ است. من بر این باورم یک انسان متقی بالاترین سطح فرهنگ در راه رسم زندگی، استفاده از نعمت های الهی و بهترین رابطه با خداوند را دارد و این یعنی خود فرهنگ.

دفاع مقدس و اسارت جلوه های ناب از فرهنگ هستند

نایب رییس مجلس با بیان اینکه دفاع مقدس و تاریخ اسارت جلوه هایی زیبا از فرهنگ کشورمان است، ادامه داد: در دوران دفاع مقدس جبهه های ما جلوه زیبایی از بهترین فرهنگ بود و ما در هر کوی و برزن می دیدیم که مردم از همه اقشار از نیروهای رزمنده حمایت می کنند. ما در این دوران شاهد اوج همکاری و ایثار مردم و نیروهای مبارز و رزمنده بودیم این روند در دوران اسارت و اردوگاههای اسرای ایرانی در عراق نیز وجود داشت به طوریکه این جلوه زیبا از فرهنگی برآمده از تقوا برآمده بود.

وی با تجلیل از آزادگان و مرحوم ابوترابی در دوران اسارت گفت: در این اردوگاه ها جلوه ای از عالی ترین سطح تعامل و رفتار بین اسرای ایرانی وجود داشت. در این اردوگاه ها به قدری تعامل و رفتار انسانی و اسلامی میان اسرا وجود داشت که آنجا جامعه کوچکی از جمهوری اسلامی ایران بود. این یعنی یک فرهنگ دینی که اخوی بنده از اسارت به عنوان قطعه ای از بهشت یاد می کرد.

ابوترابی در بخش پایانی صحبتهای خود خاطرنشان کرد: هر قلم و قدمی که به ارتقای تقوا در جامعه کمک کند یک گام بلندی در ارتقای فرهنگ است و هر حرکت که تقوای سیاسی را مورد آسیب و تهدید قرار بدهد گامی برای فاصله از فرهنگ اسلامی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار