|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۷۵

فروردین ماه سال جاری ایران بیش از دو میلیارد دلار میعانات گازی و انواع محصولات پتروشیمی و گازی به بازار جهانی صادر کرد که کشورهایی همچون روسیه، مصر، کره جنوبی، چین، مکزیک، ژاپن، ترکیه و اکراین در لیست مشتریان ایران قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از افزایش صادرات نفت ایران به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز، حجم صادرات میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری پالایشگاه ها و مجتمع‎های پتروشیمی عسلویه هم در نخستین ماه سال جاری با افزایش روبرو شد.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش صادرات انواع محصولات گازی و پتروشیمیایی از پایانه گازی عسلویه به بازارهای جهانی، اعلام کرد: صادرات این محصولات گازی و پتروشیمی بیش از دو میلیارد دلار برآورد می شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشت رشدی ۹ درصدی داشته است.

بر این اساس فروردین ماه سال جاری حدود ۸۵۰ هزار بشکه میعانات گازی به ارزش ۷۸۰ میلیون دلار از پایانه گازی عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است که از نظر وزنی صادرات میعانات گازی رشدی ۳۸ درصدی و از نظر ارزشی رشدی حدود ۴۴ درصدی داشته است.

همزمان با افزایش صادرات میعانات گازی، در نخستین ماه فصل بهار امسال بیش از ۸۴۶ هزار تن انواع مایعات گازی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی و پلیمری به بازار جهانی عرضه شده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد ارزش ارزی صادرات محصول پتروشیمی و گازی شامل هوی اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، متانول حدود یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار برآورد می شود.

حجم صادرات محصولات گازی و پتروشیمی صادر شده ایران از پالایشگاه ها و مجتمع های عسلویه فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۲۸ دصد و از نظر حجمی رشدی ۱۱ درصدی داشته است.

کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزابیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اکراین، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک از مهمترین مشتریان محصولات گازی و پتروشیمیایی ایران بوده اند.

در همین حال بخشی از محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای همچون چین، روسیه، اکراین، تانزانیا و مصر صادر شده است.

در این بین سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن ۶۰ درصد و از نظر ارزش ۶۱ درصد بوده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار