|
|
کدخبر: ۱۶۷۶۴۳

وزیر اقتصاد کشورمان از دولت پاکستان خواست براساس قرارداد امضا شده خط لوله گاز ایران به پاکستان در زمان تعیین شده آماده و به بهره برداری برسد، در غیر این صورت هزینه های سنگینی که دولت ایران برای انجام این پروژه متحمل شده، بلا استفاده و معطل باقی می ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا در دیدار با وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان خواستار ارتقای همکاری های تجاری و بازرگانی در سطح مطلوب و شایسته دو کشور شد و اظهار داشت: سیاست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت همکاری های اقتصادی با سایر کشور ها بویژه کشورهای اسلامی و همسایه است و پاکستان از این نظر از موقعیت ویژه و ممتازی برخوردار است.

وی با اشاره به وجود پیشینه فرهنگی طولانی و نیز دین و مرز مشترک بین دو کشور ایران و پاکستان تصریح کرد: علی رغم روابط سیاسی خوبی که همیشه بین دو کشور وجود داشته، حجم روابط بازرگانی و تجاری در حد و اندازه دو کشور نمی باشد.

وزیر اقتصاد کشورمان خاطر نشان کرد: سفر آتی نخست وزیر پاکستان به ایران می تواند مقدمه و زمینه خوبی برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور باشد. خوشبختانه اخیراً مسئولیت کمیسیون مشترک دو کشور به وزارت اقتصاد ایران واگذار شده و امیدواریم در شهریور ماه(سپتامبر) این جلسه را برگزار نمائیم.

طیب نیا در ادامه این دیدار در خصوص میزان پیشرفت پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان گفت: براساس قرارداد امضا شده بین دو کشور، قرار شد در دسامبر ۲۰۱۴ این خط لوله آماده و به بهره برداری برسد. باوجود شرایط سخت اقتصادی و محدودیتهای مالی در ایران، دولت ما به تعهدات خود در این خصوص عمل کرده ولی دولت پاکستان تاکنون نتوانسته این پروژه را اجرا کند.

وزیر اقتصاد کشورمان از دولت پاکستان خواست براساس قرارداد امضا شده، این خط لوله در زمان تعیین شده آماده و به بهره برداری برسد، در غیر این صورت هزینه های سنگینی که دولت ایران برای انجام این پروژه متحمل شده، بلا استفاده و معطل باقی می ماند.

بحثصادرات نفت ایران و افزایش تعداد بازارچه های مرزی از دیگر موضوعات مورد بحثطرفین در این دیدار بود.

در ادامه این جلسه، وزیر مشاور در امور خارجه پاکستان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: انجام مقدمات سفر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به ایران در راستای توسعه و پیشبرد اهداف تجاری و بازرگانی دو کشور یکی از برنامه های سفرش به ایران است.

سرتاج عزیز با اشاره به رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار حجم روابط تجاری و بازرگانی دو کشور در سال ۲۰۱۰، اظهارداشت: می بایست این رقم را به سطح ۵ میلیارد دلار برسانیم. امیدوارم در سفر نخست وزیر پاکستان به ایران، محدودیت هایی که در زمینه ارتقاء سطح روابط خارجی دو کشور وجود دارد، برطرف شود.

وی خواستار تعدیل تعرفه های صادرات کالا به خصوص برنج از سوی دولت ایران شد و عوارض جاده ای و گمرکی، هزینه ها و مدت زمان صدور ویزا برای تجار و بازرگانان را از دیگر مشکلات موجود در توسعه روابط تجاری دو کشور عنوان کرد و با اشاره به فعالیت تنها یک بازارچه مرزی در منطقه تفتان، خواستار افزایش تعداد بازارچه های مرزی در منطقه شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار