|
|
کدخبر: ۱۶۷۹۰۷

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: همزمان با ادامه روند کاهشی مصرف بنزین در کشور پس از تعیین قیمت های جدید، تراز تولید و مصرف بنزین ایران مثبت شده که این مسئله به افزایش حجم ذخایر استراتژیک این فرآورده در انبارهای نفت کشور می انجامد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با گذشت پنج روز از آغاز اجرای رسمی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و تعیین قیمت های جدید بنزین، مصرف این فرآورده نفتی کماکان به سیر رو به سقوط خود ادامه می دهد.

برآوردها حاکی از آن است که از روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور در محدوده ۵۳ تا ۶۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

سال گذشته متوسط مصرف بنزین کشور با ثبت رشدی حدود هشت درصدی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز رسید و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد لیتر بنزین در کشور دود شد و پیش بینی می شد مصرف این فرآورده پر طرفدار نفتی در صورت ثبات قیمت ها، در سال جاری به ۷۵ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

علاوه بر این تا پیش از گرانی قیمت این محصول میان تقطیری پالایشگاه های نفت، در چند مرحله مصرف روزانه بنزین کشور حتی با ثبت رکوردهای جدید سه رقمی شده و از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

همزمان با کاهش مصرف بنزین، متوسط مصرف گازوئیل هم به کمتر از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است و پیش بینی مسئولان وزارت نفت از تداوم کاهش مصرف بنزین و گازوئیل با اولویت شهرهای کوچک حکایت دارد.

در حال حاضر به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه های نفت، بدون احتساب بنزین تولیدی پتروشیمی ها حدود ۶۱ میلیون لیتر در روز است و تا چند هفته آینده با بهره برداری از مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به ۶۵ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

بر این اساس در شرایط فعلی با احتساب روند کاهشی مصرف و ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه ها، برای نخستین بار در طول دو سال گذشته تراز تولید و مصرف این محصول نفتی مثبت شده است.

تا پیش از افزایش قیمت بنزین، وزارت نفت دو سناریوی ادامه تولید بنزین پتروشیمی ها و افزایش واردات را برای جبران کسری بنزین داخلی در دستور کار قرار داده بود که در نهایت معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی از برنامه رشد سه برابری واردات بنزین و افزایش واردات این فرآورده نفتی از بازارهای جهانی به ۱۰ میلیون لیتر در روز خبر داد.

این در حالی است که با گرانی قیمت بنزین به ۱۰۰۰ تومان و رشد منفی مصرف آن پیش بینی می شود با تدوام شرایط فعلی در آینده ای نزدیک نیازی به تولید بنزین در پتروشیمی ها و یا واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور نباشد.

با ادامه روند کاهش مصرف بنزین در کشور، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش ذخایر استراتژیک بنزین در انبارهای نفت خبر داده است.

کاظمی همچنین پیش از این به طرح های افزایش ظرفیت در برخی از پالایشگاه های کشور اشاره کرد و گفته بود: سعی داریم تا جایی که ممکن است ظرفیت تولید بنزین داخلی را افزایش دهیم و در اواخر سال آینده و با وارد شدن فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار بهره برداری، از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد.

از اینرو بنا به گفته معاون وزیر نفت، با تداوم مصرف فعلی و بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی در آینده واردات بنزین از خارج کشور متوقف خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار