|
|
کدخبر: ۱۶۹۴۶۴

پاسخ پتروشیمی ها به معاون اول رئیس جمهور؛

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی نسبت به انتقادات اخیر معاون اول رئیس جمهوری در مورد عملکرد ارزی پتروشیمی ها پاسخ داد و گفت: ما حاضریم این موضوع را ثابت کنیم که ارزهای صادراتی را وارد بازار کرده ایم و این موضوع می تواند از طریق ارز فروخته شده توسط پتروشیمی ها به صرافی های مجاز بررسی شود.

احمد مهدوی ابهری در گفتگو با مهر در مورد انتقادات اخیر معاون اول رئیس جمهور نسبت به عملکرد ارزی پتروشیمی ها و اینکه ارزهایشان را وارد کشور نمی کنند و وقتی بازار ارز با شوکی مواجه می شود، رئیس کل بانک مرکزی باید با آنان تماس بگیرد و بگوید ارزتان را وارد بازار کنید، گفت: چنین چیزی را قبول ندارم، اگر پتروشیمی ها ارز خود را وارد کشور نکنند، کجا ببرند؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی افزود: پتروشیمی ها باید برای تهیه ریال، ارز خود را وارد بازار کنند، تنها بخشی از آن به خاطر فاینانس و خرید قطعی هزینه می شود و بقیه آن وارد کشور می شود، زیرا نیاز به ریال دارند و باید دلار خود را در بازار به ریال تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها تمام ارز خود را به بازار عرضه می کنند، ادامه داد: ما حاضریم این موضوع را ثابت کنیم و اینگونه نیست که ارز خود را وارد کشور نکنیم. پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که امسال اگر صادرات افزایش یابد، ماهانه حدود یک میلیادر دلار ارز توسط پتروشیمی ها وارد بازار میشود.

مهدوی، این مباحثرا ظلم به پتروشیمی ها تلقی کرد و با اشاره به تعهد دولت برای بدهی ها، اظهارداشت: هم اکنون واحد جدید اوره پتروشیمی شیراز در حال ساخت است، این واحد وامی از دولت دریافت نکرده، بنابراین لازم است که ارز صادراتی را به ریال تبدیل کرده و واحد خود را بسازد.

وی با انتقاد از اینکه مطلب عنوان شده صحیح نیست، گفت: ما حاضریم ارزی که پتروشیمی ها چه بخش خصوصی و چه دولتی وارد بازار کرده اند و به صرافی هایی مجاز که بانک مرکزی آنها را تعیین کرده است، مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سئوال که آیا اخیرا رئیس کل بانک مرکزی تماسی با پتروشیمی ها برای اینکه ارز خود را وارد بازار کنند، داشته است یا خیر؟ گفت: اخیرا سیف تماسی با پتروشیمی ها در این زمینه برقرار کرده اما عرضه ارز توسط پتروشیمی ها به بازار به خاطر تماس رئیس کل بانک مرکزی نبوده است، این کاری است که ما همواره انجام می دهیم.

قطعی گاز منجر به کاهش عرضه ارز در فروردینشد

وی با اشاره به قطعی گاز در بهمن ماه سال گذشته و کاهش صادرات محصولات و مشکلاتی که برای پروسه صادرات از این ناحیه ایجاد شد، عنوان کرد: این موضوع باعثکاهش عرضه ارز به بازار در فروردین ماه نسبت به ماه های قبل از آن شد، این در حالی است که اینگونه نیست که امروز محصول را بفروشیم و فردا پول آن وارد جیبمان شود، بلکه دریافت پول و این فرآیند زمان بر است.

مهدوی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها هیچ ارزی را نگه نداشته اند، در پاسخ به این سئوال که آیا بانک مرکزی مشخصا از پتروشیمی ها درخواست کرده است که در زمان مشخصی، مبلغ مشخصی از ارز را وارد بازار کنید؟ خاطرنشان کرد: خیر، چنین چیزی نیست و چنین درخواستی از ما صورت نگرفته است.

اسحاق جهانگیری در نشست هم اندیشی صنعتگران و فعالان اقتصادی که روز چهارشنبه شب در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با انتقاد از عملکرد ارزی پتروشیمی ها، گفت: پتروشیمی ها چرا ارزشان را وارد کشور نمی کنند و وقتی بازار ارز با شوکی مواجه می شود، رئیس کل بانک مرکزی باید با آنان تماس بگیرد و بگوید ارزتان را وارد بازار کنید. برهمین اساس، از پتروشیمی ها می خواهم ارزشان را وارد کشور کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار