|
|
کدخبر: ۱۷۱۶۶۱

یک مقام وزارت نفت به خبرگزاری فرانسه خبر داد

خبرگزاری تسنیم: یک مقام وزارت نفت از حضور ۳ برابری شرکت های خارجی در نمایشگاه نفت و گاز امسال نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: ۶۰۰ شرکت خارجی و ۱۲۰۰ شرکت ایرانی برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده اند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمفرانس پرس طی گزارشی نوشت: نمایشگاه سالانه نفت و گاز ایران، امروز در تهران آغاز به کار می کند. این در حالی است که ۶۰۰ شرکت خارجی به دنبال استفاده از فرصت این نمایشگاه هستند تا در صورت لغو تحریم های غرب علیه ایران، بتوانند به پروژه های عظیم نفت و گاز در ایران بازگردند.
بخش انرژی ایران با دارا بودن بخشی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان، ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد، اما این بخش به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به شدت آسیب دیده است.
شرکت های بزرگ فعال در زمینه انرژی از آن زمان تاکنون به دلیل تحریم ها یا از این کشور خارج شده اند و یا همکاری های خود با تهران را متوقف نموده اند.
شرکت های بزرگ نفتی آسیایی به دنبال پر کردن این خلاء بوده اند، اما ایران هفته گذشته، با اشاره به کوتاهی شرکت ملی نفت چین در عمل به تعهداتش، یکی از قراردادهای خود با این شرکت را لغو کرد.
این گزارش افزود: از زمان به اجرا گذاشته شدن توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه ۱ + ۵ در ماه ژانویه، ایران اجازه حفظ سطح صادرات نفت خود در حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز را پیدا کرده است.
به رغم اینکه این رقم از صادرات نفت نسبت به یکی دو سال گذشته افزایش نشان می دهد، اما میزان فعلی صادرات نفت ایران نسبت به پیش از تحریم ها، کاهش قابل توجهی داشته است. ایران در اواخر سال ۲۰۱۱، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام صادر می کرد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و بیژن زنگنه، وزیر نفت این کشور در ماه های اخیر گفته اند که ایران از سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی توسط شرکت های نفتی بین المللی منتفع خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ایران در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: نمایندگان منطقه ای شرکت های توتال فرانسه و زیمنس آلمان در بین ۶۰۰ شرکت خارجی ای هستند که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران ثبت نام کرده اند.
اکبر نعمت اللهی افزود: تعداد شرکت های خارجی ثبت نام کرده برای حضور در این دوره از نمایشگاه سه برابر سال ۲۰۱۳ است. ۱۲۰۰ شرکت ایرانی نیز در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.
وی گفت: «توتال و زیمنس با مسئولان منطقه ای خود شرکت خواهند کرد و شرکت های چینی نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند.»
ایران و قدرت های جهانی در حال آماده شدن برای برگزاری پنجمین دور مذاکرات هسته ای در هفته آینده در وین هستند.
نعمت اللهی افزود: تقریبا یک سال پس از انتخاب روحانی، «مشارکت خوب شرکت های خارجی اجازه نوسازی روابط و ارائه پروژه ها را به ما می دهد.»
یک تاجر غربی مستقر در تهران که در پروژه های مهندسی پتروشیمی فعالیت دارد گفت، امیدهای زیادی به بازگشت به پروژه های عظیم وجود دارد.
وی افزود: «من امیدوارم که مقامات غربی به دلیل فضای سیاسی کلی موجود در ایران مهربانانه تر رفتار کنند.» وی خاطرنشان کرد که شرکت متبوعش حضور خود در ایران را حفظ کرده است تا در صورت برداشته شدن تحریم ها آماده واکنش به وضعیت جدید باشد.
هاتف حائری، کارشناس مسائل انرژی در تهران گفت، حضور قوی تر شرکت های خارجی در نمایشگاه امسال نشان دهنده بهتر شدن وضعیت برای انعقاد قراردادهاست.
وی افزود: «بازار انرژی در ایران بازاری عظیم است… با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در برنامه پنج ساله، بخشی از این سرمایه گذاری باید از خارج از کشور بیاید.»
ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان پس از روسیه را در اختیار دارد.
اما یک کارشناس اقتصادی دیگر در تهران که در این نمایشگاه حضور خواهد داشت، نظر محتاطانه تری نسبت به این وضعیت داشت و گفت، بزرگترین شرکت های نفتی جهان نمایندگان جهانی خود را به این نمایشگاه اعزام نمی کنند.
انتهای پیام / / ۱۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار