|
|
کدخبر: ۱۷۳۷۱۰

در گفت وگوی مدیر امور بین الملل شرکت نفت با تسنیم

خبرگزاری تسنیم: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این که بنزین از طریق واسطه ها وارد کشور می شود دلیل اعلام عمومی نشدن برخی از استانداردهای بنزین وارداتی را تشریح کرد.

محسن قمصری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا در واردات بنزین استاندارد ۴۹۰۴ – استاندارد اجباری مصوب سازمان ملی استاندارد - رعایت می شود؟ گفت: " ما استاندارد خودمان را داریم، خیلی از استانداردهای شواری عالی استاندارد با استانداردهای شرکت نفت می خواند. واردات بنزین هم بر اساس استانداردهای شرکت ملی نفت است و در خیلی از موارد از استاندرادهای سازمان استاندارد بهتر است. "

وی با اشاره به این که بنزین بر اساس " استاندارد مصرفی " که همان استاندارد شرکت ملی نفت است وارد می شود گفت: بر اساس این استاندارد باید آروماتیک بنزین وارداتی ۴۵ درصد، بنزن پنج درصد، گوگرد ۱۰۰۰ پی. پی. ام باشد البته کیفیت بنزین وارداتی بهتر از این است به طوری که آروماتیک آن ۲۵ درصد، بنزن ۱.۲ درصد، گوگرد ۱۰۰ پی. پی. ام و اکتان بین ۹۲ تا ۱۰۰ است.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مورد این که استانداردهای شرکت ملی نفت پایین تر از استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش است گفت: بنزین وارداتی قرار نیست مستقیم مصرف شود بلکه با تولیدات داخلی مخلوط می شود به همین دلیل بنزین های مختلفی وارد کشور می شود.
قمصری در پاسخ به این سوال که آیا تحریم های وضع شده سال ۱۳۸۹ بر واردات بنزین به کشور در حال حاضر برداشته شده است؟ اظهار کرد: " همچنان برقرار است و از بین نرفته است. هیچ تغییری در شرایط تحریم ایجاد نشده است. "
او در پاسخ به این پرسش که پس چگونه بنزین به کشور وارد می شود گفت: به روشهایی که خودمان بلد هستیم.
قمصری با تایید اینکه با وجود تحریم ایران قادر به مذاکره مستقیم با پالایشگاه ها برای دریافت بنزین نیست و واردات این فرآورده از طریق واسطه ها انجام می شود یادآور شد: این شرایط از مضار تحریم است.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مورد علت درج نشدن بنزن و آروماتیک در نتایج آنالیز بنزین وارداتی گفت: " چون جز استانداردها نیست اما شرکت ملی نفت این دو شاخص را کنترل می کند البته در مشخصات خرید هم وجود دارد. "
وی اظهار کرد: دلیلی ندارد که شرکت ملی نفت همه چیز را اعلام کند. ما در شرایط تحریم هستیم و اگر بخواهیم همه چیز را اعلام کنیم جلوی واردات بنزین را می گیرند.
وی با تاکید بر این که به دلیل مصالح ملی عدد آروماتیک و بنزن بنزین وارداتی اعلام نمی شود توضیح داد: با توجه به این که هر پالایشگاهی مشخص است که چه فرآورده ای و با چه کیفیتی تولید می کند، اگر این دو شاخص مطرح شود مشخص می شود که مبدا بنزین وارداتی کجاست. مانند نفت خام، بدون آن که ذکر شود نفت خام ایران است از مشخصات آن می توان فهمید که نفت خام متعلق به چه کشوری است.

قمصری در مورد اقتصادی بودن تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی یا بنزین وارداتی گفت: ریفرمیت تولید واحدهای پتروشیمی محصولی میانی است که به درد مصرف سوخت نمی خورد اما به دلیل محدودیت های سالهای اخیر از این محصول استفاده شده است. بنزن بنزین پتروشیمی ۱۲ درصد است و نباید آن را مصرف کرد و الان که می توانیم بنزین وارد کنیم چرا از بنزین پتروشیمی استفاده کنیم؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار