|
|
کدخبر: ۱۷۳۸۱۱

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور گفت: در بحثثبت میراثناملموس رقابت مردود است یعنی اگر شما بگویید که من اولین کشوری هستم که عاشورا دارم، پرونده شما رد می شود.

فرهاد نظری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که اگر یک اثر ناملموس ما که مشترک با کشورهای دیگر هم بوده اما ایران پایه گذار آن بوده است، توسط یک کشور دیگر به ثبت جهانی برسد آیا بعد از چندین سال ریشه این فرهنگ که ما بودیم به دست فراموشی سپرده نمی شود اظهار داشت: اول باید به این نکته باید توجه داشت که آیا تحقیق فقط بر اساس پرونده یونسکو انجام می شود یا خیر؟

وی اضافه کرد: منابع متعدد و بی شمار دیگری هم داریم که می توان به آن برای تحقیق مراجعه کرد و خود پرونده هم بر اساس آن ها نوشته شده است، یعنی اگر به بند آخر پرونده یونسکو مراجعه کنیم فهرست منابع پرونده های تک ملیتی و چند ملیتی آمده است یعنی این پرونده با اتکا به این منابع بسته شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور تصریح کرد: موضوع دیگر این که در بحثثبت میراثناملموس رقابت مردود است یعنی اگر شما بگویید که من نخستین کشوری هستم که عاشورا دارم، پرونده شما رد می شود چون این رقابت باعثمی شود که شما از کشورهای دیگر دور شوید در حالی که اساس اصل کنوانسیون ۲۰۰۳ تقارب فرهنگ هاست.

نظری خاطرنشان کرد: این موضوع با اثر تاریخی ملموس متفاوت است در میراثتاریخی می توانیم بگوییم کهن ترین سایت تاریخی یا بلندترین برج آجری دنیا که اتفاقاً اینها امتیاز است ولی در میراثناملموس که بحثفرهنگ است نه تنها امتیاز محسوب نمی شود که موجب می شود اثری به ثبت نرسد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار