|
|
کدخبر: ۱۸۰۶۴۲

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از اهداف مهم ما این است که از دانشگاه نسل اول و دوم عبور کرده و به دانشگاه نسل سه و چهار برسیم.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس ، محمد آقاجانی، رییس دانشگاه علوم پرشکی شهید بهشتی، در آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره آموزشی که در این دانشگاه برگزار شد، ضمن نکوداشت هفته آموزش و مقام استاد و قدردانی از اساتید عرصه آموزش، سال 1364 را نقطه عطفی در حوزه آموزش علوم پزشکی دانست و اظهار داشت: تشکیل دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اتفاق بزرگی بود که تغییر مهمی را در حوزه علوم پزشکی و آموزش و پژوهش ایجاد کرد. با توجه به اینکه امروز شاهد تغییراتی در روند اداره دانشگاه ها هستیم، فرصت خوبی مهیا شده است که از عرصه نظام سلامت برای رشد دانش پزشکی استفاده کنیم.

وی با اشاره به گسترش چشمگیر علوم پزشکی در سال های اخیر، گفت:در حال حاضر در عرصه خدمات پزشکی نه تنها نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نیست، بلکه افراد زیادی از کشورهای دیگر نیز برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند. همچنین دریافت خدمات پزشکی در نقاط محروم، گسترش دانشکده های علوم پزشکی و افزایش فارغ التحصیلان و توسعه مراکز آموزشی و پژوهشی از سایر اتفاقات مهم صورت گرفته در این سال ها بوده است.

آقاجانی با تاکید بر لزوم توجه به حوزه آموزش، بیان کرد: باید مراقب باشیم که درمان بر آموزش سایه نیفکند. باید از این فیلد بزرگ برای توسعه آموزش پزشکی استفاده کنیم. از آنجا که تامین خدمات سلامت برعهده دانشگاه ها است، به ویژه در زمان کمبود منابع مالی، مشکلاتی ایجاد می شود که باید با برنامه ریزی دقیق در راستای رفع آنها تلاش کنیم .

رییس دانشگاه با بیان این مطلب که دانشگاه یک رسالت بزرگ علمی در جهت تربیت نیروی متخصص و تولید علم برعهده دارد و باید به طور جدی این رسالت را در سرلوحه کار قرار دهد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ماموریت های متعددی دارد؛ در حوزه آموزش با داشتن 13دانشکده، 1400 عضو هیات علمی و 14000 دانشجو وظیفه بسیار مهمی در راستای تربیت نیروی متخصص برعهده دارد. در حوزه پژوهش نیز با داشتن 70 مرکز تحقیقاتی و 5 پژوهشکده و محققان برجسته در زمینه تولیدات علم و فناوری در تلاش است.

وی در ادامه گفت: همچنین مسوولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی 5,5 میلیون نفر از ساکنان استان تهران برعهده این دانشگاه است. علاوه برآن از سراسر کشور نیز آحاد مردم برای دریافت خدمات به بیمارستان های ما مراجعه می کنند که بر طبق آمار، 58 درصد بیماران بستری در بیمارستان های ما از سایر استان ها به تهران مراجعه کرده اند.

آقاجانی با بیان این که باید نگاه ملی به دانشگاه و موقعیت دانشگاه داشته باشیم، ادامه داد: برنامه های متعددی نظیر افزایش جذب دانشجویان خارجی، قرارداد با دانشگاه های متعدد خارجی، تبادل علمی در حوزه پژوهش و آموزش و اجرای دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه های معتبربین المللی در دستور کار است.

رییس دانشگاه در ادامه گفت: یکی ازاهداف مهم ما این است که از دانشگاه نسل اول و دوم عبور کرده و به دانشگاه نسل سه و چهار برسیم. بدون شک جامعه ای که از سطح رفاه اجتماعی و سطح سلامت قابل قبول، امید به زندگی افزایش یافته برخوردار شده باشد توانسته به ماموریت خود عمل کند. بنابراین باید کیفیت زندگی افراد را مورد توجه قرار دهیم تا افراد سالم و توانمند در جامعه داشته باشیم.

آقاجانی با اشاره به این مطلب که فرصت های زیادی در دانشگاه وجود دارد افزود: وجود اساتید فرهیخته و نام آور در این دانشگاه یک فرصت است که در عرصه های علمی و آموزشی می درخشند و منشا خدمات خیرهستند. گروههای آموزشی ما در سطح ملی بسیار مطرح هستند ، همچنین تعداد بسیاری از 14000 دانشجوی این دانشگاه نخبه هستند.

رییس دانشگاه در ادامه با اشاره به برنامه های آتی حوزه آموزشی دانشگاه خاطرنشان کرد: در این دوره اجرای برنامه تحول آموزش پزشکی و بسته های 12 گانه آن را مورد تاکید قرار داده ایم و توسعه اخلاق پزشکی و حرفه ای در برنامه ریزی ها سرلوحه کار قرار گرفته است. در ارتقا و ترفیع اساتید نیز به مقوله آموزش توجه بیشتری کرده ایم و به توانمندسازی دانش آموختگان متناسب با نیازهای نظام سلامت توجه بیشتر خواهیم کرد.

آقاجانی با اشاره به محدودیت منابع فیزیکی و انسانی بر ضرورت استفاده از امکانات موجود با حداکثر بهره وری، نوآوری و خلاقیت در روش های آموزشی، توجه به مشکلات نظام سلامت در برنامه ریزی های آموزشی را مورد تاکید قرار داد.

وی دانشگاه را محل تبادل آرا و کسب نظرات عنوان کرد و افزود: مدیریت دانشگاه در سطوح مختلف به مدیریت مشارکتی و فراگیرانه توجه ویژه می کند. همچنین بازنگری طرح ریفرم بسیار با اهمیت است و با توجه به این که طرح ریفرم نتایج خوبی داشته بازنگری آن امری ضروری به شمار می رود.
رییس دانشگاه همچنین بر ارتقای جایگاه گروه های آموزشی تاکید کرد و گفت: گروه های آموزشی ما باید در سطح ملی سرآمد باشند. بنابراین باید برنامه ریزی، نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار این گروه ها قرار دهیم و بستر مناسب برای رشد آنها در سطح ملی و فراملی فراهم سازیم.

آقاجانی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را اولین دانشگاهی برشمرد که احکام هیات ممیزه را صادر کرده است و با اشاره به طرح راه اندازی مرکز امور هیات علمی در حوزه آموزش، تشکیل کمیته های تخصصی و کمیته های منتخب دانشگاهی، تشکیل هیات جذب، اظهار داشت: برنامه جدی ما جذب اعضای هیات علمی نخبه است. برای رشد چشمگیر آموزشی و ارتقای جایگاه در سطح بین المللی و ارتقای پژوهش، نیازمند ستاره های پزشکی هستیم. در این راستا دانشگاه با طراحی مسیر میانبر سعی در جذب نخبگان دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پایان سخنان خود، ضمن گرامیداشت روز استاد از تمامی دست اندرکاران برگزاری جشنواره قدردانی کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار