|
|
کدخبر: ۱۸۳۲۰۲

وقتی در برخی محافل، سخن از پوشش و حجاب به میان می‌آید، برای برخی افراد که عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید حجاب داشت؟آیا کشورهای غربی و غیرمسلمان که حجاب ندارند مشکلی برایشان پیش می‌آید؟

وقتی در برخی محافل، سخن از پوشش و حجاب به میان می‌آید، برای برخی افراد که عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید حجاب داشت؟آیا کشورهای غربی و غیرمسلمان که حجاب ندارند مشکلی برایشان پیش می‌آید؟ یا برخی در این بحث‌ها عنوان می‌کنند که مسئله حجاب و آزاد شدن آن ‌یک مسئله‌ای است که باید به آن تن داد و وقتی از آن‌ها در مورد عواقب بی‌حجابی، نگاه‌های آلوده و... می‌پرسی با پاسخ " یک مدت بگذره عادی میشه، مگه الان تو جاهای دیگر حجاب نیست چی شده برای اون ها عادی شده" مواجه می‌شویم.اما آیا واقعاً برای غرب بی‌حجابی و برهنگی عادی شده است؟

با بررسی آمار تجاوز در کشورهای اروپایی به‌راحتی می‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم، تجاوزهایی که از محیط مدرسه تا محیط کار و حتی بخش‌های نظامی را درگیر خودکرده است. اخیراً نیز سازمان ملل از تجاوز به یک‌سوم کارکنانش پرده برداشت. آمارهای قضائی آمریکا نشانگر آن است که از هر 6 زن، یک نفر مورد تجاوز قرارگرفته است. با یک جستجوی کوتاه می‌توان نام کشورهایی چون فرانسه، کانادا، آلمان، انگلستان و... را در صدر لیست بیشترین تجاوزات مشاهده کرد.

به‌راستی اگر مسئله حجاب و مسائل جنسی به ‌مرور زمان برای انسان قابل‌حل است، پس علت این مسائل در کشورهای دیگر چیست؟

قبل از اینکه این پاسخ در ذهنتان ایجاد شود که مگر در ایران یا کشورهایی که اکثریت را مسلمانان تشکیل می‌دهند این اتفاق نمی‌افتد، باید بگویم که اولاً میزان مشکلات اخلاقی با آمار گفته‌شده مثل آمریکا به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نیست، ثانیا این میزانی که در کشور وجود دارد نیز می‌تواند از عدم رعایت مباحث دینی باشد.

یک مورد دیگر که شاید بیان آن به فهم بهتر موضوع کمک کند، نگاه به گذشته و پیشینه ایرانیان در بحث حجاب است. در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید تا آثار باستانی و کتب به‌جای مانده قدیمی، کاملاً داشتن حجاب برای یک زن ایرانی را می‌توان مشاهده کرد، درزمانی که حتی سخنی از اسلام نبود.

به‌راستی این نفوذ بیگانگان و رسانه‌های معاند در مورد حجاب و آزادی‌های فردی بیان‌شده توسط علی نژادهای خودفروخته چه سنخیتی با تاریخچه و جایگاه ما در طول تاریخ دارد؟

آن زمان که غرب هیچ ارزشی برای زن قائل نبود و صرفاً نگاه به زن، یک نگاه ابزاری بود یا زن را فقط موجودی برای برآورده کردن نیازهای جنسی مردان می‌دانستند، جایگاه زن در ایران و اسلام به چه شکل بود؟ قبل از آن‌که عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی غربی بخواهند جایگاه زن ایرانی را به او نشان بدهند، کاش به تاریخ ایران نیم‌نگاهی می‌انداختند تا متوجه شوند جایگاه زن نزد ایرانیان کجا بوده و هست.

اما نباید از این نکته هم غافل شد که برخی تصمیمات متأسفانه غلط و غیر کارشناسی و همچنین عدم آگاهی بخشی درست در جامعه به‌خصوص نوجوانان و کودکان باعث همراهی برخی افراد با این گروه‌ها شده است. هنگامی‌که با این نوجوانان در مورد مسئله حجاب صحبت می‌کنیم و معایب آن را درست و منطقی بیان می‌کنیم و به نمونه‌های خارجی اشاره‌کرده و جایگاه زن را برایشان تبیین می‌کنیم، تازه متوجه می‌شوند این جیره‌خواران که فقط با بوی دلارهای آمریکایی مست شده و خودفروشی می‌کنند و آینده دختران این سرزمین برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد چه نقشه‌ای برایشان کشیده‌اند.

با نگاه به این نکته که قرآن کریم به‌عنوان راهنما از سوی خالق انسان که همه امیال و رفتار او را می‌شناسد، نکاتی را برای زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بیان نموده است، باید گفت که اگر به آن درست توجه شود نتیجه‌اش قطعاً سعادت خواهد بود، قرآن کریم نه‌تنها نوع پوشش صحیح را به انسان نشان داده، بلکه نحوه ترویج درست آن را نیز بیان کرده است.

روش صحیح ترغیب جامعه به مقوله حجاب دارای ابعادی است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده درست از ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی در جهت آگاهی بخشی جوانان درزمینه حجاب، افزایش آگاهی خانواده‌ها برای پاسخ منطقی به سؤالات کودکان و نوجوانان، آگاهی بخشی به جوانان در مورد جایگاه واقعی زن (مادران آینده)، طراحی و تولید لباس‌های جوان‌پسند منطبق با الگوی ایرانی-اسلامی، تولیدات فرهنگی هدفمند و باکیفیت، آموزش صحیح در مراکز آموزشی و تربیتی از مقاطع ابتدایی، بیان تفاوت نوع نگاه زن و مرد ، افزایش استحکام خانواده و ایجاد شرایط ایده آل برای تشکیل خانواده توسط جوانان، امربه‌معروف و نهی از منکر با روش دینی و صحیح نه با برخوردهای غیرمنطقی.

 

محمد بابایی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار