|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۰۵

دادستان های سوئیس بلاتر و پلاتینی را به کلاهبرداری متهم کردند

دو مرد پس از تحقیقات شش ساله در مورد پرداختی که بلاتر اجازه داده بود از فیفا به پلاتینی پرداخت شود، متهم شدند.

به گفته دفتر دادستانی کل سوئیس، سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا و میشل پلاتینی، رئیس سابق یوفا، به دلیل ترتیب دادن غیرقانونی پرداخت دو میلیون فرانک سوئیس (2.19 میلیون دلار) به کلاهبرداری متهم شدند. این دو مرد روز سه‌شنبه پس از تحقیقات شش ساله در مورد پرداختی که بلاتر در سال 2011 مجوز پرداخت از سوی فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به پلاتینی را صادر کرد، متهم شدند. بلاتر و پلاتینی گفتند که این پرداخت برای حقوق عقب افتاده بوده است.

OAG سوئیس گفت: "این پرداخت به دارایی های فیفا آسیب زد و پلاتینی را غیرقانونی غنی کرد." OAG بلاتر و پلاتینی را به "کلاهبرداری، در جایگزینی اختلاس، در جایگزینی دیگر سوء مدیریت جنایی و همچنین جعل سند" متهم کرد. پلاتینی، بزرگ فوتبال که کاپیتان فرانسه در قهرمانی اروپا در سال 1984 بود، نیز به عنوان شریک جرم متهم شد.

تحقیقات سوئیس در بحبوحه یک سری رسوایی‌هایی که فیفا را فراگرفته آغاز شد. این ماجرا منجر به تحقیقات اخلاقی فیفا شد و به دنبال آن هر دو نفر مجبور به ترک سمت خود شدند. بلاتر 85 ساله و پلاتینی هر دو در سال 2016 به دلیل پرداختی که با تایید بلاتر برای کارهایی که یک دهه قبل انجام داده بودند، به مدت 6 سال از فوتبال محروم شدند. هر دو هر گونه تخلف را رد کرده اند.

بلاتر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: من با خوش‌بینی منتظر محاکمه در دادگاه جنایی فدرال هستم و امیدوارم این داستان به پایان برسد و با تمام حقایق به درستی برخورد شود.

وی افزود: در مورد پرداخت مبلغ دو میلیون فرانک از فیفا به میشل پلاتینی فقط می توانم حرف خود را تکرار کنم: این بر اساس یک قرارداد شفاهی بود که فعالیت های مشاوره ای پلاتینی برای فیفا بین سال های 1998 تا 2002 را تنظیم می کرد. بلاتر گفت که پرداخت به تعویق افتاده است زیرا فیفا قادر به پرداخت کل مبلغ نیست و پلاتینی فقط در سال 2010 ادعای خود را برای این پول مطرح کرده است.

رئیس سابق فیفا گفت که پرداخت‌ها توسط «همه ارگان‌های مسئول فیفا» تأیید شده است و پلاتینی مالیات این مبلغ را «در محل اقامت خود در سوئیس» پرداخت کرده است. پلاتینی گفت که او فقط از طریق گزارش های رسانه ای اخبار محاکمه را شنیده است. «این روش‌ها گسترش بی‌رحمی دادستان برای دخالت بی‌رویه من در پرونده‌ای است که در آن تمام حسن نیت من به رسمیت شناخته شده است. من این اتهامات بی اساس و ناعادلانه را کاملاً به چالش می کشم.» دومینیک نلن، وکیل پلاتینی گفت که مطمئن است هافبک سابق یوونتوس بی گناهی خود را ثابت خواهد کرد. او گفت: «این که دفتر دادستانی فدرال علیه موکل من بدون شنیدن شهودی که ما در جریان دادرسی درخواست کرده‌ایم، شکایت‌کننده مطرح کرد.» از دیدگاه دفاع، واضح است که تحقیقات باید مدت ها پیش متوقف می شد. در پرونده‌ها گزارش‌ها و اسناد کافی وجود دارد که بی‌گناهی موکلم را ثابت می‌کند. او افزود: "من 100 درصد مطمئن هستم که می توانیم بی گناهی موکلم را در دادگاه ثابت کنیم."

OAG گفت که تحقیقاتش نشان داد که پلاتینی بین سال های 1998 تا 2002 به عنوان مشاور برای بلاتر رئیس وقت فیفا کار می کرد و غرامت سالانه 300000 فرانک سوئیس در یک قرارداد کتبی توافق شده بود. OAG گفت پلاتینی فاکتوری را ارسال کرده و به طور کامل پرداخت شده است، اما این مرد 66 ساله همچنان خواستار پرداخت است؛ بیش از هشت سال پس از پایان فعالیت مشاوره خود، پلاتینی خواستار پرداخت مبلغ دو میلیون فرانک سوئیس شد." "با دخالت بلاتر، فیفا در ابتدای سال 2011 مبلغی را به پلاتینی پرداخت کرد. شواهد جمع آوری شده توسط OAG تایید می کند که این پرداخت به پلاتینی بدون مبنای قانونی انجام شده است."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار