|
|
کدخبر: ۱۸۴۷۴۲

آشنایی با روش های پخت ماهی

در ادامه با 7روش متفاوت و خوشمزه از پخت ماهی آشنا خواهید شد.

1.طرز تهیه ماهی سرخ شده: 

PicsArt_01-14-05.44.35

بیشتر مردم،‌ طعم غذاهای سرخ کرده را دوست دارند و حتی خیلی از کسانی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند،‌ گاهی ماهی سوخاری را در برنامه غذایی خود قرار می دهند. برای سالم و مغذی تر شدن ماهی سوخاری،‌ می توانید گوشت را حدود نیم ساعت پیش از سرخ کردن، در ترکیبی از آبلیمو، نمک،‌ پودر فلفل سیاه و پودر سیر بخوابانید. 

سپس هر دو طرف ماهی را به پودر سوخاری یا پودر نان خشک آغشته و ماهی را با روغن های مخصوص سرخ کردنی، سرخ کنید. قبل از خوردن ماهی، پودرهای سوخاری که آغشته به روغن هستند و در اثر حرارت دیدن، به رنگ قهوه ای درآمده اند، از سطح ماهی جدا کنید و گوشت سالم و خوش طعم آن را بخورید. 

برای جدا شدن ساده تر پودر سوخاری، می توانید حدود 3 دقیقه پیش از پایان پخت، ‌در ماهیتابه را بگذارید تا پودر چسبیده به ماهی ها با بخار ایجادشده، شل و به راحتی کنده شود. برای طبخ ماهی با این روش،‌ بهتر است گوشت ماهی را به صورت فیله درآورید. 

2.طرز تهیه ماهی کبابی: 

می توانید ماهی ها را فیله و کباب کنید اما باید با استفاده از آبلیمو، روغن، سس مخصوص یا کره آنها را نرم نگه‌ دارید. برای این منظور، مواد را با برس روی ماهی ها بمالید یا داخل فویل بپیچید و روی گریل با چندبار این طرف و آن طرف کردن کباب کنید. البته ماهی کبابی همیشه قرار نیست خشک باشد. می توانید با سس مخصوص ماهی دوپیازه، به آن طعمی متفاوت بدهید. 

3.طرز تهیه ماهی تنوری: 

بهترین راه طبخ ماهی تنوری در خانه، استفاده از فر است. برای طبخ ماهی تنوری،‌ می توانید از ماهی های بزرگ و درسته هم استفاده کنید و نیازی به فیله کردن ماهی ها نیست. 

پختن ماهی ها در فر روشی بسیار سالم و مفید برای پختن یک ماهی کامل است. اما فراموش نکنید این یک روشِ خشک است و اگر بدون پوست باشد رطوبتش را از دست می دهد. بنابراین از آب خود ماهی ها یا سس برای پختن آنها استفاده کنید. می توانید ماهی ها را در مواد بخوابانید سپس داخل فر بگذارید، یا اینکه ماهی شکم پر درست کنید. 

طرز تهیه ماهی داخل فر، ابتدا داخل شکم یا گوشت ماهی را با مقداری نمک و کمی پودر انار یا پودر لیمو عمانی طعم دار کنید، سپس روی پوست ماهی چند برش عمیق بزنید و تمام پوست و داخل برش ها را با رب انار بپوشانید. 

حالا ماهی را خوب داخل فویل آلومینیومی بپیچید و آن را بعد از قرار دادن در یک سینی نازک، داخل طبقه وسط فر بگذارید. فر شما باید از قبل کاملا گرم شده و دمای حدود 180 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد. مدت زمان پخت هم به اندازه ماهی بستگی دارد. 

می توانید تقریبا نیم ساعت بعد از قرار دادن ماهی در فر، فویل آن را باز کنید و ببینید چه مدت دیگر برای پخت کامل زمان لازم دارید. این روش، یکی از بهترین روش های طبخ ماهی است که علاوه بر طعم خوبی که برای ماهی ایجاد می کند، به دلیل استفاده نکردن از روغن، غذای سالمتری هم خواهید داشت. 

4.داخل فویل بپیچید 

طرز پخت ماهی داخل فویل روش بسیار خوبی است برای حفظ طعم و رطوبت به خصوص درباره ماهی درسته یا استیک شده. آبلیمو را به همراه کمی کره، نمک، فلفل، سبزیجات و ادویه به سلیقه خودتان روی آن بریزید و اطراف آن را فویل بپیچید، سپس با دمای متوسط بین 180 تا 200 سانتیگراد بپزید تا آبدار بماند. 

می توانید بعد از پیچاندن فویل اطراف ماهی، آن را وسط ذغال روشن قرار بدهید به صورتی که زیر و روی آن زغال روشن شده باشد. 

5.بخارپز کردن ماهی 

بخارپزکردن ماهی از بهترین روش طبخ ماهی است. چرا که با بخارپز کردن تمام خواص و مواد مغذی آن حفظ می‌شود و از بین نمی‌رود. پس آموزش روش طبخ ماهی به صورت بخارپز بسیار مفید خواهد بود. انتخاب نوع ماهی در روش طبخ بخارپز، بستگی به ذائقه و سلیقه‌‌ی خودتان دارد اما معمولا برای بخارپز کردن، ماهی قزل‌آلا یک گزینه عالی و مناسب است. 

در ابتدا اگر ماهی کامل را برای بخارپز کردن انتخاب کرده اید. شکم ماهی را به خوبی تمیز کرده و با دقت بشوئید و کاملا خشک کنید. اما اگر فیله استفاده می‌کنید ماهی را به قطعات کوچکتر بریده و خوب بشوئید و خشک کنید. بهتر از ماهی را دوساعت با ادویه‌هایی مثل نمک، فلفل سیاه، آب زنجبیل و آبلیمو مزه‌دار کرده و اجازه دهید که حدود دو ساعت درون یخچال استراحت کند. سپس درون یک کاسه، رب انار، روغن زیتون، آبلیمو و ادویه مخصوص را ریخته و باهم خوب مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن و آماده شدن سس، این سس مخصوص را کاملا به روی ماهی می‌کشیم طوری که تمام قسمت ماهی را بپوشاند. در این مرحله نیز بهتر است ماهی به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت داده شود تا مز‌ه‌ی سس را به خوبی جذب کند. 

برای پختن ماهی به روش بخارپز هم می‌توان ماهی مزه‌دار شده را درون مایکروفر پخت و یا از دستگاه بخارپز استفاده کرد. اگر فر یا دستگاه بخارپز ندارید نگران نباشید. شما می توانید یک قابلمه را تا نصفه با آب پر کنید و سپس یک توری یا سبد مخصوص بخارپزی را بر روی آن قرار دهید. دقت داشته باشید که آب قابلمه نباید به مواد بخورد. پس از این‌که به هر کدام از این روش‌ها ماهی را بخارپز کردید آن را به دقت و با آرامی به طرف موردنظر برای سرو انتقال می‌دهید و در نهایت می‌‌‌توان با کمی جعفری یا گشنیز و لیموترش حلقه شده و کمی گوجه­‎فرنگی تزئین کرد. نوش جان 

6.ماهی خورشتی یا قلیه ماهی 

بدون شک یکی از لذیذترین غذاهایی که با ماهی طبخ می‌شود خورشت قلیه ماهی است که اصالتا یک غذای جنوبی محسوب می‌شود. در ادامه بهترین و آسان‌ترین روش پخت قلیه‌ماهی را برای شما آموزش می دهیم. 

نمک، فلفل قرمز، پودر دانه گشنیز، ادویه مخصوص قلیه ماهی هستند. 

برای شروع کار ابتدا تمر هندی را درون یک کاسه آب قرار دهید و اجازه دهید یک ساعت درون آب باشد. بعد از یک ساعت با پشت یک قاشق تمرهندی را له کنید و از صافی عبور دهید تا هسته‌های آن گرفته شود. بعد از این‌کار ماهی‎­ها را با نمک و فلفل و ادویه مخصوص قلیه مزه­‎دار کنید و نیم ساعت به آن استراحت دهید. در یک قابلمه کوچک پیاز را نگینی خرد کرده و کمی که سبک شد سبزی قلیه ماهی را که از قبل خیلی ریز خرد کرده و کمی که سبک شد سبزی قلیه ماهی را که از قبل خیلی ریز خرد کرده‎اید به پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید. حتما دقت داشته باشید که نسبت سبزی قلیه ماهی باید درست رعایت شود وگرنه طعم خوبی نخواهد داشت. زمانی که سبزی را خوب تفت دادید و تغییر رنگ داد حبه‌های سیر را له کرده و یا خیلی ریز خرد کنید و به همراه زردچوبه به سبزی اضافه کنید. نمک و فلفل قرمز و ادویه مخصوص قلیه را نیز اضافه کنید. اکنون نوبت آن رسیده است که ماهی‌های مزه‌دار شده را سرخ کنید و به مخلوط سبزی و ادویه‌جات اضافه کنید و کمی دیگر باهم تفت دهید. در قسمت نهایی عصاره‌ی تمرهندی را نیز اضافه کرده و اجازه دهید 40 تا 50 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد تا قلیه ماهی حسابی جا بیفتد. دقت داشته باشید که حین پخت درب قابلمه را کامل نبندید تا تکه های ماهی از همدیگر جدا نشود. بعد از پخت خورشت را در ظرف موردنظر ریخته و به همراه برنج و ترشی خوشمزه بندری سرو نمایید. نوش جان 

7.آب‌پز کردن ماهی 

متعجب نشوید در این روش قرار نیست ماهی را داخل آب بیاندازیم بلکه روش جالبی برای طبخ ماهی به این روش پیشنهاد می‎دهیم. برای آب‌پز کردن ابتدا ماهی را به قطعات دلخواه تقسیم کنید و سپس با نمک مزه‌دار کنید. پس از مزه‌دار شدن تکه‌های ماهی را در فویل‌های ضخیم آلومینیومی بپیچید. درون یک قابلمه گود آب ریخته و اجازه دهید آب کامل به جوش بیاید و سپس ماهی‌های فویلی را داخل قابلمه بیندازید. حدود 10 الی 15 دقیقه زمان لازم است تا ماهی پخته شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار