|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۸۸

با خوردن این دمنوش ها بدنتان را سم زدایی کنید

سم‌زدایی بدن از اهمیت ویژه‌‎ای برخوردار است، زیرا اگر آلودگی‌های بدن زیاد شوند، سلامتی قسمت‌های مهمی از بدن از جمله کبد، قلب، کلیه و … به خطر می‌افتند. در ادامه با ما همراه باشید و با روش تهیه 16نوع دمنوش برای سم زدایی کامل از بدنتان و خواص آن ها آشنا شوید.

 

کبد مسئول چندین کارکرد مهم از جمله پاک کردن خون، سنتز پروتئین، هضم چربی و متابولیزه کردن چربی ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و پاکسازی آلودگی و سموم از بدن است. اما نوشیدنی‌هایی وجود دارد که به پاکسازی طبیعی و سم زدایی کبد کمک می‌کنند. 

 

علائم سم‌زدایی بدن 

یکی از علائم مهم تجمع سموم در بدن، مشکلاتی همانند یبوست و اضافه وزن است. سموم موجود در بدن، در اثر فرآیندهای متابولیکی تولید می‌‎شوند و مدام در حال افزایش هستند. بنابراین هرچه سریع‌تر باید سموم را از بدن دفع کنید تا مشکلات بزرگی، سلامتی شما را تهدید نکند. کبد و کلیه‌ها اندام‌های اصلی سم‌زدایی در بدن هستند که سموم موجود در بدن را دفع می‌کنند. 

 

 

اینجا بخوانید:

راه خلاصی از معده درد در ماه رمضان

 

 

1.چای قرمز 

دمنوش

برخلاف چای سبز، محتوای کافئین آن بسیار کم است. نوشیدنی مناسب افرادی است که از بی خوابی رنج می برند. این گیاه نسبتاً متفاوت از سایر گیاهان است، زیرا فرآیند تخمیر آن می تواند چندین دهه طول بکشد. 

اولین بار در چین پس از اینکه مردم دریافتند چای قرمز در از بین بردن چربی از بدن موثر است، آشکار شد. اگرچه این از نظر علمی ثابت نشده است، اما زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب مصرف شود، برای بسیاری موثر بوده است. 

به غیر از چربی سوزی، مردم می گویند که چای قرمز در مبارزه با کلسترول بد (LDL) موثر است، دفع کننده است، به هضم صحیح غذا کمک می کند، سم زدایی می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. 

 

2.چای سفید 

دمنوش

گفته می‌شود که چای سفید سالم‌ترین چای برای سم‌زدایی بدن است، زیرا کمتر از دو مورد ذکر شده در بالا به آن پرداختا می‌شود. به همین ترتیب، مواد مغذی را فراهم می کند و فواید زیادی برای بدن شما فراهم می کند. 

برخی از مواد موجود در آن کاتچین‌ها و پلی فنول‌ها هستند که به آن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و در عین حال میزان کلسترول بد (LDL) خون را کاهش می‌دهند. 

 

 

اینجا بخوانید:

درمان سر درد در طب سنتی 

 

3.دمنوش زنجبیل 

دمنوش

دمنوش زنجبیل به دلیل داشتن ویتامین سی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین دمنوش زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و برای سم‌زدایی بدن و پاکسازی ریه‌ها بسیار مفید است. این ماده غذایی در رفع نفخ، تقویت سوخت و ساز بدن و جلوگیری از بیماری کمک می‌کند. در یک لیوان آب جوش، آب نصف یک لیمو و یک تکه زنجبیل را اضافه کنید. به هم بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و آن را در زمان خواب بنوشید. 

 

4.دمنوش چای سبز 

دمنوش

دمنوش چای سبز سرشار از آنتی ‎اکسیدان است که یکی از خواص آن سم‌زدایی بدن است. علاوه بر آن، دمنوش‌ چای سبز، سلامت گوارش بدن را هم تامین می‌‎کند. 

 

5.دمنوش زردچوبه

دمنوش

دمنوش زردچوبه خواص درمانی زیادی دارد. این دمنوش برای رفع گرفتگی گلو و رفع سرفه بسیار مفید است. کورکومین موجود در دمنوش زردچوبه، التهابات بدن را رفع می‌کند و خواص ضد سرطانی هم دارد. 

در یک لیوان آب جوش، اندکی زردچوبه اضافه کنید و به آن عسل افزوده آن را به هم بزنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونه متابولیسم بدن را بالا ببریم؟

 

 

6.دمنوش گزنه: 

 

دمنوش


برگ‌های گزنه در حالت تازه و طبیعی، برای کسی که آن را بگیرد یا در دست نگه دارد، دردآور است؛ چرا که باعث سوزش دست‌ها می‌شود؛ اما در صورتی که با دقت چیده شوند، می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی از جمله تب یونجه، بیماری‌های مرتبط با استخوان و آلرژی به کار روند. 
 
گزنه که از لحاظ علمی «Urtica dioica» نام دارد، دارای سابقه دارویی طولانی مدتی از قرون‌وسطی است و در آن زمان، به عنوان گیاهی ادرار آور علاوه بر استفاده در درمان درد مفاصل و عضلات استفاده می‌شد. امروزه از گزنه به عنوان درمان عفونت‌های مجاری ادرار، پیچ خوردگی عضلات و مفاصل و نیش حشرات در کنار مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه استفاده می‌شود. 
 
گزنه در شکل‌های متفاوتی در بازار موجود است که از عصاره مایع گرفته تا قرص و پماد و کرم هست. با این حال، بهترین و در دسترس‌ترین شکل مصرف گزنه، مصرف دمنوش آن است. 

متخصص بهداشت و تغذیه در این خصوص می‌گوید: دمنوش گزنه به تدریج محبوبیت زیادی کسب کرده که بخشی از آن به دلیل خاصیت سم‌زدایی آن است. بهترین راه برای مصرف آن، استفاده از مدل‌های کیسه‌ای آن است. شما می‌توانید دمنوش گزنه را حداقل دو بار در روز - یا بیشتر در هر موقعی که می‌خواهید- بخورید. 

 

7.دمنوش چای ماسالا

دمنوش

دمنوش چای ماسالا قدمت زیادی در زمینه‌ی درمان دارد. از زمان‌های قدیم این دمنوش را برای رفع التهابات و سموم بدن مصرف می‌کردند. در زمان تهیه‌ی این دمنوش، از ترکیباتی همچون زنجبیل و دارچین استفاده می‌کنند. 

 

اینجا بخوانید:

راه خلاصی از چربی های شکمی 

 

 

 

8.دمنوش ریشه شیرین بیان 

دمنوش

ترکیبات دمنوش ریشه شیرین بیان، بسیار مقوی است و خواص ضدمیکروبی و ضدباکتری دارد. دمنوش ریشه شیرین بیان برای سرماخوردگی‌های شدید و گرفتگی گلو هم مفید است. 

 

9.بهترین دمنوش برای سم‎زدایی ریه 

دمنوش

دمنوش ترکیبی زنجبیل و لیمو یکی ‌دیگر از دمنوش‌های مفید و خوشمزه برای سم‌زدایی بدن است که التهابات بدن را رفع می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت دمنوش زنجبیل و لیمو این است که به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند. 

علاوه بر این، دمنوش زنجبیل و لیمو برای رفع نفخ و بهبود بخشیدن سوخت‌وساز بدن مفید است. این دمنوش را پیش از خواب بنوشید. 

اگر به خوردن ‌دمنوش‌ها علاقه زیادی دارید و می‌خواهید خوشمزه‌ترین دمنوش‌ها را بشناسید، مقاله‌ی خوشمزه‌ترین دمنوش‌ها را از دست ندهید. 

 

10.چای بابونه 

دمنوش

دمنوش چای بابونه یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌های کاربردی است که آنتی‌اکسیدان موجود در آن به رفع سموم بدن کمک بسیاری می‌کند. همچنین بافت‌های ملتهب در بدن را از بین می‌برد و برای آرامش اعصاب مفید است. 

 

همچنین در کنترل سیستم عصبی بافت‌های ملتهب کمک می‌کند. در یک لیوان آب جوش، یک قاشق غذاخوری گل بابونه اضافه کنید. ۱۰ دقیقه سر آن را پوشانده و سپس آن را بنوشید. حداقل دو هفته آن را هر روز مصرف کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. 

 

اینجا بخوانید:

چند عادت که باعث ایمنی بدن می شود

 

 

11.بهترین نوشیدنی صبح برای سم‌زدایی 

دمنوش

اگر جزو افرادی هستید که مشکلات گوارشی، نفخ شدید و یبوست دارید، برای دفع سموم بدن و پاکسازی کبد، نوشیدنی‌های سم‌زدا را در وعده صبح بخورید. 

نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های سم‌زدا سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و به جوانسازی سلول‌ها کمک بسیاری می‌کنند و مشکلات گوارشی را به حداقل می‌رسانند. 

 

12.چای نعنا 

دمنوش

نعنا منبع روغن‎های منتول و منتفون است که برای سم‎زدایی بسیار مفید است. این چای به هضم بهتر غذا کمک بسیاری می‎کند. برای تهیه این چای ابتدا باید آب جوش آماده کنید و 2 قاشق غذاخوری از نعنا در داخل قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خوب دم بکشد. هر شب نیم ساعت قبل از خواب میل کنید. 

آب را بجوشانید و سپس ۲ قاشق غذاخوری برگ نعناع را به آن اضافه کنید. مدتی هم بزنید و نیم ساعت قبل از خواب در شب بنوشید. 

 

13.دمنوش خار مریم 

دمنوش

خار مریم یکی از گیاهان درمانی است که برای سلامت کبد و کلیه مفید است. در واقع ماده مهم موجود در خار مریم سیلی مارین نام دارد. این ماده به بهبودی بافت کلیه‌ای که در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته  است، کمک بسیاری می‎کند. همچنین دمنوش خار مریم التهاب کبد را کاهش می‎دهد و غشای کبدی را ثابت نگه می‎دارد. به علاوه این دمنوش منبع فلاونویید است و در حفظ سلامت بدن و سم‎زدایی تاثیر بسیاری دارد. 

سیلی مارین به بالا رفتن بهبودی بافت کلیه که در معرض مواد شیمیایی مخرب قرار گرفته است، کمک می‌کند.خار مریم حاوی فلاونویید است؛ بنابراین گیاهی است سرشار از آنتی اکسیدان که بر علیه رادیکال‌های آزاد اقدام می‌کند. این گیاه می‌تواند التهاب کلیه را کاهش دهد و حتی ممکن است در برابر سرطان کلیه هم از فرد مراقبت کند. 

خار مریم برای سلامت کبد هم مفید است. این گیاه التهاب کبد را کاهش می‌دهد. غشای کبدی را تثبیت می‌کند و باعث کاهش تقسیم سلول‌های سرطانی کبد خواهد شد. 

خار مریم برای بیمارانی که بر اثر مصرف الکل دچار سیروز کبدی شده‌اند هم مفید است و می‌تواند زمان زنده بودنشان را بیشتر کند.استفاده از خار مریم به صورت دمنوش با مشورت پزشک می‌تواند خواص بالا را برای فرد به دنبال داشته باشد. 

 

14.آب شنبلیله بخورید 

دمنوش

مصرف منظم آب شنبلیله به کاهش وزن و تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند. این نوشیدنی از حرکات روده پشتیبانی می‌کند، زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. آب شنبلیله را باید یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید، زیرا به بیرون راندن سموم از بدن کمک می‌کند. برای نهیه این نوشیدنی یک قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس نوشیدنی را در یک فنجان صاف کرده و در روز سه بار از آن بنوشید. 

 

15.معجون سم‌زدایی بدن 

دمنوش

در کنار دمنوش‌هایی که معرفی کردیم، معجونی وجود دارد که برای سم‌زدایی بدن بسیار مفید است. این معجون از سرکه ‌سیب، آبلیمو، زنجبیل، دارچین و فلفل قرمز تهیه می‎شود. این معجون سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است و با خوردن آن سموم موجود در بدن دفع می‎شوند. 

بهتر است این معجون را به مدت 2 هفته و 3 بار در طول روز مصرف کنید. برای آن‌که این نوشیدنی به‌طور کامل جذب بدن شود، 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی بخورید. 

 

اینجا بخوانید:

با این دمنوش به جنگ چربی های شکمی بروید

 

 

16.دمنوش جعفری 

دمنوش

یکی دیگر از گیاهان بی نظیری که می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند و باعث بهبود عملکرد کلیه و کبد شود، جعفری است.جعفری نه تنها باعث کاهش سایز و تعداد سنگ کلیه می‌شود؛ بلکه بافت کلیه هم بعد از استفاده از جعفری سالم‌تر خواهد شد. به همین دلیل یکی از بهترین تمیز کننده‌های کلیه، جعفری است. 

جعفری به عنوان یک گیاه تلخ در نظر گرفته می‌شود. گیاهان تلخ باعث تحریک آزاد سازی صفرا می‌شود که در نهایت منجر به سم زدایی از کبد خواهد شد.جعفری به تولید ماده‌ای به نام Glutathione منجر می‌شود که از کبد در برابر تخریب محافظت خواهد کرد. 

این گیاه به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. گلوکز خون باعث التهاب کبد می‌شود. بنابراین جعفری ریسک التهاب کبد را کاهش می‌دهد. جعفری می‌تواند فلزات سنگین را از بدن دفع کند. 

نوشیدن دمنوش جعفری به خصوص در خانم‌های باردار حتما باید با مشورت و تایید پزشک انجام شود. گفته می‌شود این دمنوش ممکن است منجر به سقط جنین شود. 

 

روش تهیه یک دمنوش برای سم زدایی کل بدن 

دمنوش

این چای برای سم‌زدایی بدن بسیار مفید است. برای شیرین کردن آن می‌توانید از کمی عسل استفاده کنید. 

زمان تهیه: 3 دقیقه 

زمان دم کشیدن: 5 دقیقه 

مواد خشک شامل: 

تخم شوید: 4 قاشق چای‌خوری 

تخم رازیانه: 4 قاشق چای‌خوری 

پور زیره: یک و نیم قاشق چای‌خوری 

فلفل سیاه: 2 قاشق چای‌خوری 

مواد تازه شامل: 

زنجبیل: سه برش با ضخامت 2 سانتی‌متر برگ‌های تازه 

نعنا: 16 عدد 

لیمو: سه برش نازک 

 

طرز تهیه 

درون ظرفی، تخم‌های گشنیز، رازیانه، زیره و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید. درون ظرفی دیگر، 2 پیمانه آب را روی حرارت کم گرم کنید. 

زمانی که آب در حال گرم شدن است با استفاده از وسیله‌ای مانند گوشکوب، زنجبیل و برگ‌های نعنا را کمی له کنید. وقتی آب داغ شد،‌مخلوط نعنا و زنجبیل را همراه با یک قاشق غذاخوری از مواد خشک درون آب بریزید. 

مخلوط فوق را 5- 3 دقیقه بجوشانید سپس از روی حرارت برداشته، ‌درب آن را گذاشته و 3 دقیقه بگذارید به همان حالت باقی بماند. برش‌های لیمو و چای را از یک صافی رد کنید و درون کاسه‌ای بریزید. 

 
 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار