|
|
کدخبر: ۳۵۴۱

کمی ساده‌‌انگارانه است که علت طلاق ۱۶ زوج در هر ساعت را صرفا به عواملی همچون مشکلات اقتصادی یا نبود تفاهم و دخالت اطرافیان ربط دهیم. مشکلات زناشویی و دانش اندک زوج‌های ایرانی از الفبای روابط زناشویی امروز به یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق در کشور تبدیل شده، چنانکه گزارش‌های رسمی تایید می‌کند که ۵۰ درصد طلاق‌های ثبت شده در کشور در دهه ۸۰ به علت مسائل زناشویی و اختلالات جنسی درمان نشده یکی از زوجین بوده است.

به گزارشامیدبه نقل از روزنامه اعتماد؛ این گزارش‌ها زمانی در ذهن به باوری تلخ تبدیل می‌شود که نظر کارشناسان رصد وضعیت اختلالات جنسی در کشور را مورد بررسی و تجزیه قرار دهیم. روز گذشته و به مناسبت روز جهانی سلامت جنسی، مسوولان مرکز درمان ناباروری ابن سینا در بیانی مشترک از نبود دانش روابط جنسی در خانواده ایرانی انتقاد کردند. انتقادی که تا امروز بارها با کلماتی مشابه بیان شده و هیچ مقام مسوولی نسبت به آن معترض نبوده زیرا امروز حتی متولیان فرهنگی کشور هم می‌دانند که جای خالی آموزش روابط جنسی سالم در فرهنگ خانواده ایرانی تا چه حد محسوس است آن هم در حالی که کشورهای پیشرفته سال‌هاست که آموزش چنین مفاهیم و مقولاتی را در دروس مقطع دبستان گنجانده‌اند زیرا باور دارند که قطعیت این آموزش‌ها علاوه بر آنکه می‌تواند به تحکیم بنای خانواده منجر شود راه مطمئن و غیر قابل انکاری برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جنسی خواهد بود.

بهزاد قربانی؛ مدیر درمان مرکز درمان ناباروری ابن سینا هم به همین سبب بود که روز گذشته گفت: «آموزش سلامت جنسی حلقه مفقوده نظام بهداشت و درمان کشور است، ‌نیمی از خانواده‌ها از مشکلات زناشویی رنج می‌برند و برای گرفتن این آموزش‌ها سرگردان هستند. این افراد به برخی متخصصان رشته‌های غیرمرتبط مراجعه می‌کنند و دچار سرگردانی می‌شوند و در نهایت مجبورند برای حل مشکل خود از توصیه‌های غیرعلمی و غیر پزشکی اطرافیان استفاده کنند.»

قربانی هم افزود: «ما امروز نه در مدارس و نه در دانشگاه آموزش صحیحی درباره رفتارهای صحیح جنسی نداریم و حتی زوجینی که برای آزمایش‌های قبل از ازدواج مراجعه می‌کنند تنها در حد محدودی درباره روش‌های پیشگیری از بارداری آموزش می‌بینند که حتی برای شرکت در این کلاس‌ها هم رغبتی وجود ندارد و به مقوله آموزش جدی نگاه نمی‌شود. در صورتی که همین کلاس‌ها می‌تواند مکان مناسبی برای آموزش اولیه مسائل زناشویی باشد نه اینکه افراد اینگونه مسائل را از اطرافیان و شاید هم به شکل ناصحیح بیاموزند.» قربانی تصریح کرد: «جای خالی آموزش در زمینه مسائل جنسی البته مطابق با فرهنگ و شؤون جامعه را در تمام سطوح کشور احساس می‌کنیم.

آمارها نشان می‌دهد نیمی از زوجین از مشکلات جنسی رنج می‌برند و اگر به دنبال تحکیم بنیان خانواده و ارتباط مناسب بین زوجین هستیم باید این نقیصه را برطرف کنیم.» قدم‌های کند و آهسته‌یی البته در ماه‌های اخیر برای رفع این نقیصه برداشته شده زیرا نبود این آموزش‌ها که با درصد طلاق ناشی از اختلالات جنسی ارتباط مستقیم داشته صرفا منجر به حجیم‌تر شدن پرونده‌های دادگاه‌های خانواده شده در حالی ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه، می‌توانست ارائه صحیح مفاهیم روابط جنسی سالم باشد. از چند ماه قبل، شبکه آموزش سیما در یک برنامه صبحگاهی و یک روز در هفته، یک ربع از وقت خود را به حضور یک روانپزشک و طرح سوالات زوج‌های جوان درباره مشکلات جنسی و زناشویی اختصاص داده که البته مجری برنامه پیش از آغاز صحبت‌های روانپزشک تاکید می‌کند که این برنامه مخصوص زوجین بوده و افراد کمتر از ۱۸ سال از مشاهده این برنامه خودداری کنند. این تاکید، همان پیروی بی‌چون و چرا از فرهنگ پر تعارف ایرانی است که ذهن کمتر از ۱۸ سال، نباید از الفبای روابط زناشویی چیزی بداند و این نگرش، بزرگ‌ترین آفت جامعه ایرانی بوده که البته ارتباطی هم به امروز و دیروزهای ما ندارد.

نگرشی است که نسل به نسل منتقل شده و به فرهنگ دولت مردان و کشورداران ما هم راه یافته است. اما با وجود این تاکید هم نباید ارزش و اهمیت همین برنامه یک ربعه را نادیده گرفت که همچون سبویی آب در کویر است. آزیتا گشتاسبی؛ عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی مرکز ابن‌سینا هم روز گذشته در همین نشست هشدار داد که «بسیاری از سیاست‌گذاران و والدین آموزش رفتارهای جنسی به نوجوانان را عاملی برای شکسته شدن حرمت‌ها و هنجارهای اخلاقی در جامعه می‌دانند.» وی اشاره کرد که «همواره برای آموزش رفتارهای جنسی بین والدین، معلمان و سیستم آموزشی تقابل و تضاد وجود دارد و از ابتدا رفتارهای جنسی را به عنوان گناه، تنبیه و کاری نادرست در ذهن فرزندان جا می‌اندازیم و از طرفی دیگر اینترنت و فیلم‌ها اطلاعات دیگری را به فرزندان‌مان منتقل می‌کند و باعثمی‌شود که آنها دچار تضاد شوند و اگر مشکلی هم پیدا کنند تمایلی برای حل مشکل خود نخواهند داشت. این مساله الان معضلی است که در گروه جوانان با آن مواجه شده‌ایم.»

وی در همین رابطه از نتایج تحقیقی خبر داد که در ایران و توسط انجمن آسیب‌شناسی و درباره تاثیر روابط جنسی زوجین بر طلاق انجام شده که ۸۰۰ زوج در حال طلاق و ۸۰۰ زوج مشغول زندگی عادی در ۴ استان لرستان، قم، اصفهان و فارس به عنوان جمعیت هدف این تحقیق انتخاب شده بودند. گشتاسبی درباره نتایج این تحقیقات گفت: «۹۷ درصد زوجین گفته‌اند برای طرح مشکلات جنسی با همسرشان دچار مشکل هستند. ۶۰ درصد آنها اعلام کرده‌اند، هیچ مرکزی را برای رفع مشکلات‌شان نمی‌شناسند و ۸۶ درصد آنها که صاحب فرزند بوده‌اند، اعلام کرده‌اند هیچگاه با فرزندشان در رابطه با مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند، علاوه بر آنکه ۷۱ درصد زوجین اعلام کرده‌اند که هیچگاه درباره مسائل زناشویی آموزشی ندیده‌اند.»



گرشاسبی هم تاکید کرد: «در کشورهای اروپایی اگرچه فرآیند مربوط به آموزش رفتارهای جنسی در مقاطع مختلف گنجانده شده اما باید سعی کنیم در کشور ما بر مبنای اعتقاد چارچوب‌های جامعه و باورهای دینی نکات ضروری را از طریق خانواده و به شیوه درست به فرزندان بیاموزیم. آموزش‌ها باید مبتنی بر شواهد، متناسب با فرهنگ و حاصل تحقیقات قوی علمی باشد و لزوما آموزش جامعی که در کشوری مانند امریکا برگزار می‌شود متناسب با کشور ما نیست و حتی آموزشی که در تهران به عنوان پایتخت ارائه می‌شود باید با یک استان محروم متفاوت باشد. متاسفانه مهم‌ترین نگرانی برای والدین و سیاستگذاران این است که این آموزش‌ها روی رفتارهای جنسی نوجوانان اثرگذاشته و یکسری حرمت‌ها شکسته شود و در پیامد آن هنجارهای اخلاقی در جامعه تضعیف شود.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار