|
|
کدخبر: ۴۹۸۷۳

در این گزارش با مواد مخدر و علت‌های گرایش جوانان و همچنین برخی از آسیب‌های این مواد خانمان سوز آشنا می‌شویم.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، در هر جامعه ای نیروی فعال و جوان بعنوان یکی از ذخایر و سرمایه های آن جامعه محسوب و مطرح می‌باشد و در عمل نیز چرخهء فعالیت‌های مختلف پیکره اجتماع بطور مستقیم و غیر مستقیم متکی به نیروهای فوق است که متاسفانه قشر وسیعی از جوانان و نوجوانان ما اکنون گرفتار اختاپوس اعتیاد شده‌اند که آنان را در کام خویش فرو می‌برد و توان حرکت و فکر را از آنان می‌گیرد و هستی را از آنها ساقط می‌کند.

اما چرا جوانان و نوجوانان ما به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند و میل به مصرف این ماده ء خانمانسوز را دارند؟

شاید جوانان و نوجوانان بعلت عدم اطلاع از عواقب وخیم و خطرناک اعتیاد برای تفریح و خوشگذ رانی و لذایذ آنی، موادمخدر را مصرف و با تکرار آن معتاد می‌شوند.

عده‌ای شاید مواد مخدر را وسیله نجات خود از مشکلات دانسته و برای رها شدن از ناراحتی‌های رومزمره فشار و سختی‌های زندگی مدرن در شهرها به آن پناه می‌برند.

البته باید گفت همه مردم ممکن است با چنین دشواری‌هایی روبرو شوند اما هیچگاه بسراغ این مواد خطرناک و هستی برانداز نروند…
به گفته روانشناسان معتادان دارای تعادل روانی نبوده، دارای شخصیت تلقین پذیر هستند و غالباً از انواع افسردگی‌ها رنج می‌برند، احساسات پایداری ندارند و مضطرب و بیقرار هستند، عقده حقارت و خودکم بینی دارند، اعتماد به محیط و آینده ندارند.

گروهی به غلط استفاده از موادمخدر را برای معالجه و تسکین دردهای جسمانی و روحی خود مؤثر میدانند و بتدریج به اعتیاد مبتلاء می‌شوند.
شاید آزادی بیش از حد به جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی آنان در ساعات فراغت و بیکاری و عدم علاقه به تفریحات سالم و ورزش از علل اصلی اعتیاد به موادمخدر باشند.

اما قطعا وجود اختلافات خانوادگی و گاهاً متلاشی شدن کانون گرم خانواده در اثر طلاق، کمبود محبت، بیکاری، عدم دسترسی به امکانات رفاهی و اجتماعی و فرهنگی و بیسوادی و کم سوادی و فقدان احساس مسئولیت و نداشتن چشم انداز درست به آینده نیز از علل های مهم اعتیاد در قشر جوانان و نوجوانان است.

معاشرت با دوستان و همسالانی که معتاد هستند و تحریک شدن از طرف آنان و کنجکاو شدن آنها برای مصرف مواد آنان را بسوی مواد مخدر جلب و جذب می‌کند.

آلوده بودن اجتماع به موادمخدر و دسترسی آسان به آن و داشتن دیدگاه‌های انحرافی به مسائل زندگی مثل رقابت‌های بیهوده و عدم درک موقعیت و توانائی‌های واقعی خود و به قول معروف یک شبه ره صد ساله پیمودن از عوامل دیگر گرایش بسوی اعتیاد است.

سوء استفاده قاچاقچیان از جوانان و نوجوانان بلاتکلیف و رها شده در اجتماع بعنوان ابزار و اهرم خود، برای فروش و توزیع موادمخدر که بهترین شیوه استفاده از این قشر، به اعتیاد کشاندن آنها است از دیگر عامل اغتیاد جوانان است.

چرا باید درباره آینده اعتیاد به مواد مخدر نگران بود؟

علیرغم اقدامات انجام شده، اما هنوز نتوانستیم در جهت کاهش رشد مصرف کنندگان به مواد مخدر موفق شویم..
بدون شک زنجیره‌ای بودن آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و تاثیری که دارند موجب خواهد شد تا اعتیاد به مواد مخدر زمینه گسترش جرایم و آسیب‌های اجتماعی دیگر را در جامعه افزایش دهد.

تاملی در آمار زندانیان مواد مخدر به کل زندانیان کشور، تاثیر اعتیاد در آمار طلاق، سرقت ونظایر آن گویای همین مسئله است. علاوه بر موارد فوق گسترش آمار معتادین در هر جامعه‌ای بر امنیت اجتماعی آن جامعه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و افراد را در ایفای نقش‌های اجتماعی خود دچار مشکل می‌کند. این در حالی است که امروزه مهمترین عامل توسعه در هر کشوری نیروی انسانی سالم، خلاق، موثر، مسئولیت پذیر و کارآمد است. اعتماد میان افراد در ارتباطات اجتماعی خدشه دار می شود، حتی نزدیک‌ترین آشنایان افراد از جمله پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزندو همسر از آنها دوری می‌کنند و منزلت اجتماعی افراد کاهش پیدا می‌کند. بی نظمی ها درمحیط کار، مدرسه و سایر محیط های اجتماعی افزایش می‌یابد.

به گفته روانشناسان نزدیک به ۹۰ درصد از معتادان به تریاک یک اختلال روانی مشخص دارند و این اختلال در اغلب موارد افسردگی است. شخصیت ضد‌اجتماعی و اضطراب هم از اختلالات شایع در میان معتادان به تریاک است.

تریاک و نشانه‌های مصرف و پیامد‌های آن

اگر چه آلکالوئید‌های زیادی در تریاک وجود دارد اما این روزها تریاک ‌هایی که به ‌دست مردم می ‌رسد بسیار بسیار ناخالص است که هر گونه پیامد های غیرمترقبه‌ ای ممکن است با مصرف تریاک ‌های ناخالص اعم از مرگ ناگهانی، سکته قلبی و مغزی، استفراغ، سر درد، سرگیجه، جنون آنی و روان ‌پریشی اتفاق بیفتد، با وجود این نشانه‌های مرفین را می ‌توان به‌ عنوان الگویی برای بقیه مواد خانواده تریاک به ‌کار برد. تسکین، چرت زدن، تغییرات خلقی و ابری شدن قوای مغزی به‌ دنبال استفاده از ۵ تا ۱۰ میلی گرم مرفین به‌ وجود می‌آید

علائم دیگر شامل احساس گرما، سنگینی دست و پا و خشکی دهان است. صورت و به‌ خصوص بینی ممکن است به خارش بیفتد و برافروخته شود که شاید به‌ خاطر آزاد شدن هیستامین باشد. بعضی از بیماران دچار سرخوشی می ‌شوند که ممکن است ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

و در کسانی که تریاک یا هروئین را به ‌صورت تزریق سیاهرگی استفاده می ‌نمایند، یک احساس اوج آنی به آنها دست می ‌دهد که به سبب سریع رسیدن مواد به مغز است.

به اعتقاد متخصصان، اثر ضد‌ درد مرفین انتخابی است. در واقع آستانه تحریک انتهای عصبی به تحریک دردناک تغییری پیدا نمی‌ کند و انتقال عصبی درد هم بدون تغییر باقی می‌ ماند. تنها درک و حس درد است که تحت ‌تأثیر قرار می‌گیرد و در واقع بیمار نسبت به درد بی‌ تفاوت می‌شود.

بسیاری از افراد که نخستین بار تریاک را تجربه می‌کنند، نه تنها سرخوش نمی‌شوند، بلکه حال شان بد ‌شده و به‌ تهوع و استفراغ دچار می‌شوند.

مرفین تضعیف ‌کننده دستگاه تنفسی است و این عمل را با اثر مستقیم روی مرکز تنفسی در ساقه مغز اعمال می ‌کند. در انسان، مرگ در اثر زیادی مصرف تریاک تقریباً همیشه به سبب ایست تنفسی است. تغییر در فشار خون، ضربان قلب و گردش خون مغز هم ممکن است ایجاد شود که در مقایسه با تغییرات تنفسی اهمیت زیادی ندارد.

مرگ ناگهانی با مصرف مقادیر ناچیزی از تریاک به سبب به‌ وجود آمدن واکنش‌‌های حساسیتی، شوک آنافیلاکتیک و ورم ریه‌‌ها ممکن است اتفاق بیفتد. اثرات دیگر مرفین شامل تنگ شدن مردمک چشم، انقباض عضلات صاف، مانند عضله رحم و مجاری صفراوی و یبوست است.

درمان اعتیاد به تریاک

برای درمان اعتیاد به تریاک علاوه بر درمان دارویی، روان‌ درمانی هم لازم است. معمولاً افرادی که به‌ طور دراز مدت به تریاک وابسته‌اند، بیشتر مناسب برای درمان دارویی هستند، ولی در مورد افرادی که مدت کوتاهی از اعتیادشان می‌گذرد روان درمانی مؤثرتر است.

اساس درمان دارویی اعتیاد به تریاک، بر سم‌ زدایی تدریجی استوار است. دارویی که برای سم ‌زدایی تریاک به ‌کار می ‌رود، می ‌بایست خصوصیات زیر را داشته باشد:

- طولانی اثر‌تر از تریاک باشد

- از راه خوراکی قابل استفاده باشد.

- از لحاظ شیمیایی به تریاک شبیه باشد.

- بیمار را به‌ خود جذب کند تا دیگر سراغ تریاک نرود.

درصورت دارا بودن این خصوصیات، می ‌توان دارو را آرام ‌آرام کم و آن را قطع کرد.

کلام آخر اینکه

اگر بسیاری از خانواده های ما و مربیان اجتماع به این سخن مولا علی(ع) که می‌فرماید:(همانا قلب و جان و روان جوان مانند زمین خالی، آماده ای است که هر بذری در آن پاشیده شود می‌پذیرد و بارورش می‌کند.) ارج نهاده بودند و تعلیم وتربیت و آموزش‌های صحیح و دادن آگاهی به موقع به جوانان و نوجوانان بذر راستی و درستی را در نهاد آنان کاشته بودند امروز با تصمیمی جدی و استوار به استقبال امور زندگی فردی و اجتماعی می‌شتافتند ولی متاسفانه این بذر به موقع در نهاد آنان پاشیده نشده و قلب آنان سخت گردیده و عقل و فکرت آنان به امور دیگری مشغول است و بار کجی در دست آنهاست که آنان را به سرمنزل مقصود واقعی نخواهد رساند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار