|
|
کدخبر: ۵۳۲

بر اساس گزارش «اقلیم جهانی ۲۰۰۱ – ۲۰۱۰، دهه حداکثر‌ها» سازمان جهانی هواشناسی ملل متحد، دهه اول قرن بیست و یکم گرم‌ترین دما برای خشکی‌ها و اقیانوس‌ها در هر دو نیم کره زمین از زمان عصر یخ بندان را به ثبت رساند که موجب تسریع در ذوب شدن کوه‌های یخی جهان شد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، میشل ژارود، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی ملل متحد می‌گوید: افزایش گازهای گلخانه‌ای‌ گرم و غلیظ موجب دگرگونی اقلیم شده که اثرات مخرب بر محیط زیست و اقیانوس‌ها دارد و باعثجذب دی اکسید کربن و گرما می‌شود.

سیل‌ها، خشکسالی‌ها و طوفان‌های حاره‌ای شدید همگی در سراسر جهان در این دهه رخ دادند و موجب مرگ بیش از ۳۷۰ هزار نفر شدند که بیانگر ۲۰ درصد افزایش تلفات در مقایسه با دهه قبلی است.

سیل‌های شدید غالبا در این دهه در شرق اروپا، هندوستان، افریقا، استرالیا و به ویژه پاکستان به وقوع پیوست که باعثمرگ دو هزار نفر و اثرگذاری بر ۲۰ میلیون نفر تنها در ۲۰۱۰ شد.

در عین حال خشکسالی به دلیل اثرات طولانی مدت و گسترده‌ای که دارد در مقایسه با سایر بلایای طبیعی مردم بیشتری را در مناطقی از جهان مانند استرالیا، آفریقای شرقی و حوزه آمازون تحت تاثیر قرار داده و اثرات منفی زیست محیطی از خود به جای گذاشته است.

طوفان‌های حاره‌ای بسیاری نیز یعنی ۵۰۰ مورد در این دهه اتفاق افتاد که باعثمرگ ۱۷۰ هزارنفر گردید و ۲۵۰ میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرار داد و تقریبا ۳۸۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار