|
|
کدخبر: ۹۵۳۳۱

در حالی تعدادی از مددجویان کمیته امداد تحت بیمه درمان این مجموعه هستند که این گروه از جامعه برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان‌ها به دلیل عدم قرار داد مراکز درمانی با بیمه کمیته امداد سرگردان و بلاتکلیف هستند.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله دستگاه‌های حمایتی در کشور محسوب می‌شود که وظیفه حمایت از نیازمندان و محرومان را به عهده دارد.

این در حالی است که بر اساس آمار بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش مستقیمکمیته امداد امام خمینی(ره)قرار دارند و از خدمات این نهاد در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

خدماتی که مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) دریافت می‌کنند در بخش‌های مختلف است که از آن جمله می‌توان به پرداخت مستمری، جهیزیه، وام‌های قرض الحسنه و ارائه خدمات درمانی اشاره کرد.

در کنار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، تعدادی نیز به صورت غیر مستقیم از کمیته امداد خدمات دریافت می‌کنند که تعداد آن بالغ بر ۵ میلیون نفر است که این افراد هم از خدمات بیمه‌ای و درمانی استفاده می کنند.

عدم قرار داد کمیته امداد با مراکز درمانی و بیمارستانی و سرگردانی مددجویان کمیته امداد مشکلات زیادی را برای بیمه شدگان ایجاد کرده است که در این راستا و در سال‌های اخیر اقدام مناسبی برای رفع این معضل نشده است.

هم اکنون تعداد قابل توجهی از مراکز درمانی، بیمارستانی و حتی داروخانه‌ها تمایلی برای عقد قرار داد با بیمه کمیته امداد ندارند و این در حالی است که مددجویان برای دریافت خدمات بیمه‌ای سرگردان و بلاتکلیف هستند.

این در حالی است که در تهران و به عنوان نمونه مراکز درمانی کمتر مایل به عقد قرار داد با کمیته امداد برای ارائه خدمات درمانی هستند.

یکی دیگر از مشکلات مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در بحثدرمان وبیمهمربوط به مددجویان روستایی و عشایر می‌شود.

ناصر ایروانی‌منش مدیرکل بهداشت، ‌ درمان و امور بیمه‌ای کمیته امداد امام خمینی(ره) می گوید: از سال ۸۴ بیمه درمانی روستاییان و عشایر به دلیل قطع اعتبار قطع شده و به سازمان بیمه خدمات درمانی که در حال حاضر بیمه سلامت ایران است، واگذار شده است.

وی می افزاید: از سال ۸۴ و ۸۵ همزمان با اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها، سرانه بیمه مددجویان روستایی قطع و به صندوق روستاییان و عشایر واگذار شد.

مدیرکل بهداشت، ‌ درمان و امور بیمه کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه به دلیل قطع اعتبار مورد نظر کسانی که فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای بودند از مجموعه حمایت‌های درمانی کمیته امداد خارج شده‌اند، ‌ می گوید: هم اکنون تنها مددجویان شهری، خدمات درمانی کامل را از کمیته امداد دریافت می‌کنند.

به گفته ایروانی‌منش، صندوق بیمه عشایری و روستایی تنها بیمه بازنشستگی روستاییان را تحت پوشش قرار داده و بحثدرمان این بیمه شدگان به بیمه سلامت ایران واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیش از قطع پوشش بیمه خدمات درمانی روستاییان و عشایری تحت پوشش کمیته امداد، فرانشیز خدمات درمانی این افراد به صورت پلکانی به آن‌ها پرداخت می‌شد و درصد کمی از مبالغ توسط بیمه‌شدگان روستایی و عشایری پرداخت می‌شد، اظهار می‌دارد: اما هم اکنون در سازمان بیمه خدمات ایران اینگونه نیست و بیمه‌شده باید میزان فرانشیز خود را که ۳۰ درصد است پرداخت کند، در حالی که همگی می‌دانیم فرانشیز پرداختی توسط بیمار هم اکنون در کشور حدود ۷۰ درصد است.

مدیرکل بهداشت، ‌ درمان و امور بیمه کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن انتقاد از قطع سرانه درمان بیمه‌شدگان روستایی به کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌گوید: پس از این اقدام شرایط بیمه درمانی روستاییان تحت‌الشعاع قرار گرفته، چرا که این افراد همانند افراد عادی نبوده و نمی‌توانند در بازار سلامت با پرداخت از جیب، خود را درمان کنند.

وی می‌گوید: نگرانی کمیته امداد در این زمینه مربوط به آینده بیمه‌شدگان روستایی است، چرا که باید به این افراد با نگاه ویژه رسیدگی شده و کمیته امداد مددکاری سلامت را برای این افراد به کار می‌گرفت، اما هم اکنون آن‌ها باید به طور مشخص حق بیمه خود را پرداخت کرده و به ازای آن خدمت دریافت کنند.

ایروانی‌منش با بیان اینکه در سال ۸۴، چهار میلیون مددجوی روستایی و شهری تحت پوشش کمیته بوده‌اند، می‌افزاید: هم اکنون یک میلیون بیمه شده شهری تحت پوشش این بیمه هستند، بنابراین ۲.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد بیمه شده روستایی بودند که با قطع اعتبار درمانی آن‌ها از کمیته امداد، دیگر تحت پوشش بیمه درمانی این سازمان قرار نگرفته‌اند.

به گفته وی، در کمیته امداد از بیمه‌شدگان شهری و روستایی نوعی فرانشیز پلکانی دریافت می‌شد؛ این روش به گونه‌ای است که هر چه میزان فرانشیز پرداختی توسط مددجو بیشتر باشد کمیته امداد نیز کمک درمانی بیشتری به این افراد ارائه می‌کند.

این در حالی که سید حمید کلانتری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر - در واکنش به اینکه سازمان بیمه سلامت به تعهدات خود در قبال مددجویان کمیته امداد به طور کامل عمل می‌کند، اظهار داشت: بر اساس طرح بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تمامی روستاییان بالای ۱۸ سال از تسهیلات بیمه اجتماعی بهره‌مند خواهند شد و در سه بخش فوت، کارافتادگی و بازنشستگی از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

کلانتری گفت: تمامی روستاییان و عشایر و همچنین کشاورزانی که در غیر از روستاها ساکن هستند می‌توانند با پرداخت حق بیمه تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار بگیرند.

وی با انتقاد از کمیته امداد در خصوص عمل نکردن به تعهدات در قبال پرداخت سهم ۵ درصد حق بیمه مددجویان روستایی گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر از مددجویان اجتماعی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند که متأسفانه کمیته امداد به تعهدات خود در خصوص پرداخت سهم ۵ درصد حق بیمه عمل نکرده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افزود: قرارداد مسئولین کمیته امداد در سال ۸۶ به امضا رسید که در ادامه مسئولان کمیته امداد که از سال ۸۷ و ۸۸ حق بیمه بیمه‌شدگان را پرداخت کردند اما در ادامه و در سالهای ۸۹،۹۰، ۹۱ و ۹۲ این حق بیمه پرداخت نشده است.

مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله گروه‌های محروم در جامعه هستند که نیاز به حمایت بیشتر دستگاه‌های حمایتی دارند که امیدواریم مشکل این افراد با همکاری سازمان‌های مسئول بر طرف شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار