|
|
کدخبر: ۱۲۳۹۷۷

درحالیکه بامداد امروز پنج‌شنبه اخباری مبنی بر پایان مأموریت ماهنورد «یوتو» بدلیل بروز نقص فنی منتشر شده بود، رسانه‌های چین از بازگشت این ماهنورد رباتیک به زندگی با وجود برخی مشکلات مکانیکی خبر می‌دهند.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، فرودگر چانگه - ۳ به همراه ماهنورد Jadde Rabbit موسوم به «یوتو» ۱۴ دسامبر(۲۳ آذر) بر سطح ماه فرود آمدند.

نخستین ماهنورد چین ۲۵ ژانویه(پنجم بهمن) پیش از آغاز دومین خواب شبانگاهی که ۱۴ روز بطول می‌انجامد، دچار اختلال کنترل مکانیکی شد؛ محققان بروز این اختلال را ناشی از شرایط محیطی خشن ماه عنوان کردند.

در مدت دو هفته خواب شبانگاهی و بدلیل نبود نور خورشید برای تأمین انرژی پنل‌های خورشیدی، فرودگر چانگه - ۳ و ماهنورد «یوتو» در وضعیت خاموش قرار گرفته و ارتباط آنها با زمین قطع می‌شود که در این زمان امکان بررسی سلامت ماهنورد وجود ندارد.

با پایان دومین خواب شبانگاهی ماهنورد، بامداد پنج شنبه ۱۳ فوریه(۲۴ بهمن) اخباری مبنی بر پایان عمر «یوتو» منتشر شد که حاکی از ناتوانی محققان چینی در بازیابی و برطرف کردن اختلال کنترل مکانیکی ماهنورد بود.

این درحالیست که خبرگزاری شینهوآ چین با انتشار خبری، از بازگشت به حیات «یوتو» با وجود استمرار نقص فنی و احتمال نجات ماهنورد خبر داد.

به گفته «پای ژائویو» سخنگوی برنامه کاوشگر ماه چین، ماهنورد از خواب بیدار شده و در حال حاضر زنده است؛ محققان در تلاش هستند تا علت این اختلال را شناسایی کنند و می‌توان به نجات آن امیدوار بود.

پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا، چین به عنوان سومین کشور در جهان موفق به فرود یک کاوشگر بر سطح ماه شد.

چین از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون ۱۰ فضانورد را راهی فضا کرده است که تعدادی از آنها برای انجام تحقیقات علمی در ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ - ۱ در مدار زمین مستقر شدند؛ برنامه فضایی این کشور بسرعت در حال گسترش بوده و چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی ایستگاه فضایی مستقل خود را در مدار زمین به بهره‌برداری رسانده و پس از آن فضانورد به ماه ارسال کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار