|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۳۷

با توجه به افزایش سطح اطلاع رسانی و ارتباطات در دنیای مجازی، تربیت جنسی باید از مهم ترین هدف های تربیتی خانواده ها به حساب بیاید.

تربیت جنسیتی کودک از حساس‌ترین و مهم‌ترین مسائلی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. غالبا این موضوع توسط والدین مورد غفلت قرار می‌گیرد و واکنش‌های غلط آن‌ها در این زمینه اشتباهات جبران ناپذیری به جای می‌گذارد که آینده کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از مهمترین آموزش‌های لازم برای تربیت جنسی فرزند، می‌توان به آموزش حرمت تن اشاره کرد. متاسفانه برخی از والدین و مربیان، سوالات جنسی را همچون تابویی می‌دانند که نباید به آن نزدیک شد. همین نگرش موجب بروز پیامدهای غیر قابل جبرانی می‌شود. 

با توجه به افزایش سطح اطلاع رسانی و ارتباطات در دنیای مجازی، تربیت جنسی باید از مهم ترین هدف های تربیتی خانواده ها به حساب بیاید. البته صحبت از تربیت جنسی همیشه در جامعه ما یک تابوی بزرگ بوده و کمتر والدی آن را جدی می گیرد اما این روزها و با توجه به حجم اطلاع رسانی بالا و دسترسی بالای کودکان به شبکه های مجازی، این تابوی بزرگ باید تا قبل از وقوع واقعه ای جبران ناپذیر، شکسته شود.

 

« تربیت جنسی چیست؟ »

منظور از تربیت جنسی یعنی ایجاد شناخت (دانش و اطلاعات)، رفتار مناسب (قدرت تصمیم‌گیری و مهارت‌ها) و احساس (ارزش و دیدگاه) است که این عوامل با دادن اطلاعات صحیح به کودک و رفتار صحیح به وجود می آید.

PicsArt_22-06-05_23-36-05-964

نوع تربیت جنسی به کودک و نوجوان در خانواده ها با توجه به فرهنگ، قوم، نژاد، مذهب و حتی باورهای خرافی متفاوت است. برخی از خانواده ها این موضوع را بد و نا مناسب می دانند و ترجیح می دهند هیچ وقت با کودک خود در این باره صحیت نکنند، برخی نیز به دلیل نداشتن اطلاعات صحیح نگران این هستند که نتوانند در این موضوع به خوبی عمل کنند و سبب تحریف جنسی شوند به همین دلیل صحبتی در این باره انجام نمی دهند، که معمولا در این نوع از خانواده ها تربیت جنسی کودکان آگاهانه صورت نمی گیرد و کودک بر اساس آنچه که در تلویزیون، فضا مجازی، دوستان و همکلاسیان میبیند آموزش خواهد دید.

 

از اینجا بخوانید: تربیت اقتصادی کودکان

 

« اهمیت فضای آموزش برای کودک »

مهم تر از اطلاعاتی که به کودک داده می شود فضایی است که آن اطلاعات را دریافت می کند، اگر این اطلاعات در کانون خانواده و در کنار پدر مادر با فضایی امن باشد سبب روشن بودن آینده کودک در این زمینه خواهد بود اما اگر این اطلاعات در جو دوستانه و همکلاسیان دریافت شود ممکن است کودک در بسیاری از مسائل دچار اشتباه شود و این اشتباهات تا آینده در ذهن او باقی بماند.

 

« بهترین سن آموزش جنسی به کودکان »

تربیت جنسی کودکان را از چه سنی باید آغاز کرد؟ بعد از پاسخ به این سوال که آیا والدین اصولاً وظیفه‌ای در قبال تربیت جنسی کودکان خود دارند یا نه، سوال بعدی که بازهم ناشی از نگرانی‌های والدین است آنست که تربیت جنسی کودکان را از چه سنی باید آغاز کرد. اگرچه گروه دیگری از والدین باور ندارند تربیت جنسی کودکان را به اتفاق و محیط واگذار کنند، ولکن نگرانند که تربیت جنسی را زودتر از زمان شروع‌کنند. آیا زمان تربیت جنسی در نوجوانی است یا در دوران دبستان؟ یا شاید زودتر از آن؟ میزان اطلاعات در هر سنی چه باید باشد و آیا موضوعاتی وجود دارد که در سنین خاص نباید با کودک مطرح‌کرد؟

PicsArt_22-06-05_23-42-39-699

در پاسخ باید گفت زمان تربیت جنسی کودکان را سوال‌های کودک تعیین‌می‌کند. زمانی‌که کودک درباره مسائل جنسی کنجکاوی به‌خرج می‌دهد و سوال می‌پرسد، بهترین زمان گفتگو درباره موضوعات جنسی است. سوال کودک نشان‌دهنده آنست که قوای ذهنی کودک به میزانی از رشد رسیده که چنین سوالی در ذهنش خطور کرده‌است. بنابراین هیچ استانداردی غیر از آنچه کودک با سوالهایش تعیین‌می‌کند، برای آموزش جنسی وجود ندارد.

زمانی‌که کودک شروع به اکتشاف درباره بدنش می‌کند و نام اندام‌های مختلفش را از شما می‌پرسد، بهترین زمان برای آموزش جنسی است. به او نام اندام‌های جنسی بدن را بگویید، همچنان‌که نام سایر اعضای بدن را می‌گویید. مسلما زمانی‌که کودک از شما درباره دهانش سوال‌می‌کند، شما نه می‌خندید و نه خجالت می‌کشید.

 

« اگر کودکی درباره موضوعات جنسی سوال نپرسد، نشانه چیست؟ »

بسیاری از والدین می‌گویند کودکشان درباره موضوعات جنسی سوالی از آنها نمی‌پرسد. در اکثر موارد سوال‌نپرسیدن کودک نشانه آنست که کودک از پرسش درباره مسائل جنسی در خانه احساس راحتی ندارد. شاید محیط خانه را برای سوال‌هایش امن نمی‌بیند. شاید او درک‌کرده که موضوعات جنسی، شما را در وضعیت سختی می‌گذارد و ترجیح درونی شما آنست که چنین سوال‌هایی پرسیده‌نشود. در چنین مواقعی شما با یافتن فرصت‌های مناسب باید آغازگر گفتگو باشید. هرچقدر گفتگو و آموزش مسائل جنسی را از سنین پایینتر آغاز کنید، کودک در بیان سوال‌های ذهنی‌اش راحتتر است و موضوعات جنسی را امری طبیعی که به‌راحتی می‌توان درباره آن سوال‌کرد، می‌بیند.

بسیاری از رفتارهای کودک نیز نشانگر کنجکاوی جنسی در اوست. بسیاری از کودکان اعضای تناسلی بدنشان را لمس‌می‌کنند. پسرها آلت‌تناسلی خود را می‌کشند و دخترها نیز اندام‌های تناسلی خود را می‌مالند. در ۳-۴ سالگی کودکان به تفاوت‌های بدنش نسیت به جنس مخالف آگاه و در نتیجه کنجکاو می‌شوند. آنها به بازی‌هایی مانند دکتربازی می‌پردازند تا بدن یکدیگر را کشف‌کنند. مشاهده این رفتارها زمان مناسبی است برای آموزش مسائل جنسی.

PicsArt_22-06-05_23-37-06-710

همانگونه که بیان شد، معیار اصلی برای دادن اطلاعات به کودک، سوال‌های او می‌باشد و نمی‌توان سن خاصی را برای دادن اطلاعات از پیش تعیین کرد. اگر کودک سوالی از والدین نپرسد، شما باید منتظر فرصت بوده و آغازگر گفتگو باشید. در این حالت اصول زیر راهگشای شما است.

 

« ۰ تا ۲ سالگی »

شاید عجیب به‌نظر برسد اما نوزادان نیز رفتارهای جنسی دارند. آنها اندام‌های جنسی خود را لمس می‌کنند، پسرها نعوظ پیدا می‌کنند و از آنجا که به روابط اجتماعی آگاه نیستند، در حضور دیگران آشکارا خودارضایی می‌کنند. خیلی طبیعی است که کودکی در این سنین اندام‌های تناسلی خود را لمس کند، به دیگران نشان دهد، کلمات جنسی را تکرار کند و از لخت بودن لذت ببرد. لازم است تا به آنها گفته شود که لباس خود را در جمع باید بالا بکشند و دستشان را از داخل لباس خود در بیاورند. به آنها بگویید که «این کار در حضور دیگران درست نمی‌باشد». نباید کودک را شرمنده یا خجالت زده کنید. او نباید از گفته‌های شما این را برداشت کند که خودارضایی عملی غیرطبیعی، ناسالم و زشت است، بلکه او باید درک کند خودارضایی امری خصوصی است. در مواقعی نیز بهتر است تا حواس کودک را از آن کار پرت کنید.

در این سن باید نام اندام‌های جنسی را به کودک آموزش دهید. زمانی که دارید پوشک او را عوض می‌کنید و یا کودک را حمام می‌کنید می‌گویید: «این دست توست، این شکم توست، این آلت تناسلی توست». برای کودکان سوال برانگیز است که چرا بعضی قسمت‌های بدن اسم دارند ولی بعضی قسمت‌ها اسم ندارند. این نقطه آغازی است بر درک این مساله که این قسمت‌ها رازگونه هستند و نباید درباره آنها حرف زد. وقتی اسم قسمت‌های مختلف بدن را به کودک می‌گویید (آلت تناسلی، بیضه، فرج، واژن، مقعد) او دیگر از این مساله احساس شرم و خجالت نمی‌کند. هدف شما آن است که کودک تفاوتی بین اندام‌های جنسی و غیرجنسی خود قائل نباشد.

 

« ۳ تا ۵ سالگی »

در این سن کودکان علاوه بر آنکه نسبت به بدنشان کنجکاوند، نسبت به‌بدن دیگران نیز کنجکاوی نشان‌می‌دهند. در سنین ۲ و ۳ سالگی کودک متوجه تفاوت اندام‌جنسی دختر و پسر می‌شود. شما نام اندام‌های جنسی زن و مرد را به کودک آموزش‌دهید. می‌توانید از نقاشی یا تصاویر برای توضیح تفاوت اندام زن و مرد استفاده‌کنید.

کودکان در این سن باید تفاوت بین خصوصی و سری را بدانند. به‌کودک آموزش‌دهید اندام‌های جنسی بدن خصوصی‌اند نه سری و تنها پدر و مادر در زمان تمیز کردن و امور بهداشتی و دکتر در زمان معالجه حق‌دارد به آنها دست‌بزند. هیچکس دیگر حق‌ندارد به آنها نگاه‌کند یا دست‌بزند.

 

* بازی‌های این سنین

در این سن کودکان به بازی‌هایی مانند دکتر بازی می‌پردازند تا از این طریق حس کنجکاویشان را ارضا کنند. در حین بازی آنها یکدیگر را لمس‌می‌کنند. بچه‌ها بازی «تو نشانم بده، منم نشانت می‌دهم» را در این سنین انجام‌می‌دهند. بهیچوجه نباید رفتار کودکان را فعالیت جنسی تلقی‌کرد بلکه این رفتار تنها از روی کنجکاوی است.

هنگام مشاهده اینگونه کنجکاوی‌ها، بدون آنکه آنها را سرزنش‌کنیم یا احساس خجالت به‌وجود بیاوریم، به آنها توضیح‌می‌دهیم که اندام‌های تناسلی بدن، قسمت‌های خصوصی هستند که کسی حق‌ندارد آنها را نگاه کرده یا لمس کند. سپس حواس کودک را با چیزهای جذابی مانند خوراکی از این موضوع پرت می‌کنیم. در عین‌حال می‌دانیم این رفتار کودک نشانه کنجکاوی اوست. بنابراین برای کودک تفاوت بین اندام‌های جنسی زن و مرد، کودک و بزرگسال را شرح‌می‌دهیم.

در سن ۴ و ۵ سالگی کودک درباره نحوه ایجاد نوزادان کنجکاومی‌شود. در پاسخ به‌سوال «بچه‌ها از کجا می‌آیند» یا «من از کجا آمدم»، می‌توانید بگویید: «بچه‌ها در رحم مادر رشد می‌کنند. برای اینکه بچه ایجاد شود به‌یک اسپرم از پدر (مثل یک بذر) و یک تخمک (مثل یک تخم‌مرغ خیلی‌کوچک) از مادر نیاز است.»

به کودک حقوقش را یادآور می‌شویم. کسی حق‌ندارد بدون آنکه تو تمایل داشته‌باشی بغلت‌کند یا تو را لمس‌کند. تو نیز حق‌نداری بدون آنکه دیگری تمایل داشته باشد او را لمس یا بغل کنی. اگر کسی بدون اجازه به‌تو دست زد یا لمست کرد باید سریع به‌والدین بگویی، زیرا کسی حق‌ندارد به بدنت بدون اجازه دست‌بزند. به او بلند و محکم بگو «تو حق‌نداری من را لمس‌کنی، من این کار را دوست‌ندارم.»

همانطورکه ذکر شد، لمس آلت جنسی در این سنین طبیعی است، ولکن اگر کودک این کار را مداوماً انجام‌می‌دهد، می‌تواند نشانه اضطراب، نیاز به توجه یا در معرض سوءاستفاده جنسی بودن باشد.

PicsArt_22-06-06_00-34-02-911

 

« ۶ تا ۹ سالگی »

کودکان در این سنین بسیار متفاوت هستند. گروهی اطلاعات بیشتری طلب می‌کنند و گروهی اطلاعات کمتر. آنها کم کم دوست ندارند که والدین بدن آنها و بالاخص اندام‌های جنسیشان را لخت ببینند. آنها اندام‌های جنسی خود را با هم سن و سالهایشان در ارتباط با سایز و شکل مقایسه می‌کنند. آنها رفتارهای جنسی را که می‌بینند، کپی می‌کنند. بنابراین والدین باید در مورد انتخاب برنامه‌های تلویزیونی هشیار عمل کنند و اجازه ندهند کودک برنامه‌هایی را که با ارزش‌های خانواده آنها مطابق نیست، مشاهده کند.

در این سنین والدین باید به کودک بگویند که در هنگام بلوغ چه اتفاقاتی برای آنها می‌افتد و به آنها امادگی بدهند تا در قبال تغییرات شوکه نشوند.

در این سنین سوال ذهن اکثر کودکان آن است که یک بچه چطور به رحم مادر می‌رود؟ از او بپرسید خودش چه فکر می‌کند. این سوال باعث می‌شود بفهمید اطلاعات کودک در چه حدی است و سوال حقیقی او چیست. به او بگویید برای اینکه یک بچه به‌وجود بیاید، یک اسپرم از بدن مرد و یک تخمک از بدن زن باید به هم برسند. وقتی زن و مرد با هم رابطه جنسی برقرار می‌کنند، اسپرم و تخمک بهم می‌رسند. این اتفاق وقتی می‌افتد که مرد آلت جنسی خود را در داخل واژن زن قرار می‌دهد.

 

« ۱۰ تا ۱۲ سالگی »

نوجوان در این سنین به‌دلیل بلوغ و فوران هورمونی، تغییرات بدنی و عاطفی زیادی را تجربه می‌کند و بنابراین سوالات بسیاری برای او به‌وجود می‌آید. باید او را مطمئن کنید که تمامی این تغییرات از جمله جوش صورت، احتلام، رشد سینه‌ها، موی زهار و زیر بغل و قاعدگی، طبیعی و قابل انتظار هستند و همه دوستان هم سن و سال او نیز همین تجربیات را خواهند داشت. به او بگویید که این مرحله‌ای است که پس از آن، او به یک فرد بالغ تبدیل می‌شود. درباره تغییرات خلقی نوجوان با آنها گفتگو کنید و به آنها بگویید که این تغییرات باعث می‌شود آنها به‌سرعت غمگین، خشمگین و یا شاد شوند.

در این دوره باید درباره خودارضایی، رابطه جنسی (با جزییات بیشتر)، نحوه مواجهه با پورنوگرافی در اینترنت، جهت‌گیری‌های جنسی مانند همجنسگرا، دیگرجنس‌خواه و دو جنس‌خواه به نوجوان توضیح داده شود. دختران نوجوان باید برای اولین قاعدگی و پسران برای اولین احتلام آمادگی داشته باشند و بدانند قرار است منتظر چه اتفاقی باشند و ارتباط آن را با پدر و مادر شدن توضیح دهید. همچنین باید درباره خطرات فعالیت جنسی زودهنگام، خطر حاملگی در ارتباط جنسی، بیماری‌های مقاربتی، ایدز و نحوه جلوگیری از بارداری به آنها اموزش بدهید.

به‌جهت غلیان احساسات عاطفی در این دوره باید درباره مفهوم عشق، ارتباط عاطفی و دوستی با نوجوان گفتگو کنید. به آنها بگویید که بسیار طبیعی است اگر به جنس مخالف خود احساس تعلق و عاطفه کنند. درباره ویژگی‌های یک رابطه متعهدانه و محترمانه با نوجوان گفتگو کنید. نوجوان باید مطمئن باشد شما برای گوش کردن و درک هیجانات عاطفی او همیشه در کنارش هستید و او می‌تواند بدون آنکه مورد قضاوت قرار گیرد، به‌راحتی شما را در جریان عواطف خودش بگذارد.

 

« ۱۳ سالگی به‌بعد »

نوجوانی در این سال‌ها ۲ سال زودتر از ابتدای قرن گذشته اتفاق می‌افتد. در این دوره تربیت جنسی واقعاً مفهوم جنسی پیدا می‌کند. اگر تا به‌حال اقدامی در جهت گفتگو با نوجوان خود نکرده‌اید، این آخرین فرصت است. گفتگو از ابتدای کودکی نه تنها کار شما را برای گفتگو در این دوره راحتتر می‌کند، بلکه نوجوان به‌جهت دانش کافی آنقدر قوی شده است که می‌تواند تصمیمات جنسی درستی بگیرد. به‌جهت ارتباط محکمی که شما با نوجوان در سال‌های پیش ایجاد کرده‌اید، او احساس می‌کند که می‌تواند درباره هر مساله‌ای که بخواهد گفتگو کند. در صورتی که این ارتباط از گذشته شکل نگرفته باشد، به‌خاطر خصوصیت پنهانکاری نوجوانی باید تلاش بیشتری کنید. بهتر آن است که پاسخ سوال‌های نوجوان بر عهده والد همجنس باشد.

در این دوره باید درباره مفاهیمی با نوجوان صحبت شود که گفتگو درباره آنها برای والدین دشوار است و می‌توان از برنامه های مدون مدارس نیز کمک بهره جست.  از جمله: پیشگیری از بارداری، دوست دختر یا دوست پسر، زمان ارتباط جنسی، راه نه گفتن به پیشنهاد جنسی. برنامه‌های تربیت جنسی در مدارس باید اجباری، بر اساس حقایق پزشکی و در تمام طول دوران مدرسه باشد.

 

« باور های غلط والدین »

- تربیت جنسی برای فرزندان باید به صورت مقطعی و در سنین نوجوانی باشد.

- اگر فرزندم سوالی نمیپرسد پس احتیاجی به توضیح نیست.

- کودکان دارای احساسات جنسیتی نیستند.

- تربیت جنسی در حدی که پاسخ سوال های کودک را بدهیم کافی است.

- کودک من در معرض سواستفاده جنسی نیست.

- شناخت موضوعات جنسی در کودک باعث آسیب برای او می شود.

- کودک من به این موضوعات اهمیتی نمی دهد و کنجکاو نیست.

PicsArt_22-06-06_00-33-00-671

 

« اصول گفتگو در تربیت جنسی کودکان »

۱. در هنگام گفتگو با کودک، شنونده خوبی باشید.

اگر در حال تماشای تلویزیون هستید و یا به کاری مشغولید، آن را تمام کنید و حواستان را به معطوف به سوال کودک و توجه به او کنید.

 

۲. سعی کنید احساسات کودک را در زمان سوال کردن درک کنید.

شاید او احساس ترس، غم یا خجالت می‌کند. شاید سوال کردن برای او دشوار است. سعی کنید نگرانی‌ها، فشارها و چالش‌های کودک را درک کنید. هر آنچه کودک می‌گوید را با همان احساسات دوباره تکرار کنید تا با کودک ارتباط برقرار کنید. مثال:

کودک: بابا، بچه‌ها چطور درست می‌شوند؟

پدر: بچه‌ها چطور درست می‌شوند! خوب تو چی فکر می‌کنی؟

کودک: ماری به من گفت که من را از سوپر مارکت آوردید (با ترس)

پدر: از سوپر مارکت آوردیم؟! نه ماری اشتباه گفته. بیا بشین تا بهت بگم مادر، تو و من چطور به‌وجود آمدیم.

 

۳. صبور باشید.

اطلاعات دادن در مورد مسایل جنسی مانند هر مطلب دیگری نیاز به تکرار مکرر دارد. تنها یکبار آموزش به کودک کافی نیست.

 

۴. با کودکتان صادق باشید و غیر از واقعیت، چیزی نگویید.

اگر درباره موضوعی اطلاع ندارید، به‌راحتی به کودک بگویید نمی‌دانم.

 

۵. فضایی که اطلاعات در آن تبادل می‌گردد، مهمتر از محتوا یا میزان اطلاعات یا حتی درست یا نادرستی آن است.

آموزش نباید در فضای شوخی و مسخره‌بازی باشد. بلکه باید به‌گونه‌ای بیان شود که کودک درک کند موضوع جنسی امری مهم، جدی، و مرتبط با پدر و مادر شدن است.

 

۶. به زبان ساده با کودک صحبت کنید.

تلاش کنید مفاهیم را به‌گونه‌ای بیان کنید که برای کودک قابل درک باشد. ولی دقت کنید که ساده‌سازی باعث نشود حقایق به‌صورت غیرعلمی و نادرست بیان شود.

 

۷. قبل از هر چیز شما باید بفهمید که اطلاعات کودک به چه میزان است.

از او بخواهید توضیح دهد او در اینباره چه می‌داند. سپس اگر اطلاعات نادرستی دارد، آنها را تصحیح کنید و در نهایت اطلاعات معتبر و صحیح را به کودک بدهید. سپس از کودک بخواهید آنچه درک کرده است را با زبان خود توضیح دهد.

 

۸. پدر و مادر هردو در گفتگو شرکت کنید.

تا کودک درک کند امور جنسی موضوعی غیرطبیعی و پنهانی نیست و آنها می‌توانند در فضای خانه به‌راحتی و در یک ارتباط صمیمانه درباره‌ی آن حرف بزنند.

 

۹. بعضی کودکان هیچوقت سوالی درباره موضوعات جنسی مطرح نمی‌کنند، بنابراین باید شما آغازگر گفتگو باشید

و با استفاده از فرصت‌هایی مانند حاملگی، برنامه‌های تلویزیونی که زن و مرد همدیگر را در آغوش می‌گیرند و یا به یکدیگر ابراز عشق می‌کنند و یا مراسم عروسی، خود را برای طرح سوال و آغاز گفتگو آماده کنید.

 

۱۰. آنچه را که می‌خواهید به کودک بگویید از قبل تمرین کنید تا با احساس خجالت و شرم همراه نباشد.

اگر قرار است نام اندام‌های جنسی را بگویید، از قبل چندین بار آن را تمرین کنید تا با احساس راحتی آن را بیان کنید. کودکان احساس طبیعی بودن شما را درک می‌کنند.

 

۱۱. گفتگو درباره مسائل جنسی را از نوزادی شروع کنید.

تربیت جنسی از نوزادی کودک شروع می‌شود. حتی نوزادان نیز درباره بدن خود کنجکاو هستند و اندام‌های جنسی خود را لمس می‌کنند. نوزاد یکساله پسر دچار نعوظ می‌شود و خودارضایی می‌کند (به‌معنای بازی با آلت جنسی خود).

 

۱۲. وقتی کودک یا نوجوانتان از شما سوالی پرسید، تنها به بیان واقعیت‌ها بپردازید و نه باورهای خودتان.

بین واقعیت و باور خودتان تفاوت قائل شوید. بیان ارزش‌ها و باورهای خود را می‌توانید تنها پس از بیان کامل واقعیت ابراز کنید. شاید بهتر باشد زمان دیگری را برای این کار اختصاص دهید.

 

۱۳. درباره عواطف و احساسات، ارزش‌ها، باورها و دیدگاه‌های خود و خانواده‌تان در رابطه با موضوعات جنسی برای کودک توضیح دهید.

در رابطه با باورهای مذهبی، اخلاقی و فرهنگی خود با کودک گفتگو کنید.

 

۱۴. به کودک بگویید که خیلی خوشحال هستید از اینکه او سوالات خود را می‌پرسد.

و او را تشویق کنید هر زمان نیاز داشت سوالاتش را بیان کند.

 

۱۵. در گفتگوی خود احساس مثبتی نسبت به امور جنسی در کودک ایجاد کنید.

کودک باید درک کند که امور جنسی چیزی نیست که باید از آن احساس شرم و خجالت کرد.

 

« صبوری والدین »

همانگونه که کودک با افزایش رشد ذهنی خود یک سوال درباره موضوعات دیگر را چندین‌بار از شما می‌پرسد، درباره موضوعات جنسی نیز شما باید آمادگی داشته باشید که چندین‌بار و در سنین مختلف یک سوال را از شما بپرسد. شما باید با صبر و حوصله و باتوجه به سن کودک به او جواب‌دهید. نگرانی شما نباید آن باشد که مبادا جوابی بدهید که بیشتر از میزان سوال کودک است و به این ترتیب باعث بیدار شدن جنسی او شوید. بلکه دغدغه شما باید آن باشد که به‌گونه‌ای جواب کودک را بدهید که سوال ذهنی کودک پاسخ داده‌شود، زیرا اگر جوابی بیش از درک کودک بدهید، هیچ اتفاق فاجعه‌آمیزی نخواهد افتاد، زیرا کودک آن را درک نخواهد کرد. کودک تنها به اندازه سوال ذهنی‌اش توضیح شما را درک‌می‌کند.

گاهاً سوال‌های مکرر کودک والدین را نگران‌می‌کند و آن را نشانه مشکلات جنسی کودک یا فعالیت زودهنگام او می‌دانند. در حالیکه سوال کودک از والدین نشانه آنست که او شما را به‌عنوان یک مرجع مورداعتماد برای سوال‌هایش می‌بیند، بنابراین نباید با نادیده‌گرفتن سوال یا پاسخ غیرواقعی اعتماد کودک را از بین ببرید.

 

« راه های آموزش مسائل جنسی به کودکان »

 

1. در مورد اندام های خصوصی با کودک خود صحبت کنید.

PicsArt_22-06-05_23-43-11-993

حالا که در مورد سنین تربیت جنسی صحبت کردیم بهتر است تا نکات آموزنده ای را در خصوص روند این آموزش ها در اختیارتان قرار دهیم. اولین و مهم ترین نکته ای که والدین را با ترس مواجه می کند، صحبت در مورد اندام های خصوصی جنسی به کودکان زیر 6 سال است. در نظر داشته باشید که شما می توانید با ساده گرفتن این مسئله و بدون شرم از این صحبت با کودک خود به شکل ملاحظه کارانه ای صحبت کنید.

  • در مورد اندام های خصوصی با فرزند خود جدی صحبت کنید.

  • از کودک خود بخواهید در صورتیکه کسی در مورد اندام جنسی او سوالی کرد حتما به شما اطلاع دهد.

  • به کودک بگویید که کسی نباید اندام خصوصی او را ببیند.

  • در مورد حریم خصوصی فردی با او صحبت کنید.

 

2. برای پاسخ به سوالات جنسی فرزند خود تفره رفتن را کنار بگذارید. 

از نکاتی که در حین آموزش های جنسی کودکان باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان در حین پرسش و پاسخ های جنسی کودکان خود تفره نروید. پاسخ دادن والدین در مورد کنجکاوی های جنسی کودکان اگر به شکل تفره رفتن و پاسخ های بی منطق باشد علاوه بر اینکه کودک را بی اعتماد می کند باعث می شود تا سوالات ذهنی کودک بیش از پیش گسترده تر شود.

 

3. در زدن هنگام ورود به اتاق والدین 

بهتر است درباره در زدن و سپس ورود به اتاق پدر و مادر آموزش درستی به کودک داده شود. پدر و مادر می‌بایست معنا و مفهوم حریم شخصی را به کودک آموزش دهند و از او بخواهند این قانون را درباره همه افراد و حتی دیگران در مقابل خودش هم رعایت کند.

 

. در مورد کنجکاوی جنسی کودک خود کنجکاوی کنید. 

یکی دیگر از مواردی که والدین در حین آموزش های جنسی باید به صورت آگاهانه به آن توجه داشته باشند این است که قبل از توضیح در خصوص کنجکاوی های کودک خود در خصوص اینکه چرا این سوال را می پرسد و یا چه چیز باعث شده تا به این سوال فکر کند از او سوال و جواب کنید.

PicsArt_22-06-05_23-36-38-429

در این قسمت شما می توانید به راحتی در مورد منشا کنجکاوی کودک خود که می تواند شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و صحبت همسالان باشد را متوجه شوید.

 

4. کودک را از سو استفاده های جنسی نترسانید، به او آگاهی دهید. 

بزرگ ترین اشتباهی که والدین در حین تربیت جنسی فرزندان خود مرتکب می شوند این است که کودک را از سو استفاده های جنسی می هراسند. توجه داشته باشید که شما تنها کافی است با آگاهی رساندن به اینکه کسی نباید به اندام های خصوصی او دست بزند، کودک را آگاه کنید.

ترساندن کودک از تماس فیزیکی و سو استفاده های جنسی علاوه بر اینکه حس و حال کودکی او را از بین می برد موجب بروز بیماری های روحی و روانی هم می شود.

 

5. بلوغ زودرس، نتیجه تربیت ناآگاهانه جنسی کودکان 

یکی دیگر از اشتباهات برخی از والدین نا آگاه این است که با تکیه بر اهمیت بسیار زیاد تربیت جنسی، سعی می کنند تا اطلاعات به نسبت بالایی در خصوص رابطه جنسی و رفتار جنسی ایمن به کودکان خود ارائه دهند. این دسته از والدین فکر می کنند با این روش جلوی بسیاری از کنجکاوی های کودک خود را گرفته و از کودکی فرزند خود را با آگاهی بزرگ می کنند در صورتیکه این روش بزرگ ترین اشتباه تربیتی است.

PicsArt_22-06-06_00-33-28-633

مهم ترین مشکلی که این روش تربیتی دارد این است که خواه ناخواه کودک به بلوغ زودرس می رسد. به همین دلیل والدین از سنین بسیار پایین با غرایز جنسی کودک خود مواجه می شوند که خود مشکلی به شدت دردسر ساز است.

 

6. دروغ گفتن ممنوع !

از سوال‌های مهمی که کودکان همیشه درباره آن کنجکاوی می‌کنند بارداری و چگونگی بارداری است. باید این را در نظر بگیرید که قرار نیست همه چیز را درباره روابط زناشویی و شیوه بارداری به کودک توضیح دهید. اما دروغ گفتن هم ممنوع است و فقط کودک را در مسیر اشتباه آموزش سوق می‌دهد.
در سنین 4 تا 6 سالگی بهتر است که شیوه بارداری را با بیان وجود سلول‌هایی درون بدن مادر توضیح داد که وظیفه آن‌ها درست کردن بچه است.
در سنین 6 تا 8 سالگی می‌توان به کودک گفت که این سلول‌ها درون بدن مرد هم وجود دارد و برای درست شدن بچه لازم است این سلول‌ها در کنار هم قرار بگیرند.
پاسخ به سوالات کودکان در مورد بچه دار شدن کار مهمی است که هر والدی باید آمادگی آن را داشته باشد.

 

7. همراهی پدر و مادر

از جمله مهم‌ترین راه های آموزش جنسی به کودکان همراهی پدر و مادر در کنار هم است. والدین باید تلاش کنند که مساول جنسی و دغدغه‌های کودک را با همکاری هم حل کنند و در زمان توضیح این مسائل هر دو حضور داشته باشند. این کار کودک را در یک امنیت روانی فوق‌العاده قرار می‌دهد که به او کمک می‌کند گره‌های ذهنی‌اش را همراه با پدر و مادر باز کند.

PicsArt_22-06-06_00-34-32-125

 

8. قدرت نه گفتن!

والدین باید به کودک قدرت نه گفتن را بیاموزند. تشویق کودک به نه گفتن با صدای بلند به خوبی کمک می‌کند که در موقعیت‌های خطرناک و لحظاتی که از سوی دیگران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد به راحتی نه بگوید. کودک باید بیاموزد عدم تمایل به لمس شدن، بوسیده شدن و ... خود را با صدای بلند اعلام و والدینش را از آن با خبر کند.

 

9. آموزش اسم جاهای خصوصی بدن

بهترین زمان یاد دادن اسم جاهای خصوصی بدن به کودکان هنگام حمام کردن کودک است. برای یاد دادن نام اسم جاهای خصوصی بدن به کودک بهتر است از عبارت جای خصوصی بدن استفاده کنید. به راحتی به کودک توضیح دهید همانطور که کسی اجازه ندارد از شانه، حوله یا مسواک ما استفاده کند و این‌ها یک چیز خصوصی هستند، هیچکس اجازه دست زدن به اندام خصوصی بدن را هم ندارد.

 

10. کتاب خواندن

بسیاری از والدین روش برخورد با سوالات جنسی کودک را نمی‌دانند و زمانی که ین سوالات مطرح می‌شود دچار وحشت و اضطراب می‌شود. یک والد موفق همیشه باید آمادگی این موضوع را داشته باشد.
برای این کار بهتر است در زمینه آموزش مسائل جنسی به کودک کتاب بخوانید و آگاهی خود را درباره آن بالا ببرید. استفاده از کتاب آموزش جنسیت به کودکان هم در این مسیر راهنمای بسیار خوبی است.

 

از اینجا بخوانید: تربیت اخلاقی کودکان

 

« سخن آخر »

یکی از مهم‌ترین مباحث درباره فرزندپروری که ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند، آموزش مسائل جنسی و صحبت درباره نحوه بچه دار شدن است. زمانی که والدین راه های آموزش مسائل جنسی به کودکان را می‌آموزند، می‌توانند به راحتی اطلاعات جنسی کودک را مدیریت کنند. کمک گرفتن از یک مشاور کودک متخصص در زمینه فرزندپروری می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای آموزش مسائل جنسی به کودک باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار