|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۸۳

اگر شما یکی از میلیون‌ها انسانی هستید که میگرن را تجربه می‌کنید، می‌دانید که آن‌ها بیش از یک سردرد معمولی هستند. درد شدید ضربان‌دار و طاقت‌فرسایی که با میگرن همراه است می‌تواند ناتوان کننده باشد. اما درمان میگرن همیشه به انواع قرص وابسته نیست و درمان گیاهی میگرن می‌تواند کمک بزرگی باشد. بنیاد تحقیقات میگرن گزارش می‌دهد که در حقیقت، بیش از ۹۰ درصد از افرادی که به این مبتلا می‌شوند، نمی‌توانند در طول یک دوره حمله به طور عادی کار کنند یا عملکرد طبیعی داشته باشند. اکثر افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، به جای استفاده از درمان گیاهی میگرن، به دارو اعتماد دارند. اما گروهی هم هستند که به درمان گیاهی میگرن و طبیعی آن مانند تکنیک‌های آرامش‌بخش و داروهای گیاهی روی آورده‌اند. سال‌ها قبل از معرفی داروهای مدرن، فرهنگ‌ها در سراسر جهان داروهای گیاهی برای سردرد و سایر علائم رایج میگرن ایجاد کردند. بسیاری از این سنت‌های گیاهی در گذر زمان زنده مانده‌اند. اگرچه اکثر داروهای گیاهی به طور علمی از نظر اثربخشی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، اما بسیاری از آن‌ها به سرعت از حمایت جامعه پزشکی مدرن برخوردار می‌شوند. هنگام در نظر گرفتن درمان گیاهی میگرن همیشه احتیاط کنید. قبل از شروع یا توقف هرگونه درمان دارویی یا گیاهی، تصمیم خود را با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارید. بسیاری از گیاهان دارویی با داروهای دیگر تداخل دارند.

 

« علل شایع انواع سردرد چیست؟ »

سردرد با فعال شدن عصب‌های خاصی از رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی باعث فعال شدن عصب‌ها خواهد شد.

این عوامل شامل موارد زیر است:

  • وراثت

ژنتیک عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از والدین به فرزندان است. سردرد هم می‌تواند از طریق کروموزوم‌ها انتقال یابد.

  • عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، عطرها و مواد آلرژی‌زا باعث سردرد در بعضی افراد می‌شود. همچنین سر و صدا و تغییرات نور در محیط هم می‌تواند عامل تحریک آن باشد.

  • عادات بهداشتی

تغییرات در الگوی خواب یا وعده‌های غذایی، عادات بد غذایی، مصرف بیش از اندازه دارو، تنش بالا و اضطراب در شرایط زندگی از عوامل ایجادکننده و تشدیدکننده سردرد هستند.

  • بیماری

بیماری‌هایی مانند عفونت و التهاب گلو و گوش میانی(اوتیت)، التهاب سینوس‌ها، تب و تومورها می‌توانند باعث بروز سردرد شوند.

  • آسیب‌های فیزیکی

آسیب در سوانح رانندگی یا حوادث و صدمات ناشی از ضربه به سر هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود.

از اینجا بخوانید: عوارض پیرسینگ را برای اعضای مختلف بدن جدی بگیرید

« شایع ترین انواع سردرد »

  • سردرد تنشی

سردرد تنشی یا همان سردرد عصبی از جمله شایع ترین سردردها بین افراد است. این نوع سردرد در بین بانوان نسبت به آقایان رایج تر است. در این نوع سردرد، فرد دچار دردهای خفیف و مقطعی می­شود. داشتن استرس و عصبی شدن میتواند مهم ترین علت سردرد شدید و ناگهانی از این نوع باشد.

PicsArt_22-07-06_02-29-43-500
سردرد تنشی
  • سردرد سینوسی

علائمی چون احساس درد در ناحیه‌ی گونه‌ها و پیشانی، آبریزش بینی و درد پل بینی، تب، احساس فشار در چشم و ورم صورت نشان از وجود سردرد سینوسی میدهند. این سردردها به دلیل ایجاد التهاب در سینوس های بدن به وجود می­آیند.

PicsArt_07-06-02.30.17
سردرد سینوسی
  • سردرد میگرنی

یکی دیگر از رایج ترین سردردها، سردرد میگرنی است و شیوع آن در بانوان 2 برابر آقایان است. افرادی که دچار این نوع سردرد هستند معمولا ماهی یک یا چندبار دچار سردردهای پیوسته و طولانی مدت همراه با دردهای تپشی در یک یا دو طرف سر که معمولا بین 2 تا 72 ساعت ادامه دارد می­شوند. از جمله مهم ترین علائم همراه با این نوع سردرد میتوان به حساسیت به نور و صدا و بو، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی اشاره کرد.

PicsArt_22-07-06_02-31-15-622
سردرد میگرنی
  • سردرد خوشه ای

این نوع سردرد نسبت به انواع دیگر بسیار نادراست اما شدید ترین نوع سردرد نیز محسوب می­شود. احساس سوزش و سوراخ شدن پشت چشم که بسیار آزاردهنده است از علائم سردرد خوشه ای به شمارمی­آید.

PicsArt_07-06-02.29.15
سردرد خوشه ای


« درمان های گیاهی و خانگی درمان میگرن و سردرد »

  • گل بابونه Feverfew (Tanacetum parthenium)

گل بابونه برای اولین بار در یونان باستان در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شد. این گل برای درمان مواردی مانند تب، تورم و التهاب کاربرد داشت. مردم در قرن اول معمولا از بابونه برای تسکین دردها و سردردهایی مانند میگرن استفاده می‌کردند. این گیاه بومی کوه‌های بالکان است اما اکنون تقریبا در سراسر جهان یافت می‌شود. فرهنگ‌های اروپای شرقی به طور سنتی از بابونه برای سردرد، نیش حشرات و سایر دردها استفاده می‌کردند. کاربردهای مدرن‌تر آن در درمان موارد زیر گسترش یافته است: میگرن سرگیجه التهاب مشکلات تنفسی معمولا بابونه خشک با خشک کردن برگ‌ها، گل‌ها و ساقه‌ها تهیه می‌شود. این ترکیب همچنین برای ساخت مکمل‌ها و عصاره‌ها کاربرد دارد. در برخی از جوامع و فرهنگ‌ها، برگ‌ها را خام می‌خورند. یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که بابونه یک درمان موثر برای میگرن، تب، سرماخوردگی و آرتروز است. با این حال یک بررسی بابونه در پنج کارآزمایی بالینی بزرگ برای اکثر افرادی که میگرن را تجربه می‌کردند فایده چندانی نداشت.گل بابونه ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند نفخ، زخم‌های پوستی و حالت تهوع ایجاد کند. همچنین ممکن است هنگام قطع مصرف عوارض جانبی متوسطی را نشان دهد. این عوارض جانبی می‌تواند شامل مشکل در خواب، افزایش سردرد و درد مفاصل باشد. زنان باردار، افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند و افرادی که به گل‌های خانواده بابونه حساسیت دارند، باید از مصرف داروهای تهیه شده از بابونه خودداری کنند.

 

  • باباآدم جنگلی، سایبان، Butterbur (Petasites hybridus)

بوتربور در مناطق مرطوب و باتلاقی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. مردم زمانی از برگ‌های این گیاه برای پیچیدن و نگهداری کره در هوای گرم استفاده می‌کردند، به این ترتیب نام برتبربر به آن داده شد. در طول تاریخ برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. پزشک یونانی Dioscurides در ابتدا از این گیاه به عنوان یک درمان زخم پوستی استفاده کرد. از آن زمان، از باباآدم جنگلی برای درمان گیاهی میگرن و موارد زیر استفاده می‌شود: سردرد آسم آلرژی سرفه کردن تب مشکلات گوارشی درد عمومی اکثر داروهای گیاهی از عصاره ریشه تصفیه شده آن به شکل قرص برای درمان سردرد و میگرن استفاده می‌کنند. مطالعه ای که در سال 2012 در NeurologyTrusted Source منتشر شد، نتیجه‌گیری از مطالعات قدیمی را تایید می‌کند که نشان می‌دهد این دارو برای دوزهای روزانه 50 تا 75 میلی‌گرم در پیشگیری از میگرن موثر است. تهیه Butterbur برای ساکنان اروپا دشوار است. انگلستان و آلمان هر دو به دلیل نگرانی‌های ایمنی با تولید کنندگان برجسته و فروش این دارو برخورد می‌کنند.
 

  • بید، درمان گیاهی میگرن Willow (Salix spp.)

عصاره پوست درخت بید (WBE) در توسعه آسپرین، یک مسکن مشهور بدون نسخه که کاهنده تب و داروی ضدالتهاب شناخته شده است، کاربرد دارد. WBE حاوی یک ماده ضدالتهابی به نام سالیسین است. یک مطالعه معتبر در سال 2012 نشان می‌دهد WBE همچنین باید یک آنتی اکسیدان موثر هم به شمار برود. بید درختی است که در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. از زمان بقراط (۴۰۰ قبل از میلاد) از این درخت استفاده می‌شد، زمانی که مردم پوست را به خاطر اثرات ضدالتهابی و تب‌بر آن می‌جویدند. بید بعدا در چین و اروپا برای سردرد، آرتروز، التهاب تاندون و کمر درد مورد استفاده قرار گرفت. پوست بید را می‌توان به شکل کپسول و به عنوان پوست جویدنی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی سالم یافت و به عنوان درمان گیاهی میگرن به کار برد.

از اینجا بخوانید: سرخک در کودکان و نوزادان چند روز طول میکشد

  • زنجبیل (Zingiber officinale)

زنجبیل یک گیاه گرمسیری آسیایی است. این گیاه بیش از ۲۰۰۰ سال است که در چین و در تولید داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از زمان‌های قدیم در داروهای هندی و عربی رواج داشته است. زنجبیل جدا از مصرف به عنوان درمان گیاهی میگرن به طور سنتی به عنوان درمانی برای موارد زیر استفاده می‌شود: سردرد دل درد حالت تهوع آرتروز علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشکلات عصبی زنجبیل به عنوان گیاهی ضدالتهاب، ضدویروس، ضدقارچ و ضدباکتری اثبات شده است. علاوه بر این مطالعه‌ای که در سال 2014 در Phytotherapy ResearchTrusted Source منتشر شد نشان داد که مزایای پودر زنجبیل با سوماتریپتان، داروی رایج میگرن، با عوارض جانبی کمتر برابری می‌کند. اکثر مردم می‌توانند ریشه، مکمل یا عصاره زنجبیل تازه یا خشک را مصرف کنند. مراقب باشید که مکمل‌های زنجبیل را با داروهای رقیق کننده خون به دلیل تداخلات احتمالی دارویی ترکیب نکنید. کپسول زنجبیل و چای زنجبیل تقریبا در هر فروشگاه خواربار فروشی یا داروخانه به راحتی تهیه می‌شود. همچنین می‌توانید آب زنجبیل را بنوشید و آن را راهی برای درمان گیاهی میگرن بدانید.

 

  • تخم گشنیز Coriander seed (Coriandrum sativum)

بیش از ۷۰۰۰ سال است که مردم در فرهنگ‌های مختلف از خواص دانه گشنیز استفاده می‌کنند. گشنیز به دلیل توانایی آن در درمان بیماری‌هایی مثل آلرژی و دیابت و میگرن، مورد تمجید قرار می‌گیرد. طب سنتی آیورودا از گشنیز برای تسکین فشار سینوس و سردرد با ریختن آب داغ روی دانه‌های تازه و استنشاق بخار آن سود می‌برد. تحقیقات در مورد اثرات دارویی دانه به طور کلی روی پتانسیل آن برای درمان آرتریت و دیابت متمرکز است. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا این دارو به عنوان درمان گیاهی میگرن مفید است یا خیر. با این حال، خواص ضدالتهاب دانه گشنیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به میگرن مفید باشد. دانه‌های گشنیز را می‌توان جوید و در غذا یا چای استفاده کرد. عصاره‌های خوراکی آن هم موجود است.

 

  • روغن اسطوخودوس (Lavender Oil)

روغن اسطوخودوس که از گل‌های گیاه اسطوخودوس تهیه می‌شود به خاطر بوی شیرینش مشهور است. این روغن بسیار معطر بوده و مدت زمان زیادی است که برای عطرسازی محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. اسطوخودوس گیاه بومی مناطق کوهستانی اطراف مدیترانه بوده و در حال حاضر به طور گسترده‌ای در سراسر اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی رشد می‌کند. روغن اسطوخودوس در مصر باستان در حین فرایند مومیایی کردن استفاده می‌شد. به دلیل خواص ضد میکروبی و رایحه خوب، بعدا به حمام‌های روم، یونان و ایران اضافه شد. گل‌های معطر و روغن آن‌ها برای درمان همه چیز از سردرد و بی خوابی گرفته تا شکایات مربوط به سلامت روان مانند استرس و خستگی استفاده می‌شدند. بسیاری از این کاربردهای تاریخی امروزه همچنان رایج هستند، مانند درمان گیاهی میگرن با روغن اسطوخودوس که کاربرد دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ معتقد است که استنشاق روغن اسطوخودوس در طول میگرن ممکن است به تسکین سریع علائم کمک کند. برای استفاده از روغن اسطوخودوس به عنوان درمان گیاهی میگرن، روغن را دم کرده یا محلول رقیق شده را به شقیقه‌ها بمالید. اگر روغن را به درستی رقیق نکنید، روغن ممکن است پوست محل استفاده را تحریک کند. روغن اسطوخودوس در صورت مصرف خوراکی در دوزهای خاص می‌تواند سمی باشد.
 

PicsArt_22-07-06_02-32-59-281
روغن اسطوخودوس

از اینجا بخوانید: خواص اعجاب انگیز روغن بادام برای سلامت جسم، زیبایی پوست و مو 

  • رزماری (Rosemary)

رزماری گیاه بومی منطقه مدیترانه و درمان گیاهی میگرن است. موارد استفاده دارویی آن شامل درمان موارد زیر می‌شود: درد ماهیچه‌ها و مفاصل مشکلات حافظه مشکلات تمرکز اختلالات عصبی مشکلات گردش خون بیماری‌های کبدی میگرن روغن رزماری را می‌توان رقیق کرده و به صورت موضعی استفاده کرد یا برای اهداف درمانی استنشاق کرد. برگ‌های گیاه را می‌توان خشک و آسیاب کرده و در کپسول‌های مخصوص قرار داد. همچنین از این گیاه می‌شود در چای، تنتور و عصاره‌های مایع استفاده شود. اعتقاد بر این است که رزماری دارای اثرات ضد میکروبی، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدان است. با این حال، توانایی آن برای کاهش درد میگرن به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و با اطمینان نمی‌شود آن را درمان گیاهی میگرن دانست.
 

  • منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم و ضروری برای عملکردهای بی‌شماری در بدن، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام‌های عصبی است.

شواهد نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در افرادی که سردردهای میگرنی مکرر دارند، بیشتر از دیگران است. استفاده از منیزیم یک روش موثر برای کنترل سردرد است.

سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، جزو بهترین منابع غذایی منیزیم هستند. یک فنجان اسفناج بین ۳۸ تا ۴۰ درصد میزان توصیه‌شده روزانه منیزیم مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند.

سایر مواد غذایی حاوی منیزیم عبارتند از:

  1. دانه‌ها، مانند تخمه کدو یا کدو
  2. بادام‌ها
  3. ماهی خال مخالی، ماهی تن و ماهی پولک
  4. ماست یا کفیر کم‌چرب
  5. لوبیا سیاه و عدس
  6. آووکادو
  7. انجیر
  8. شکلات تلخ

 

  • ریحان و کمک به کاهش سردرد های میگرنی

ریحان دارای بوی بسیار قوی است که در درمان سردرد های میگرنی موثر است. یکی از روش های استفاده از ریحان برای بهبود سردرد های میگرنی استفاده موضعی آن است. روغن ریحان یک شل کننده عضلانی است و در رفع دردهای عضلانی و ریلکس شدن عضلات موثر است. شما می توانید از این روغن برای ماساژ شقیقه ها و پیشانی خود برای کاهش سردرد و رفع اسپاسم آن ناحیه استفاده فرمایید.

روش دیگر جویدن برگ ریحان تازه در زمان سردرد های میگرنی است.

نوشیدن چای ریحان نیز می تواند در کاهش سردرد های میگرنی موثر باشد. چند برگ ریحان را در آب جوش به مدت ده دقیقه بجوشانید و بعد آن را صاف کنید و بنوشید.

روش موثر دیگر در سردرد های میگرنی؛ استفاده از ریحان به همراه عنبر سائل است. مقدار دو قاشق چایخوری ریحان خشک را به مقدار سه فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید سرد شود. پس از آن اضافه کنید دو قاشق غذاخوری عنبر سائل را به این چای و آن را درون یک پارچه بریزید. آن پارچه را روی پیشانی بگذارید تا درد التیام پیدا کند.

 

  • چای فلفل قرمز، زنجبیل و نعناع

یک برش زنجبیل تازه، یک سر قاشق چایخوری فلفل قرمز و یک قاشق چایخوری نعناع خشک را درون دو فنجان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه بمانند. بعد از صاف کردن این چای را به منظور کاهش علائم سردرد های میگرنی بنوشید. همچنین بهتر است مقداری عسل طبیعی نیز به آن اضافه فرمایید. از این چای به طور منظم استفاده فرمایید.

همچنین برای کنترل علائم سردرد های میگرنی می توانید؛ برگ نعناع تازه را به آب جوش اضافه فرمایید و بگذارید به مدت ده دقیقه بماند. سپس کمی عسل به آن بیافزایید و آن را استفاده فرمایید.

 

  • کافئین

این ماده در قهوه و برخی غذاها و نوشیدنی های دیگر وجود دارد و احتمالا کمی آرامش بخش باشد.

همچنین می تواند به بدن کمک کند تا سریع تر برخی داروهای میگرنی را جذب کند، اما به آرامی عمل کرده و تاثیر خود را می گذارد.

می توانید به شیرینی کافئین وابسته شوید، که می تواند منجر به از بین رفتن بعضی از علائم میگرن مانند خستگی و سردردهای بیشتر شود.

 

  • اتاق تاریک و ساکت

نور زیاد و صداهای بلند می تواند سردرد را بدتر می­کند. بنابراین یک نقطه به دور از شلوغی پیدا کنید و وقتی میگرن دارید پرده ها را پایین بیاورید. این می تواند به تسریع در بهبودی کمک کند.

PicsArt_22-07-06_02-32-38-716
اتاق تاریک و ساکت
  • خواب راحت 

برای جلوگیری از میگرن، به طور منظم از چشم بند استفاده کنید. خیلی کم – یا خیلی زیاد – می تواند باعث سردرد شود و آستانه درد را پایین بیاورد.

سعی کنید هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید و پس روند خوابیدن و بیدار شدن شما به صورت منظم باشد.

به این معنا که اگر در ساعت خاصی می خوابید و در ساعت معینی بیداری می شوید این رویه را در روزهای دیگر نیز اعمال کنید.

زود خوابیدن در شب و سحرخیز بودن هم میتواند کمک کند.

 

  • یوگا

هر تمرینی که باعث تپش قلب می شود می تواند از ابتلا به میگرن جلوگیری کند، همچنین می تواند برای برخی از افراد تحریک کننده سردرد باشد.

تمرینات یوگا، با حرکات کند و تمرکزی میتوانند یک جایگزین مناسب و بی خطر برای بهبود و درمان میگرن باشد.

تحقیقات نشان می دهد که جلسات منظم یوگا تعداد حملات میگرن را کاهش می دهد و در صورت وقوع شدت آن ها را کمتر می کند.

PicsArt_22-07-06_02-32-12-613
یوگا
  • ویتامین B2 

به آن ریبوفلاوین نیز گفته می شود و می توان آن را در شیر، پنیر، ماهی و مرغ پیدا کرد.

همچنین می توان آن را به عنوان قرص مصرف کرد. مطالعات نشان می دهد که احتمالا به پیشگیری از میگرن نیز کمک می کند.

اگر نیازمند دریافت ویتامین های خانواده B داشتید آمپول های نوروبیان هم می تواند کمک کننده باشد.

 

  •  از گرما یا سرما کمک بگیرید 

قرار دادن یک بسته یخ در پشت گردن‌تان می‌تواند در کاهش درد میگرن مؤثر باشد، چون سرمای یخ به کاهش التهاب – که باعث بروز سردرد شده است – کمک می‌کند. همچنین سرمای ناشی از یخ، یک اثر بی‌حس‌کننده‌ی درد نیز دارد. چه باور کنید و چه باور نکنید، قرار دادن پاهایتان در آب داغ نیز به خلاص شدن از شر سردرد کمک می‌کند. هنگام سردرد شدید، کمی پودر خردل تند نیز به این آب اضافه کنید. دکتر آهوجا می‌گوید: «شما می‌توانید یک حوله را در آب داغ یا آب یخ فرو ببرید و ۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید. این روند را چندین بار تکرار کنید.»

از اینجا بخوانید: سرگیجه و اختلالات ناشی از آن

  • سیر 

سیر خواص زیادی دارد. این ماده به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود. چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید. هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد. همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

 

  • خوردن یک سیب در روز

سیب و سرکه سیب هردو می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی سردرد به‌کار روند. آنها به بازگرداندن تعادل اسیدی-قلیایی در بدن کمک می‌کنند. دکتر سوپریا بالی می‌گوید:‌ «نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و این مخلوط را در یک قابلمه دَردار بجوشانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید، یک حوله روی سرتان بگذارید و بخار آن را به‌آرامی استنشاق کنید (خودتان را بخور دهید). این روش، سردردهای سینوسی را فورا تسکین خواهد داد.»

اگر با سردرد از خواب بیدار شدید، روی یک تکه سیب مقداری نمک بپاشید و بخورید و پس از آن مقداری آب گرم بنوشید. یا دو قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب با عسل و آب‌لیمو اضافه کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید.

 

  • طب‌سوزنی

تحریک عصب‌ها و بعضی از نواحی بدن که مرتبط با بروز سردرد هستند می‌تواند به درمان انواع سردرد کمک کند. در طب‌سوزنی برای تحریک بعضی از نواحی بدن، سوزن‌های نازکی وارد پوست می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌ که این روش درمانی با کاهش علائم انواع سردرد و درمان سردرد عصبی ارتباط دارد.

 

  • نمک

تحقیقات اثبات کرده که مواد غذایی حاوی سدیم و منیزیم مثل نمک می‌تواند برای معالجه سردرد مفید باشد. الکترولیت‌های سدیم مواد معدنی با بار الکتریکی مثبت در بدن هستند که نقش مهمی در تنظیم عملکرد دستگاه‌های عصبی دارند و کمبود آن‌ها در بدن باعث بروز مشکلاتی از جمله سردرد و میگرن می‌شود. به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی نمک از جمله نان، پنیر، گوشت، و… برای معالجه سردرد توصیه می‌شود.
 

از اینجا بخوانید: درمان خانگی ضعف عضلات بدن


« اصلاح سبک زندگی »

چند تغییر ساده در سبک زندگی می‌تواند به کاهش شدت و دفعات سردرد ما کمک کند. این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • ترک سیگار
  • ترک الکل
  • کاهش یا قطع مصرف کافئین
  • داشتن برنامه غذایی و خواب منظم
  • چند جلسه ورزش طی هفته

بسیاری از متخصصان استفاده از این روش‌ها را برای کنترل سردرد مفید می‌دانند.

PicsArt_22-07-06_02-28-50-568
اصلاح سبک زندگی برای کاهش سردرد

« چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ »

سردرد با علائم هشداردهنده، از یک مشکل جدی در بدن خبر می‌دهد و بنابراین در این مواقع باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. موارد زیر نشانه‌های سردرد خطرناک هستند: سردرد همراه با تب، لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن سردردهایی که با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند و درد آن‌ها برای چند ثانیه یا بیشتر غیر قابل تحمل می‌شود سردردهایی که با اختلال در بینایی، بی‌حسی و ضعف در یک سمت بدن همراه باشند

 

از اینجا بخوانید: نوشیدنی های خنک و رژیمی برای تابستان

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار