|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۰۰

خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی ناآگاهی یا طبق عادت پوست و برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد. بعضی موارد مواد معدنی پوست و برگ حتی بیشتر از مقداری است که در بخش‌های مورد استفاده وجود دارد.

با استفاده از این قسمت‌ها نه‌تنها می‌توانیم مواد مفید بیشتری به بدنمان برسانیم، بلکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهیم کرد.

متخصصان طب سنتی می‌گویند از ریشه گرفته تا ساقه و دانه هر یک از سبزیجات، برای درمان درد خاصی کاربرد دارند. از نظر آنها حتی برگ و ریشه میوه‌ها و سبزیجات هم فایده فراوانی دارند و برای درمان برخی مشکلات هم می‌توانید از پوست آنها کمک بگیرید.

اما انگار این ادعاها تنها در دنیای طب سنتی طرفدار ندارد و محققانی که به علم مدرن گرایش دارند هم چنین ادعایی را رد نمی‌کنند. آنها می‌گویند بسیاری از تفاله‌های غذایی که هر روز دور می‌ریزید، حتی بیشتر از خود خوراکی‌هایی که می‌خورید به سلامت شما خدمت می‌کنند. اگر هنوز هم این ادعاها را باور ندارید، ادامه مطلب را بخوانید و از دلایل پژوهشگران برای پرفایده‌تر دانستن این تفاله‌های غذایی باخبر شوید.

 

  • پوست مرکبات

لیمویی که بر روی ماهی فشار می دهید را بلافاصله به سطل زباله نریزید. طبق گفته Lauren Popeck از گروه پزشکان اورلاندو، استفاده از چاشنی لیمو برای استفاده در غذاها و دادن عطر و طعمی بی نظیر به آن مفید است. علاوه بر این، فواید غذایی زیادی در پوست آن نیز پنهان شده است.

PicsArt_22-07-17_01-49-46-325


Popeck می ‌گوید: شما می ‌توانید از دو قاشق سوپ خوری پوست مرکبات سه گرم فیبر و ویتامین و مواد معدنی ضروری دیگر مانند ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، فولات، ویتامین B6، ویتامین B5، ویتامین A انتظار داشته باشید.
کاربردهای مورد علاقه او از پوست مرکبات: ترکیب آن با وینگرت یا ماریناد ، ریختن تکه ای از پوست مرکبات در اسموتی ها، رنده کردن آن در لوبیا سبز، مخلوط به ماست یا پنیر خامه ای، مخوط با بلغور جو دو سر، غلات و یا کلوچه و اضافه کردن آن به قهوه یا چای.
برای اضافه کردن طعم و عطر بدون کالری اضافه از پرتقال، لیمو و حتی گریپ فروت استفاده کنید.

  • پوست موز

بسیاری از ما بدون اینکه به پوست نرم موز فکر کنیم، آن را می خوریم که میتواند یک اشتباه بزرگ باشد.
Popeck می ‌گوید: موز حاوی تریپتوفان است که سروتونین “هورمون شادی” را برای کمک به تنظیم حالت روحی و ایمپالس‌های عصبی افزایش می‌ دهد.
چند روش خلاقانه برای استفاده از پوست موز: ابتدا موزی را انتخاب کنید که رسیده باشد. Popeck می گوید: پوست موز رسیده، نرم تر، نازک تر و با طعم بیشتری هستند.
به مدت ۱۰ دقیقه آن را بپزید و یا بجوشانید تا نرم شود. شما می توانید آن را به کوکی ها، سیب زمینی سرخ کرده یا سوپ اضافه کند. یا می‌ توانید آن را پوره کرده و به خمیر کیک یا مافین آن را اضافه کنید. او پیشنهاد می ‌کند: و برای درمان، یک برش ساده و یک موز با پوست را طبخ کنید. آیا می‌دانستید که ساییدن قسمت داخلی پوست موز روی دندان‌ها می‌تواند آن‌ها را سفید کند؟ ضمنا قرار دادن پوست موز روی پوست سوخته، درد و سوزش را تسکین می‌دهد. مالیدن پوست موز روی ترک‌های پاشنه پا در عرض یک هفته نتایج خوبی خواهد داشت.

 

PicsArt_22-07-17_01-50-20-043
پوست موزها را دور نریزید!
  • پوست و دانه هندوانه

Popeck می گوید: این میوه لذیذ و خوشمزه با رنگ قرمز منحصر به فردش به عنوان یک میان وعده تازه و یا آب میوه استفاده می شود، اما شما قادر به گرفتن برخی مواد مغذی قوی موجود در پوست و دانه ‌های آن نیز هستید. به جای دور ریختن آن، قسمت سفید آن را از قسمت زیرین بیرونی سبز جدا کنید و از آن در آشپزی خود استفاده کنید.
این شامل اسید آمینه سیترولین است که به آرژنین تبدیل می شود و در نهایت به بهبود گردش خون، افزایش جریان خون، بهبود سلامت قلب، افزایش قدرت سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی و کاهش خستگی عضلانی کمک می کند.(یک مطالعه ۲۰۱۶ در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی از این موضوع پشتیبانی می‌کند) او همچنین می افزاید: پوست هندوانه ویتامین C و B6 هم دارد تا سیستم ایمنی شما را بالا نگه دارد.
شما می توانید پوست هندوانه را در مخلوط ‌کن به اسموتی هایتان اضافه کنید، می توانید آن را ریز کرده و به سالاد میوه، سالسا، چتنی، یا سالاد کلم اضافه کنید، آن را با سیب زمینی و هویج به سوپ اضافه کنید.

 

اما در مورد دانه‌ ها

می ‌توانید آن را در فر خشک کنید. با روغن زیتون و نمک ، در دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را خشک کنید. سپس بر روی سالاد بریزید و یا با مخلوط آزمایشی ترکیب کنید.
 

  • ساقه های بروکلی

Popeck می گوید: احتمالا شما برای مصرف کلم بروکلی از سر آن استفاده می کنید، اما استفاده از ساقه های آن را هم نباید فراموش کنید. او می گوید:ساقه حاوی سولفورفان، یک آنتی اکسیدان فیتوشیمیایی است که دارای خواص ضد التهابی است، از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظتمی کند، سلول های سرطانی را غیر فعال می کند و تشکیل سلول های تومور را مهار می کند.
سلول های سرطانی را غیر فعال می کند و مانع تشکیل سلول های تومور می شود.

برخی از کاربردهای ساقه بروکلی

ساقه های بروکلی را در سالادهایتان اضافه کرده و خام بخورید. اگر خوردن آن به صورت خام را دوست ندارید می توانید آن را بپزید. می توانید ساقه بروکلی را بخارپز کرده و یا سرخ کنید و آن ‌ها را به سوپ اضافه کرده و یا پوره آن را به سس و یا غذای کودک بیافزایید.
 

  • هسته آناناس

هنگامی که یک آناناس را برش می دهید هسته آن را دور نیندازید. شما می ‌توانید از هسته آناناس برای انواع دستور العمل‌ ها استفاده بکنید و از چندین ویتامین و مواد معدنی پنهان ‌شده درون آن بهره مند شوید.
 Popeck می‌ گوید: آناناس حاوی بروملین، یک آنزیم هضم پروتیین است؛ خواص ضد التهابی دارد و می ‌تواند التهاب بینی و سینوس را کاهش دهد،همچنین در کاهش ورم مفاصل و درد ماهیچه نیز موثر است.
او اضافه می ‌کند: علاوه بر این، هسته آناناس دارای خاصیت ضد انعقادی است.

استفاده از هسته آناناس

آن را ریز کنید و به سالاد میوه، سالاد کلم،  چنتی(یک نوع چاشنی غذا)، یا سالسا اضافه کنید، آن را با اسموتی ترکیب کنید، به صورت مکعب برش دهید و برای استفاده های بعدی آن را فریز کنید، یا به سادگی برای افزایش طعم به آب و چای اضافه کنید. شما همچنین می توانید آن را به قطعات کوچک برش دهید و به سرخ کردنی ها اضافه کنید، علاوه بر موارد ذکر شده می توانید برش های هسته آناناس را به ماست یونانی به عنوان یک دسر صبحانه اضافه کنید.
 

  • نوک هویج

وقتی در حال جویدن هویج تازه و محکم هستید، در بالای ساقه سبز متوقف نشوید. این بخش از هویج برای خوردن کاملا ایمن است، و این باعث می ‌شود که یک جایگزین گیاهی عالی در هر غذایی که از هویج استفاده می‌ کنید، ایجاد شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که طرفدار طعم تلخ و گس نیستید، نوک هویج را برای اضافه کردن به سوپ در نظر بگیرید.
 

PicsArt_22-07-17_01-51-00-562

  • پوست پیاز

هنگام  پوست کردن پیاز ، قسمت های تکه تکه پوست آن را دور نیندازید.
Popeck می گوید: در پوست پیاز، محتوای بالایی از “کورستین”، نوعی فلاونوئید پلی فنول وجود دارد که به مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، جلوگیری از پلاک شریان و حفظ قلب سالم کمک می کند. پیاز قرمز نسبت به پیاز زرد کورستین بیشتری دارد.
Popeck می گوید: پیاز کامل را به سوپ، ماهی، چیلی یا سس اضافه کنید، سپس قبل از خوردن پوست های آن را جدا کنید.

 

  • برگ کرفس

شما ممکن است متوه نشده باشید اما ساقه کرفس برگ هایی دارد و در واقع می ‌توانید از آن ‌ها در هنگام پخت استفاده کنید.
Ilyse Schapiro می ‌گوید: برگ های ‌کرفس سرشار از منیزیم، کلسیم و ویتامین سی هستند و شما می‌ توانید از آن در سالاد، به عنوان بخشی از سبزیجات، و یا یک چاشنی استفاده کنید.
او می ‌گوید: به سادگی برگ‌ها را از ساقه جدا کنید، آن ‌ها را در یک حوله کاغذی مرطوب و سپس در داخل یک کیسه کیپ برای ذخیره نگه دارید.
او پیشنهاد می کند :شما همچنین می توانید آنها را با پیاز رنده شده و یک وینگرت در یک سالاد نخود استفاده کنید.

 

  • ساقه چارد سوئیسی

Schapiro می گوید: فقط به خوردن برگ ها کفایت نکنید، این ساقه ها هم بسیار مهم هستند و ارزش غذایی واقعی فوق العاده ای دارند. او می ‌گوید: همانطور که ساقه های برگ چغندر سرشار از گلوتامین هستند، می ‌توانند سیستم ایمنی شما را بهبود بخشند.
همچنین به عنوان یک سبزی برگ دار فیبر و آهن بسیار زیادی هم دارد. Schapiro توصیه می‌ کند که برای سرخ کردن ساقه‌ های برگ چغندر ، فر را تا ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم کنید، ساقه ‌ها را بشوید و سپس بگذارید خشک شوند.
سپس به سادگی از یک تا دو قاشق چای خوری روغن زیتون استفاده کنید تا کف ظرف را پوشش داده و ساقه ‌ها را در یک لایه قرار دهید. بعد از گذاشتن ساقه، با یک قاشق چای خوری چند قطره روغن زیتون و کمی نمک روی آن بپاشید. ظرف را ۱۰ دقیقه با فویل بپوشانید، و سپس فویل را بردارید. او توضیح می ‌دهد: حدود ۲۰ دقیقه پخت را تمام کنید تا ساقه ‌ها شروع به سرخ شدن کنند.

 

  • پوست کیوی

اگر هرگز به این فکر نکرده اید که کیوی را مثل هلو با پوست بخورید، حتما دوباره به آن فکر کنید. پوست این میوه خوردنی است و در حقیقت برای شما خوب است.
Kelly R. Jones می گوید: پوست کیوی، مانند پوست مرکبات، حاوی ویتامین C است و در واقع بیشتر از بقیه میوه ‌ها حاوی فیبر است.
البته، این پوست خشن و پوستی برای همه نیست، بنابراین اگر بافت پوست کیوی را دوست ندارید، سعی کنید کیوی کامل را با اسموتی مخلوط کنید تا طعم پوست را بپوشاند.

 

  • پوست زنجبیل

چه در هنگام خواباندن (خیس کردن) مواد غذایی در یک چاشنی، یا در حال تهیه چای زنجبیل ساده باشیم، همه ما زنجبیل را پوست کنده و پوست آن را دور می ریزیم. به نظر می رسد که پوست خشک آن بی فایده است، اما واقعا این گونه نیست. می توانید کمی بیشتر آن را خشک کنید (آن را در فر قرار داده و یا در مجاورت نور خورشید نگه داشته و خشک کنید) سپس آن را به صورت پودر ریز، آسیاب کنید، و برای استفاده های آتی در چای، آبگوشت یا حتی خورش کاری، ذخیره نمایید.

 

  • پوست سیب زمینی 

اگر تصور می کنید که باید برای سرخ کردن سیب زمینی، باید آن را پوست بگیرید، اشتباه می کنید. سیب زمینی را می توان با پوست پخت، چه برای تهیه سبزیجات پخته شده یا برای سیب زمینی سرخ کرده باشد. و اگر لازم است پوست آن کنده شود، پوست آن را دور نریزید. تنها برای مدتی آنها را در آب خیس کنید، آبکش کرده و سیب زمینی های سرخ کرده بیشتری درست کنید. شما می توانید این کار را با هویج و سیب زمینی شیرین هم انجام دهید.

 

  • پوست لیمو

از پوست لیمو هم می توان به همین روش استفاده کرد (برای طعم دار کردن دسر و نوشیدنی کوکتل) اما کار بیشتری می توان انجام داد. می توانید پوست را خشک کرده، آسیاب کرده و چای را با آن طعم دار کنید. همچنین می توانید از پوست آن ترشی تهیه کنید. یک ترشی ادویه دار و تند، روشی عالی در برابر دور ریختن ماده غذایی است. 

پوست لیموترش خواص زیادی برای زیبایی دارد و به عنوان مرطوب‌کننده‌ای طبیعی و پاک‌کننده برای پوست است. پوست لیموترش به کاهش وزن کمک می‌کند، از مشکلات دهان و دندان پیشگیری می‌کند (مانند اسکوربوت و تورم لثه) و سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند. ضمنا پوست لیموترش حاوی سالوسترول Q۴۰ و لیمونن است و ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدان‌هایی دارد که سموم را دفع کرده و استرس را کاهش می‌دهند.

 

  • پوست هندوانه

شما ممکن است فقط به قسمت های قرمز داخل هنداونه علاقمند باشید، اما پوست هندوانه نیز به همان اندازه مغذی است. اگرچه مصرف آن آسان نیست، اما می توانید درست کردن ترشی با آن را امتحان کنید. فقط پوست هندوانه را تکه تکه کرده و آن را در داخل ماهیتابه با شکر، نمک، پودر فلفل، آب لیمو و ادویه هایی مانند دارچین یا بادیان بپزید. سپس ترشی را در یک ظرف مربا نگهداری کنید تا زمانی که احساس کنید به طعم مطلوب شما رسیده است. 

قسمت سفید رنگ پوست هندوانه، مواد مغذی فراوانی دارد که برای سلامتی مفیدند. پوست هندوانه که معمولا آن را دور می‌ریزید می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ضمنا وقتی پوست این میوه را به پوست‌تان می‌مالید با زدودن ذرات آلوده آن را تمیز می‌کنید. فایده‌ دیگر پوست هندوانه این است که رادیکال‌های آزاد روی پوست را خنثی می‌کند، بنابراین از آسیب پوست جلوگیری می‌کند.

 

  • پوست انار

پوست سفت و قرمز انار مانند دانه‌های ریز و خوشمزه‌ آن سرشار از فواید زیادی برای سلامتی است.

PicsArt_22-07-17_01-51-26-028
پوست انار

پوست انار می‌تواند به طور موثر با آکنه و جوش و کهیر مبارزه کند، ریزش مو را متوقف کند و از شوره‌ سر جلوگیری کند. سایر خواص پوست انار شامل پیشگیری از بیماری قلبی، تسکین گلو درد، تقویت سلامت استخوان‌ها، کمک به بهداشت دهان و سلامت روده‌ها می‌شود.

 

« سخن آخر »

این روش های ساده، بهترین روش ها برای به حداقل رساندن زباله ها در آشپزخانه شما است. اگرچه زباله های غذایی یک مسأله بزرگ جهانی است، شما می توانید سهم خود را انجام دهده تا مطمئن شوید چیزی که قابل بازیافت بوده، از آشپزخانه شما دور ریخته نشده است.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار