|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۱۵

برای پف کردن کیک و درست کردن کیک پوک و اسفنجی به مواد خاصی نیاز ندارید. بلکه باید بدانید از مواد کیک باید چگونه استفاده کنید و آن ها را باهم ترکیب کنید.

یکی از مشکل هایی که در  پخت کیک رخ می دهد پف نکردن یا کم شدن پف کیک است .
چرا کیک من پف نمی کند ؟ این سوال خیلی از کسانی است که برای اولین بار در منزل کیک اسفنجی درست کرده اند. اینکه کیک شما پف نکرده است دلایل متعددی می تواند داشته باشد.برای پف کردن کیک و درست کردن کیک پوک و اسفنجی به مواد خاصی نیاز ندارید. بلکه باید بدانید از مواد کیک باید چگونه استفاده کنید و آن ها را باهم ترکیب کنید. بنابراین به دنبال مواد لازم برای پف کردن کیک نباشید. بلکه به دنبال راه درست استفاده کردن از مواد کیک باشید. در این مطلب از امید نیوز به دلایل پف نکردن کیک و  می پردازیم.
 

علت اصلی خوابیدن پف کیک

پایین بودن دمای فر باعث خوابیدن پف کیک می شود.پس سعی کنید دمای مناسبی را برای کیک انتخاب کنید و این نکته را بدانید که دمای هر کیک با کیک دیگر متفاوت است و زمان پخت هر کیک نیز متفاوت است و شما باید از ظاهر کیک که طلایی می شود و یا استفاده از خلال چوبی از پختن کیک اطلاع پیدا کنید.
 
کیک در بین تمامی دستورات آشپزی مختلفی که وجود دارد جز پرکارترین ها از نظر تنوع مواد اولیه و تعدد مراحل پخت است و فاکتورها و موارد زیر از دیگر علت های پف نکردن کیک هستند که با رعایت نکات توصیه شده در هر مورد می توانید کیک خود را از شر پف نکردن نجات دهید.
 
  • دمای مواد اولیه
    تخم مرغ، شیر و .. که مستقیما از یخچال خارج شده رو در کیک استفاده نکنید. حتما برای همه نوع کیک از نیم ساعت قبل داخل اتاق بزارید تا به دمای محیط برسه.
    روغن و کره ای که استفاده میکنید هم نباید خیلی سرد و منجمد باشه و نه خیلی داغ.
  • الک نکردن آرد
    الک نکردن آرد و بافت نامتناسب آرد یکی از دلایل اصلی پف نکردن کیک است و حتما برای اینکه کیک به پف و بافت مناسب برسد باید حتما آرد را همراه با بیکینگ پود سه بار الک کنید تا آرد هوا بگیرد و به اصطلاح سبک شود.

     
  • دمای مناسب فر
    یکی از علت های پف نکردن کیک سرد بودن داخل فر و دمای پایین است بنابراین حتما 10 تا 15 دقیقه پیش از قرار دادن کیک در فر آن را روشن کنید تا داخل فر گرم شود.
    دقت داشته باشید اگر دمای فر از حد نرمال کمتر یا بیشتر باشد کیک به اندازه لازم پف نمی کند و بافت خوبی نخواهد داشت.

     
  • بکینگ پودر نامناسب
    همانطور که می دانید در بین مواد اولیه کیک بیکینگ پودر وظیفه اصلی حجم دهی را به عهده دارد.
    بنابراین استفاده از بیکینگ پودر فاسد، کهنه و نامرغوب از علت های اصلی پفک نکردن کیک است و حتما بکینگ پودر درجه یک و تازه خریداری کنید.
    اگر می خواهید بدانید که بیکینگ پودر سالم است یا نه یک قاشق چای خوری از آن را در یک کاسه آب جوش بریزید و اگر پس از 10 دقیقه شروع به حباب زدن کرد یعنی بیکینگ پودر فعال و سالم است.
    نکته مهم دیگر این است که اگر در دستور پخت کیک مد نظر شما ماست وجود دارد به جای اضافه کردن بیکینگ پودر به آرد باید آن را به ماست اضافه کنید تا کیک به خوبی پف کند.
     
  • مخلوط کردن مواد
    مواد رو نه خیلی زیاد و نه خیلی کم مخلوط کنید به اندازه باشه مخصوصا تخم مرغ.
    نکته: آرد رو باید به اندازه مخلوط شدن هم زد نه بشتر.
    نکته: مواد باید به صورت دورانی و در یک جهت مخلوط شود.
     
     
  • اندازه گیری صحیح
    حتما دقت کنید که مواد رو به همون اندازه که در رسپی خواسته شده اضافه کنید نه کمتر و نه بیشتر.
    مخصوصا بکینگ پودر، متاسفانه خیلی ها فکر میکنن با اضافه کردن بکینگ پودر یا جوش شیرین کیک بیشتر پف میکنه ولی این باور اشتباست و بیشتر کیکتون رو خراب میکنه. پس طبق رسپی پیش برید و اندازه ها رو رعایت کنید.
     
  • هم زدن مواد
    شاید برای افرادی که به تازگی شروع به پختن کیک کرده اند و تجربه چندانی ندارند هم زدن مواد کیک یک مسئله بی اهمیت باشد اما تمام افرادی که تجربه کافی در پخت کیک دارند می دانند که شکل هم زدن مواد کیک تا چه حد اهمیت دارد.
    فرقی نمی کند با همزن دستی باشد یا برقی زمانی که می خواهید مواد کیک را هم بزنید حتما آن را در یک جهت هم بزنید. بطور مثال اگر هم زدن مواد را در جهت عقربه های ساعت شروع کرده اید تا پایان تنها در همان جهت مواد را میکس کنید تا در نهایت کیک پف لازم را داشته باشد.
  • سفیده تخم مرغ
    عملیاتی که در طول پخت کیک روی تخم مرغ انجام می شود بسیار مهم و تاثیرگذار است تا جایی که از دلایل پف نکردن کیک خانگی شما ممکن است به تخم مرغ برگردد.
    اگر می خواهید کیک شما به خوبی پف کند و بافت مناسبی داشته باشد حتما باید تخم مرغ ها را به دمای اتاق برسانید و سفیده و زرده را جدا کنید.
    به هیچ عنوان نباید ذره ای از زرده داخل سفیده باشد و سفیده را چه با همزن دستی چه با همزن برقی تا زمانی که حالت خامه ای بگیرد و از ظرف نریزد هم بزنید.
  • زرده تخم مرغ​
    در مورد پف کیک مسئله تنها سفیده تخم مرغ نیست بلکه اگر می خواهید پف کیک شما به اندازه باشد باید زرده را نیز به درستی هم بزنید.
    زرده را همراه شکر به خوبی و در یک جهت هم بزنید و تا جایی ادامه دهید که زرده و شکر به یک بافت کاراملی و کرمی رنگ برسند.
     
  • زمان باز کردن در فر​
    یکی از اصلی ترین علت های پف نکردن کیک باز کردن زودهنگام در فر است و اگر پیش از زمان مناسب در فر را باز کنید کیک هرگز به اندازه پف نمی کند.
    اگر می خواهید که کیکتان به خوبی پف کند به هیچ عنوان در 30 دقیقه ابتداعی پخت در فر را باز نکنید زمانی که بوی کیک از فر به مشام رسید می توانید در فر را باز و کیک را چک کنید.
    اگر می خواهید بفهیمد که آیا کیک پخته است یا نه یک سیخ چوبی را در کیک فرو کنید و اگر خمیر کیک به چوب نچسبید و چوب راحت خارج شد یعنی کیک به اندازه پخته است.
     
     

آرد مناسب کیک اسفنجی پف دار 

مناسب ترین آرد برای پخت انواع کیک و شیرینی آرد ۳ صفر است که همه قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید کیک پوک تر و ترد تری داشته باشید توصیه می شود که آرد خود را از فروشگاه های لوازم قنادی یا شیرینی پزی ها تهیه کنید.
این آرد از آرد نانوایی ها سفیدتر ، ریزتر و نرم تر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر است. استفاده از آرد نانوایی ها به دلیل اینکه این نوع آرد دارای مقداری سبوس گندم می باشد باعث می شود کیک سنگین شود.
 

جمع بندی

  1. غلیظ و یا رقیق شدن زیاد مواد کیک ارتباط مستقیمی با پف کردن آن دارد. وجود موادی مانند آب،شیر،ماست ،دوغ و … باید در کیک به اندازه و طبق دستور العمل باشد.
  2. هم زدن کیک باید به صورت دورانی انجام شود. زیاد هم زدن یا کم هم زدن کیک نیز در پف کردن آن تاثیر دارد.
  3. دما فر باید متعادل باشد. دمای فر اگر خیلی زیاد باشد کیک پف نمیکند و خوب نمیپزد. اگر دما خیلی کم باشد، کیک پف میکند ولی زود پفش از بین میرود.
  4. حواستان باشد که فر را باید حتما از قبل گرم کنید و گرنه کیک پف نمیکند.
  5. مواد باید طبق دستور و با اولویت در نظر گرفته ریخته شود. اگر همه ی مواد را باهم و بدون دقت به اولویت آن ها بریزید، در پف کردن کیک تاثیر خواهد داشت.
  6. کره یا روغنی که داخل کیک میریزید نباید خیلی سرد و یا خیلی داغ باشد.
  7. آرد باید مرغوب باشد و میزان بیکینگ پودر در آرد باید متناسب با آرد ریخته شود.
  8. یادتان باشد همیشه باید ۱/۳ قالب یا ظرفتان پر شود. اگر قالب خیلی بزرگتر و یا خیلی کوچکتر باشد کیکتان پف نمکیند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار