|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۴۶

طرز تهیه هویج پلو بسیار ساده است به طوریکه می توانید این غذای خوشمزه و مجلسی را در مهمانی هایتان جایگزین غذاهای دیگر مثل زرشک پلو کنید.

طرز تهیه هویج پلو بسیار ساده است به طوری که می توانید این غذای خوشمزه و مجلسی را در مهمانی هایتان جایگزین غذاهای دیگر مثل زرشک پلو کنید. طرز تهیه این ژلوی خوشمزه را در این مطلب ببینید.

هویج پلو

هویج پلو یکی از انواع غذاهای پلویی خوشمزه و محبوب ایرانی است که مانند آلبالو پلو طعمی شیرین دارد. هویج پلو را اگر به صورت مجلسی تهیه کنید می توانید آنرا در مهمانی های خود جایگزین غذاهای مجلسی مثل زرشک پلو با مرغ یا انواع غذاهای مجلسی دیگر کنید.

طرز تهیه هویج پلو

شما می توانید مرغ را آبپز کنید سپس ریش ریش کنید و در پلو استفاده کنید و یا می توانید مرغ را به صورت حلزونی در بیاورید و سرخ کنید و در انتها روی هویج پلو قرار دهید. در تهیه این پلو خوشمزه در مصرف زعفران دست و دلباز باشید تا رنگ و لعاب خوبی به غذا دهد.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای سه نفر هویج پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری هویج پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم

  • برنج ۲ پیمانه
  • هویج ۲ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۱ عدد
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به اندازه کافی

طرز تهیه هویج پلو

مرحله اول

ابتدا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب آن را تا جای ممکن کاملا می گیریم.گوشت چرخ کرده را در کاسه ای می ریزیم و پیاز آب گرفته را به آن می افزاییم و فلفل سیاه،زردچوبه و کمی نمک روی گوشت می پاشیم.

مرحله دوم

سپس خوب گوشت را ورز می دهیم تا پیاز و ادویه ها کاملا به خورد یکدیگر بروند.بعد از مایه گوشت به اندازه یک گردو بر می داریم و با دست به آن حالت می دهیم تا شبیه دایره شود و در ظرفی قرار می دهیم.همه مایه گوشت را به همین صورت آماده می کنیم.

طرز تهیه هویج پلو

مرحله سوم طرز تهیه هویج پلو

در ادامه مایه گوشت را داخل یخچال قرار می دهیم تا کمی استراحت کند و منسجم شود. در قابلمه ای تقریبا تا نصف آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر به جوش بیاید.

مرحله چهارم

برنج را می شوییم و زمانیکه آب به جوش آمد،آب برنج را خالی می کنیم و برنج را داخل قابلمه آب در حال جوشیدن می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۶ الی ۷ دقیقه برنج بپزد.بعد یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم.

مرحله پنجم

گر اطراف آن نرم و مغز برنج کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم و داخل قابلمه روغن می ریزیم و برنج را با کفگیر کم کم داخل قابلمه می ریزیم و با دسته کفگیر یک حفره در وسط برنج ایجاد می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله ششم

اول حدودا ۵ دقیقه حرارت را زیاد می کنیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را بسیار کم می کنیم تا به مدت ۳۵ الی ۴۵ دقیقه بعد برنج دم بکشد و پخته شود. سپس هویج ها را می شوییم و پوست آن ها را می گیریم و آن ها را مجدا می شوییم و درشت رنده می کنیم.

طرز تهیه هویج پلو

مرحله هفتم

گوشت های قلقلی شده را نیز از یخچال بیرون می آوریم و تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی داغ شود و گوشت قلقلی ها را داخل تابه می چینیم و صبر می کنیم تا رنگ آن ها تغییر کند.

مرحله هشتم

سپس آرام با قاشق گوشت قلقلی ها را داخل تابه جابه جا می کنیم و صبر می کنیم تا سرخ شوند و از داخل تابه آن ها را بیرون می آوریم و در بشقابی قرار می دهیم و هویج های رنده شده را داخل تابه ای می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی نرم و طلایی شود.

مرحله نهم

کمی از پلو آماده شده را در کاسه ای می ریزیم و زعفران را به آن اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا دانه های برنج کاملا رنگ بگیرند. برنج پخته شده را در دیس می کشیم و هویج تفت داده و کوفته قلقلی ها را در اطراف دیس می چینیم و برنج زعفرانی را روی پلو می ریزیم.

نکات کلیدی طرز تهیه هویج پلو

اگر می خواهید هویج پلو مجلسی داشته باشید بهتر است برنج را جداگانه پخته و مواد هویج و مرغ را در انتها روی برنج و در دیس قرار دهید.

طرز تهیه هویج پلو

در هر شهر هویج پلو رسپی ها متفاوتی دارد.

می توانید از ران یا ساق مرغ نیز استفاده کنید.

بهتر است هویج ها را رنده کنید تا خوب پخته شود اگر خلالی خرد کردید حتما مقداری آب اضافه کنید تا هویج خام نماند.

می توانید بجای زرشک از کشمش نیز استفاده کنید.

میزان افزودن شکر به هویج پلو به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

حرارت در هنگام پخت هویج پلو کم باشد تا خوب پخته شود.

نکته

افزودن آبلیموترش باعث خوش رنگ شدن و تیره نشدن هویج ها می شود.

در طرز تهیه هویج پلو از گوشت چرخ کرده یا تکه ای نیز می توانید استفاده کنید.

برای خوش رنگ شدن هویج حتما بعد از شستن آن با پوست کن پوستش را جدا کنید.

طرز تهیه هویج پلو

به دلخواه در انتها روی هویج پلو کمی کره یا روغن کرمانشاهی بریزید.

می توانید در طرز تهیه هویج پلو کمی رب انار نیز استفاده کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار