|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۷۴

تا پیش از این، نوشابه برای اسهال یک درمان محبوب به شمار می‌رفت ؛ اما برخلاف تصورات، درمان رودل با نوشابه امکان پذیر نیست.

درمان اسهال با نوشابه یک روشی قدیمی و مرسوم بوده و هست. مادر بزرگ ها برای درمان سریع اسهال از نوشابه مشکی استفاده می کردند. اما این موضوع درسته و علم اون رو تایید کرده. این مطلب رو از دست ندید.

نوشابه سیاه برای اسهال خوب است؟

مدت‌هاست که نوشابه سیاه به عنوان درمانی برای اسهال پیشنهاد می‌شود، اما به گفته بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش (IFFGD) نوشیدنی‌های کافئین‌دار و حاوی قند یا برخی مواد جایگزین قند می‌توانند اسهال را بدتر کنند.

نوشابه برای اسهال

بر اساس بررسی‌های انجمن بهداشت دانشگاه هاروارد، کافئین در واقع شدت از دست دادن آب و نمک را افزایش دهد.

به جای نوشیدن نوشابه سیاه برای برطرف کردن اسهال، بهترین انتخاب نوشیدنی‌های حاوی سدیم و پتاسیم هستند. IFFGD مصرف نوشیدنی‌های ورزشی همراه با الکترولیت را پیشنهاد می‌کند، اگرچه برخی از آن‌ها ممکن است مقدار فروکتوز بالایی داشته باشند. نوشیدن بعضی از انواع آبمیوه‌های طبیعی نیز می‌توانند در رفع اسهال موثر باشند.

نوشابه برای اسهال

اگر واقعا تمایل به نوشیدن نوشابه دارید، خدمات بهداشتی دانشگاه ویسکانسین به شما توصیه می‌کند که برای برطرف کردن ناراحتی معده نوشابه‌های شفاف، بدون کافئین بهترین گزینه‌ها هستند. عصاره گوشت و سبزیجات نیز در صورتی که نمک زیادی ندارند نیز برای تامین آب از دست رفته بعد از اسهال کمک می‌کنند.

علائم اسهال

1- گرفتگی عضلات و دل‌پیچه

2- استفراغ

3- نفخ شکم و درد شکم

4- تب

5- نیاز فوری به تخلیه مدفوع

6- حالت تهوع

دلایل اصلی اسهال

تا به حال به این فکر کرده اید چرا اسهال میگیرید؟ این امر میتواند چندین دلیل داشته باشد. عده ای از آن ها در زیر می بینید:

حساسیت غذایی

گاهی اوقات آدم ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.

آب آلوده

تابه حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

نوشابه برای اسهال

بیماری های روده

انواع مختلفی بیماری های روده ای وجوددارد که آدم ها ازآن ها رنج میبرند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می کشد. طبق معمول به فردی که به آن مبتلا شده است وابسته است. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان های خانگی شوند، ممکن است آن قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان سریع اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. ای درمان ها با مواد مغذی ودر معرض در خانه و فاقد مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

غذاهای مناسب برای بهبود اسهال

مصرف مایعات غنی از پتاسیم و سدیم به شما کمک می‌کند تا چند ساعت پس از شروع علائم، احساس بهبودی پیدا کنید. اما در کنار مصرف مایعات باید مواد غذایی مناسبی هم خورده شود. غذاهای نرم و نشاسته‌ای مانند موارد زیر برای اسهال مناسب هستند:

غلات پخته شده

برنج کَته شده

نان تست ساده

بعد از خوردن هر وعده غذایی، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بنشینید. این کار سرعت عبور غذا از روده را کاهش می‌دهد. کودکان علاوه بر مایعات با مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده نظیر نان، برنج، گندم، غلات، گوشت بدون چربی، ماست، میوه و سبزیجات سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

نوشابه برای اسهال

مواد غذایی که نباید مصرف شوند

هنگامی که دچار اسهال می‌شوید یا حتی در طول دوران بهبودی، باید از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید. چون این غذاها می‌توانند سیستم هاضمه را تحریک کرده و اسهال را تشدید یا طولانی کنند.

غذاهایی که باید هنگام اسهال از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

شیر و محصولات لبنی (از جمله نوشیدنی های پروتئینی بر پایه شیر)

غذاهای سرخ شده، چرب و پر روغن

غذاهای ادویه‌دار

گوشت گاو

ماهی ساردین

سبزیجات خام

نوشابه برای اسهال

پیاز

ذرت

ریواس

مرکبات

میوه‌های دیگری مانند

آناناس، گیلاس، انجیر و توت

قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین

شیرین کننده مصنوعی نظیر سوربیتول

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که بسیاری از موارد اسهال را می‌توان در خانه با مصرف داروها، استراحت و رژیم موقتا برطرف کرد، اما اگر اسهال بیش از دو روز ادامه پیدا کرد و بدن دچار کم آبی شد، باید به پزشک مراجعه کرد. سایر علائم خطرناک شامل مدفوع سیاه یا خونی، درد شدید شکم، یا تب ۳۹ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد اسهال کودکان باید به برخی علائم توجه کنید. اگر اسهال کودکتان با این علائم همراه بود باید به پزشک مراجعه کنید:

  • بعد از ۲۴ ساعت بهبود پیدا نکنید
  • طی سه ساعت یا بیشتر پوشک مرطوب نشده باشد
  • نوشابه برای اسهال

  • تب ۳۹ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر
  • دهان یا زبان خشک باشد
  • گریه بدون اشک

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار