|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۱۱

رفع بوی بد بدن یکی از دغدغه های افراد با شروع فصل تابستان و گرما است.در این مطلب راه های خانگی برای رفع بوی بد بدن را به شما معرفی میکنیم.

با شروع فصل گرما یکی از مشکلات آزار دهنده عرق کردن زیاد است که باعث بوی بد بدن میشود.بسیاری از افراد برای رفع بوی بد بدن از دئودورانت ها استفاده میکنند که این محصولات شیمیایی بوده و عوارضی به دنبال دارد.ما در این مطلب روش های طبیعی و خانگی برای رفع بوی بد بدن به شما معرفی خواهیم کرد.

روش های طبیعی برای رفع بوی بد بدن

عرق کردن _ رفع بوی بد بدن

علت بوی بد زیر بغل چیست؟ بوی نامطبوع بدن بسیار ناخوشایند است. اما راه‌های بسیاری برای درمان بوی بد زیر بغل و یا رفع بوی بد بدن وجود دارد.از رفع بوی بد بدن با طب سنتی گرفته تا درمان قطعی بوی بد زیر بغل با روش‌های نوین علم پزشکی، که هرکدام مزایای خود رادارند.

رفع بوی بد بدن در علت بوی بد عرق در طب سنتی بدن انسان دارای سیستم‌های زیادی است که دائماً در حال فعالیت هستند.دفع مواد زائد از بدن صرفاً بخشی از فرایند طبیعی بدن است. نتایج فرایند گوارشی در دفع ضایعات بدن به شکل عرق از بدن دفع می‌شود و سلول‌های بدن ما دائماً خود را جایگزین می‌کنند.

درست همان‌طور که ما زباله‌ی غذاهایی که می‌خوریم را دور می‌اندازیم. بوی بد و تهاجمی زیر بغل یک مشکل شرم‌ آور است که با توجه به اینکه موضوع بسیار حساسی است و زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده اما آشکارا در مورد آن بحث نشده است.

امروزه حتی پماد برای رفع بوی بد بدن نیز به بازار آمده و با استفاده از آن می‌توانید خاطری آسوده داشته باشید.همچنین راهکارهایی برای مبارزه با بوی بد بدن و یا رفع بوی بد عرق در طب اسلامی نیز ذکر شده است.

استفاده از روغن‌ها برای رفع بوی بد بدن

 

بعضی از روغن‌ها خواصی دارند که با بوی بد بدن مبارزه می‌کنند. استفاده از ترکیبی از این روغن‌ها می‌تواند در این زمینه مفید باشد. در ادامه چند نمونه از بهترین روغن‌ها را برای رفع بوی بد بدن به شما معرفی می‌کنیم.

۱. روغن نارگیل برای رفع بوی بد بدن

 

روغن نارگیل سرشار از اسیدلوریک است که باکتری‌های موجود در بدن را از بین می‌برد و از این طریق به رها شدن از بوی بد بدن کمک می‌کند. می‌توانید از این روش هر روز استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن نارگیل: به مقدار کم
  • پودر اسیدسیتریک: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: یک فنجان

طرز استفاده

  1. مقدار کمی از روغن نارگیل را روی نواحی از بدن بمالید که مستعد عرق کردن هستند.
  2. برای از بین بردن بوی بد بدن، پودر اسیدسیتریک را با آب مخلوط کنید و از آن قبل از آخرین شست‌وشو هنگام دوش گرفتن یا استحمام استفاده کنید. مخلوط را در زیر بغل و کشاله‌ی ران بمالید.

روغن نارگیل _ رفع بوی بد بدن

۲. روغن درخت چای برای رفع بوی بد بدن

 

روغن درخت چای یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است و به خواص ضدباکتریایی خود شناخته می‌شود.

 روغن درخت چای به دلیل اینکه یک ضدعفونی‌کننده است، می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های روی پوست را از بین ببرد و از بروز دوباره‌ی بوی بد جلوگیری کند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از این روش خانگی هر روز استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن درخت چای: دو قاشق چای‌خوری
  • آب: دو قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. یک کاسه‌ی کوچک بردارید و روغن درخت را با مقداری آب مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را به‌طور مستقیم در زیربغل و سایر نواحی مستعد عرق کردن بمالید.

۳. روغن اسطوخودوس برای رفع بوی بد بدن

 

روغن اسانسی اسطوخودوس از رشد باکتری‌های ایجادکننده‌ی بو جلوگیری می‌کند. نشاسته‌ی ذرت و جوش شیرین هم پوست را خشک نگه می‌دارند و از جمع‌ شدن باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

مواد لازم

  • روغن اسانسی اسطوخودوس: ۱۰ قطره
  • نشاسته‌ی ذرت: سه قاشق چای‌خوری
  • جوش شیرین: دو قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. روغن اسانسی اسطوخودوس را با نشاسته‌ی ذرت و جوش شیرین مخلوط کنید.
  2. مخلوط ایجاد شده را به مدت چند روز در یک مکان تاریک نگه دارید.
  3. از مخلوط هر زمان که لازم شد، استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس _ رفع بوی بد بدن

۴. روغن نعناع

نعناع خواص ضدباکتریایی دارد و به همین دلیل می‌تواند جایگزین خوبی برای دئودرانت‌ها باشد. روغن نارگیل هم خواص ضدباکتریایی دارد و به از بین بردن باکتری‌های موجود روی پوست کمک می‌کند. می‌توانید از این مخلوط هر روز برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن نعناع: ۱۰ قطره
  • آب: به مقدار لازم
  • روغن نارگیل یا روغن جوجوبا: چهار قاشق غذاخوری
  • نشاسته‌ی ذرت: چهار قاشق غذاخوری
  • جوش شیرین: چهار قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. می‌توانید چند قطره روغن نعناع را به‌طور مستقیم در قسمت زیربغل خود بمالید یا آن را با آب مخلوط کرده و به زیربغلتان اسپری کنید.
  2. اگر می‌خواهید زیربغلتان را خشک نگه دارید، روغن نعناع را با روغن نارگیل یا روغن جوجوبا، نشاسته‌ی ذرت و جوش شیرین مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در یخچال نگه دارید و هر زمان که لازم شد، از آن استفاده کنید.

برگ سیب

در هنگام شستشوی زیر بغل می‌توانید از دم‌کرده برگ تازه سیب برای رفع بوی بد بدن با طب سنتی استفاده کنید. همچنین این دم‌کرده با مخلوط سرکه نیز می‌تواند گزینه خوبی برای درمان بوی بد زیر بغل باشد.

گل سرخ برای رفع بوی بد بدن

 

بوی خوش گل سرخ ازجمله گیاهانی است که در رفع بوی بد بدن از آن استفاده شود.گلاب برای عرق زیر بغل بسیار مؤثر است. پودر گل سرخ را نیز می‌توانید روی زیر بغل خود برای جلوگیری از بوی بد آن قرار دهید.

پودر گل سرخ _ رفع بوی بد بدن

رز ماری برای رفع بوی بد بدن

 

این گیاه به دلیل بوی تند خود در رفع بوی بد بدن با طب سنتی کاربرد دارد. با استفاده از ترکیب یک‌پنجم رز ماری و مابقی پودر بچه، را روزانه 2 تا 3 بار به زیر بغل خود بپاشید.

سرکه‌ی سیب برای رفع بوی بد بدن

 

سرکه‌ی سیب طبیعت اسیدی دارد و به توانایی خود در از بین بردن و پیشگیری از شکل‌گیری باکتری‌ها شناخته می‌شود که این موضوع می‌تواند از بروز مجدد بوی بد بدن جلوگیری کند. از آنجایی که سرکه‌ی سیب جایگزین خوبی برای دئودرانت‌ها است، می‌توانید هر روز از آن برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید.

مواد لازم

  • سرکه‌ی سیب
  • پنبه
  • آب (اختیاری)

طرز استفاده

  1. مقداری سرکه‌ی سیب را با استفاده از پنبه به‌طور مستقیم به زیربغل و سایر نواحی بدن خود بمالید که مستعد عرق کردن هستند.
  2. همچنین می‌توانید نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دئودرانت استفاده کنید‌.

چای شنبلیله برای رفع بوی بد بدن

 

تخم شنبلیله خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و سموم بدن را دفع می‌کند.

برای رفع بوی بد بدن می‌توانید از چای شنبلیله استفاده کنید. تخمم شنبلیله خواص ضدباکتریایی دارد و جلوی پخش شدن هر نوع عفونت باکتریایی را می‌گیرد.

باور بر این است که چای شنبلیله از طریق رفع علت ریشه‌ای، بوی بد بدن را به‌طور طبیعی برطرف می‌کند. می‌توانید این چای را هر روز صبح بنوشید تا بدنتان را سم‌زدایی کنید‌.

مواد لازم

  • تخم شنبلیله: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: ۲۵۰ میلی‌لیتر

طرز استفاده

  1. تخم شنبلیله را به آب اضافه کنید و آن را بجوشانید تا میزان آب نصف شود.
  2. چای شنبلیه را هر روز صبح با شکم خالی بنوشید.

چای شنبلیله _ رفع بوی بد بدن

دانه‌ی رازیانه برای رفع بوی بد بدن

 

بعضی از ترکیبات موجود در رازیانه به‌عنوان ملین عمل می‌کنند و می‌توانند در رفع بوی بد بدن اثرگذار باشند. هر روز صبح این مخلوط را مصرف کنید تا نتیجه‌ی دلخواه خود را بگیرید.

مواد لازم

  • دانه‌ی رازیانه‌ی له شده: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: یک فنجان
  • عسل: به مقدار کم (اختیاری)

طرز استفاده

  1. دانه‌ی رازیانه‌ی له شده را به آب اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط بجوشد.
  2. مخلوط ایجاد شده را از صافی رد کنید‌‌.
  3. در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه کرده و آن را نوش جان کنید.

مریم‌گلی رفع بوی بد بدن

 

این گیاه برای کاهش تعریق زیاد بدن به ‌صورت خوراکی استفاده می‌شود. مخلوط جوشانده مریم‌گلی، گل ختمی و زوفا را پس از سرد شدن روزی 2 بار بنوشید. برای اثر بخشی بهتر برای رفع بوی بد بدن می‌توانید پودر مریم‌گلی را به‌صورت مستقیم برای درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی نیز به کار برید.

چای سبز برای رفع بوی بد بدن

 

استعمال موضعی چای سبز پوست را خشک نگه می‌دارد و باکتری‌ها را کنترل می‌کند. مصرف روزانه‌ی چای سبز تمام سموم بدن را از بین می‌برد. یک روز در میان از چای سبز استفاده‌ی موضعی کنید، چون استفاده‌ی روزانه می‌تواند بعضی انواع پوست را خیلی خشک کند.

مواد لازم

  • برگ چای سبز
  • آب

طرز استفاده

  1. کتری را آب کنید و اجازه دهید آب بجوشد. برگ‌های چای سبز را به قوری اضافه کرده و مقداری آب جوش درون قوری بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
  2. اجازه دهید چای خنک شود‌. سپس آن را از صافی رد کنید. مخلوط از صافی رد شده را روی نواحی مستعد عرق کردن بمالید.
  3. نوشیدن منظم از چای سبز با شکم خالی هم می‌تواند اثرات مثبتی در رفع بوی بد بدن داشته باشد.

چای سبز _ رفع بوی بد بدن

چای کیسه‌ای برای رفع بوی بد بدن

 

تانن موجود در چای پوست را خشک نگه می‌دارد و از شکل‌گیری عرق جلوگیری می‌کند. می‌توانید از این روش خانگی دست‌کم سه بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • چای کیسه‌ای: چهار عدد
  • آب: دو لیتر

طرز استفاده

  1. آب را بجوشانید و چای کیسه را درون آب جوش قرار دهید.
  2. مخلوط به دست آمده را در وان حمام بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. همچنین می‌توانید آن را به‌طور مستقیم روی بدنتان بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند.

جوش‌شیرین برای رفع بوی بد بدن

 

جوش‌شیرین رطوبت را جذب کرده و به همین دلیل از شکل‌گیری عرق جلوگیری می‌کند. این ترکیب نه تنها باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برد، بلکه بدن را هم قلیایی کرده و بوی بد بدن را خنثی می‌کند. از این روش خانگی چند بار در هفته برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید.

مواد لازم

  • جوش‌شیرین: یک قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم (اختیاری)

طرز استفاده

  1. پودر جوش‌شیرین را درون یک کاسه بریزید و با یک براش آن را به نواحی مستعد عرق کردن (مثل زیربغل) بمالید. پودر اضافی را از بدنتان پاک کنید.
  2. همچنین می‌توانید یک کاسه بردارید و پودر جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید.
  3. خمیر را به زیر بغل و سایر نواحی بدن خود بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و با حوله به بدنتان ضربه بزنید تا خشک شود.

جوش شیرین _ رفع بوی بد بدن

آب

یکی دیگر از داروهای مؤثر در رفع بوی بد بدن مصرف آب زیاد است. آب به‌عنوان یک حلال بزرگ، سموم را از بدن دفع می‌کند. علاوه بر این آب بهترین خنثی‌کننده است و مانع از تشکیل باکتری در روده نیز می‌شود بنابراین برای مبارزه با بوی بد زیر بغل بسیار مؤثر خواهد بود.

گل ارمنی برای رفع بوی بد بدن

 

بانام دیگر خاک ارژیل، نوعی گل رس خالص ورز داده ‌شده است، که علاوه بر تسکین زخم خاصیت ضدعفونی‌کننده پوست را نیز دارد.از این ماده معدنی می‌توان به‌صورت خالص برای رفع بوی بد بدن استفاده کرد.

حتی می‌توانید مخلوطی از گل ارمنی با پودر نعناع و گل سرخ به همراه مقداری آب و سرکه به‌صورت رقیق درآورده و آن را به مدت نیم ساعت روزانه روی زیر بغل خود قرار دهید.

زاج سفید برای رفع بوی بد بدن

 

بسیاری از پزشکان سنتی و طب اسلامی به رفع عرق زیر بغل با زاج سفید توصیه می‌کنند. می‌توانید با استفاده از پودر زاج سفید روزانه در ناحیه موردنظر به رفع این مشکل با زاج سفید مبادرت کنید. همچنین می‌توانید زاج سفید را پس از هر بار حمام روی زیر بغل خیس خود بمالید.این ماده علاوه بر رفع بوی عرق به کاهش تعریق در این ناحیه نیز کمک می‌کند.

برگ شیرین‌ بیان برای رفع بوی بد بدن

 

این گیاه نیز مانند برگ مورد هم بصرت دم‌کرده غلیظ برگ تازه جهت شستشوی زیر بغل به‌صورت روزانه کاربرد دارد.

همچنین پاشیدن پودر شیرین ‌بیان در محل تعریق باعث کاهش ترشحات غدد عرق و به درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی کمک می‌کند.

در طبیعت گیاهان فراوانی وجود دارند کهبه‌منظور درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

برگ شیرین‌ بیان _ رفع بوی بد بدن

پودر صندل برای رفع بوی بد بدن

 

پودر صندل بعنوان یک عنصر رایج آئورودیک است و می‌تواند در کنترل تعریق زیر بغل مؤثر باشد. و همچنین با از بین بردن رطوبت اضافی پوست سبب خشک نگه‌داشتن و تمیزی پوست خواهد شد. جهت استفاده از پودر صندل برای رفع بوی بد بدن می‌توانید آن را با گلاب و آب‌لیمو مخلوط کرده و آن را در ناحیه زیر بغل یا سایر قسمت‌های بدن که عرق می‌کند بمالید.

زمانی که این ماسک ضد عرق روی پوست خشک شد آن را با آب ولرم شستشو دهید.گلاب برای عرق زیر بغل نیز مفید است.

آب لیموترش برای رفع بوی بد بدن

 

طبیعت اسیدی لیموترش سطح PH بدن را پایین می‌آورد و زنده ماندن باکتری‌ها را روی پوست دشوار می‌کند. می‌توانید برای رفع بوی بد بدن این روش را هر روز به کار ببرید.

مواد لازم

  • لیموترش: یک عدد
  • آب: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. لیموترش را دو نیم کنید و آن را به‌طور مستقیم در قسمت زیربغلتان بمالید.
  2. اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس زیربغل خود را با آب ولرم بشویید.
  3. اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید لیموترش را با چند قطره آب رقیق کرده و بعد از آن استفاده کنید.

آب گوجه‌فرنگی برای رفع بوی بد بدن

 

گوجه‌فرنگی طبیعت اسیدی دارد و باکتری‌های پوست را از بین می‌برد. خاصیت قابض آن هم منافذ را کوچک می‌کند و تولید عرق را کاهش می‌دهد. می‌توانید برای رفع بوی بد بدن از این روش خانگی ۳ تا ۴ بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب گوجه‌فرنگی: دو فنجان

طرز استفاده

  1. وان حمام را با آب گرم پر کنید و آب گوجه‌فرنگی را درون آن بریزید.
  2. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وان دراز بکشید.
  3. اگر وان ندارید، در یک کاسه‌ی بزرگ مقداری آب گرم بریزید و آب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید. زمانی که در حمام هستید، مخلوط را روی تمام بدنتان بریزید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند.

آب گوجه فرنگی _ رفع بوی بد بدن

برگ حنا برای رفع بوی بد بدن

 

پودر برگ حنا باعث خنک شدن پوست شده و فعالیت غدد عرق را به حداقل می‌رساند. پودر برگ حنا را نیز می‌توان همراه با پودر برگ سدر یا جوش ‌شیرین مخلوط کرده و سپس از آن استفاده کنید.

برای رفع بوی بد بدن برگ حنا را با جوشانده سماق یا سرکه مخلوط و به ‌صورت خمیر درآورده و روی محل قرار دهید. پس از نیم ساعت زیر بغل را با آب ‌غوره یا سرکه بشویید.

گلاب برای رفع بوی بد بدن

 

گلاب یک ترکیب قابض است و به همین دلیل اندازه‌ی منافذ پوست را کوچک می‌کند و تولید عرق را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده‌ی موضعی از آن باعث می‌شود بدنتان بوی خوبی بگیرد. برای اینکه بهترین نتایج را بگیرید، از این روش خانگی هر روز استفاده کنید.

مواد لازم

  • گلاب: سه قاشق غذاخوری
  • سرکه‌ی سیب: یک قاشق غذاخوری

طرز استفاده

  1. یک کاسه بردارید و گلاب و سرکه‌ی سیب را با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. مخلوط ایجاد شده را درون بطری اسپری بریزید و هر زمان که لازم شد آن را زیر بغل و سایر قسمت‌های بدنتان اسپری کنید.

گلاب _ رفع بوی بد بدن

جعفری برای رفع بوی بد بدن

 

قرن‌هاست که برگ‌های جعفری به خواص ضدبوی خود شناخته می‌شوند. باور بر این است که کلروفیل موجود در برگ‌های جعفری در رفع بوی بد بدن و دهان مؤثر است. آب جعفری را هر روز بنوشید تا بهترین نتایج را برای رفع بوی بد بدن بگیرید.

مواد لازم

  • برگ جعفری: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: یک فنجان

طرز استفاده

  1. برگ‌های جعفری را به آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد.
  2. مخلوط را از صافی رد کنید و آن را بنوشید.

مریم‌گلی برای رفع بوی بد بدن

 

این گیاه برای کاهش تعریق زیاد بدن به ‌صورت خوراکی استفاده می‌شود. مخلوط جوشانده مریم‌گلی، گل ختمی و زوفا را پس از سرد شدن روزی 2 بار بنوشید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید پودر مریم‌گلی را به‌صورت مستقیم برای درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی نیز به کار برید.

نشاسته‌ی ذرت برای رفع بوی بد بدن

 

خواص ضدباکتریایی نشاسته‌ی ذرت به کنترل باکتری‌ها کمک می‌کند. نشاسته‌ی ذرت همچنین پوست را خشک نگه می‌دارد و تولید عرق را کاهش می‌دهد. می‌توانید از این روش خانگی به‌عنوان جایگزین دئودرانت هر روز برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید.

مواد لازم

  • نشاسته‌ی ذرت: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. مقداری نشاسته‌ی ذرت را به زیر بغل و سایر نواحی مستعد عرق کردن بمالید.
  2. اجازه دهید ترکیب تا پایان روز روی بدنتان بماند.

نشاسته ذرت _ رفع بوی بد بدن

برگ چریش (Neem Leaves) برای رفع بوی بد بدن

 

خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدعفونی کننده‌ی گیاه چریش به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی بوی بد کمک می‌کنند. این گیاه همچنین تمام سموم درون بدن را از بین می‌برد و علت ریشه‌‌ای بوی بد را برطرف می‌کند. توصیه می‌شود برای اینکه بهترین نتایج را برای رفع بوی بد بدن بگیرید، هر روز این روش را به کار بگیرید.

مواد لازم

  • برگ چریش: یک مشت
  • آب: یک فنجان

طرز استفاده

  1. برگ‌های گیاه چریش را آسیاب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را روی نواحی مستعد عرق کردن بمالید. اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با آب گرم بشویید.
  2. همچنین می‌توانید برگ‌های چریش را در آب بجوشانید. آن را از صافی رد کرده و به وان حمام اضافه کنید یا در حمام روی بدنتان بریزید.

سیب‌زمینی برای رفع بوی بد بدن

 

سیب‌زمینی هم یک ترکیب مفید دیگر در رفع بوی بد بدن است. در ادامه روش استفاده از سیب‌زمینی برای از بین بردن بوی بد را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

مواد لازم

  • سیب‌زمینی کوچک: یک عدد

طرز استفاده

  1. سیب‌زمینی را خوب بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را به لایه‌های نازک برش بزنید.

لایه‌های سیب‌زمینی را به زیربغلتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس زیر بغل خود را با آب بشویید.

سیب زمینی _ رفع بوی بد بدن

پوست و برگ گردو برای رفع بوی بد بدن

 

برای رفع بوی بد بدن و کاهش آن می‌توانید از برگ گردو استفاده کنید.برگ گردو دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است که با استفاده از خیسانده یا دم‌کرده غلیظ آن در هنگام شستشوی زیر بغل به رفع بوی زیر بغل کمک می‌کند. همچنین پوست سبز گردو به کاهش فعالیت غدد عرقی و کنترل ترشح آن بسیار سود بخش است.

می‌توانید مخلوطی به میزان مساوی از پودر برگ گردو، پودر پوست سبز گردو، مردار سنگ و حنا را روی زیر بغل خود به ‌منظور رفع بوی بد آن بپاشید.

درمان‌های پزشکی برای رفع بوی بد بدن

بوی عرق _ درمان‌های پزشکی برای رفع بوی بد بدن

در صورتیکه همه روش‌ها را برای رفع بوی بد بدن خود انجام دادید، اما هیچ بهبودی حاصل نشد و همچنان از تعریق زیاد رنج می‌برید برای از بین بردن بوی بد بدن خود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است بوی بد بدن شما علت خاصی داشته باشد که از آن بی‌خبرید و یا ممکن است فقط به یک درمان قوی‌تر نیاز داشته باشید تا بوی بدنتان کنترل شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تجویز ضدعرق‌ها و دئودرانت‌های قوی‌تر: این ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها را می‌توانید با نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. این تجویز معمولاً اولین قدم در رفع بوی بد بدن است.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ به صورت موضعی و خوراکی می‌تواند به کاهش باکتری‌های موجود روی پوست کمک کند.
  • بوتاکس برای رفع بوی بد بدن: بوتاکس مانع از تحریک غدد تعریق توسط رشته‌های عصبی محرک شده و عملکرد این غدد را مختل می‌کند. در نتیجه تولید عرق متوقف می‌شود. البته این روش درمانی دائمی نبوده و هر چند ماه باید تکرار شود.
  • لیزردرمانی برای رفع بوی بد بدن: از طریق این روش می‌توان غدد تعریق را کوچک و یا از بین برد.
  • جراحی: جراحی برای موارد حاد توصیه می‌شود که طی آن اعصاب محرک تعریق تخریب شده و یا از طریق لیپوساکشن غدد تعریق به طور کامل برداشته می‌شوند.

علل بوی بد بدن

کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن

بوی بد زیر بغل کمبود کدام ویتامین است ؟ علت بوی بد زیر بغل، می‌تواند کمبود برخی ویتامین‌ها را در بدن نشان دهد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود؟

معمولاً افرادی که از سبزیجات تازه و مواد مغذی کمتر استفاده می‌کنند، دارای بوی بسیار شدیدتری نسبت به سایر افراد هستند. اگر احساس کردید که بوی بد زیر بغل شما در حال شدیدتر شدن است، آزمایش دادن را پشت گوش نیندازید و از کمبود ویتامین‌های بدن خود با خبر شوید.

زیرا بوی بد عرق زیر بغل، می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به بیماری خود ایمنی باشد.

استفاده زیاد از شکلات و شیرینی

توجه کنید که علت بوی بد زیر بغل، می‌تواند ناشی از مصرف شکلات و شیرینی باشد. دلیل اصلی این موضوع، این است که باکتری‌ها نیز مانند شما عاشق قندها هستند و اگر شما قند خون خود را افزایش دهید، در اثر تعریق، میزان زیادی گلوکز از بدن خارج می‌شود که باکتری‌ها آن‌ها را تبدیل به نوعی الکل می‌کنند.

این الکل بوی بسیار شدیدی دارد و موجب خواهد شد تا اطرافیان شما از بوی بد شما آزرده شوند.

به وجود آمدن برخی بیماری‌ها در بدن

به‌صورت کلی، بیماری‌های کلیوی دارای نشانه‌های بسیار کمی هستند؛ از همین رو، معمولاً زیاد جدی گرفته نمی‌شوند. بوی بد عرق، یکی از نشانه‌های بیماری‌های کلیوی است که باید حتماً به پزشک مراجعه کرد. در این حالت به علت عدم دفع سموم بدن توسط کلیه، بدن دچار بوی بسیار بدی خواهد شد.

همچنین، نشانه‌های اولیه بروز دیابت، ایجاد بوی بد در بدن و مخصوصاً پاها است که باید به این نکته نیز توجه کرد. علاوه بر آن، اگر قصد این را دارید که با علت بوی بد پا بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مقاله مورد نظر خود را در همین سایت مطالعه کنید.

استفاده زیاد از گوشت قرمز و سفید

افزایش بیش از حد برخی از ویتامین‌ها در بدن یا کمبود آن‌ها، می‌تواند علت بوی بد زیر بغل باشد. گوشت قرمز و سفید، دارای ویتامین کولین است که علت اصلی بوی بد در زیر بغل به شمار می‌رود. ویتامین کولین از زیر مجموعه ویتامین B است و در اثر استفاده زیاد از گوشت قرمز و سفید، به مرور زمان، عرق شما بوی بدی پیدا خواهد کرد.

معمولاً افرادی که رژیم غذایی با پروتئین زیاد (گوشت) دارند، بیشتر از سایر افراد به دنبال رهایی از بوی بد عرق هستند.

استرس و فشار زیاد

می‌توان به جرأت گفت که مهم‌ترین علت بوی بد زیر بغل، تحمل استرس و فشارهای روزمره است. بسیاری از افراد، زمانی‌که دچار استرس و اضطراب می‌شوند، فعالیت غده‌های تعریق آن‌ها چند برابر می‌شود و در نتیجه دچار بوی بد خواهند شد.

باید گفت که اگر در چنین مواقعی، آرامش خود را حفظ نکنید، به مرور زمان تعریق ناشی از فشار به صورت دائمی گریبان شما را خواهد گرفت و با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

استفاده از کلم و زیره

این مواد غذایی مقادیر بالای گوگرد را در خود ذخیره می‌کنند و به همین علت نیز، اگر دچار بوی عرق زیاد هستید، حدالمقدور نباید از این مواد غذایی بخصوص در فصول گرم سال استفاده کنید، حداقل تا زمانی که بدن به حالت عادی برگردد.

عرق کردن

توصیه‌هایی برای رفع بوی بد بدن

علاوه بر روش‌های خانگی برای رفع بوی بد بدن که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، رعایت بهداشت و استحمام روزانه، رفع موهای زائد در نواحی مستعد عرق کردن، پوشیدن لباس‌های پنبه‌ای و خوردن مواد غذایی سالم هم در رفع بوی بد بدن مؤثر هستند. در ادامه به چند روش مفید دیگر برای رفع بوی بد بدن اشاره می‌کنیم.

  • از دئودرانت‌های طبیعی و بدون آلومینیوم برای رفع بوی بد بدن استفاده کنید.
  • برای رفع بوی بد بدن هر روز دوش بگیرید.
  • به زیر بغل و سایر نواحی مستعد عرق کردن سرکه‌ی سیب بمالید.
  • برای رفع بوی بد بدن کمتر غذاهای تند بخورید.
  • بدنتان را به‌طور مرتب از طریق مصرف چای سبز و چای شنبلیله سم‌زدایی کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار