|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۳۳

نگهداری دیفن باخیا آنقدر راحت است که با رعایت چند شرط میتوانید این گیاه را در منزل خود پرورش دهید.ما شرایط نگهداری دیفن باخیا را شرح میدهیم

دیفن باخیا یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است که قدرت زیادی در تصفیه ی هوا دارد. نگهداری دیفن باخیا آنقدر راحت است که با رعایت چند شرط ساده می توانید این گیاه زیبا را در آپارتمان خود پرورش دهید.در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط نگهداری دیفن باخیا، علت های رشد نکردن و روش تکثیر آن را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

معرفی انواع دیفن باخیا و شرایط نگهداری دیفن باخیا

نگهداری دیفن باخیا

دیفن باخیا با نام انگلیسی (Dumb cane) برگ های بزرگ و پهن، ابلق و طرح و نقش دار، بومی مناطقی اعم از ناحیه های گرمسیری مکزیک، آمریکای جنوبی و هند غربی است.

مدل برگ های دیفن باخیا نوک تیز و بیضی است و طول آن در محیط های باز می تواند به 50 سانتی متر برسد. ساقه های آن نرم و آبکی است و رنگ برگ ها سبز و همراه با لکه های سفید، کرم و زرد کم رنگ هستند. ساقه ها انشعاب ندارند و برگ های انتهایی مدام در حال رشد می باشند.در این مطلب روش های نگهداری بنفشه آفریقایی در خانه با چند تکنیک ساده را نیز توضیح داده ایم.

انواع گل دیفن باخیا

اگر چه با شنیدن نام دیفن باخیا، گونه‌ی رایج آن در ذهن شما مجسم شود، اما باید بدانید که این گیاه زیبا گونه های مختلفی دارد که ممکن است کمتر به آن پرداخته شده باشد. این گیاه حدود ۱۲ گونه مختلف در جهان دارد و از خانواده اراسه است . دیفن باخیا برگ‌های بزرگی دارد که ترکیبی از رنگ‌های زرد ، سبز و سفید است و همزمان با بلند شدن ساقه رشد می‌کنند و به مرور زمان ساقه را لخت می‌کنند.علاوه بر اینها این گیاه از دسته گیاهان سمی محسوب می‌شود. دیفن سگوئینرایج ترین دیفن در ایران می‌باشد. نسبت به سایر گونه ها مقاوم تر است و نگهداری آسان تری دارد، اما از لحاظ سمی بودن مانند واریته های دیگر است و تمام قسمت هایش سمی است. اگر شرایط نگهداری آن مساعد باشد ممکن است گلهایی به رنگ سفید بدهد که بسیار شبیه نیلوفر خواهد بود. برگ های این نوع دیفن بزرگ و به رنگ سبز و‌ کرم است و گیاه می‌تواند تا ارتفاع ۲ متر هم رشد کند. از دیگر انواع دیفن باخیا می توان از دیفن کاملیا ، دیفن استتار، دیفن ماکولاتا، دیفن کارینا، دیفن باخیا ماری، دیفن پلنگی و…نام برد.

دیفن کاملیا – Dieffenbachia Camille

“Camille” یا دیفن کاملیا دارای برگ های پهن با مرکز لیمویی رنگ و لبه های سبز تیره است. این گونه از دیفن باخیا در سایه کامل با نور کم و یا نور غیر مستقیم متوسط و خاک با زهکشی خوب رشد می‌کند. برای آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. رطوبت گیاه را فراموش نکنید !

دیفن کاملیا – Dieffenbachia Camille - نگهداری دیفن باخیا

دیفن استتار – Dieffenbachia Camouflage

Camouflage دارای برگ های سبز روشن و جذاب با رگه های کرم است که آن را به طرز چشمگیری برجسته می‌کند. این گیاه نور خورشید یا سایه جزئی را ترجیح می‌دهد و می‌تواند در سایه کامل نیز زنده بماند و رشد کند.

دیفن استتار – Dieffenbachia Camouflage - نگهداری دیفن باخیا

دیفن سگوئین  – Dieffenbachia Seguine

این گیاه از رایج ترین گونه های موجود در بازار ایران است که یک گیاه آپارتمانی زینتی با ساقه ای مانند عصا و برگ های بزرگ کرم سفید به طول 30 سانتی متر است. دیفن سگوئین را در نور متوسط غیر مستقیم، خاک سبک و زهکشی شده و دمای معتدل قرار دهید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.

دیفن سگوئین  – Dieffenbachia Seguine - نگهداری دیفن باخیا

دیفن دلیلا – Dieffenbachia Delilah

این گونه دارای برگ های نوک تیز بزرگ با لبه های سبز و لکه های سبز مایل به سفید دوست داشتنی در مرکز است. این یکی از بهترین انواع میباشد که می توانید در خانه نگهداری کنید چرا که به مراقبت کمی نیاز دارد. آبیاری متوسط بعد از خشک شدن خاک و نور متوسط از نیاز های ضروری این گیاه است.

دیفن دلیلا – Dieffenbachia Delilah - نگهداری دیفن باخیا

دیفن هانی دو‌ – Dieffenbachia Honeydew

دیفن هانی دو بسیار زیبا و چشم نواز است و دارای برگ های زرد طلایی با حاشیه سبز است. شاخ و برگ آن کاملاً چشمگیر است و آن را به یک گیاه عالی برای اتاق نشیمن شما تبدیل می‌کند. برای داشتن یک هانی دو همیشه شاداب، آن را در نور متوسط تا زیاد غیر مستقیم قرار دهید و رطوبت آن را فراموش نکنید.

دیفن هانی دو‌ – Dieffenbachia Honeydew - نگهداری دیفن باخیا

دیفن درخشان – Dieffenbachia Sparkle

دیفن اسپارکل یا درخشان دارای برگ‌های سبز روشن با لکه‌های سبز تیره و سفید است که شباهت کمی با پتوس مرمری دارد با این تفاوت که برگها کاملا نوک تیز و باریک هستند. این دیفن قد بلندی دارد و ارتفاع آن به 1 الی 1.5 متر هم می‌رسد.

دیفن درخشان – Dieffenbachia Sparkle - نگهداری دیفن باخیا

دیفن تروپیک ماریان  – Dieffenbachia Tropic Marianne

Tropic Marianne دارای برگ‌های کرم روشن و مستطیل شکل است که حاشیه آنها با رنگ سبز تیره پوشانده شده است. در شرایط نگهداری مناسب، پهنای برگ ها می‌تواند تا 30 سانتی متر رشد کند. نور زیاد غیر مستقیم و رطوبت نسبتا زیاد از نیازمندیهای این گیاه زیبا است.

دیفن تروپیک ماریان  – Dieffenbachia Tropic Marianne - نگهداری دیفن باخیا

شرایط نگهداری از دیفن باخیا

در روش نگهداری از گل دیفن باخیا همانند سایر گیاهان باید به عواملی چون نور، میزان آبیاری، دما ، رطوبت ، خاک و تغذیه توجه کرد.

نقش نور در نگهداری از دیفن باخیا

در بین شرایط نگهداری از گل دیفن باخیا نور عامل مهمی است.دیفن باخیا به نور زیادی احتیاج ندارد بلکه به نور غیر مستقیم نیاز دارد و در فضایی نور- سایه به خوبی رشد می‌کند البته در صورت دریافت نور کامل خورشید نیز رشد نسبتا خوبی خواهد داشت و حتی بعضی از انواع دیفن باخیا تحت تاثیر نورهای مصنوعی نیز رشد می‌کنند اما به طورکلی نور کامل خورشید موجب تیره و کدر شدن برگهای دیفن باخیا می‌شود.نور بیش از حد و شدید می‌تواند باعث سوختن و زرد شدن برگ‌های دیفن باخیا شود. نور بسیار کم هم باعث بی رنگ شدن، رشد علفی و از بین رفتن کلروفیل برگ‌های گیاه دیفن باخیا می‌شود. علاوه براین این گیاه همانند سایر گیاهان آپارتمانی به طرف نور رشد کرده و خم می شود، از این رو بایستی بطور مرتب مکان گلدان را تغییر داد تا به میزان کافی نور به تمام بخش های گیاه بتابد. این کار مانع از رشد یکطرفه برگ های گیاه به سمت نور خواهد شد.

نقش آبیاری در نگهداری از دیفن باخیا

درنحوه ی نگهداری از گل دیفن باخیا آبیاری فاکتور مهمی است.هرگز نمی‌توان گفت یک گیاه دیفن باخیا دقیقا چقدر به آب نیاز دارد.در مورد آبیاری دیفن باخیا توصیه می‌شود ابتدا آن را به خوبی آبیاری کنید و بعد بین هر بار آبیاری فرصت دهید گیاه کاملا خشکی را احساس کند، به دلیل اینکه گیاه به آبیاری بیش از حد حساس هست خشکی کامل سطح رویه خاک به میزان 2 سانتی متر ضروری می باشد. هیچ زمان دقیقی برای تشخیص روز آبیاری دیفن باخیا وجود ندارد. شرایط آب و هوایی، فصلی که در آن هستید، نوع خاک، میزان نور دریافتی، میزان رطوبت و مکان گیاه یک الگوی آبیاری صحیح برای دیفن باخیا خلق می کند.

نقش آبیاری در نگهداری از دیفن باخیا

نقش دما در نگهداری از دیفنباخیا

بهترین رشد دیفن باخیا در تمام طول سال بازه دمایی بین 15 الی 24 درجه سانتی‌گراد است. اگر دمای هوا بالا رفت غبارپاشی گیاه الزامی است. در طرز نگهداری از گیاه دیفن باخیا دقت کنید که هیچ‌گاه این گیاه را در نزدیکی وسایل گرمایشی نگذارید زیرا سبب می شود برگهای گیاه فرم لوله ای پیدا کنند و همچنین منجر به ریزش برگ ها خواهد شد و خشک شدن هوای محیط باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.البته لوله شدن و ریزش برگهای پیرتر امری طبیعی است در این حالت روی گیاه برگ های جدید رشد خواهد کرد.رشد این گیاه در دمای زیر 15 درجه آرام‌تر می شود.برخی از انواع دیفن باخیا در دمای زیر 10 درجه سرمازده می شوند و برگهای ناحیه پائین گیاه کمرنگ خواهد شد.

شرایط گردش هوایی دیفن باخیا

گردش هوایی و هوای تازه برای گیاهان از جمله دیفن باخیا بسیار مفید است؛ چون اکسیژن تازه در محیط نگهداری گیاه فراهم می شود تا گیاهی همواره شاداب داشته باشید.پس شما می توانید ساعاتی در روز با باز گذاشتن در و پنجره در محیط به رساندن اکسیژن تازه به گیاه کمک کنید.اگر هوای تازه برای گیاهان تامین شد ، تا حد زیادی آفت ها و قارچ ها در محیط از بین می روند و مصرف آفت کش و قارچ کش کمتر می شود.

نقش رطوبت در نگهداری از دیفن باخیا

یکی از فاکتورهای موثر در نحوه نگهداری از گیاه دیفن باخیا رطوبت است. این گیاه رطوبت بین 60 تا 90 درصد علاقه داشته و جزء گیاهان رطوبت دوست محسوب می شود. در صورتی که که رطوبت مورد نیاز گیاه تأمین نشود ساقه و برگ ها فرم خمیده پیدا کرده و اگر شرایط کمبود رطوبت ادامه پیدا کند گیاه از بین خواهد رفت.در شرایط نگهداری از دیفن باخیا، باید رطوبت هوا را در نظر گرفت. هوای سرد باعث می‌شود که گیاه دیفن باخیا آسیب ببیند و برگ‌هایش بریزد. گیاه دیفن باخیا به محیط گرم و مرطوب علاقه دارد.تهیه کردن محیطی گرم و مرطوب برای گیاه دیفن باخیا، نکته‌ای مهم است . این کار را می‌توانید به کمک یک اسپری آب، دستگاه بخور آب یا قرار دادن گل دیفن باخیا در محیطی مانند آشپزخانه یا حمام انجام دهید.یکی دیگر از راه های پیشنهادی تأمین رطوبت گیاه ساخت جزیره می باشد.

نقش خاک در نگهداری از دیفن باخیا

در نحوه ی نگهداری از گل دیفن باخیا در نظر داشته باشید اگر دیفن باخیا را در باغچه کاشته اید، در انتخاب ترکیب نهایی خاک آزاد هستید اما اگر دیفن باخیای آپارتمانی دارید، حتما برای آن از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید .بهتر است که گیاه در خاکی با زهکشی بالا کاشته شود.خاک گلدان مخصوص گل بنفشه هم برای گیاه دیفن باخیا مناسب است.بعلاوه حفظ رطوبت خاک در نحوه نگهداری گیاه نقش مهمی دارد ولی بدین معنی نیست که همیشه خیس باشد بلکه رطوبت کم برای گیاه کفایت می کند. اگر هم جزء کسانی هستید که با نگهداری از گیاه دیفن باخیا در خاک مشکل دارید بهترین راهکار نگهداری گیاه در آب می باشد، چونکه این گیاه شبیه سایر گیاهان که در آب می توانند رشد کنند، قادر به رشد در آب بوده و بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه می دهد. اما باید خاطر نشان کرد که میزان رشد گیاه در خاک بیشتر خواهد بود.

ترکیبات خاک :

پرلیت ، پیت ماس ، کوکوپیت ، ماسه دوبار شور و ذغال است. که کار پرلیت ایجاد تخلخل و گردش هوایی ، پیت ماس تامین مواد مغذی خاک ، کوکوپیت حفظ رطوبت و ریشه زایی ، ماسه دو بار شور زهکشی خاک و ذغال قارچ کشی و ضد عفونی کننده ی خاک است.درصد هر یک از این ترکیبات در خاک ساکولنت متفاوت است و باید به گونه ای باشد که تمام نیاز های گیاه که از طریق خاک تامین می شود، رفع شود.

نقش خاک در نگهداری از دیفن باخیا

نقش گلدان در نگهداری از دیفن باخیا

بهترین زمان برای تغییر خاک و یا انتقال گیاه دیفن باخیا به گلدان جدید فصل بهار و دو سال یکبار است. در این کار زیاده روی نکنید و گلدانی با حفره های زهکشی متعدد انتخاب کنید. هنگامی که گیاه را به گلدان جدید منتقل کرده و یا خاک آن را عوض کردید، از کود جامد که مواد مغذی اش را به آرامی رها می کند در طولانی مدت استفاده کنید.بعلاوه در شرایطی که نمی توانید گلدان گیاه را تعویض کنید راهکار مناسب تعویض خاک سطحی گلدان با خاک جدید می باشد.

نقش کوددهی در نگهداری از دیفن باخیا

اگر دوست دارید، دیفن باخیا شما خوب رشد کند، نکات تقویتی گل دیفن باخیا را فراموش نکنید. شما می توانید به راحتی یک بار در میان پس از آبیاری گیاه، به آن کمی کود مایع اضافه کنید. توجه داشته باشید هرگز در زمستان به گیاه کود ندهید، در زمستان آبیاری به تنهایی برای گیاه کافی است. یک کود متعادل حلال در آب را می توان در حین آبیاری گیاه دیفن باخیا به خاک اضافه کرد.بهترین کود برای این گیاه کودهای تقویت کننده NPK و کود نیتروژن بالا می باشد.

فواید تمیز کردن برگ های دیفن باخیا

اگر از دیفن باخیا در آپارتمان خود نگهداری می کنید حتما این سوال برایتان پیش آمده که تمیز کردن برگ ها در نگهداری از گیاه چه نقشی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به این نکته که گیاهان از سطح برگ هایشان تنفس می کنند در شرایطی که روی برگ ها گرد و غبار باشد منجر به بسته شدن روزنه های تنفسی شده و گیاه به تدریج از بین خواهد رفت. به همین دلیل لازم است که برگ های گیاه با پارچه مرطوب و به آهستگی تمیز شوند.در حین کار باید مراقب بود تا برگ ها آسیب نبینند.

علت رشد نکردن گیاه دیفن باخیا

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها یا ساقه‌های دیفن باخیا شود. از علت های رشد نکردن دیفن باخیا می توان به  آب‌دهی زیاد، دمای پایین و نور بیش از حد از جمله دلایل زرد شدن و رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره کرد. برای جلوگیری از این مشکل باید هر زمان که چند سانت بالایی خاک گیاه خشک شد اقوام به آبیاری مجدد بکنید. گیاه را در محیطی با دمای بین 15 الی 23 درجه نگهداری کنید و مراقب باشید که هیچ‌گاه دیفن باخیا را معرض نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است باعث آفتاب‌سوختگی در گیاه شود.

علت رشد نکردن گیاه دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیا

روش های زیادی برای تکثیر دیفن باخیا ابلق وجود دارد که در بین انها میشود به قلمه زدن، تکثیر از طریق پاجوش و ریشه دواندن در آب اشاره کرد.

تکثیر دیفن باخیا به روش قلمه زدن

بهترین زمان قلمه زدن برای دیفن باخیا ابلق ابتدای تابستان است. ابتدا ساقه گیاه دیفن باخیا از مکانی که به برگ ها متصل می شود بریده می شود. روی ساقه گیاه دیفن باخیادایره های کوچکی وجود دارد که مانند جوش به بیرون زده اند و قابلیت جوانه زنی و ریشه دادن دارند. ساقه از قسمت ریشه چندین تکه می شود به نحوی که هر قسمت از قلمه دارای یک جوانه مطلوب باشد. هر چه قلمه به ریشه نزدیک تر باشد عمل ریشه دادن هم زودتر رخ میدهد. پس از یک روز قرارگیری در هوای آزاد و خشک شدن شیره، زمان کاشت آن در گلدانی مناسب فرا می رسد .

تکثیر دیفن باخیا ابلق با قلمه زنی در آب

اگر گیاه شما بسیار بلند شده و ساقه بسیار لخت شده ، بهتر است که گیاه را قلمه بزنید.

با این کار هم گیاه کوتاه‌تری خواهید داشت و هم چند دیفن باخیای دیگر به دست می‌آورید

برای تکثیر باید ساقه گیاه را با کمی فاصله از قسمت رویش برگ‌ها جدا کنید.

این قسمت از گیاه را که در واقع قسمت بالایی و سر گیاه است ، از قسمت ساقه درون آب قرار دهید تا ریشه دار شود.

پس از ریشه‌دار شدن گیاه را در خاک بکارید.

اما با بقیه ساقه که بدون برگ است چه کنید؟؟؟

  • ساقه را به قسمت‌های 5 سانتی برش بزنید.
  • فقط در اینجا به یک نکته دقت کنید.
  • هنگامی که برگ‌های قدیمی میریزند، محل وصل شدن برگ به ساقه به صورت یک دایره به رنگ قهوه‌ای روشن نمایان می‌شود.
  • این محل قرار گرفتن برگ قدیمی در واقع جوانه گیاه است. هنگامی که ساقه گیاه را برش میزنید باید دقت کنید که حداقل یک جوانه در این قلمه وجود داشته باشد.
  • این جوانه است که پس از ریشه‌دار شدن قلمه شروع به رشد کرده و برگ‌دهی را آغاز می‌کند.
  • بعد از برش زدن ساقه، تکه‌های ساقه را به صورت افقی روی خاک قرار دهید.
  • یعنی به نحوی که قسمت برش خورده روی خاک قرار نگیرد و خاک با ساقه گیاه در تماس باشد.
  • بعد از ریشه دار شدن قلمه ها و رشد جوانه آنها را در خاک بکارید.

تکثیر دیفن باخیا ابلق از طریق پاجوش

بر روی  ساقه اصلی گیاه دیفن باخیا ابلق پاجوش هایی وجود دارند که دارای ریشه هستند. با جدا کردن این پاجوش ها  از ساقه مادر و قرار دادن آن در خاک می توان اقدام به تکثیر نمود. پاجوش ها باید به اندازه کافی رشد کرده باشند تا بتوان آنها را ها جدا کرد و کاشت.

بیماری های رایج دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

1-پیر شدگی و کهولت برگ

دیفن باخیا یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است، زیرا تحت هر شرایطی به  مدت زمان زیادی زنده می‌ماند. اما نباید فراموش کنیم که این گیاه هم مانند هر موجود زنده ی دیگری نیز به تدریج دچار کهولت میشود که معمولا نیز برگ های زیرین این گیاه دچار زردی و افتادگی میشود. در این حالت جای نگرانی نیست و میتوانید برگ ها را هرس کنید تا مواد مغذی به برگ های دیگر برسد در نتیجه پیری میتواند علت زرد شدن برگ دیفن باخیا باشد

2- کمبود رطوبت

یکی دیگر علت زرد شدن برگ دیفن باخیا، آبیاری بیش از حد میباشد، عدم سوراخ نداشتن گلدان باعث میشود حتی اگر آبیاری مناسبی داشته باشید، خاک دچار لجن شده و باعث پوسیدگی ریشه ها شود همچنین رطوبت کم محیطی، نور نا کافی ، عدم کودهی و حمله بیماری ها و آفات، میتواند از علت زرد شدن برگ های دیفن باخیا باشد

اگر برگ‌های گیاه دیفن باخیای شما دیگر سبز نیستند و یا به سمت زردی میروند ، گلدان را چک کنید و ببینید خاک گلدان خیس است یا خشک.

اگر خاک گلدان مرطوب شده و یا لجن شده ، مقدار دفعات آب دادن به گیاه را را کاهش دهید، زیرا آب دادن بیش از حد باعث پوسیدن ریشه و زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

اگر خاک گیاه خشک است، دفعات آبیاری را زیاد کنید و همچنین سوراخ زیر گلدان و زهکشی گلدان را چک کنید.

۳- آب و هوا نا مناسب محیط

از عوامل و علت زرد شدن برگ دیفن باخیا،  آب و هوا محیط  یا شرایط جوی است. گیاه دیفن باخیا با توجه به زادگاه خود معمولا هوای گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهندبه همین علت اگر هوای محیط خیلی سرد شود، روی برگ‌های گیاه نیز تاثیر منفی می‌گذارد. توجه داشته باشسد اگر گیاه دیفن باخیای شما در فصل زمستان روی لبه پنجره و در مجاورت هوای سرد است و  یا نزدیک دستگاه تهویه هوا است، حتما آن را جا به جا کرده و به مکانی منتقل کنید که هوا ساکن و گرم است همچنین از قرار دادن گیاه کنار شوفاژ و بخاری نیز اجتناب کنید

4- کمبود مواد مغذی

اگر به طور مرتبط کوددهی نمیکنید کمبود مواد مغذی می‌تواند یکی از علت زرد شدن برگ دیفن باخیا باشد. گیاه دیفن باخیا می‌تواند به دلایل مختلفی دچار کمبود مواد مغذی مخصوصا نیتروژن و یا آهن  شود که از عوامل زرد شدن برگ ها میباشد . حتما به صورت مرتب گیاه خود را با کود های ویژه آپارتمانی تقویت کنید تا گیاهتان سر زنده شود

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

۵- عفونت

اگر روی برگ های گیاه دیفن باخیا دچار لکه‌های زرد شود علامت عفونت باشد. عفونت باعث  تغییر شکل گیاه و ریشه ها میشود. اگر عفونت در تمام گیاه پخش شود، توصیه میشود که گلدان را به جای دیگری دور از سایر گیاهان منتقل کنید یا به صورت  کلی گلدان را عوض کنید. فراموش نکنید که برگ‌هایی که زرد شده اند را جدا کنید و ابزار آلات باغبانی خود را قبل و بعد ضد عفونی کنید .

6- نور ناکافی

اگر چه این گیاه جز گیاهان با نور کم است اما عدم وجود نور و یا نور بیش از حد نیز باعث میشود برگ های این گیاه به سمت زردی برود. برای جلوگیری از علت زرد شدن برگ دیفن باخیا ، بهتر است هر چند روز یکبار گلدان به جایی که نور کافی دارد منتقل شود و یا به طور همیشگی در جایی قرار گیرد که نور کافی در آن محیط وجود داشته باشد

7- در معرض باد

اگر گیاه دیفن باخیا شما در معرض باد کولر مستقیم  و یا جلوی درب ورودی و یا جلوی پنجره باشد، میتواند از علت زرد شدن برگ دیفن باخیا باشد بهتر است گیاه در مکانی قرار گیرد که هوا نسبتا ساکن باشد و هر چند وقت یک بار نسیم ملایمی در جریان باشد

8- تعویض خاک

خاک گلدان ها نیز بعد از مدتی معمولا یک ساله مواد مورد نیاز برای رشد و بقای گیاه را از دست میدهند، در این صورت دیگر بستر مناسب برای گیاه دیفن باخیا شما نیستند. بهتر است در دوره زمانی های معین نسبت به تعویض خاک گلدان خود اقدام کنید تا از علت زرد شدن برگ دیفن باخیا جلوگیری شود

9-تعویض گلدان

اگر ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد و دیگر جای رشد بیشتر برای گیاه فراهم نباشد میتواند از علت زرد شدن برگ دیفن باخیا باشد همچنین تعویض زود هنگام گلدان و یا استفاده از گلدان بیش از حد بزرگ نیز میتواند از علت زرد شدن برگ های دیفن باخیا باشد.

علت رشد نکردن گیاه دیفن باخیا

گاهی اوقات متوجه میشوید گیاه دیفن باخیا شما رشد کافی ندارد. علت رشد نکردن گل دیفن باخیا میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که به بررسی هر کدام میپردازیم.

1-جابجایی ناگهانی جای گلدان

اگر به صورت ناگهانی اقدام به تعویض مکان گلدان دیفن باخیا خود کنید ممکن است گیاه قهر کند و رشد خود را بعد از مدتی از سر گیرد جهت تسریع در امر رشدف بهتر است قبل و بعد از جا به جایی، از ضد شوک های مرسوم استفاده کنید

2-خاک نا مناسب

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که خاک گلدان را دیر عوض کنید، باید بدانید علت رشد نکردن گل دیفن باخیا میتواند همین نکته باشد . چرا که بعد از مدتی، خاک بازدهی روز اول خود را ندارد، توصیه میکنیم هر یکسال یکبار اقدام به تعویض خاک کنید

3- عدم استفاده از کود

گیاهان نیز مانند دیگر موجودات زنده ، نیاز به غذا دارند که برای رفع این نیاز میتوانید از انواع کود ها و تقویت کننده های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا از علت رشد نکردن گل دیفن باخیا جلو گیری کنید

4- هوا خوردن بیش از حد ریشه

اگر در هنگام تعویض گلدان، ریشه های گیاه به اصطلاح زیاد در معرض باد قرار گیرند ممکن است باعث متوقف شدن رشد گیاه دیفن باخیا شود از این رو بهتر است در هنگام تعویض گلدان، بر روی ریشه ها با پلاستیک پوشانده شود و سریعا اقدام به تعویض کنید

علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا

علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا

1- عدم استفاده از تقویت کننده

باید بدانید گیاهان،نیاز به غذا دارند که برای رفع این نیاز میتوانید از انواع کود ها و تقویت کننده های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا از علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا جلوگیری کنید

2- نور ناکافی

باید بدانید گیاه دیفن باخیا جز خانواده گیاهان کم نور است اما عدم وجود نور میتواند از علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا باشد. برای جبران نور مورد نیاز گیاه ، بهتر است هر چند روز یکبار گلدان به جایی که نور کافی دارد منتقل شود و یا به طور همیشگی در جایی قرار گیرد که نور کافی در آن محیط وجود داشته باشد

علت رنگ پریدگی و سفید شدن برگ های گیاه دیفن باخیا

علت رنگ پریدگی و سفید شدن برگ های گیاه دیفن باخیا

به دو علت این مشکل میتواند ایجاد شود : زیاد بودن نور و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی. ابتدا علت را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید. در صورت مناسب بودن نور و کمبود مواد غذایی می‌توانید گیاه را تکثیر کنید و یا کود دهی را طبق دستور انجام دهید. 

همچنین در صورتی که برگها سفید شده اند و در زیر آنها ماده ای چسب دار وجود دارد، گیاه را از نظر آفت و یا وجود عنکبوت بررسی کنید و در صورت وجود آفت، از اسپری صابون حشره کش یا روغن چریش برای از بین بردن آنها استفاده کنید. 

علت ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگها

احتمالا در آفتاب غبارپاشی انجام داده اید ،این گیاه به غبارپاشی احتیاج دارد،اما زمان مناسب آن صبح و عصر در سایه است.

علت خشک شدن و ریختن برگ ها

دلیل ایجاد این مشکل این است که هوا خیلی گرم و خشک است و رطوبت کم است. میزان رطوبت خاک را بررسی کرده و در صورت نیاز گیاه را آبیاری کنید و همچنین غبارپاشی را فراموش نکنید و گیاه را به مکان خنک تری منتقل کنید.

علت این که برگهای پائینی به طرف داخل پیچیده و خشک میشوند

این مشکل کاملا طبیعی است و با بالا رفتن سن گیاه برگهای پائینی میریزند،بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

نکته : اگر متوجه قطره های آب روی برگهای گیاه دیفن باخیا شدید، ممکن است تعجب کنید اما نگران نباشید چرا که این محصول جانبی فرآیند تعرق است که در اکثر گیاهان فعال است و مشاهده می‌شود و نشان از بیماری نیست.

علت پوسیدگی ساقه گیاه دیفن باخیا

علت پوسیدگی ساقه گیاه دیفن باخیا

از بیماریهای گیاه دیفن باخیا است که علت آن قارچ بوتری تیس است که به دلیل هوای سرد و رطوبت بیش از اندازه ایجاد میشود.

برای رفع این مشکل غبارپاشی را کمتر کرده ،گیاه را در دمای 16 درجه نگهداری کرده و زهکش را بازدید نمایید و در آخر نیز با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.

علت ایجاد زخم های سفید پنبه ای روی گیاه

دلیل ایجاد این مشکل شپشک آردآلود است که از آفت دیفن باخیا و بسیاری از گیاهان دیگر است.گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

همچنین استفاده از پنبه ی آغشته به آب و صابون و کشیدن آن بر روی این حشرات میتواند در کاهش آفت موثر باشد.

علت جمع شدن و چروکیده شدن برگ ها

 دلیل ایجاد این مشکل بیماری ویروسی است . باید هر چه سریعتر به رفع آن اقدام کرد چرا که این بیماری به سرعت پخش میشود.

این مشکل میتواند در اثر سرمازدگی یا بیماری باکتریایی ایجاد شود:
  • اگر علت سرمازدگی باشد در همان ناحیه باقیمانده و پخش نمیشود.باید از کل گیاه قلمه گیری شود .
  • اگر علت آن سرمازدگی باشد بیماری بر روی برگ پیشروی میکند و باید از آن قلمه گرفت و قسمت آسیب دیده را جدا کرد اما در کل بهتر است دیگر از این گیاه استفاده نشود.

بررسی اجمالی نگهداری گیاه دیفن باخیا

 

بررسی اجمالی نگهداری گیاه دیفن باخیا

  نام‌های رایج (به انگلیسی) Dumbcane، Leopard Lily
  نام علمی دیفن باخیا (Dieffenbachia)
  تیره گل شیپوریان (Araceae)
  خاستگاه مکزیک و حوزه‌ی کارائیب
  ارتفاع حداکثر ۱۵۲ سانتی‌متر
  میزان نور مطلوب نور روشن
  میزان آبیاری متوسط
  دمای مطلوب ۱۵ الی ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد
  میزان رطوبت متوسط
  خاک مرطوب و زهکشی شده
  کود دهی کود دهی در فصل رشد، ماهی یک بار با قدرت متوسط
  روش تکثیر قلمه روی خاک
  آفت شته و شپشک

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار