|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۹۱

تمیز کردن جاروبرقی و افزایش عملکرد آن را با چند روش ساده انجام دهید.

تمیز کردن جاروبرقی بسیار واجب است زیرا بعد از مدتی استفاده از جاروبرقی منافذ آن مسدود شده و عملکرد آن بسیار کاهش می یابد. بنابراین با ترفند هایی که امیدنیوز یادتان می دهد عملکرد جاروبرقی را افزایش دهید.

چرا باید جاروبرقی را تمیز کنیم ؟

جاروبرقی یکی از مهم ترین وسایل مورد استفاده در منزل و محیط های کاری می باشد که ارتباط مستقیم با تمیز شدن فضای اطرافمان دارد. جمع آوری گرد و غبار و آشغال و زباله های مختلف توسط جاروبرقی به مرور باعث میشود قطعات داخلی و بیرونی آن کثیف شوند. بنابراین تمیز نگه داشتن جارو برقی از نکات مهم خانه تکانی است.

جاروبرقی رباتیک - تمیز کردن جاروبرقی

عدم توجه به تمیز کردن این وسیله مهم و کاربردی در نهایت باعث میشود هزینه های زیادی را برای تعمیر جاروبرقی متحمل شوید. لازم است بدانید که، انباشته شدن بیش از اندازه گرد و غبار بر روی قطعات داخلی جاروبرقی و مسدود شدن لوله ها و برس در نهایت مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد مانند: کاهش قدرت مکش جاروبرقی، خاک دادن جاروبرقی، انتشار بوی بد از جاروبرقی.

لذا می توان گفت، با تمیز کردن جاروبرقی به صورت مرتب و دوره ای می توان مانع از آسیب وارد شدن به قطعات داخلی آن شد و یکی از بهترین راهکارها برای افزایش طول عمر دستگاه است.

نحوه تمیز کردن جاروبرقی در خانه

با توجه به اینکه بخش های مختلفی از جاروبرقی در معرض انباشته شدن گرد و غبار و انسداد با تکه های مو و کاغذ و پلاستیک و غیره می باشد، به همین دلیل تنها نباید به تمیز کردن یک بخش از آن اکتفا کرد. به صورت دوره ای و هر شش ماه یک مرتبه بهتر است با کمک وسایلی از قبیل قیچی، بشکاف خیاطی، تشت بزرگ، مواد شوینده و آب و دستمال آلودگی های بخش های مختلف جاروبرقی را از بین برد. روش های تمیز کردن جاروبرقی قدیمی و جدید سطلی و غیره شامل موارد زیر می باشد:

تمیز کردن جارو برقی

تعویض یا شستن کیسه جاروبرقی

در تمام جاروبرقی های قدیمی و جدید، کیسه هایی برای ذخیره زباله ها و گرد و غبار تعبیه شده و ظرفیت محدودی دارند. به طوریکه با چند مرتب جارو زدن کیسه ها پر شده و باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود. در غیر این صورت فشار بسیار زیادی به موتور و سایر قطعات داخلی وارد شده و بدنه جاروبرقی داغ میشود و مکش نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به مدل جاروبرقی باید کیسه مناسب را تهیه و آن را تعویض کنید.اگر کیسه های نصب شده در جاروبرقی سطلی و قدیمی پارچه ای و چند بار مصرف می باشد، بهتر است ابتدا آن را از جای خود جای نمایید. سپس زباله و آشغال های داخل کیسه را خالی نموده و با چند مرتب حرکت آهسته تا حد امکان گرد و غبار آن را تمیز کنید. اگر گرد و غبار کیسه های پارچه ای برای مدت طولانی از بین نرود، تنها راه حل شستن آن است.

برای شستن کیسه جاروبرقی کافیست آن را داخل تشت حاوی آب و مواد شوینده قرار دهید و پس از تمیز شدن آبکشی کنید. توجه داشته باشید که نم و رطوبت کیسه قبل از نصب مجدد آن درون باید به طور کامل خشک شده باشد، در غیر این صورت در جاروبرقی بوی بسیار بدی ایجاد میشود.

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

چگونه فیلتر جاروبرقی را تمیز کنیم ؟

از دیگر گام های بسیار مهم برای تمیز کردن جاروبرقی در خانه، بررسی فیلتر است. درون کیسه های جاروبرقی با توجه به مدل آنها چند فیلتر تعبیه شده است که گرد و غبار درون دستگاه را جذب نموده و از ورود آن به موتور و سایر قطعات داخلی جلوگیری می کند. با گذشت زمان سطح روی فیلترها با گرد و غبار زیادی مسدود شده و کارایی خود را از دست می دهند. اگر روی فیلتر علامت w قرار گرفته است، یعنی قابل شستشو بوده و می توانید آن را با آب کاملا تمیز کنید. در غیر این صورت، باید فیلتر را از جای خود خارج کنید و چند مرتبه به آن ضربه بزنید. ضربه های آهسته به فیلتر باعث میشود حجم بالایی از گرد و غبار انباشته شده در منافذ آن تمیز شوند.

تمیز کردن برس جاروبرقی

برای جارو زدن سطوح مختلف برس های متعددی در جاروبرقی ها در نظر گرفته شده است که نباید از تمیز کردن آنها غافل بود. برای تمیز کردن این برس ها می توانید ابتدا مو و نخ هایی که روی تارهای آنها قرار گرفته است را با سوزن یا اشیای نوک تیز خارج کنید. در نهایت برس ها را داخل تشت آب قرار دهید و با کمک مسواک سطح آنها را تمیز کنید. گرد و غبار و مو و نخ و موارد مشابه که روی این برس ها انباشته شده اند باعث میشوند قدرت مکش دستگاه کم شود و نتوانید به خوبی گوشه دیوار و مبل و غیره را جارو بزنید.

تمیز کردن و شستن لوله خرطومی جاروبرقی

یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی ها که باید به صورت مرتب تمیز شوند، لوله ها می باشد. جمع آوری نخ، پلاستیک و کاغذ و پرز و مو در بسیاری از مواقع باعث میشود مسیر لوله ها دچار گرفتگی شود و مکش دستگاه کم میشود. به همین دلیل بهتر است پس از هر مرتبه جارو زدن بررسی کنید که آیا مسیر لوله ها گرفتگی دارد یا خیر؟ لوله ها را جدا کنید و با فشار هوا یا شستشو داخل آنها را کاملا تمیز کنید. توجه داشته باشید که خرطومی نیز باید از جاروبرقی به طور کامل جدا شود و با شستشو آن را تمیز نمایید.

تمیز کردن برس جاروبرقی

تمیز کردن برس غلتک جاروبرقی

ممکن است بارها برایتان پیش آمده باشد که حجم بالای مو و نخ و پرز روی برس غلتک جاروبرقی مانع از تمیز کردن سطح مورد نظر شود. این کاملا طبیعی است، چون کثیفی های روی برس مانع از جریان مناسب هوا شده و مکش را تا حد زیادی کم می کند. برای تمیز کردن این برس به بشکاف خیاطی نیاز دارید. با کمک بشکاف و قیچی مو و نخ ها را جدا کنید و در نهایت با کمک مسواک روی تارهای برس بکشید. سعی کنید این کار را هر دو تا سه مرتبه جارو زدن انجام دهید. علاوه بر برس، لوله غلتک نیز باید تمیز شود تا گرد و غبار و کثیفی های انباشته شده در آن از بین بروند.

تمیز کردن موتور جاروبرقی

در صورت استفاده نادرست از جاروبرقی و تمیز کردن سطوح با حجم بالایی از خاک باعث میشود گرد و غبار وارد موتور شود. تجمع گرد و غبار روی موتور و سیم پیچی آن فشار زیادی را به آن وارد نموده و به همین دلیل باید همیشه تمیز شود. به عنوان مثال، یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی گرد و غبار زیادی می باشد که روی موتور انباشته شده است. با توجه به اینکه این قطعه دارای سیم پیچی می باشد، به همین دلیل به هیچ عنوان نباید با آب شستشو و مواد شیمیایی و تمیز کننده ها شستشو داده شود. بهتر است به کمک فشار هوا یا دستمال و برس های کوچک نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.

تمیز کردن بدنه جاروبرقی

محفظه داخلی و همچنین بدنه بیرونی جاروبرقی نیز باید همیشه تمیز شود تا گرد و غبار روی آن کاهش یابد. برای تمیز کردن بدنه بیرونی جاروبرقی می توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. برای فضای داخل آن نیز علاوه بر دستمال مرطوب، می توانید از جاروبرقی دیگر نیز استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن جاروبرقی

هر چند وقت یکبار باید جاروبرقی را تمیز کرد ؟

هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد.

  • تمیز کردن جاروبرقی حداقل یک بار در سال توصیه می‌شود. اگر بیشتر از یک فرد معمولی جاروبرقی می‌کشید، خانه بزرگی دارید یا حیوان خانگی دارید، ممکن است لازم باشد جارویتان را بیشتر تمیز کنید. کاهش قدرت مکش هم نشان می‌دهد که جاروبرقی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • برای تمیز کردن جاروبرقی به صورت اصولی، باید محفظه برس باز و فیلتر تمیز شود.
  • همچنین باید کیسه جاروبرقی یا محفظه گرد و غبار را قبل از پر شدن خالی کنید، زیرا پر شدن بیش از حد می‌تواند باعث افت عملکرد آن شود. هرچه خرده زباله‌های بیشتری از آن عبور کند، جریان هوا ضعیف‌تر خواهد بود.

نحوه نگهداری از جاروبرقی

در حالت ایده‌آل، جاروبرقی‌های بدون کیسه باید بعد از هر بار استفاده خالی شوند، حتی اگر کاملا پر نباشند. این امر شانس رشد باکتری‌ها و کپک‌ها را کاهش می‌دهد. اما اگر این کار را زیاده‌روی می‌دانید، سعی کنید کیسه جاروبرقی را زمانی که حدود 75 درصد پر شد عوض کنید.

  • معمولا توصیه می‌شود ماهی یک بار فیلترهای جاروبرقی را چک کنید و بشویید. اگر جاروبرقی شما فیلتر قابل شستشو ندارد، در صورت گرفتگی باید تعویض شود.
  • ماهی یک بار برس جارو و محفظه آن را تمیز کنید.
  • هر دو ماه یک بار شیلنگ جاروبرقی را تمیز کنید. اگر شیلنگ مسدود شده باشد، معمولا مشخص می‌شود، اما برای کاهش احتمال گرفتگی بهتر است مرتبا آن را تمیز کنید.
  • هر 12 ماه یکبار کل اجزای جاروبرقی را تمیز کنید.

اگر هم جاروبرقیتان ایراد دارد، توصیه می‌کنیم با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید و خودتان سرخود عمل نکنید.

انواع جاروبرقی - تمیز کردن جاروبرقی

نکات کلیدی تمیز کردن جاروبرقی

  • اگر فیلتر جاروبرقی شما یکبار مصرف است، باید بعد از 6 ماه استفاده از جاروبرقی، آن را با نمونه اصل خود تعویض کنید.
  • فیلتر را به کمک مقداری آب ولرم و شوینده تمیز بشویید. همچنین برای تمیز شدن پره‌ها می‌توانید از یک مسواک یا شانه نرم کمک بگیرید.
  • برای نظافت موتور جاروبرقی فقط گردوخاک روی آن را تمیز کنید و مراقب باشید که آب به درون جاروبرقی به‌هیچ‌عنوان نفوذ نکند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار