|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۹۴

تمیز کردن تشک تخت خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. با چند ترفند ساده خوش خوابتان را تمیز کنید.

تمیز کردن تشک تخت به دلیل سنگین بودن و سخت بودن جابه جایی آن کمی دشوار است. امیدنیوز به شما یاد می دهد چگونه با چند مرحله ی ساده انواع لکه را از روی تشک پاک کنید.

رابطه تمیز کردن تشک با طول عمر آن

آیا می‌دانستید با یادگیری راهکارهای چطور تشک را تمیز کنیم؟ می‌توانید طول عمر تشک خود را که 8 تا 10 سال افزایش دهید. درنتیجه برای این کار کافی است با یادگیری روش شستن تشک خوشخواب در منزل و گذاشتن وقت کافی باعث افزایش عمر تشک خود شوید و همچنین موجب حفظ سلامتی خود شوید. در ادامه متن یاد می‌گیریم که چطور تشک را تمیز کنیم؟ که به آن آسیب نزنیم.

تمیز کردن تشک - تمیز کردن تشک تخت

مراحل تمیز کردن تشک تخت

1. جارو کردن تشک تخت

اولین گام در جهت تمیز کردن تشک جارو کشیدن آن است برای اینکار ابتدا ملحفه‌ها را از روی تشک برداشته و روی تشک را جاروبرقی بکشید و برای کناره‌های تشک از لوله جاروبرقی استفاده نمایید. این مراحل را برای شستن پرده زبرا نیز می توانید انجام دهید.

2. پاک کردن لکه زرد روی تشک

گام بعدی در جهت تمیز کردن تشک از بین بردن لکه مرطوبی است که قسمتی از تشک شما را زرد می‌کند باید دقت کنید برای از بین بردن لکه زرد روی تشک فورا آن را پاک کنید و نگذارید خشک شود.

برای اینکار یک پارچه تمیز را با آب سرد خیس کنید و لکه را با پارچه مرطوب لکه گیری کنید هرگز با دستمال روی لکه نکشید که موجب پخش شدن لکه روی تشک می‌شود سعی کنید با ضربات متوالی با پارچه مرطوب لکه را از روی تشک تمیز کنید.

شستن تشک تخت - تمیز کردن تشک تخت

3. تمیز کردن تشک تخت فومی

در این روش از تمیز کردن تشک شما می توانید با تهیه یک محلول به راحتی شستن تشک خوشخواب در منزل خود را انجام دهید. برای اینکار باید 2قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشوری و 3قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک کاسه خوب هم بزنید تا کف کند یک مسواک را بردارید و به کف آغشته کنید و روی لکه بکشید به همین راحتی به جواب چطور تشک را تمیز کنیم؟ رسیدید.

4. پاک کردن و تمیز کردن لکه تخت با اسپری تمیز کننده لکه

در این قسمت از چطور تشک را تمیز کنیم؟ یکی دیگر از روش‌های ساده‌ی روش شستن تشک خوشخواب در منزل را به شما آموزش می‌دهیم که برای از بین بردن لکه تخت کافی است مقداری لکه‌بر را روی پارچه تمیز ریخته و روی لکه بکشید و بعد از 15 دقیقه با یک پارچه تمیز و مرطوب دیگر آن را تمیز کنید. به همین سادگی متوجه شدید چطور تشک را تمیز کنیم؟

5. تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین

در این قسمت از متن مربوط به چطور تشک را تمیز کنیم؟ ترفند پین ورک را به شما آموزش می‌دهیم. در این روش برای از بین بردن بوی بد تشک کافی است مقداری جوش شیرین را روی تشک ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه دهید جوش شیرین بوی بد تشک را به خود جذب کند و سپس با جارو برقی جوش شیرین را از روی تشک جارو کنید.

تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین

6. آخرین روش چطور تشک را تمیز کنیم ؟

در آخرین مرحله چطور تشک را تمیز کنیم؟ کافی است تشک خود را در هوای آزاد قرار دهید این کار باعث از بین رفتن رطوبت باقی مانده در تشک می‌شود در نتیجه از احتمال بو گرفتن آن جلوگیری می‌کند. هم چنین می‌توانید پرده‌ها را در روز کنار بزنید چرا که اشعه‌های UV خورشید، باکتری‌ها را می‌کشد بوی بیشتری را از بین می‌برند و تشک را سریع تر خشک می‌کند.

نحوه خشک کردن تشک خواب در خانه

خشک کردن تشک تخت امری حیاتی است و با این حال، بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در وقت از آن صرف نظر می‌کنند. هوا دادن منظم به تشک تخت، به جلوگیری از تجمع مواد آلرژی‌زا و میکروب‌ها کمک می‌کند. خشک کردن تشک تخت کار بسیار ساده‌ای است و می‌توان آن را در داخل و خارج از خانه (حتی در ماه‌های سرد) انجام داد. با دنبال کردن مراحل زیر، تشک تخت خود را به‌طور کامل خشک کنید:

  1. با بیرون کشیدن همه ملحفه‌ها، بالشت‌ها، روکش و .. شروع کنید. اگر اتاق خواب شما پنجره دارد، آن‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد شده و تشک تخت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. نور خورشید به‌طور طبیعی بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.
  2. با استفاده از جاروبرقی تشک خود را تمیز کنید. این مرحله را تنها در صورتی انجام دهید که قصد شما صرفا هوا دادن به تشک است، نه شستن آن. با استفاده از سری برس‌دار جاروبرقی هرگونه گرد و غبار و بقایای جمع‌شده بر روی تشک را جمع‌آوری کنید. هنگامی که تشک تخت خود را جارو می‌کشید، هوا از درون تشک عبور کرده و زمان لازم برای خشک شدن تشک به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  3. تشک را بلند کرده و آن را تکان دهید. اگر به‌تنهایی قادر به این کار نیستید، از کسی بخواهید تا در انجام این کار به شما کمک کند. در صورت امکان تشک را به بیرون از خانه منتقل کرده و آن را تکان دهید. حداقل یک بار یا دو بار در سال این فرآیند را تکرار کنید. برای هوا دادن به تشک تخت، فارغ از اینکه در چه فصلی قرار دارید، به یک روز آفتابی نیاز دارید.
  4. بگذارید تشک برای 3 تا 4 ساعت در هوای آزاد بماند. هر چه تشک زمان بیشتری را زیر نور آفتاب بگذراند، بهتر است. با این حال، از بیرون گذاشتن تشک خود در هنگام عصر خودداری کنید، زیرا سطح رطوبت بالا رفته و تشک شما مرطوب می‌شود.

از بین بردن لکه ی تشک - تمیز کردن تشک تخت

چگونه از تشک مراقبت کنیم ؟

نگهداری تشک با محافظت مناسب از آن آغاز می‌شود. در بسیاری از مواقع، استفاده از یک محافظ تشک ضدآب یا یک پد تشک باکیفیت توصیه می‌شود. این محصولات از جمع شدن گردو غبار و آلاینده‌های دیگر روی تشک و لکه‌دار شدن آن جلوگیری می‌کنند. شست‌وشوی منظم ملحفه‌ی تشک (حدود یک بار در هفته) هم بسیار کمک‌کننده است.

با شست‌وشوی مداوم ملحفه‌ها احتمال جمع شدن موارد آلرژی‌ زا روی خود تشک بسیار کاهش می‌یابد. در نهایت، بهترین روش برای جلوگیری از لکه‌دار شدن تشک این است که از خوردن و نوشیدن روی تخت خودداری کنید.

نکات مهم برای تمیز کردن تشک تخت

  • حداقل هر شش ماه یک بار تشک خود را تمیز کنید. با این حال، اگر وقتش را دارید، هر سه ماه یک بار به سراغ شستن تشک تخت خود بروید. اگر لکه‌ای به‌وجود آمد، بلافاصله آن را پاک کنید تا از تثبیت لکه‌ها جلوگیری شود.
  • حداقل هفته‌ای یک بار ملحفه‌ها را تعویض کنید تا از تجمع پوست مرده و گرد و غبار بر روی تختخواب جلوگیری شود.
  • یک روکش تشک مناسب بخرید. این روکش‌ها از ورود رطوبت به داخل تشک جلوگیری کرده و جلوی رشد کپک‌ها و باکتری‌ها را می‌گیرند.
  • ماهی یک بار تشک تخت را با استفاده از جاروبرقی به خوبی تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار بر روی تشک جلوگیری شود. برای از بین بردن بوی نامطبوع، ابتدا مقداری جوش شیرین بر روی تشک پاشیده و پس از 10 دقیقه سطح تشک را جارو بکشید.
  • هر سه ماه یک بار تشک خود را پشت و رو کنید.

لکه بری خوش خواب - تمیز کردن تشک تخت

شیوه‌های افزایش طول عمر تشک

  • با رعایت نکات گفته شده تشکتان را بشویید
  • از مرطوب شدن تشک جلوگیری کنید و بلافاصله پس از خیس شدن آن را خشک کنید
  • سطحی که تشک روی آن قرار می گیرد باید کاملا صاف و یکدست باشد ( نباید باعث خمیدگی تشک شود )
  • از قرار دادن وسایل سنگین روی تشک خوداری کنید و مانع از بالا پایین پریدن کودکان روی تشک‌ها به خصوص تشک‌های فنری شوید.
  • برای محافظت از پارچه تشک از محافظ تشک استفاده کنید
  • حداقل ماهی یک بار با جاروبرقی تشک را تمیز کنید.
  • خوشبو کننده‌ها در مدت زمان طولانی می‌تواند به تشک شما آسیب برساند؛ بهتر است با شستشوی درست بوی بد را از بین ببرید
  • دیواره‌های مرطوب و فضاهای نمناک می‌تواند به تشک آسیب برساند، بهتر است با کم کردن رطوبت اتاق به افزایش طول عمر آن کمک کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار