|
|
کدخبر: ۱۰۶۴

با تعدیل قیمت ارز مرجع و افزایش ۱۰۲ درصدی آن، تقاضای ارز وارداتی تقریبا کنترل شده است. بخش‌های عمومی که تا پیش از این از ارز مرجع به عنوان امکان واردات ارزان استفاده می‌کردند با این اتفاق عملا از دسترسی به ارز با این قیمت بازمانده اند. نوسان کاهشی بازار و امید به بهبود شرایط نیز بخشی از تقاضا را از بازار دور کرده است. به همین دلیل تقاضای لجام گسیخته به مانند سال گذشته فعلا برای ارز وجود ندارد و از این رو بازار شاهد تعادل قیمت دلار در سطح ۳۳۰۰ تومان است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته مسیر کاهشی قیمت ارز و سکه با اندکی نوسان مواجه شد و عملا افت بیشتر قیمت‌ها از سطوح روزهای قبل متوقف شد.


دلار تقریبا ۲۵ تا ۳۰ تومان کاهش قیمت روز یکشنبه را جبران کرد. سکه نیز با ۲۰ هزار تومان افزایش روبه‌رو شد. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار اندکی افزایش ثبت کرد و البته تقاضای زیادی فعلا متوجه بازار نیست. تعدیل قیمت ارز مرجع و افزایش ۱۰۲ درصدی آن تقریبا تقاضای ارز وارداتی را کنترل کرده است.

بخش‌های عمومی که تا پیش از این از ارز مرجع به عنوان امکان واردات ارزان استفاده می‌کردند با این اتفاق عملا از دسترسی به ارز با این قیمت بازمانده‌اند. نوسان کاهشی بازار و امید به بهبود شرایط نیز بخشی از تقاضا را از بازار دور کرده است. به همین دلیل تقاضای لجام گسیخته‌ای به مانند سال گذشته فعلا برای ارز وجود ندارد و از این رو بازار شاهد تعادل قیمت دلار در سطح ۳۳۰۰ تومان با نوسانی تقریبا ۵۰ تومانی است. در این راستا معاون ارزی سابق بانک مرکزی نیز به بیان دلایلی در این خصوص پرداخته است.


افزایش نرخ دلار مرجع اقدامی مناسب بود
معاون سابق ارزی بانک مرکزی با مثبت ارزیابی کردن افزایش نرخ ارز مرجع به ۲۴۷۷ تومان، گفت: این اقدام موجب کاهش تقاضای ارز و افزایش عرضه در مرکز مبادلات خواهد شد و این پدیده شرایط را برای کاهش نرخ در بازار آزاد فراهم می‌کند.
سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه هنوز ارز، تک‌نرخی نشده است، اظهار کرد: در واقع بانک مرکزی نرخ واحد فروش را تعیین کرد که این اقدام مناسب بوده است.


وی افزود: به نظر می‌رسد بانک مرکزی از این اقدام دو هدف را دنبال می‌کرد که هدف اول حذف رانت و دوم شفاف شدن نرخ‌ها در بازار ارز و حذف نرخ‌های متعدد ارزی بوده است و همه می‌دانند که یک کالا با دو نرخ وارد یا تولید نمی‌شود.

معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی باید خود را به بازار نزدیک کند، گفت: در زمانی که بانک مرکزی نرخ ارز مرجع را ۱۲۲۶ تومان تعیین کرد، نرخ ارز در بازار حدود ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان بود و اگر در آن زمان، نرخ بازار به عنوان نرخ مرجع اعلام می‌شد، روند قیمت‌ها به گونه‌ای پیش نمی‌رفت که شاهد ارقام ۳۵۰۰ تومانی در بازار باشیم. وی ادامه داد: هر زمان که بانک مرکزی می‌خواهد نرخ ارز را اعلام کند قیمت را پایین‌تر از بازار تعیین می‌کند؛ هم‌اکنون که نرخ ارز به ۲۴۷۷ تومان افزایش یافته، موجب می‌شود همه متقاضیان ارز مرجع که بخشی از آنها شامل نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای فعال در خارج از کشور است، نرخ ارز را به قیمت بیشتری بپردازند و همین مساله مقداری از تقاضای ارز می‌کاهد.

سیدعلی تصریح کرد: سهمیه‌هایی که بعضی دستگاه‌های دولتی برای دریافت ارز ۱۲۲۶ تومانی داشتند با این اقدام حذف و به ۲۴۷۷ تومان افزایش می‌یابد و این خود موجب شفافیت و ایجاد صرفه‌جویی در مصارف ارزی خواهد شد؛ در مجموع این حرکت درست بوده و همواره وقتی دو نرخ وجود دارد، یا باید نرخ ارز بازار تعدیل شود یا نرخ ارز بانک مرکزی را به اندازه‌ای افزایش یابد که قیمت یکسان شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدام، نرخ ارز در بازار کاهش خواهد یافت، گفت: به نظر می‌رسد وقتی که نرخ ارز مرجع افزایش ‌یافت، نرخ بازار تا حدودی در روز اول تعدیل شد و این رفتار عاقلانه بود، زیرا تمام کسانی که به نرخ مرجع ارز دریافت می‌کردند، از این به بعد به نرخ مبادله‌ای دریافت می‌کنند و از طرف دیگر عرضه ارز در مرکز مبادلات افزایش می‌یابد.


معاون سابق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به نزدیک‌تر بودن قیمت ارز در مرکز مبادلات، پرداخت ارز در این مرکز تاثیر بیشتری بر کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد داشت؛ به عنوان مثال اگر ۳۰ درصد موجودی ارز کشور که به نرخ ۱۲۲۶ تومانی فروخته می‌شد، به مرکز مبادلات منتقل شود، میزان فروش افزایش یافته و موجب کاهش نرخ ارز در بازار می‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز چه گام‌های دیگری باید بردارد، گفت: بازار باید احساس کند که قیمت ارز کاهش خواهد یافت تا موجودی خود را به بازار عرضه کند و همچنین بانک مرکزی پاسخگوی نیاز ارزی متقاضیان در مرکز مبادلات ارزی باشد تا بخشی از تقاضای بازار آزاد جمع‌آوری شود.


سیدعلی تصریح کرد: اگر مصارف دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها مدیریت شود، ارز بیشتری به بخش غیر دولتی پرداخت خواهد شد و این پدیده موجب نزول قیمت ارز در بازار و نزدیک شدن قیمت جدید ارز مرجع با بازار خواهد شد.


نرخ مرجع جدید از اول سال اعمال شد
این سخنان در حالی است که داوود منظور، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی به خبرگزاری فارس گفته است: در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ منابع ریالی حاصل از صادرات نفت و گاز بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه شد و عملا از ابتدای سال‌جاری این نرخ به عنوان نرخ مرجع جدید شناسایی شد. این گفته وی در حالی مطرح می‌شود که بودجه سال ۹۲ تا پایان خردادماه بودجه سه دوازدهم بود و پس از تصویب بودجه در مجلس از زمان ابلاغ آن زمان زیادی نمی‌گذرد. این قانون در ۲۵ خرداد برای اجرا توسط محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شد؛ بنابراین امکان تغییر ارز مرجع از ابتدای سال با استناد به بودجه مقدور نیست.


قیمت‌های داخلی
بهای هر دلار آمریکا با افزایش تقریبا ۲۵ تومانی تا ۳۳۵۰ تومان و حتی ۳۳۶۰ تومان در بازار دیروز قیمت خورد. در بازار آزاد قیمت خرید آن بر تابلوها ۳۳۱۰ تومان هم دیده شد. یورو نیز تا ۴۳۳۰ تومان افزایش یافت. در بازار سکه هر سکه طرح جدید به ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید که ۲۰ هزار تومان افزایش ثبت کرده است.


نیم سکه همچنان در سطح ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد. تا بعداز ظهر البته افت قیمت‌ها نرخ آن را پایین تر هم کشید. ربع سکه تا مرز ۳۹۵ هزار تومان هم افت داشت. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۰۲ هزار تومان بالا رفت.


بازار‌های خارجی
روز گذشته بهای طلا در اولین روز کاری شاهد تاثیر یک اتفاق و یک آمار اقتصادی بود که برآیند این دو قیمت طلا را تقریبا در محدوده قیمت‌های بسته شده هفته قبل حفظ کرد. دیروز در اولین روز کاری بازارهای جهانی بهای طلا ضمن رسیدن به مرز ۱۲۳۰ دلار تا بعد از ظهر در سطح ۱۲۲۷ دلار تعدیل شد. ولی دوباره بالا رفت و تا ساعت ۱۹به وقت تهران به ۱۲۳۶ دلار به ازای هر انس رسید. سانحه آتش‌سوزی قطار حامل سوخت در کبک کانادا موجب افزایش نگرانی در خصوص افزایش هزینه‌های انتقال نفت و بالارفتن قیمت آن شد. بهای طلا از این منظر تا حدودی شارژ شد.

همزمان در اروپا اعلام کاهش میزان صادرات آلمان فشار بر یورو و قیمت طلا را موجب شد. در عین حال استعفای دو وزیر در پرتغال و نگرانی از تشدید بحران بدهی‌ها در این کشور فشار بیشتری بر قیمت‌های لحظه‌ای طلا داشته است. در همین حال خبرهای رسیده از ژاپن و ترکیه از افزایش تقاضا برای خرید جواهر آلات طلا توسط مردم حکایت دارد. در همین حال گزارش شده که در چین و هندوستان افزایش تقاضا برای خرید طلا موجب افزایش یافتن تعرفه واردات طلا شده است.


تقاضا برای خرید جواهر آلات در شرق دنیا در حالی است که در آمریکا گزارش ضرابخانه این کشور نشان می‌دهد فروش سکه‌های طلایی عقاب نشان در ماه ژوئن نسبت به ماه مه ‌۱۹ درصد و نسبت به ماه آوریل ۷۳ درصد افت کرده است. در این میان در استرالیا نیز گزارش شده که فروش سکه‌های طلا در ماه ژوئن ۴۷ درصد کاهش یافته است.


بهای طلا از ۲۴ ژوئن(۳ تیر) تاکنون به پایین‌ترین سطح طی ۳۴ ماه اخیر رسیده است. برنانکه در این تاریخ بر کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه تاکید دوباره‌ای داشت. در این راستا بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ۱۰ ساله به بالاترین سطح ۲۲ ماه اخیر رسید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار