|
|
کدخبر: ۱۱۶۷۹۴

محمد جواد ظریف گفت: راه حل نهایی یک جزء غیرقابل فراموش دارد که آن رفع کامل تحریم ها است، نتیجه مذاکرات باید رفع همه تحریم ها باشد.

به گزارشامیدبه نقل از مهر،محمدجواد ظریفوزیر امور خارجه کشورمان، در این باره که مقامات آمریکایی اعلام کردند جان کری در دیدار با شما اعلام کرده اجرای تحریم ها ادامه پیدا خواهد کرد، مهمترین مطالبات ایران از وزیر امور خارجه آمریکا چه بود و جزئیات این دیدار چه بوده است؟، گفت: در ملاقات آقایجان کریبا بنده بیشتر وقت ما در مورد نحوه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بود.

وی افزود: آقای کری در این دیدار تاکید داشتند که دولت آمریکا متعهد به پیگیری موضوع و جدی است و می خواهد کار به نتیجه برسد، به نگرانی هایی که در داخل آمریکا مطرح می شود، اشاره شد. یکی از این موارد این بود که در داخل آمریکا نگرانند که با توافق اولیه تحریم ها فرو می ریزد.

ظریف با بیان اینکه این یک نگرانی برای آمریکایی ها است، گفت: ما این موضوع را می دانیم که این نگرانی وجود دارد. البته ما اعتقاد داریم که تحریم ها از ابتدا غیرقانونی بود و هیچ کمکی به حل موضوع نکرده و بارها گفته ایم که نتیجه تحریم ها نصب ۱۷ هزار سانتریفیوژی بود که اضافه شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: در واقع تحریم ها باعثافزایش بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست هایی که باعثشده تامین غذا و دارو توسط مردم و شرکت های ایرانی با موانعی روبرو باشد، شده است که امیدواریم این موارد رفع شود.

وی تصریح کرد: بنده نیز در این ملاقات تاکید کردم که ما معتقدیم تحریم ها هم غیرقانونی و هم بی نتیجه است. باید آمریکا از یک نگاه دیگر به این مشکل نگاه کند، باید به دنبال حل موضوع باشد و فشار بر ایران پاسخگو نخواهد بود.

ظریف تاکید کرد: همچنین بر ضرورت تعهد به متونی که بر آن توافق می کنیم، تاکید داشتند، متونی که مورد توافق قرار می گیرد مورد تایید دو طرف است و باید به همان ها متعهد باشیم، نه اینکه متون ثالثی را منتشر کنیم و مبنا قرار دهیم که آن متون نه از نظر حقوقی و نه از نظر قانونی مبنا قرار می گیرد و آنچه که امروز اجرا می شود آن چیزی است که در ۲۴ نوامبر در ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفت و تفاهم هایی که برای اجرای آن کردیم که اصلا هیچ نسبتی با آنچه که از طرف کاخ سفید پخش شده است، ندارد.

وزیر امور خارجه کشور گفت: اصرار کردم لازمه استفاده از فرصت برای اعتمادسازی این است که طرفین به متونی که مذاکره‌کنندگان مورد توافق قرار داده اند، پایبند باشند و بی جهت متن دیگری را منتشر نکنند.

وی گفت: امیدوارم با شروع مذاکرات در ۲۸ بهمن ماه در جلسه مشترک من و خانم اشتون و سپس ۲۹ بهمن در جلسه رسمی ایران و کشورهای ۱ + ۵ که وارد مذاکرات جدی برای راه حل نهایی می شویم، توافق نهایی حاصل شود. راه حل نهایی یک جزء غیرقابل فراموش دارد که آن رفع کامل تحریم ها است، نتیجه مذاکرات باید رفع همه تحریم ها باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار