|
|
کدخبر: ۱۱۹۱

محافل صهیونیستی می‌گویند ابتدا از روی کار آمدن محمد مرسی در مصر نگران بودند اما به تدریج دیدند جای نگرانی نیست بلکه باید خشنود هم باشند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، ژنرال گیورا آیلند رئیس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفته است: «مصر به نوعی حال و روز سوریه را دارد، مدتی طولانی است که از بی‌ثباتی سیاسی رنج می‌برد و بحران‌های شدید اقتصادی دارد، برای همین این مسئله باعثمی‌شود تا رئیس‌جمهوری آن همیشه مشغول مشکلات داخلی باشد، به همین دلیل بسیار بعید است که توانایی نظامی این کشور متوجه اسرائیل شود.

آن چه در مصر شاهدیم حکومتی بسیار سکولار و دموکراتیک است که وقت بسیاری برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل صرف کرده است. یک سال پیش از این که اخوانی‌ها قدرت را به دست گرفته‌اند، گریه می‌کردیم و می‌ترسیدیم که این جریان بخواهد از حماس حمایت کند، اما وقتی که یک سال از حکومت آنها گذشت نگرانی‌های ما از آنها کم شد و دیدیم که نه تنها جای نگرانی نیست بلکه باید خشنود باشیم که آنها در رأس قدرت هستند چرا که از نفوذ خود بر حماس استفاده می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که حماسی‌ها علیه ما کاری انجام دهند.»


به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از الاخبار، یواف لیمور، تحلیلگر مسائل امنیتی در روزنامه اسرائیل الیوم نیز گفته است: بسیاری این‌گونه برآورد کردند که اگر اکنون جلوی «طوفان اسلامی» بایستیم بهتر از آن است که فردا علیه آن وارد عمل شویم برای همین ارتش فورا دخالت نمود و اقدام به سرنگونی اخوان‌المسلمین کرد اما این حرکت اسرائیل را نیز نگران کرد. ما قبلا نگران بودیم که مصر اخوانی به چهل سال پیش برگردد، اما با حکومت یک ساله اخوان دیدیم که چنین چیزی رخ نداد، اکنون از این نگران هستیم که وضعیت جاری مصر را به چهل سال پیش باز گرداند، زمانی که مصر و اسرائیل با یکدیگر درگیر بودند.


وی اضافه می‌کند: مرسی دشمن اسرائیل بود اما در زمان او دیدیم که با حماس و جریان‌های تروریستی به شدت برخورد کرد که این مسئله بارها به سود اسرائیل تمام شد. ما روابط استراتژیک و همکاری‌های بسیار نزدیک و غیرقابل باوری با دولت مرسی داشتیم. منطقی است که ارتش مصر در امور باقی بماند تا از این روابط محافظت کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار