|
|
کدخبر: ۱۳۳۶

ابلاغ نامه دیپلمات آمریکایی به امیر سابق قطر از عوامل کناره‌گیری‌اش بود و این نامه آمریکا ظاهرا حاوی این پیام بود که امیر قطر باید از قدرت کناره بگیرد و در غیر این صورت تمامی اموال این کشور در خارج بلوکه می‌شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، " سعید الشهابی " نویسنده مقالات روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی انتقال قدرت در قطر را دارای پیشینه تاریخی عنوان کرد و گفت: همانطور که پیش از این شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی با شکل‌دهی کودتایی آرام علیه پدرش توانست در سال ۱۹۹۰ بر مسند قدرت قطر تکیه بزند اکنون نیز دو جناح شیخه موزه، همسر اول امیر قطر و جناح شیخ حمد بن جاسم، نخست وزیر وی، رقابتی را آغاز کرده‌اند تا مسند قدرت کشور کوچک قطر را در اختیار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه کودتای شیخ حمد علیه پدرش در سال ۱۹۹۰ نیز همچون زمان حاضر با هماهنگی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا صورت گرفته بود خاطر نشان کرد: آمریکا و کشورهای غربی به واسطه منافعی که در خلیج فارس در اختیار دارند تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با کمک حاکمان دست‌نشانده از منافع خود حفظ و حراست کنند؛ برای این منظور سعی دارند تا چینش حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس را در دست گرفته و هر جایی که منافع آنان اقتضا کند نسبت به تغییر حاکمان اقدام کنند.

نویسنده مقالات روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تغییر حاکمیت در قطر و انتقال قدرت امیر این کشور را در راستای سیاست‌های قدرت‌های استکباری دانست و تصریح کرد: در این میان نباید از نقش شیخه موزه، همسر امیر قطر چشم‌پوشی کرد؛ زیرا زنان در خاندان‌های حاکم بر کشورهای حاشیه خلیج فارس از نقش و موقعیت و تاثیر فراوانی برخوردارند و در کشور کوچکی مانند قطر نیز شیخه موزه از بین چهار همسر امیر قطر به عنوان زن اول این کشور همواره نقش تاثیرگذاری بر امیر سابق این کشور داشته است.

الشهابی، شیخه موزه را دارای نقش گسترده‌ای در نهادهای مدنی و امنیتی و نظامی کشور قطر معرفی کرد و توضیح داد: شیخه موزه روابط چندان خوبی با شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی، نخست وزیر سابق و وزیر امور خارجه سابق قطر ندارد و وی را مانعی برای به قدرت رسیدن فرزندش شیخ تمیم می‌داند.

وی نگرانی و هراس حاکمان خلیج فارس و به ویژه امیر سابق قطر از تغییرات ناشی از انقلاب‌های عربی را از دیگر دلایل موثر در تصمیم امیر سابق قطر برای کناره‌گیری از قدرت عنوان کرد و گفت: در این مساله باید به نقش پررنگ کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که دارای موسسات و منافع فراوانی در خاورمیانه هستند و به این ترتیب هرگونه تغییر و آشوب در کشورهای این منطقه را به زیان منافع خود می‌بینند.

نویسنده مقالات روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با تاکید بر اینکه انقلاب‌های عربی رعب و وحشت بی‌سابقه‌ای را در دل حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس برانگیخته است اظهار داشت: بسیاری از حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس از رسیدن بیداری اسلامی به کشورهایشان در بیم و هراس به سر می‌برند؛ و این مساله از آنجا ناشی می‌شود که نظام‌های حاکم بر این کشورها با سایر نظام‌ها متفاوت است.

الشهابی، سیستم حکومتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را سیستم حکومت فامیلی توصیف کرد و گفت: در این سیستم‌ها حکومت‌ها موروثی بوده و قدرت از پدر به پسر به ارثمی‌رسد؛ به عنوان مثال در کشوری مانند قطر قانون اساسی بر مبنای نظام خاندانی اداره می‌شود و قدرت این کشور از پدر به پسر منتقل می‌شود.

وی ابلاغ نامه دیپلمات آمریکایی از سوی حکومت آمریکا به امیر سابق قطر را از دیگر عوامل موثر در کناره گیری امیر این کشور خواند و تاکید کرد: نامه دولت آمریکا ظاهرا حاوی این پیام بود که امیر قطر باید از قدرت کناره‌گیری کرده و آن را به یکی از فرزندانش منتقل کند؛ در غیر این صورت تمامی سرمایه‌گذاری‌های قطر متوقف شده و اموال این کشور در خارج از این سرزمین بلوکه خواهد شد.

ستون نویس روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نقش قطر در منطقه طی سال‌های اخیر را بسیار زشت ارزیابی کرد و توضیح داد: این نقش زشت قطعا از اطاعت کشور قطر از اوامر و دستورات آمریکا و کشورهای غربی ناشی می‌شود و در حمایت کشورهای غربی از این کشور عربی ریشه دارد.

الشهابی، نقش و حمایت بی‌حد و حصر حاکمان قطر از تروریست‌های عراق و سوریه و دخالت قطر در تحولات این دو کشور عربی را آشکار خواند و تاکید کرد: قطر برای ایفای نقش خود چه بسا پا را از حدود تعیین شده از سوی غربی‌ها فراتر گذاشته باشد؛ از این رو بعید نیست که انتقال آرام قدرت در این کشور ناشی از سیاست‌های افراطی است که قطر در کشورهای منطقه از خود بر جای گذاشته است.

وی انتقال آرام قدرت در این کشور را ناشی از پاره‌ای سیاست‌ها عنوان کرد و گفت: از آنجایی که ممکن است انتقال قدرت در این کشور تبعات سیاسی خارجی به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر ممکن است این انتقال قدرت به واسطه رقابت احزاب به یک چالش داخلی برای این کشور تبدیل شود تصمیم بر آن شد تا این تغییر قدرت به شکل نرم صورت گیرد.

این نویسنده بحرینی همچنین از احتمال تکرار سناریوی تغییر قدرت قطر در عربستان سعودی خبر داد و خاطر نشان کرد: کشوری مانند عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز وضعیتی شبیه به کشور قطر دارند و از حمایت آمریکا و کشورهای غربی بهره‌مند هستند؛ به عبارت دیگر این کشورها برای اداره امور داخلیشان اختیاری از خود ندارند؛ از این رو در کشوری مانند عربستان سعودی که از چالش‌هایی مانند رقابت بین شاهزادگان و فرزندانشان بر سر تصاحب قدرت و نارضایتی‌های عمیق مردمی رنج می‌برد و در مجموع با عوامل تهدید کننده ثبات درگیر است تکرار سناریوی قطر دور از ذهن نیست.

الشهابی همچنین با بیان اینکه انتقال قدرت در قطر به شکل حاضر تا پیش از این در میان حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس مرسوم نبوده و برای اولین بار اتفاق می‌افتد اظهار داشت: هر چند که دولت قطر انتقال قدرت در این کشور را در راستای تجدید حیات حکومت این کشور اعلام کرده است اما با توجه به استدلال‌های پیش گفته این اظهار نظر مقامات قطری صحیح به نظر نمی‌رسد.

وی آینده قطر را تحت نظارت و حمایت امیر سابق قطر پیش بینی کرد و گفت: بعد از واگذاری قدرت دوحه به شیخ تمیم، در صورتی که وضعیت جسمانی و سلامتی امیر سابق قطر اجازه دهد قادر خواهد بود به نقش نظارتی و حمایتی خود از فرزندش ادامه دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار