|
|
کدخبر: ۱۳۹۴

نخست‌وزیر لوکزامبورگ پس از اینکه نتوانست پارلمان این کشور را قانع کند که نقشی در رسوایی جاسوسی کشور نداشته از سمت خود استعفا کرد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، راشاتودی اظهار کرد: ژان کلود جانکر، نخست‌وزیر لوکزامبورگ، پس از اینکه نتوانست پارلمان این کشور را قانع کند که نقشی در رسوایی جاسوسی کشور نداشته از سمت خود استعفا کرد.

وی که دارای طولانی‌ترین سابقه نخست‌وزیری در اتحادیه اروپا است پس از اینکه با تحقیقات پارلمانی به علت ناتوانی در مبارزه با سوءاستفاده از قدرت توسط سازمان اطلاعاتی کشور(SREL) مواجه شد از سمت خود استعفاء داد.

حزب سوسیالیست و شریک ائتلافی جانکر خواهان انحلال پارلمان شده و از وی خواست که اعلام انتخابات پیش از موعد کند.

وی گفت: " من دولت را فردا ساعت ۱۰:۰۰ صبح تحویل داده و به کاخ پادشاه خواهم رفت تا به وی پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهمگام را ارائه کنم. "

گزارش پارلمانی پس از آن منتشر شد که جانکر را متهم کردند نتوانسته از استراق سمع غیرقانونی و فساد دستگاه اطلاعاتی جلوگیری کند. با این حال، نخست‌وزیر ۵۸ ساله این ادعاها را رد کرده و اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی اولویت اصلی وی نیست.

تحقیقات در این باره از زمانی آغاز شد که یک هفته‌نامه مکالمات سری بین جانکر و رئیس سازمان اطلاعات را که متعلق به سال ۲۰۰۸ بود منتشر کرده و اعلام کرد که پادشاه این کشور به طور دائم با ام‌آی۶ انگلستان در ارتباط است.

جانکر از سال ۱۹۹۵ تاکنون نخست‌وزیر لوکزامبورگ بوده و همچین تا ماه ژانویه نیز عهده‌دار ریاست گروه وزیران دارایی اتحادیه اروپا بود.

وی را یکی از پیشروان ایده واحد پولی یورو می‌دانند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار