|
|
کدخبر: ۱۴۶۰۰۷

مره صدق در گفت و گوی تفصیلی با فارس

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اسرائیل در شکل فعلی نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد و علت اصلی آن هم این است که ما چیزی تحت عنوان فرهنگ اسرائیلی نداریم و تنها عاملی که ساکنان این منطقه را کنار هم نگه داشته دشمن خارجی است و اگر تهدید از سر اسرائیل برداشته شود این کشور ظرف مدت یک ماه از بین می رود؛ حیات رژیم صهیونیستی نیازمند بحران است و سؤال اینجاست که اگر بحران از بین برود بعد با خودشان چه کار می کنند.

این روزها همانگونه که پیش بینی می شد پس از توافق نامه ژنو، غرب موضوع حقوق بشر را دستاویز جدید خود قرار داد تا از این طریق هجمه جدیدی علیه ایران اسلامی را آغاز کند.

یکی از بهانه های غرب در خصوص حقوق بشر موضوع اقلیت های مذهبی ایران است. بر آن شدیم تا در راستای شفاف سازی این امر مصاحبه ای با نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و به صورت مصداقی به موضوع آزادی مذهبی کلیمیان در ایران بپردازیم. هر چند در این مصاحبه موضوعات دیگری چون اسرائیل، سرزمین موعود یهودیان، رابطه اسرائیل و آمریکا، نگاه آخرالزمانی تورات و مسائل دیگر نیز مطرح شد.

دکتر سیامک مره صدق متولد۱۳۴۴ شیراز. پزشک متخصص است و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز. در سال ۱۳۸۵ به عنوان رئیس انجمن کلیمیان انتخاب و منصوب گردید. از سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده جمعیت ۳۰ هزار نفری کلیمیان ایران وارد خانه ملت شد او هم اکنون عضو کمیسیون بهداشت مجلس، عضو گروه رابطه پارلمانی با اتحادیه اروپا است. وی همچنین ریاست بیمارستان دکتر سپیر را عهده دار است. هفته گذشته میزبان وی درخبرگزاری فارسبودیم. در ادامه مصاحبه ما با نماینده کلیمیان در مجلس می آید:

فارس: یهود و صهیونیسم دارای چه تفاوت هایی با هم هستند؟

مره صدق: صهیون در ادبیات یهودی به عنوان کوه مقدس یاد می شود اما به دلیل سوء استفاده سیاسی که از آن انجام شده از صهیون به عنوان صهیونیسم استفاده شده و این مسأله باعثشده تا در طول تاریخ مفهوم صهیونیسم بار منفی پیدا کند. امروزه در ادبیات جهانی یهودی بودن و کلیمی بودن بار دینی و مذهبی دارد و صهیونیست بودن دارای بار سیاسی است.

از دید صهیونیست ها برای صهیونیست بودن نیازی به یهودی بودن افراد نیست؛ بنیه ایدئولوژی صهیونیسم این است که همه یهودیان باید با روشهای غیرانسانی به اسرائیل باز گردند و در آنجا زندگی کنند.

* حمایت برخی از مسیحیان از تفکر صهیونیسم

برخی از فرق مسیحی طرفدار تفکر صهیونیسم هستند همانند(اوانجلیک ها) و نظر «شوالیه های صهیون» این است که برای فراهم شدن زمینه ها و مقدمات ظهور حضرت عیسی(ع) فراهم شود باید تمام یهودیان در اسرائیل جمع شوند و «وانجلیک ها» به عنوان بخشی از آنها در سطح جهانی از جمله تشکیلات فعال صهیونیستی به شمار می روند که برای انتقال یهودیان از تمامی دنیا به اسرائیل تلاش می کنند.

* کشور بزرگ یهودی در دین یهود مفهومی ندارد

کشور بزرگ یهودی معنا و مفهومی در دین یهود ندارد و بر اساس تفکر یهودی بشارت این کشور بزرگ به همه فرزندان حضرت ابراهیم داده شده که مسلمانان و فرزندان حضرت اسماعیل نیز در آن سهیم هستند.

در دین یهود بازگشت یهودیان به سرزمین مقدس و موعود باید به صورت معجزه آمیز رخ دهد به گونه ای که تمام قوانین الهی در آن رعایت شود و ظهور منجی بدون هیچ گونه خشونتی خواهد بود و آنچه که صهیونیست ها در مورد سرزمین موعود عنوان می کنند هیچ پایه و اساس دینی در دین یهود ندارد.

همزمان با تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین روحانیون یهودی به شدت به مخالفت با تشکیل این رژیم پرداختند و یهودیان ایران و اروپای شرقی مخالفت خود را با مهاجرت به فلسطین اعلام می کردند، این سازمانها پس از مدتی مورد هجوم سازمانهای صهیونیستی قرار گرفتند که پس از گذشت مدتی این سازمان های یهودی ضدصهیونیستی تفکر خود را به طرف صهیونیستی متمایل کردند.

صهیونیسم هیچ گاه نتوانسته در کشورهای اسلامی جایگاه قابل قبولی را داشته باشد و به عنوان نمونه در ایران تبلیغات صهیونیستی هیچ گاه مورد اقبال قرار نگرفته است اما در کشوری همچون آلمان از قرن دوازدهم میلادی ریشه های قوی ضدیهودی وجود داشته و مهاجرت یهودیان از آلمان به اسرائیل نیز آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

در متون یهودی به هیچ وجه نمی توان بخشی را پیدا کرد که توجیه کننده رفتارهای صهیونیستی و اسرائیلی باشد و دولت اسرائیل نیز سعی دارد تا این گونه عنوان کند که تفکر صهیونیسم الزاما ریشه در یهودیت دارد.

فارس: یکی از ابزارهای آمریکا و غرب علیه ایران عدم آزادی بیان اقلیت های دینی به ویژه یهودیان است، وضعیت یهودیان در ایران را از نظر آزادی در حوزه های مختلف چگونه ارزیابی می کنید؟

مره صدق: اظهارات مقامات آمریکایی در مورد حقوق اقلیت ها و از جمله یهودیان در ایران موضوعی است که بارها و بارها از سوی آنان تکرار شده و ما ارزش جواب دادن هم برای آن قائل نیستیم اما نکته ای که در این ارتباط باید به آن اشاره کرد این است که در بدبینانه ترین گزارش های حقوق بشری در مورد ایران همانند گزارش احمد شهید هیچ اشاره ای به تحت فشار بودن یهودیان نشده است. در ارتباط با آزادی های دینی ایران برای تمامی پیروان ادیان توحیدی کشوری مثال زدنی است و ما در ایران شاهد هستیم که پیروان ادیان مختلف در طول تاریخ به عنوان بخشی از ملت ایران در کنار هم زندگی می کرده و می کنند.

ضدیت با یهود در طول تاریخ به عنوان یهودستیزی نبوده بلکه به صورت ضدیت با نژاد سامی بوده است که در واقع هر کسی که ضد یهود باشد ضد عرب و سایر گروه های منسوب به نژاد سامی نیز هست.

فارس: لطفا در مورد آزادی های یهودیان در ایران مصداقی صحبت کنید.

مره صدق: آزادی در جایی به کار می رود که محدودیتی وجود داشته باشد، ما یهودیان برای انجام مراسم مذهبی مان هیچ محدودیتی نداریم و کنیساهای یهودی در امنیت کامل هستند. در تمامی کشورهای جهان در مقابل کنیسای یهودیان پلیس برای محافظت حضور دارد و حتی در برخی کشورها چند لایه امنیتی به محافظت از کنیسا می پردازند اما در ایران به دلیل امنیت بالا نیازی به حضور پلیس احساس نمی شود. مورد دیگر مدارس، رستوران ها و قصابی های یهودیان در ایران است و از این گذشته حضور نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی است.

امروزه تعداد قابل توجهی از ایرانیان یهودی در مشاغل حساس همچون خلبانی، مهندسی پرواز و… مشغول به کار هستند و به وظایف خود هم نسبت به کشورشان عمل کرده اند و یهودیان در طول هشت سال دفاع مقدس نیز ۱۵ شهید را تقدیم کشور و نظام و انقلاب کرده اند و رئیس فعلی انجمن کلیمیان کرمانشاه یک جانباز ۷۰ درصد به نام دکتر جهانبخش قهرمانی است.

رابطه ای که میان پیروان ادیان مختلف در ایران وجود دارد دارای ریشه تاریخی است که من بر این اعتقادم این ریشه ها پس از انقلاب اسلامی مستحکم تر نیز شده است چرا که محور اتحاد ملت ایران پیش از پیروزی انقلاب کشور مشترک، سرزمین مشترک، زبان مشترک و منافع ملی مشترک بوده که پس از پیروزی انقلاب ارزش های توحیدی نیز به آن اضافه شده است و این باعثشده تا این همراهی و همدلی عمق بیشتری پیدا کند.

اقلیت های دینی و از جمله یهودیان در قانون اساسی جمهوری اسلامی وضعیت مناسب تری را نسبت به قانون اساسی پیش از انقلاب پیدا کرده اند، در قانون اساسی مشروطه از اقلیت های دینی به گونه ای نام برده می شود که خلاف قوانین حقوق بشر است و از آنها به عنوان زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان مقیم ایران نام می برد و نه ایرانی اما در قانون اساسی جمهوری اسلامی از این گروه به عنوان ایرانیان زرتشتی، ایرانیان کلیمی و ایرانیان مسیحی نام برده می شود. یکی از افتخارات فرهنگ ایرانی همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران است که این موضوع محدود به ۳۰ یا ۴۰ سال اخیر نیست؛ پس از آنکه حکومت اسپانیا از دست مسلمانان خارج و به دست مسیحیان افتاد یهودیان این سرزمین عده ای به عثمانی و عده دیگر به ایران سفر می کنند. همچنین در زمان جنگ جهانی دومی تعدادی از یهودیان لهستان پس از تقسیم این کشور در آغاز جنگ میان آلمان و شوروی به ایران سفر می کنند و از این تعداد بخشی در ایران باقی می مانند و ۶۰ نفر از این یهودیان در گورستان یهودیان در تهران دفن هستند و اینها همه سندهای همزیستی اقشار مختلف در طول تاریخ در ایران است که البته عده ای در صدد هستند آن را زیر سؤال ببرند.

فارس: شاخه های مختلف صهیونیسم و نحوه فعالیت آنها در سراسر جهان چگونه است؟

مره صدق: شاخه های مختلف صهیونیست ها در سراسر جهان به صورت پیچیده ای مشغول فعالیت هستند، به عنوان نمونه تجارت مروارید و رایانه در کشورهای جنوبی خلیج فارس در اختیار صهیونیست ها و در اختیار خانواده(نونو) است.

صهیونیستها و از جمله لابی صهیونیستی در آمریکا در صدد هستند تا توان خود را بیش از آن که هست نشان دهند و ما نباید تحت تأثیر قدرت نمایی آنها قرار بگیریم، صهیونیسم زیر مجموعه استکبار جهانی است و استکبار جهانی هر وقت که منافعش اقتضا کند از صهیونیسم و رژیم صهیونیستی عبور می کند.

اسرائیل در شکل فعلی خود نخواهد توانست به حیات خود ادامه دهد و علت اصلی آن هم این است که ما چیزی تحت عنوان فرهنگ اسرائیلی نداریم و تنها عاملی که ساکنان این منطقه را کنار هم نگه داشته دشمن خارجی است و اگر تهدید از سر اسرائیل برداشته شود این کشور ظرف مدت یک ماه از بین می رود؛ حیات رژیم صهیونیستی نیازمند بحران است و سؤال اینجاست که اگر بحران از بین برود بعد با خودشان چه کار می کنند.

فارس: با توجه به سفر شما به همراه رؤسای جمهور کشورمان طی دو سال اخیر به نیویورک و بیان این مطالب از سوی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه موفقیت این سفرها تنها با حضور یک یهودی در هیأت ممکن است آیا سفر شما به همراه رؤسای جمهور کشورمان به نیویورک تأثیری بر موفقیت سفر داشته و آیا دیداری میان شما و یهودیان نیویورک انجام شده است؟

مره صدق: بنده در سفرها به نیویورک به دنبال لابی گری نبودم و تمامی جلساتی که من در آن شرکت داشتم جلسات رسمی بود که سایر اعضای هیأت نیز در آن حضور داشتند و تنها جلسه ای که من در آن به تنهایی حضور داشتم مصاحبه ای بود که از شبکه CNN پخش شد. تنها ملاقات خاص من در سفر به نیویورک دیدار با ایرانیان یهودی مقیم آمریکا بود که این دیدار هم با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سابق سازمان میراثفرهنگی برگزار شد.

نکته ای که من در دیدار خود با ایرانیان یهودی ساکن آمریکا به آن برخوردم همدلی نسل دوم ایرانیان یهودی مقیم آمریکا با ایران بود که به عنوان نمونه می توان به اعلام آمادگی زوج ایرانی یهودی که حقوقدان بودند برای پیگیری حقوقی پرونده های ایران به صورت رایگان اشاره کرد.

این حرف که شما نمی توانید در وال استریت موفق باشید مگر اینکه یک یهودی را به همراه خود داشته باشید بخشی از اسطوره ای است که صهیونیسم به دنبال تحمیل آن است.

فارس: نظر دین یهود در مورد ظهور منجی و سرزمین موعود چیست؟

مره صدق: بر اساس دین یهود یهودیان به سرزمین موعود خواهند رسید اما زمان و روش آن مشخص نشده و نیز مشخص نشده نص صریح تورات نیز در ارتباط با ظهور منجی این است که در آن روز تمامی ملت ها در کنار هم زندگی خواهند کرد و کسی جنگ را نخواهد آموخت و اسلحه به گاوآهن و شمشیر به قلم تبدیل خواهد شد و هر گونه استفاده از سلاح توسط منجی منع می شود.

فارس: وضعیت یهودیان در فعالیت های سیاسی چگونه است؟

مره صدق: یهودیان در فعالیت های سیاسی حضور فعال داشته و دارند به عنوان نمونه یهودیان در انتخابات های اخیر و به پیروی از احزاب و نامزدهای مد نظر خود به کاندیداهای مورد نظرشان رأی دادند و حضوری فعال در عرصه سیاسی و انتخابات داشتند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اکثریت ایرانیان یهودی به آقایان روحانی و قالیباف رأی دادند، در این میان کسانی که گرایشات چپی و عدالت خواهانه و سوسیالیستی داشتند به آقای جلیلی رأی دادند و در انتخابات سال ۸۸ نیز اکثریت ایرانیان یهودی به آقای احمدی نژاد رأی دادند.

بهترین موضع گیری را در مورد ایرانیان یهودی امام خمینی در سال ۵۷ داشتند، ایشان اعلام کردند که ما حساب یهودیان را از صهیونیست ها جدا می دانیم و اگر این موضع گیری را نداشتند این ۳۰ هزار یهودی از ایران می رفتند.

گفت و گو از علی عباسی مزار

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار