|
|
کدخبر: ۱۴۹۴۲۵

آیت الله خاتمی در نماز جمعه تهران:

خبرگزاری تسنیم: خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره به شهادت یکی از مرزبانان ایرانی گفت: در ورای این جنایات دست یکی از دولت های عربی منطقه را می بینید که تا مفرغ به خون مظلومان پاکستان افغانستان و ایران آغشته است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسیخبرگزاری تسنیم، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران ظهر امروز دردومین نمازجمعه سال ۹۳ درخطبه دوم خود با اشاره به فرا رسیدن سال جدید و همزمانی ان با ایام فاطمیه اظهار داشت: سال نو را به محضر عموم ملت ایران و نمازگذاران تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم سالی سرشار از موفقیت برای نظام اسلامی و مردم ایران باشد نوروز امسال بین دو دهه فاطمیه قرار گرفته است و عطر فاطمیه را با خود همراه دارد.

وی افزود: مردم ما شادی و غم خود را با شادی اهل بیت تنظیم می کنند ضمن اینکه ایام نوروز را با سنت های خوب نوروزی می گذرانید انشاءالله حریم اهل بیت را به خصوص در روز ۱۳ فروردین که یک روز قبل از شهادت صدیقه طاهره(س) است را حفظ کنید، خرافات در شأن ملت ایران نیست اینکه سبزه گره بزنند و یا نام ۱۳ را نحس بدانند خرافات است و حریم صدیقه زهرا(س) را رعایت کنید تا از حضرت زهرا(س) اجر بگیرید.

خطیب امروز نمازجمعه تهران در ادامه ضمن تشکر از مسئولان و دست اندرکاران مسافرت های نوروزی گفت: از همه کسانی که تلاش کردند مردم نوروز خوبی داشته باشند از جمله بیمارستان ها، اورژانس ها، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم و از کسانی که کاروان راهیان نور را همراهی کردند تشکر می نماییم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق نقل ۹۵ روزه شهادت حضرت زهرا(س) در روز ۱۴ فروردین و ۵ شنبه هفته جاری است گفت: شهادت حضرت زهرا(س) که روز تعطیلی است عرض ادب می کنیم به این خاندان که ما هرچه داریم از این خاندان نور داریم و انشاءالله ملت ایران در عزای حضرت زهرا(س) سنگ تمام بگذارند که تکریم آن بزرگوار تکریم پیامبر و همه امامان و پیامبران است تکریم حضرت زهرا(س) تکریم علی(ع) است که در زندگی اش خیلی مصیبت کشید.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به در پیش بودن روز ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی ایران گفت: این روز را گرامی بدارید و بهترین سخن در رابطه با این روز ۱۲ فروردین سخن امام(ره) است که فرمودند صبحگاه روز ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست ملت ما این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند روزی که پایه های حکومت ۲۵۰۰ساله طاغوتی در ایران فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت دینی مبتنی برخواست و اراده مردم جانشین آن شد. این روز را همه گرامی بداریم که نعمت بزرگ خداوند بر ملت ما بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شهادت طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: طلبه ۱۹ ساله ای که به واسطه امر به معروف و نهی از منکر پس از دو سال به شهادت رسید من روز اول پس از مجروحیتش به دیدار او رفتم دنیای ماتم و حزن را به خودم دیدم که در جمهوری اسلامی ایران و در بهار حاکمیت دینی چرا اراذل و اوباش این چنین میدان پیدا کردند که طلبه ۱۹ ساله را با چاقو بزنند و بدتر از آن اینکه چند بیمارستان او را ببرند و او را پذیرش نکنند و سرانجام بیمارستان خصوصی با ۶ میلیون تومان پول او را بپذیرد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران با بیان اینکه این طلبه بعد از دوسال تحمل و رنج سختی فراوان به شهیدان پیوست یادآور شد: نکته اول این است که مسئله امر به معروف و نهی از منکر اصلی قانونی است و در اصل هشتم قانون اساسی ما به این مسئله تأکید شده است. نباید این اصل زمین بماند. چو ن می دانم بی اثر می ماند بر روی آن تأکید نمی کنم امام فرمود ما وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکیل می دهیم این پیشکش اما سه قوه دنبال یک راهکاری باشند که ما دیگر شاهد این فجایع نباشیم.

آیت الله خاتمی افزود: از قوه قضاییه، رئیس قوه و دادستان محترم تشکر می کنم که موضع بسیار خوبی در این خصوص گرفتند برای تکمیل آن من پیشنهاد می کنم دادگاه ویژه ای را در رابطه با این مسائل تشکیل شود قاضی این دادگاه هم کسی باشد که انگیزه های غیرتی داشته باشد، تسامح بی جا نداشته باشد و حکم عادلانه هم در رابطه با مباشرین و هم در رابطه با کسانی که کوتاهی کردند صادر کند.

وی ادامه داد: روسای محترم قوه قضاییه طوری عمل کنید که مرتکبان منکر احساس کنند فضا برای آنها امن نیست که هر غلطی که خواستند بکنند و آمران و ناهیان در امان باشند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به شهادت یکی از رمزبانان کشورمان توسط گروهک تروریستی و تهدید ۴ نفر دیگر انها گفت: این مسئله برای ما بسیار گزنده است پاکستان و دولت پاکستان قطعا باید پاسخگوی این جنایات باشند اینکه سفیرشان بگوید که ما اینها را در خاکمان نداریم این پاک کردن صورت مسئله است در خاک شما این جنایت صورت گرفته است و شما باید پاسخگو باشید و کوتاهی تان را با حفظ جان ۴ عزیز باقی مانده حفظ کنید نباید دولت پاکستان ملجاء و معوای تروریست ها باشد.

آیت الله خاتمی در ادامه گفت: یکی از مقامات آمریکایی گفته است ما وضعیت را به دقت بررسی می کنیم تأسفشان حداکثر این است من به آنها می گویم دقت نیاز ندارد اگر سطحی هم نگاه کنید در ورای این جنایات دست یکی از دولت های عربی منطقه را می بینید که تا مفرغ به خون مظلومان پاکستان و افغانستان و ایران آغشته است. دولتی که تداوم عمر ننگین خود را در این جنایات می داند و اینها همپیمانان شما هتسند و شما شریک جرم آنها در همه این جنایات هستید. جنایتی که در ایران صورت گرفته است و چه جنایتی که در سوریه و در جاهای دیگر صورت می گیرد.

وی گفت: از مسئولان امنیتی تقاضا می کنیم همان عملیات قهرمانانه ای که با آن عملیات عبدالمالک ریگی رهبر این تروریست ها را دستگیر کردند و انصافا افتخار جمهوری اسلامی ایران بود را آنها را نیز با همین عملیات شایسته این جیش العدل که دروغ است که جیش الظلم، جیش الارحاب، جیش العدوان را برخورد قاطع کنند و سازمان آنها را متلاشی کنند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جدید افزودک رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند که راهبرد سال است و مسئولان باید امسال برنامه های خود را در این چارچوب تنظیم کنند.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: ملتی می ماند که مقدر باشد و قدرت داشته باشد اگر قدرت نداشته باشد گرگ های بی رحم مثل یک طعمه آن را می بلعند.

وی تأکید کرد این اقتدار به سه شکل ایجاد می شود یک اقتصاد پویا و مستقل، دوم فرهنگ مستقل و علم و فناوری به شکر خداوند ما در عرصه سوم وضعمان خوب است اما در عرصه اول و دوم باید تلاش کنیم وضعیت را بهتر از آنچه که هست صورت دهیم. در امر اقتصاد مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که به حمدالله همه مسئولان لبیک گفتند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی هدف این است که اقتصاد ما مقاوم شود اقتصاد ما درون گرا و برون نگر باشد.

آیت الله خاتمی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما روی پای خودمان باشیم اقتصاد مقاومتی اقتصاد دولتی نیست مردم محور است اقتصاد ریاضتی نیست. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به زندگی مردم سامان می دهد.

وی گفت: در عرصه فرهنگ نیز آنچه که قابل گفتن است این است که مسئله فرهنگ به تعبیر رهبری از اقتصاد هم مهمتر است زیرا اقتصاد جهت فرهنگ را نیز مشخص می کند. باید پاسدار فرهنگی باشیم که عزت و عظمت برای ما به ارمغان آورد و آن فرهنگ دین و ارزشهای دینی است نباید بگذاریم دشمنان به صورت خزنده ارزشهای فرهنگی ما را زیر سوال ببرند. مخاطب این فرمایش حضرت آقا هم نهادهای فرهنگی دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم نهادهای غیردولتی مثل حوزه علمیه سازمان تبلیغات و.. هستند. همه باید مراقب باشند که تساهل و تسامح و لیبرالیسم فرهنگی رخنه به فرهنگ است.

خطیب امروز نمازجمعه تهران افزود: ما از شبهه بیمی نداریم شبهه گذرگاهی برای ارتقای ماست اما شبهه افکنی خیانت است و جنایت است. این مثل همان چیزی است کسی بیاید میکروب را در سطح جامعه پخش کند و بعد بخواهند پزشکان جلوی آن را بگیرند هیچ منطقی این اجازه را نمی دهد منطق دین هم چنین اجازه ای نمی دهد. سامری از دیدگاه قرآن کریم یکی از این شبهه افکنی ها بود.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه همه باید در این عرصه به طور جدی مراقبت و مواظبت داشته باشند گفت: صدا و سیما و وزارت ارشاد باید در این زمینه مراقبت جدی داشته باشند حق ندارند از بیت المال اجازه دهند به روزنامه هفته نامه ماه نامه یا کتابی که مقدسات را زیر سوال ببرند مردم چنین اجازه ای نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد و فرهنگ با ابزار عزم ملی همراه خواهد شد گفت: مردم اگر تصمیم بگیرند می توانند هدف والای خود را محقق کند و در این رابطه مدیریت جهادی از همان نوعی که در هشت سال دفاع مقدس فرزندان شما صورت دادند نیازمندیم.

خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره به ویژگی های مدیریت جهادی گفت: ویژگی های جهادی مدیریتی است که انگیزه های آن الهی، مقدس، اخلاص، قانونمداری، و باورداشتن این است که ما می توانیم کسانی که این اصل را باور ندارند نمی توانند در این امر موفق باشند و لازمه آن این است که خود و ملت را باور داشته باشند و درون گرا بوده و مرعوب دشمن نشوند.

به گزارش تسنیم، آیت الله خاتمی در خطبه اول امروز خود با اشاره به اینکه رابطه مردم و حکومت باید از نوع رحمابینهم باشد گفت: منظورم از حکومت مجموعه حکومت یعنی سه قوا است در روایات اسلامی آمده است که رابطه حاکمان و مسئولان با مردم باید رابطه پدر مهربان باشد.

وی با اشاره به اینکه سه نوع رابطه بین مردم و حکومت وجود دارد گفت: رابطه اعتقادی، حقوقی و قانونی و عاطفی است. رابطه اعتقادی یعنی اینکه در حکومت دینی مشروعیت همه حاکمان به خداوند برمی گردد زیرا حکومت از بالا به پایین است و در قرآن آمده است که خداوند پس از اطاعت از پیامبر از مردم می خواهد اولولامر را اطاعت کنند که در رابطه با اولوالامر سه نظریه مطرح است که برخی می گویند همه حاکمان حتی حاکمان جاهل را باید اطاعت کرد که این نظریه با روح دین ناسازگار است و در نظریه دوم اولوالامر هر حاکم عادلی است و در نظریه سوم تنها امامان معصوم هستند که روایات زیادی در این بین وجود دارد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه ولی فقیه نیز مشروعیت خود را از امام زمان(عج) به شکل عام دارد گفت: با این نگاه اعتقادی در حکومت دینی اطاعت از قوانین حکومت اطاعت از خداست زیرا هر سه قوا زیر نظر ولی فقیه عمل می کنند و در قانون اساسی مسئله ذکر شده است.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: با این نگاه اطاعت از قانون در حکومت دینی یک وظیفه شرعی است و موجب قرب خداوند می شوند.

وی با اشاره به اینکه رهبری رئیس قوه قضاییه را نصب می کند و شورای نگهبان که زیرنظر او مصوبات مجلس را تأیید می کنند زیرنظر او فعالیت می کنند و همچنین رأی مردم به رئیس جمهور توسط او تنفیذ می شود گفت: حضرت علی(ع) در نامه ۳۸ خود به مردم مصر مالک را به عنوان حاکم به آنها معرفی می کند و از آنها میخواهد امر او را اجابت کنند که امر او امر علی(ع) بوده و در نهایت امر خداست.

خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه در برابر حکومتی که فرامین نادرستی می دهد باید ایستاد گفت: اطاعت تاجایی است که منکر نباشد و اگر خدایی نکرده حکومت او را امر به منکر کرد نباید آن را اجرا کرد بلکه باید در برابر آن ایستاد از باب منکر زیر امر به معروف و نهی از منکر محدود به مسئله شخصی نیست و عرصه وسیعتر آن در عرصه حکومت است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار