|
|
کدخبر: ۱۵۱۲۸۹

تکرار / حجت الاسلام طاهری در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ قطعاً در مسائل اقتصادی اثر دارد و اگر بخواهیم مسائل اقتصادی حل شود حتما باید در زمینه تغییر فرهنگ عمومی و نگرش ها توفیق داشته باشیم.

حجت الاسلام سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسیخبرگزاری تسنیمدر مورد اهمیت موضوع فرهنگ و اقداماتی که باید در صیانت از فرهنگ انجام شود، گفت: ماهیت نظام ما، ماهیت فرهنگی دارد و ماهیت شکل گیری انقلاب اسلامی نیز ماهیت فرهنگی دارد. از ابتدای انقلاب تا کنون نیز با شدت و ضعف های مختلف ما دچار تهاجم فرهنگی نیز بودیم و اگر بخواهیم اشکالات امروز جامعه ما بر طرف شود، زیر ساخت آن فرهنگ است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کشور اظهار داشت: اگر بخواهد هر مشکلی در جامعه حل شود، سازوکار آن اصلاح فرهنگ عمومی جامعه است. بنابراین به مناسبت های مختلف امام خمینی و مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت فرهنگ تذکر دادند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای اصلاح فرهنگ ضروری است، افزود: در فضای جدیدی که در کشور به وجود آمده است و افراد دوست دارند آزادی بی حد و مرزی را داشته باشند و به تخریب ارزش ها و اعتقادات حمله کنند، موجب شده است که رهبر معظم انقلاب اظهار نگرانی کنند و سال ۹۳ را هم سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کنند.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه اگر بخواهیم چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینه فرهنگ شاهد تحولی باشیم حتما باید عزم ملی وجود داشته باشد، تصریح کرد: اینکه فقط مسئولین بخواهند اقداماتی را انجام دهند، شعار سال محقق نمی شود و باید همه آحاد مردم احساس مسؤلیت کنند. البته آنهایی که مسئول هستند باید روحیه جهادی داشته باشند. این مدیریت جهادی فقط برای دولت نیست و هر سه قوه باید با روحیه جهادی وارد شوند تا در دو مقوله اقتصاد و فرهنگ شاهد رفع مشکلات اقتصاد و فرهنگ باشیم.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در مورد دلیل اهمیت مسئله فرهنک نسبت به مسائل اقتصادی نیز گفت: زیرا فرهنگ زیربنا و زیر ساخت است و مانند مشکلات اقتصادی قابل لمس نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد تعامل مجلس و دولت برای حل مشکلات فرهنگ کشور نیز اظهار داشت: قطعا تعامل قوا به ویژه قوه مجریه و مقننه، می تواند به حل مشکلات در هر زمینه ای مؤثر باشد اما شرط تحقق این تعامل پایبندی به قانون است. ما انتظاری که داریم هم خودمان در مجلس باید به قانون پایبند باشیم و خواسته های که از دولت داریم قانونی باشد و خدای نکرده خواسته های شخصی نباشد، زیرا هر نماینده متعلق به همه مملکت است. البته طبیعی است که هر نماینده مطالبات حوزه خود را پیگیری کند ولی باید اولویتش منافع ملی باشد.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: انتظاری که از دولت داریم این است که فعالیت هایش در چارچوب قانون باشد و به هر بهانه ای از مسیر قانون خارج نشود، بنابراین اگر مجلس و دولت از رعایت قانون و رعایت مصالح کل کشور حرکت کنیم، این تعامل می تواند منتج به نتیجه باشد.

وی در مورد نسبت بین فرهنگ و اقتصاد نیز گفت: فرهنگ قطعاً در مسائل اقتصادی اثر دارد و اگر بخواهیم مسائل اقتصادی حل شود حتما باید در زمینه تغییر فرهنگ عمومی و نگرش ها توفیق داشته باشیم. از سوی دیگر اینطور نیست که اگر بخواهیم در فرهنگ موفق شویم، حتما باید اقتصاد موفقی داشته باشیم. اگر چه برای مسائل فرهنگی کار اقتصادی مهم است ولی تأثیر فرهنگ در حل مشکلات اقتصادی بیشتر است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: متأسفانه در سال های مختلف شاهد هستیم وقتی در لایحه بودجه مشکلاتی به وجود می آید ابتدا بودجه های فرهنگی حذف می شود و این نشان می دهد که مسئولین نمی دانند کار فرهنگی چقدر بر حل مشکلات می تواند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار