|
|
کدخبر: ۱۵۵۰۰۵

وزیر کشاورزی در صحن علنی مجلس - ۱

خبرگزاری تسنیم: وزیر جهاد کشاورزی گفت: این امکان وجود دارد که کشور ما به تراز مثبت تجاری در یک چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دست یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری تسنیم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها و سیاست های دولت در حوزه وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با تشکر از نمایندگان مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی در بودجه سال ۱۳۹۳ اظهار داشت: باید قبل از هر چیز به این نکته اشاره کنم که در کشور ما با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که در بخش کشاورزی و توانمندی که بر پایه دانش و علم وجود دارد، در صورتی که عزم ملی داشته باشیم و در ابعاد مختلف پشتیبانی لازم را از این بخش به عمل آوریم، این امکان وجود دارد که کشور ما به تراز مثبت تجاری در یک چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ ساله دست یابد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این هم که عبارت تراز مثبت تجاری را به کار می برم به این دلیل است که ممکن است برخی خدشه کنند که چرا تنها بحثافزایش محصول و یا بحثخودکفایی را مطرح می کنیم و یا ممکن است بگویند که چرا تنها مزیت های نسبی را نادیده بگیریم و به هر قیمت و شکلی فلان محصول مورد نظر را تولید کنیم در حالی که این موضوع در برنامه های ما نیست و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در برنامه ریزی و سیاست ما بحثبرون نگری و درون زایی مورد نظر است. بنابراین بنده در این جا بحثتراز را به این دلیل مطرح می کنم.

حجتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش ها خصوصیاتی دارد که ما باید آنها را همواره مدنظر قرار دهیم و اگر در روند حرکت ها این ویژگی ها را مدنظر قرار ندهیم، خواسته ها و اهداف ما در بخش کشاورزی محقق نخواهد شد، دلیل این موضوع این است که بخش کشاورزی چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگر در مقایسه با سایر بخش ها از ارزش افزوده کمتری برخوردار است و این موضوع در ماهیت این بخش وجود دارد و بر همین اساس است که در دنیا بخش کشاورزی در مرحله اول برنامه ریزی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکثر کشورها در برنامه ریزی خود به موضوعات تولید و بخش کشاورزی اهمیت ویژه ای می دهند چرا که اگر این اتفاق نیفتد تمام نگاه ها و تمام منابع به سمت خدمات سوق داده می شود که بخشی از این خدمات، خدمات کاذبی است که در جوامع شکل می گیرد بنابراین با این وجود دیگر سرمایه و منافعی باقی نمی ماند که صرف تولید به خصوص تولید پایه شود البته من به این دلیل تولید پایه را مطرح می کنم چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و وقتی تولید پایه ایجاد شود، صنعت و بخش های استراتژیک دیگر می تواند بر آن سوار شود و این بخش ها هم پیشرفت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی جزو تولیدات پایه محسوب می شوند و کشورهای پیشرفته نیز همواره به این موضوع توجه کرده اند؛ این کشورها علی رغم تلاطماتی که در بخش سیاست های مختلف بوجود آمده است اما توانسته اند تولید بخش کشاورزی خود را روز به روز افزایش دهند و خود را در ارتباط با محصولات کشاورزی بی نیاز کنند. همچنین دومین ویژگی که جزو الزامات هر برنامه ای در بخش کشاورزی است، ریسک پذیری است.

حجتی در توضیح این مطلب گفت: من از دوستان نماینده می خواهم که ریسک پذیری در بخش کشاورزی را با ریسک پذیری در سایر بخش ها مقایسه کنند؛ اگر به عنوان مثال به بیماری هایی که بخش دامپروری و یا گیاهان ما را در بر می گیرد، توجه کنیم می بینیم که اگر این موضوع رها شود و تنها به تولید صرف بپردازید دچار مشکلات عدیده ای می شوید و با ضایعات گسترده ای در گله ها و گیاهان مواجه می شویم که تولیدکننده را با مشکل مواجه می کند.

وی در افزود: ما نباید به این موضوع بی توجه باشیم و توقع داشته باشیم که رشدمان پایدار باشد و این تولیدات نیاز کشور را برطرف کند، بنابراین نباید بیماری ها و آفاتی که دامن گیر بخش دامداری و گیاهان ما را می گیرد، نادیده بگیریم. بسیاری از این بیماری ها واگیردار است و می تواند خسارات غیرقابل جبرانی به این بخش ها بزند بنابراین باید به صورت جدی با این مشکلات مقابله کنیم و نگذاریم که این موضوعات تولید ما را به خطر بیندازند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار