|
|
کدخبر: ۱۵۷۲۷۰

مرکز پژوهش های مجلس:

مرکز پژوهش های مجلس در اظهارنظر کارشناسی خود درباره «طرح استفساریه ماده(۴۵) و بند «ب» ماده(۶۵) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه» که به موضوع ایثارگران اختصاص دارد، اعلام کرد: تصویب کلیات استفساریه حاضر توصیه می شود.

به گزارش حوزه پارلمانیخبرگزاری فارس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر کارشناسی خود درباره «طرح استفساریه ماده(۴۵) و بند «ب» ماده(۶۵) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران» آورده است:

مقدمه و بیان مسئله

در موادی چون ماده(۴۴)،(۴۵)،(۶۰) و(۶۵) از قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه که به موضوع ایثارگران اختصاص دارد، این قشر با تعاریف مختلف مواجه بوده که دایره شمول آنها نیز بعضاً متفاوت از یکدیگر و متناقض با هم است، نظر به این ابهام، دستگاه های اجرایی در تشخیص جامعه هدف دچار مشکل شده و با توجه به برداشت و نیز ظرفیت های خود دایره شمول ایثارگران را تفسیر می کنند و به طور خاص رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از جمله ایثارگرانی هستند که با تفاسیر گوناگون از ایثارگری، بعضاً در چارچوب امتیازات قانون قرار گرفته و یا آنکه شامل نمی شوند.

با نگاهی به مواد مرتبط با ایثارگران در قانون مزبور در می یابیم که علاوه بر نبود تعریف واحد، برای مثال در ماده(۴۵) فرزندان شهدا جدا از ایثارگران در شمول قانون قرار گرفته اند، اما در ماده(۶۰) در تعیین دامنه شمول ایثارگران، فرزندان شهید، فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر، جزئی از ایثارگران در نظر گرفته شده اند که البته این تخالف رویه در بند «ب» ماده(۶۵) نیز به چشم می خورد. در ادامه به بررسی پیشینه تعریف ایثارگری در قوانین مصوب می پردازیم.

پیشینه «ایثارگری» در قوانین

۱. قانون اصلاح قانون اساسنامه بنیاد شهید انقلاب اسلامی۱۳۷۷ مصوب ۱۳۸۷

در این قانون صرفاً به جامعه هدف و خانواده هایشان اشاره شده است که وفق آن نه تنها رزمندگان جزئی از جامعه هدف قرار نگرفته اند، بلکه تبصره ذیل آن نیز تعیین مصادیق را به آیین نامه محول کرده است؛ حال آنکه در آیین نامه مربوطه یعنی «تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده های شاهد» نیز صرفاً به تبیین مصادیق عملی شهید پرداخته است.

۲. قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور

در قانون برنامه پنجم ماده خاصی به تعریف ایثارگران نپرداخته، اما در مواد متعدد شاهد تعابیر گوناگون و نوسان شمولیت آنها در قانون هستیم، اما در ماده(۶۰) در تعیین حیطه ایثارگران، رزمندگان نیز در شمول قانون قرار گرفته اند که می تواند مبنایی برای تصمیم گیری قرار گیرد.

۳. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱

در قانون مزبور تناقضی آشکار دیده می شود دال بر آنکه در بند «الف» ماده(۱)، ایثارگر به کسی اطلاق می شود که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و

استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه کرده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود؛ که حتی احراز مصادیق ایثارگری را مجدد به آیین نامه منوط کرده است، اما در بند «و» علاوه بر تعریف رزمنده، در تبصره ایی رزمندگان را در استفاده از تسهیلات این قانون که شامل ایثارگران است، مستثنا کرده و دولت را موظف کرده تا اقدامات قانونی لازم در جهت رسیدگی به امور آنها را به عمل آورد.

بررسی طرح حاضر

همان طور که در مقدمه توجیهی طرح نیز اشاره شده است، در مواد دیگر چون بند «و» و بند «ز» ماده(۴۴) رزمندگان با ۶ ماه سابقه حضور در شمول ایثارگران قرار گرفته و از امتیازات آن برخوردار شده اند، اما ادعای مناسب تر و محکم تر آن است که بگوییم، رزمندگان مانند جانبازان و آزادگان در شمول اصطلاح ایثارگران قرار دارند، اما در دو بند یاد شده قصد محدود کردن جامعه هدف است.

بدین معنا که در ماده(۴۵) و بند «ب» ماده(۶۵) کل رزمندگان مد نظر مقنن بوده و هدف کل این قشر را در نظر داشته، بنابراین محدودیتی(مانند ۶ ماه حضور) بر آن نگذاشته است.

علاوه بر این با نگاهی بر طرح ارائه شده، در پاسخ به استفسار اگر بخواهیم تعریف ایثارگران را از قانونی دیگر به قانون برنامه پنجم تسری دهیم، باید به این نکته توجه داشت که در قانون اصلاح قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران، رزمندگان تحت شمول ایثارگران نبوده، بنابراین قصد آن است تا دایره شمول را افزایش دهیم.

با اینگونه ارجاع نه تنها طرح دیگر استفساریه خطاب نمی شود، بلکه اصلاحی بر مواد قانون برنامه بوده که منجر به ایجاد بار مالی و مغایرت با اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی می شود.

مقتضی است برای آنکه طرح در حالت استفسار باقی بماند، استناد صورت گرفته از خود قانون برنامه پنجم توسعه برخاسته باشد که همان طور که اشاره شد شمول رزمندگان در ماده(۶۰) همین قانون می تواند یکی از دلایل توجیهی و یا شمول رزمندگان با ۶ ماه سابقه حضور از دیگر دلایل قرار گیرد.

جمع بندی و پیشنهاد

در اینکه شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده های آنها باید از حقوق و مزایای ویژه ای برخوردار باشند هیچ شکی نیست، اما اینکه رزمندگان از حقوق مشمول قانون مذکور مستثنا شوند، جای سؤال دارد، در شرایط موجود این گروه حتی در انتقال سوابق بیمه ای یا به کارگیری مجدد هم از همرزمان خود مستثنا شده اند، از این رو تصویب کلیات استفساریه حاضر توصیه می شود، برای رفع ایراد بار مالی و قانون گذاری جدید، پیشنهاد می شود استفساریه به شکل زیر اصلاح شود:

آیا منظور از عبارت «ایثارگران» در ماده(۴۵) و بند «ب» ماده(۶۵) قانون برنامه پنجم توسعه، علاوه بر سایر ایثارگران، شامل رزمندگان موضوع ماده(۶۰) این قانون نیز می شود؟

پاسخ: آری

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار