|
|
کدخبر: ۱۶۴۸۸۳

بمناسبت سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس‏

خبرگزاری تسنیم: نظامیان آمریکا در عملیات گسترده دلتا که ماهها برای انجام آن طراحی و هماهنگی شده و صددرصد بی‏ عیب و نقص به ‏نظر می ‏رسید، در صحرای طبس گرفتار دانه ‏های ریز شن و طوفان الهی شده و دسیسه بزرگ آمریکا برای حمله نظامی‏ به ایران شکست خورد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹، سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس است. در این حمله نظامی، شیطان بزرگ در عملیاتی موسوم به «دلتا» که با هدف آزادکردن گروگانهای این کشور در لانه جاسوسی آمریکا در تهران انجام می ‏شد، با مفتضحانه ‏ترین صورت شکست خورد.

نظامیان آمریکا در این عملیات گسترده که ماهها برای انجام آن طراحی و هماهنگی شده و صددرصد بی‏ عیب و نقص به ‏نظر می ‏رسید، در صحرای طبس گرفتار دانه ‏های ریز شن و طوفان الهی شده و دسیسه بزرگ آمریکا برای حمله نظامی‏ به ایران شکست خورد.
«مایلز کاپلند» از دست‏اندرکاران سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا و همکار روزولت در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ در ایران، می‏ گوید: «هدف از تهاجم طبس، تنها آزادی گروگانها نبود بلکه کودتا برای سرنگونی رژیم ایران، هدف اصلی این عملیات بوده است.» آن‏ها تصورمی کردند با این اقدام می ‏توانند سرافکندگی وشرمندگی خودرا که ازبابت تسخیر انقلابی لانه جاسوسی آن‏ها در تهران نصیبشان شده بود، جبران نموده وبا آزادسازی جاسوسان خویش، علاوه بر دستیابی به آبروی از دست رفته، قدرت نظامی خود را نیز به رخ جهانیان بکشند، غافل از آن‏که دست غیب الهی ‏همواره پشتیبان ملت مسلمان و انقلاب اسلامی است.

کارتر «رئیس ‏جمهور وقت آمریکا» در این رابطه می ‏گوید: «من می‏ خواهم به محض آزادشدن افرادمان، ایرانی‏ ها را تنبیه کنم، واقعاً به آن‏ها ضربه زنم، آن‏ها باید بدانند که نمی‏ توانند ما را به بازی بگیرند.» اما پس از شکست کودتا، در این ‏باره گفت: «سال آخر ریاست جمهوری برای من یک سال جهنمی بود.» برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر نیز در اعترافاتی صریح اعلام نمود: «احتیاج به گفتن ندارد که شکست مأموریت نجات(حمله نظامی آمریکا به طبس) تلخترین ناامیدی من در چهار سال خدمتم در کاخ سفید بود.»
وقوع حادثه طبس و معجزات و امدادهای الهی که در آن شکل گرفت، راوی حکایتی است که گویی بارها و بارها مشابه آن در ادوار مختلف و در عرصه ‏های پیکار حق علیه باطل رخ داده و مرور آن تفسیرگر یک روایت است؛ یدالله فوق ایدیهم. دستان خدا این‏بار در صحرایی برهوت و آرام بر دل دژخیمانی لرزه افکند که هرگز توان تحمل آرامش در کشوری اسلامی و توسعه بساط عدل الهی را نداشتند. حادثه طبس برای آنان که اهل تفکرند، نشان از آن دارد که خداوند هرگاه اراده کند از به ‏ظاهر کم ‏ارزش‏ترین آفریده ‏های خود نظیر شن، برای سرنگونی ظلم و جور استفاده می‏ کند تا قدرت لایزال خود را برای سردمداران کفر به تصویر بکشد. روایت توفان شن در صحرای طبس همسانی هدف‏داری با سپاه بزرگ فیل ابرهه که برای نابودی خانه خدا صف کشیده بودند دارد. در آن واقعه تاریخی نیز سپاهی‏با آن عظمت توسط گروهی پرستو سنگ‏باران شده و به هلاکت رسیدند.


بهانه ‏های حمله نظامی آمریکا به ایران‏
دخالت نظامی آمریکا که به شکست مفتضحانه ‏ای انجامید، کوششی برای رهاسازی گروگان‏های آمریکایی بود که در جریان تسخیر لانه جاسوسی، به دست دانشجویان پیرو خط امام به دام افتاده بودند.
این اقدامات آمریکا، به ‏دنبال پیروزی انقلاب اسلامی صورت می ‏گرفت؛ انقلابی که ایران را از چنگال نفوذ آمریکاییان بیرون آورد. منابع سرشار نفت، موقعیت حساس ایران به ‏علت داشتن مرزهای طولانی با شوروی سابق، خریدهای سرسام ‏آور تجهیزات نظامی، داشتن نقش مثبت در مسأله اعراب و اسرائیل و دلایل فراوان دیگر، ایران را به ‏عنوان سودمندترین کشور برای آمریکاییان درآورده بود. با پیروزی انقلاب، طبیعی بود که آمریکا برای بازگرداندن آب رفته به جوی، دست به هر اقدامی بزند که انجام شبه کودتای نظامی در طبس، یکی از آنان بود.

طرح‏ ریزی عملیات‏
آمریکا به‏ عنوان قدرتی بزرگ، از ابتدای قرن بیستم سر برآورد و کشورهای اروپایی را که قرن‏ها به غارت مناطق گوناگون جهان پرداخته بودند، در درجه دوم قدرت قرار داد. آمریکا به ‏دنبال گسترش قدرت خود بر کشورهایی که اروپاییان سالیان متمادی آن‏ها را استثمار کرده بودند، کوشید بر آنان چیره شود. از مهم‏ترین مناطقی که اروپاییان و بعد از آن آمریکاییان به آن دست یافتند، منطقه خاورمیانه، این گنج بی ‏پایان بود. آمریکا برای دست‏یابی به منابع ایران، همواره کسانی را به رهبری ایران می ‏رساند که غلام حلقه به گوش او بودند. پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی‏آمریکا، آن‏ها را در رسیدن به اهدافشان ناکام ساخت و بر آن داشت تا با اجرای عملیات بزرگی با نام دلتا، گروگان‏های خود را آزاد کنند.

تصمیم شوم‏
شیطان بزرگ در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹، با تعدادی هواپیمای نظامی و بالگرد، حمله خویش را به ایران آغاز کرد. این هواپیماها و بالگردها که حامل موتورسیکلت‏ها و جیپ ‏های نظامی و نارنجک و توپ و مسلسل بودند، در صحرای طبس فرود آمدند تا از آن مکان، عملیات آزادسازی گروگان‏ها را آغاز کنند. آن‏ها قصد داشتند ابتدا با سلاح‏های شیمیایی، پاسداران جاسوس‏خانه را از پای درآورند و زمینه ورود بالگردها را به آنجا آماده سازند و سپس کماندوها به ‏طور ضربتی گروگان‏ها را آزاد کنند و به داخل بالگرد منتقل ساخته، بعد راهی پایگاهی شوند که هواپیماهای حمل و نقل سی ۱۳۰ در آن مستقر بودند. کماندوهای آمریکا برای اجرای بهتر این عملیات، از مدت‏ها قبل به منطقه آریزونا اعزام شده و در شرایط سخت آنجا که شبیه به شرایط طبس بود، تمرین‏های لازم را انجام داده بودند تا به محض ورود به طبس، آمادگی لازم را برای اجرای طرح داشته باشند.
آمریکایی‏ ها چند ماه قبل از عملیات طبس، گروه ویژه ۱۳۲ نفره‏ای را به نام دلتا فورس برای حمله به ایران و آزادسازی گروگان‏ها تشکیل دادند و نام عملیات را پنجه عقاب نهادند. همه امکانات دولت وقت آمریکا در این‏کار نهاده شد و هر کس اطلاعاتی در مورد ایران داشت، در اختیار گروه دلتا قرار می ‏داد. دوازده فروند هواپیما در صحرایی در سیصد مایلی جنوب شرقی تهران به زمین نشستند. در این صحرا، هشت بالگرد برای بردن افراد به تهران در نظر گرفته شده بود. در محل پیاده ‏شدن گروه دلتا، شش کامیون، این گروه را به سفارت آمریکا در تهران می ‏بردند. قرار بود پس از پایان عملیات، بالگردها، افراد گروه دلتا و گروگان‏های آزادشده را به منظریه برسانند و از آنجا با هواپیماهای سی ۱۳۰ از ایران خارج کنند.

علت شکست عملیات دلتا
با آغاز عملیات نیروهای آمریکایی در طبس، آن‏ها هنوز نیمی از راه را نرفته بودند که با توده ‏ای از ابر مواجه شدند که به ‏هیچ‏وجه انتظار آن‏را نداشتند و هواشناسان نظامی نیز پیش‏تر وجود آن‏را پیش ‏بینی نکرده بودند. در این میان با وسایل پرواز و هوانوردی یکی از بالگردها از کار افتاد. سپس بالگرد دیگری با یکی از هواپیماهای سی ۱۳۰ برخورد کرد و ناگهان دو هواپیما و نیز بالگرد در میان شعله‏ ها ناپدید شدند. گلوله‏ ها و مهمات موجود در هواپیماهای مشتعل‏ شده سی ۱۳۰، به طرف دیگر بالگردها پرتاب شد. وقتی از وزیر دفاع وقت آمریکا درباره چگونگی شکست مفتضحانه عملیات نجات پرسیدند، گفت: «آیت ‏الله خمینی در بالکن منزل خویش ایستاده بود و با هر حرکت دست او، یک هواپیما به زمین می‏ افتاد».

اهمیت واقعه‏
اهمیت واقعه طبس در این نبود که آمریکاییان برای نخستین ‏بار آشکارا در داخل خاک ایران نیرو پیاده کردند؛ زیرا این واقعه، نمونه کوچکی از تجاوز آمریکایی‏ها را در کشورهای مختلف جهان نشان می ‏دهد. اهمیت واقعه صحرای طبس، در این بود که وقتی نظامی مردمی و اسلامی مورد عنایات باری تعالی باشد، حتی عواملی مانند ریگ‏ها و گرد و غبار بیابان هم می‏ توانند ماشین جنگی قدرتمندترین کشور جهان را در هم بکوبد و منهدم سازد. از آن پس، تصمیمات و اقدامات خصمانه آمریکا و دشمنان انقلاب در پرتو عنایت خداوند بی‏ثمر ماند و کاروان پر خروش انقلاب، همچنان با حضور توفنده ملت سرافراز در کنار رهبر دوراندیش و شجاع خود، به حرکت سرنوشت‏ساز و امیدبخشش ادامه می‏ دهد.

پیروزی ایمان بر سلاح‏
در پی شکست آمریکا در صحرای طبس، بار دیگر نظریه پیروزی فن‏آوری بر ایمان رد شده، بر حیثیت و اعتبار جهانی انقلاب اسلامی افزوده گردید. به ‏دنبال تجاوز نافرجام کماندوهای آمریکا در طبس، حضرت امام خمینی؛ رهبر بزرگ‏ترین انقلاب ضدآمریکایی با صدور پیامی فرمود: «اشتباه کارتر در آن است که گمان می ‏کند با دست‏زدن به این مانورهای احمقانه، می ‏تواند ملت ایران را که برای آزادی و استقلال خویش و برای اسلام عزیز از هیچ فداکاری روی‏گردان نیست، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است، منصرف کند. کارتر نفهمیده با چه ملتی روبه‏روست و با چه مکتبی بازی می‏ کند. ملت ما، ملت خون و مکتب جهاد است. حمله به ایران، حمله به تمام بلاد مسلمین است».
مهم‏ترین تأثیر شکست آمریکا در طبس، تأثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری آن کشور در سال ۱۹۸۰م(۱۳۵۹ ش) به ‏شمار می ‏آید. در آن زمان، جیمی کارتر کاندیدای حزب دموکرات و رونالد ریگان کاندیدای حزب جمهوری‏خواه بود. بهترین اهرمی که کارتر می ‏توانست با آن، رقیب انتخاباتی خود را در معرض فشار قرار دهد، آزادسازی گروگان‏های آمریکا در تهران بود. سرانجام شکست در عملیات آزادسازی گروگان‏ها یا واقعه طبس، سبب شد که جامعه رأی‏ دهندگان آمریکایی، امید خود را به کارتر از دست بدهند و هنگامی که وی در واپسین روزهای دوران ریاست جمهوری خود نتوانست مسأله گروگان‏ها را خاتمه دهد، اعتماد مردم به وی و حکومتش سلب گردید.

بازتاب شکست‏
واقعه شکست آمریکا در طبس، آن‏قدر مهم و سرنوشت‏ساز بود که حتی مشهورترین چهره ‏های سیاسی را در آمریکا وادار به اعتراف به شکست کرد. برای مثال، برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر، احساس ناامیدی ملی را در آمریکا، از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس می ‏داند و می ‏گوید: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت». ویلیام سولیوان، سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه، با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد می ‏کند و می ‏نویسد: «روش سست و بی‏قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‏گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد». یکی از خبرنگاران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز می ‏نویسد: «داغ شکستی که آمریکاییان در ایران خوردند، تا مدتها آن‏ها را رها نخواهد کرد؛ به ‏ویژه بدین‏ دلیل که این شکست، ضربه دوباره ‏ای به احساس آن‏هایی بود که شدیداً به فن‏آوری معتقدند و به آن ایمان دارند. از کارافتادن سه بالگرد در میان بادهای شنی بیابان، ضربه بسیار سنگینی بوده است».

مروری بر شکست‏های تاریخی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران‏
۱ - پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه و سرنگونی رژیم تحت حمایت کامل آمریکا.
۲ - شکست طرح‏های آمریکا با استفاده از ارتش شاهنشاهی ایران برای مقابله با پیروزی انقلاب از مهرماه تا بهمن‏ ماه ۱۳۵۷.(این اقدامات سرکوبگرانه علیه ملت ایران پس از آنی بود که شاه نتوانسته بود جلوی موج نهضت ملت ایران را بگیرد.)
۳ - شکست کودتای آمریکایی نیروی زمینی شاهنشاهی شب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که تصمیم داشت با یگان‏های زرهی، کل مراکز انقلاب از جمله مدرسه رفاه(محل اقامت رهبران انقلاب) را منهدم نماید.
۴ - شکست کودتای آمریکایی نوژه که قرار بود توسط افسران تسویه ‏نشده‏ی نیروی هوایی ارتش اجرا و طی آن کلیه مراکز انقلاب در تهران از جمله مدرسه رفاه(محل اقامت حضرت امام و رهبران انقلاب) بمباران شود.
۵ - شکست عملیات نظامی آمریکا در طبس.
۶ - شکست آمریکا در تحریم اقتصادی ایران از سال ۱۳۵۹.
۷ - شکست آمریکا در جنگ غیرمستقیم علیه ایران توسط عراق پس از ۸ سال.
۸ - شکست آمریکا در جنگ مستقیم(نفتکش‏ها) علیه ایران.
۹ - شکست آمریکا در به انزوا کشاندن ایران در طول سال‏های پس از انقلاب.
۱۰ - شکست آمریکا در نابودکردن حزب الله لبنان در لبنان و جلوگیری از مقابله این جوانه انقلاب اسلامی با اسراییل.
۱۱ - شکست آمریکا در طرح تهاجم فرهنگی علیه ایران در زمان کلینتون.
۱۲ - شکست آمریکا در طرح تحریم سراسری علیه ایران(داماتو در زمان بوش پدر).
۱۳ - شکست آمریکا در طرح مهار دوجانبه در زمان کلینتون.
۱۴ - شکست آمریکا در طرح محور شرارت در زمان بوش پسر.
۱۵ - شکست آمریکا در رویارویی سیاسی با ایران در عراق و روی کار آمدن حکومت شیعی.
۱۶ - شکست آمریکا در طرح محور شرارت که ایران را در کنار صدام و کره شمالی قرار داده و به آن حمله کند.
۱۷ - شکست آمریکا در جلوگیری از رشد تکنولوژیک و اقتصادی ایران با استفاده از باج‏دهی و فشار سیاسی به سایر کشورها.
۱۸ - شکست آمریکا در جلوگیری از فعالیت‏های صلح ‏آمیز هسته ‏ای ایران.
۱۹ - شکست کودتای مخملی آمریکاییان در ایران در فتنه ۸۸.
۲۰ - شکست آمریکا در سرنگونی حکومت قانونی بشار اسد در سوریه و…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار