|
|
کدخبر: ۱۶۵۰۰۴

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کارشناس مسایل استراتژیک و منطقه، ضمن برشمردن علت برکناری رئیس دستگاه اطلاعات عربستان این برکناری را سرآغاز یک تحول در سیاست داخلی و خارجی عربستان دانست و گفت: با برکناری بندر بن سلطان، تحولی در سیاست خارجی عربستان نسبت به ایران به وجود خواهد آمد.

امیر موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برکناری بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان، علت این برکناری را سیاسی و امنیتی دانست و گفت: وی برای اجرای پرونده های حساس منطقه به عنوان رئیس شورای امنیت عربستان انتخاب شد؛ اما بدلیل آنکه در این پرونده ها موفق نبود و نتوانست اهداف عربستان را محقق سازد برکنار شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه، افزود: بندر بن سلطان با وجود دخالت نظامی و اعزام نیروی های امنیتی و مزدور فراوان به بحرین نتوانست جلوی قیام مسالمت آمیز مردم بحرین را بگیرد و اوضاع آن کشور را آرام سازد و در یمن هم ناموفق بود.

وی گفت: بندر بن سلطان برای تحقق اهداف عربستان در لبنان، عراق، سوریه، بحرین و یمن از گروه های ترورریستی به صورت علی استفاده کرد و از آنان هم از لحاظ پشتیبانی و آموزش و هم از جهت مالی حمایت زیادی کرد؛ حتی زندانی های عربستانی را که خطرناک بودند را آزاد و راهی سوریه و عراق کرد. اما نه دولت سوریه سرنگون شد، نه حزب الله در لبنان منزوی شد، نه در بحرین آرامش برقرار شد و حتی نتوانست رئیس جمهور فعلی یمن را در امور این کشور مسلط کند.

کارشناس مسایل استراتژیک و منطقه، برکنار شدن بندر بن سلطان را سرآغاز یک تحول در سیاست داخلی و خارجی عربستان دانست و گفت: با رفتن بن سلطان تحولی در سیاست خارجی و منطقه ای عربستان هم نسبت به ایران و هم نسبت به پرونده ها و کشورهایی که ذکر شد به وجود خواهد آمد.

موسوی تصریح کرد: در این سه ماه در غیاب بندر بن سلطان تحولات مهمی در منطقه رخ داد. پیشروی ارتش سویه و مسلط تر شدن بیشتر دولت سوریه بر مناطق مهم این کشور را شاهد بودیم. از طرفی دیگر دولت جدید لبنان با تفاهم حزب الله تشکیل شد و دولت تمام سلام با انتشار بیانیه ای حق مقاومت را در دولت را به رسمیت شناخت. در عراق هم الانبار از تسط گروه داعش بیرون آمد و امروز تنها فلوجه را در اختیار دارد.

وی همچنین با اشاره به به وجود آمدن شکاف در شورای همکاری خلیج فارس ادامه داد: در این مدت هم شاهد هستیم شورای همکاری خلیج فارس به دو دسته تبدیل شده بک جبهه عربستان، امارات و بحرین و جبهه قطر، کویت و عمان در مقابل آن قرار گرفت. از طرفی قطر به تهران نزدیک شد و امروز شاهد سیگنال هایی از طرف عربستان برای بهبود روابط با تهران هستیم که همه این اتفاقات بیانگر تحولی بزرگ در منطقه است.

این کاشناس مسائل خاورمیانه، غیاب بندر سلطان را یک فرصت برای بهبود شرایط میان عربستان و ایران دانست و تاکید کرد: امروز تنها یک مانع بر سر بهبود روابط تهران و ریاض مانده است و آنهم سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان است.

وی با بیان اینکه امرو زمزمه هایی مبنی بر برکناری وزیر خارجه عربستان بدلیل مشکلات جسمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با برکناری سعودالفیصل به احتمال زیاد پسر ملک عبدالله که معاون وزیر است " شاهزاده عبدالعزیر بن عبدالله " وزیر امورخارجه خواهد شد.

موسوی توضیح داد: شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله در اجلاس سران غیر متعهد به عنوان نماینده پدر به تهران آمد و جلسات بسیار مهمی با مقامات ایرانی داشت که توافقات مهمی صورت گرفت؛ اما سعود الفیصل مانعی برای تحقق این تفاهمات بود و اگر وی برکنار شود تحولی بزرگی میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار