|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۸۵

تکرار / حدادعادل در نشست جامعه اسلامی مهندسین:

خبرگزاری تسنیم: رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس گفت: دولت با نگاه منتقدانه به مصوبه مهندسی فرهنگی نظر کرده و آشنا را مامور کرده تا نظر عده ای دیگر را بگیرد تا در مصوبه تجدیدنظر کند. می گویند این مصوبات بیش از حد مفصل است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری تسنیم، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی اصول گرا برگزار شد، ضمن تشکر از محمدرضا باهنر و اعضای جامعه مهندسین، گفت: بنده خود را در جامعه اسلامی مهندسین غریبه نمی دانم، چرا که در سال ۷۹ و در هفته های اولیه که نتایج مجلس ششم اعلام شده بود و ما هم اقلیت ۵۰ تا ۶۰ نفره بودیم و در واقع اصلاح طلبان هم هنوز فرصت نکرده بودند ما را قلع و قمع کنند، جلسات را در همین جا تشکیل می دادیم.

وی افزود: آن موقع اینجا مانند اکنون نوسازی نشده بود و اولین جلسات ما در آن سال ها در این مکان تشکیل می شد و سرانجام مقدمه ای برای تشکیل فراکسیون اقلیت مجلس ششم شد.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس درباره مطالبی که از سوی باهنر پیرامون مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مطرح شد، مطالب او را در خور تامل دانست و افزود: آمار مربوط به انصراف دریافت یارانه ها آماری است که باید در ذهن ما سوال های جدی را ایجاد کند و شخصا از این نتیجه تعجب کردم و جای تفکر دارد، اما از آنجا که موضوع صحبت من نیست نمی خواهم وارد شوم.

حدادعادل با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ اعلام کردند، اظهار داشت: شعار امسال طولانی تر از شعار سال های پیشین شده است. " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " که درباره این عنوان صحبت های زیادی می توان داشت و بنده هم یک شب در برنامه نگاه یک بیش از یک ساعت درباره شعار سال صحبت کردم.

وی خطاب به اعضای جامعه اسلامی مهندسین، افزود: امروز می خواهم در جمع شما بحثفرهنگی را مطرح کنم که با جامعه اسلامی مهندسین تناسب دارد و آن بحثمهندسی فرهنگی است.

" شما عضو جامعه اسلامی مهندسین هستید و مقام معظم رهبری هم سال ها پیش عنوان مهندسی فرهنگی را مطرح و امسال را هم سال فرهنگ و اقتصاد نام گذاری کردند و آیا در طول این سال ها در جامعه اسلامی مهندسین این سوال پیش آمده که مقصود از مهندسی فرهنگی چیست؟ "

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس با بیان اینکه کلمه مهندسی فرهنگی به خودی خود تعجب انگیز است، گفت: کمتر دست اندرکاران فرهنگی پیدا می شود که فکر مهندسی داشته باشد و در بین مهندسان هم اقلیتی هستند که سراغ فضای فرهنگی بروند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع جدی گرفته شد و کارگروهی مامور بررسی آن شد. مدتی دکتر فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش مسئولیت آن را برعهده داشت و چند سال هم جای خود را به کس دیگری داده است.

وی با اشاره به اینکه مطالب مفصلی تحت عنوان مهندسی فرهنگی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده و شورا هم بحثو اسناد مفصلی را به تصویب رسانده است، افزود: دولت فعلی با نگاه منتقدانه به مصوبه نظر کرده و آقای آشنا را مامور کرده تا نظر عده ای دیگر را بگیرد تا در مصوبه تجدیدنظر کند. عنوان می شود این مصوبات بیش از حد مفصل است و مراد از مهندسی فرهنگی این نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورا در ریاست آقای احمدی نژاد کاری کرد و در حال حاضر هم تردیدی در ذهن آقای روحانی وجود دارد و احتمالا باز این موضوع در شورا به بحثگذاشته می شود. البته من نمی خواهم در اینجا وارد بحثشوم و بگویم حق باکیست.

حدادعادل با طرح این پرسش که مهندسی فرهنگی چیست و چرا رهبری از میان اصطلاحات فراوان کلمه مهندسی را به کار بردند، تصریح کرد: بنده شخصا درس مهندسی نخواندم، اما در دانشگاه با این محیط ها بیگانه نبودم. ۶ سالی فیزیک خواندم و ریاضیات هم خواندم. از این رو با عدد و رقم و معادله سروکار داشتم و تصورم به مهندسین بیش از دانشجویان معمولی ادبیات و حتی رشته فلسفه است.

وی اضافه کرد: از روز اول تاکید داشتم که تلاش کنیم و بفهمیم مقصود رهبری از کلمه مهندسی فرهنگی چیست؟ به اعتقاد بنده اگر بخواهیم مهندسی فرهنگی محقق شود باید راجع به مبانی فرهنگی جامعه مطالعات بنیادی داشته باشیم. بنابراین مهندس فرهنگی باید اطلاعی از فرهنگ قبل از اسلام داشته باشد و نیروهای فعال در عرصه فرهنگ را هم شناسایی کند. ضمن اینکه ما باید فهرستی بلندپایه از آسیب ها و کمال مطلوب و دستگاه های مسئول و نهادهای فرهنگی موثر و فعال داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که مسئول امور فرهنگی در کشور چه دستگاه هایی هستند؟ اظهار داشت: اول می گوییم روحانیت و بعد از بخش های دیگری همچون حوزه های علمیه، ائمه جماعات، اهل منبر، مداحان، صدا و سیما، آموزش و پرورش، خانواده، فرهنگ و آموزش عالی نیز می توان نام برد.

حدادعادل تاکید کرد: رفتار مسئولان، روسای قوا و رهبری نیز مهم است و خود آنها یک عامر فرهنگی هستند.

وی با طرح این پرسش که آیا فعالیت ها در راستای مهندسی فرهنگی است؟ افزود: در پروژه های بزرگ، مدیریت اجرایی را مشاهده می کنیم که بر تمام عناصر مدیریت می کند. آیا این مدیریت را در عرصه فرهنگ داریم؟ آیا چنین هماهنگی و همفکری در کارهای فرهنگی مشاهده می کنیم یا نه؟

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس ادامه داد: بنده فکر می کنم مراد رهبر انقلاب از مهندسی فرهنگی این است که افرادی که دور میز شورای عالی انقلاب فرهنگی نشسته اند باید با محوریت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشان هم افزایی داشته باشد و بدانیم وظیفه شان در نقشه فرهنگی چیست؟

حدادعادل در خصوص مشکل پیش رو در عرصه مهندسی فرهنگی، اظهار داشت: مشکل ما قبل از اینکه کمیت مسائل فرهنگی باشد، این است که فرمانده واحد نیست. به همین جهت خیلی از فعالیت ها همدیگر را خنثی می کند و یا زائد و ناقص می شود. این درک من از مهندسی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه مهندسی فرهنگی چیزی نیست که در تاریخ دنیا و یا کشور ما اتفاق نیفتاده باشد، گفت: هرگاه فرهنگ جامعه ای تغییر کند در آن جامعه کار حساب شده فرهنگی صورت گرفته است.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس با اشاره به اینکه کمونیست ها در شوروی مهندسی کردند، افزود: امروز ما باید برای فرهنگ اسلامی مهندسی کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: به اعتقاد بنده فعالیت های فرهنگی ما نظامند نیست و مقصود رهبری نظام مند بودن فعالیت های فرهنگی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه البته بنده اظهار ناامیدی نمی کنم، گفت: باید از مهندسی فرهنگی تصور پیدا کنیم. در حال حاضر مقصود رهبری از مهندسی فرهنگی را هم تشریح نکردیم. به دوستانی که در حال حاضر قصد خدمت دارند گفتم در اول کار مهندسی فرهنگی را تعریف می کردید.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد فرهنگستان زبان و ادب فارسی، افزود: فرهنگستان دستگاه اجرایی نیست، بلکه دستگاه علمی است. ضمن اینکه شورای فرهنگستان ۲۵ نفر ظرفیت دارد و عضویت هم مادام العمر است.

حدادعادل با بیان اینکه ما در فرهنگستان اعضای ۹۱،۹۲ و ۹۳ ساله داریم، گفت: کار آنها اجرایی نیست، بلکه باید به جامعه جواب علمی بدهند.

وی به انتقاد از شهرداری برای تبلیغات کالاهای خارجی پرداخت و خاطرنشان کرد: در همین قضیه اطلس مال زبان فارسی را لجن مالی کردند. مال یعنی بازار بزرگ اما ما به جای استفاده از کلمه بازار از مال استفاده کردیم.

" پنجشنبه گزارش ورزشی را از تلویزیون دیدم. گزارش گر بارها از واژه تایم استفاده کرد. در حالی که می توانست به جای آن از وقت نام ببرد. ما در دو سال گذشته ۴۵ هزار معادل فارسی را برای اصطلاحات انگلیسی وضع کردیم و آنها را در ۱۰ مجلل منتشر کردیم و هم اکنون در وبگاه فرهنگستان هم در دسترس است ".

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس اظهار داشت: تنها کسی که زبان فارسی را رعایت می کند شخص رهبر انقلاب است. وقتی ایشان صحبت می کنند همه به قدرت فارسی پی می برند.

حدادعادل درباره نحوه ورود اصول گرایان در انتخابات آینده، گفت: این سوال ها را از آقای باهنر بپرسید.

وی در خصوص اینکه چرا اصول گرایان عملکرد ضعیفی را از خود برجای گذاشتند، گفت: جواب این سوال سر خود است.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس درباره اینکه آیا از هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم انصراف داده اید یا نه؟ گفت: من از همان اول فرمی پر نکردم که هم اکنون بخواهم انصراف دهم. در همان ابتدا عده ای حرف ما را مخالفت با احمدی نژاد تصور کردند و من از همان موقع تعجب می کردم که چرا دولت گذشته می گفت باید همه پول را بگیرند. من مستحق ۴۵ هزار تومان نیستم و اصلا فرمی پر نکرده بودم که بخواهم در مرحله دوم انصراف خود را اعلام کنم.

حدادعادل با بیان اینکه از بقیه نمایندگان خبر ندارم، افزود: البته به نقل از اصول گرایان مجلس(فراکسیون اصول گرایان) گفتم که آنها هم انصراف داده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آسیب های فرهنگی در کشور چیست؟ و اقتصاد در مسئله فرهنگ چه نقشی را ایفا می کند؟ تاکید کرد: مشکلات اقتصادی به مفاسد فرهنگی منجر می شود. به همین جهت رهبری اقتصاد را در کنار فرهنگ گذاشتند و ما نباید از ارتباط این دو غافل شویم، چرا که خرابی اقتصاد به فرهنگ هم لطمه می زند.

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس ادامه داد: در این ۲۰سال اخیر از ناحیه واردات فرهنگی آسیب خوردیم. فقط کافی است به همین شبکه های ماهواره ای و یا بشقاب های ماهواره ای که روی بام هاست نگاه کنید. در همین محله پنجره را باز کنید تا ببینید که چند درصد از خانه ها ماهواره دارند. شبکه های فارسی زبان، ضدانقلاب و ضداخلاق فعالیت می کنند و در کنار اینها هم فیس بوک و چند میلیون وبگاه ضداخلاقی وجود دارد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش از تهاجم فرهنگی سخن گفتند، اما مسئولان وقت، یک بار هم این کلمه را به زبان جاری نکردند. آیا این معنای ولایت فقیه است؟ مسئولان در گذشته در سخنرانی ها و تذکرات خود اصلا این کلمه را به زبان نمی آوردند و این از آسیب ها بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای جامعه اسلامی مهندسی که از او پرسید ویژگی های مدیر جهادی چیست؟ گفت: مدیر جهادی باید شم فرهنگی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه آیا قبول دارید آرایش مجلس آینده تغییر خواهد کرد و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان پیروز انتخابات خواهند شد و اصول گرایان را شکست خواهند داد؟ اظهار داشت: تجربه انصراف مردم از یارانه ها نشان داد که نمی شود اتفاقات را پیش بینی کنیم. رئیس جمهور، مراجع و ما در مجلس چقدر گفتیم که انصراف دهید. چند درصد شدند؟

حدادعادل با بیان اینکه ما وظیفه دینی و ملی خود را عمل خواهیم کرد و باید صداقت هم داشته باشیم، گفت: نباید به هیچ وجه ناامید باشیم. امروز قابل مقایسه با سال ۷۶ نیست. آن سال وضع مان خیلی بدتر بود، اما تجربیات را پشت سر گذ اشتیم و به پیروزی رسیدیم. از این رو بنده ناامید نیستم و همان طور که گفتم باید صداقت داشته باشیم و خدا هم کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حضور یکی از خانم های فتنه گر در مجلسی که از سوی همسر رئیس جمهور برگزار شد را تکذیب کردید؟ اظهار داشت: رئیس جمهور در روز ۳۱ فروردین در سال اجلاس برای بانوان نمونه سخنرانی کردند و این جلسه قبل از دعوت برنامه همسر رئیس جمهور بود. در آن جلسه آن خانم شرکت کرده بودند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دو گزارش از یکی از رسانه ها پیرامون جلسه سعدآباد منتشر شد، گفت: در یکی از گزارش ها خواسته شده بود که گزارش دقیقی را پیرامون این نشست بدهند. به همین جهت اشاره ای هم به آن عنصر در آن جلسه نشده بود.

حدادعادل در پاسخ به این پرسش که شما در ابتدای سخنان خود گفته بودید اصلاح طلبان در مجلس ششم هنوز به قلع و قمع اصولگرایان نپرداخته بودند. آیا خودتان در مجلس اصول گرایان اصلاح طلبان را قلع و قمع نکردید؟ اظهار داشت: خیر، این طور نیست. من وقتی رئیس مجلس هفتم بودم با اصلاح طلبان چه رفتاری داشتم و اصلاح طلبان با خودم من چه رفتاری داشتند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اعتبارنامه پسر علیخانی مطرح بود کمیسیون تحقیق اعتبار را رد کرد و به صحن فرستاد تا پسر علیخانی از مجلس برود، اما در آن زمان من رئیس مجلس بودم و دو ساعت همین دوستان اصول گرا به من بد می گفتند، اما من گفتم این اقدام خلاف آئین نامه است.

" آقای علیخانی هم سلیقه سیاسی من نیست، اما در آن مقطع گفتم ما باید به قسم خود عمل کنیم. مگر شماها نبودید که می خواستید اعتبارنامه من را در مجلس ششم رد کنید، اما با این حال من ایستادم و اعتبارنامه هم تصویب شد. "

رئیس فراکسیون اصول گرایان مجلس با بیان اینکه ما سعی کردیم ظلمی نکنیم، اظهار داشت: اینکه آنها در مجالس هفتم، هشتم و نهم رای نیاوردند ربطی به ما ندارد. به عملکرد خودشان در بیرون مربوط می شود. ما سعی کردیم همچون مجلس ششم که در اقلیت حضور داشتیم و نجیب ظاهر شدیم نجابت خود را در زمانی که اکثریت را در دست گرفتیم از دست ندهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار