|
|
کدخبر: ۱۶۶۰

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ اشتغال که نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان ۹۱ است، توسط مرکز آمار ایران انتشار یافت. نتایج این گزارش حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان نسبت به پاییز کاهش یافته است، هم چنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد نرخ بیکاری شهر نسبت به روستا و هم چنین زنان نسبت به مردان بیشتر است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، بیشترین نرخ بیکاری نیز در گروه سنی ۲۰-۲۴ سال ثبت شده است. بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان ۱۳۹۱ نسبت به پاییز ۱۳۹۱،۱/۱ درصد افزایش داشته است. این نرخ در نقاط شهری ۹/۰ درصد و در نقاط روستایی ۸/۱ درصد افزایش داشته است.

جامعه هدف این طرح نیز شامل تمامی افرادی بوده است که طبق تعریف عضو خانوار معمولی ساکن در نقاط شهری و روستایی هستند. روش نمونه‌گیری این طرح خوشه‌ای دو مرحله‌ای با طبقه‌بندی است. تعداد خانوار نمونه اعلام شده برای این آمارگیری در کل کشور ۴۶۷۶۴ خانوار اعلام شده است. بر اساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ سال و بیشتر در کل کشور ۸/۳۶ درصد بوده است.

این شاخص در بین مردان ۷/۶۰ درصد و در بین زنان ۱۳ درصد محاسبه شده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، نرخ مشارکت روستایی ۲/۳۹ درصد و در نقاط روستایی ۶/۴۳ درصد بوده است، در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جمعیت در سن کار فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴/۴۰ درصد به دست می‌آید. این شاخص در بین مردان ۸/۶۶ درصد و در بین زنان ۱/۴۱ درصد، در نقاط شهری ۲/۳۹ درصد و در نقاط روستایی ۶/۴۳ درصد به دست می آید.


بیشترین نرخ مشارکت: ۳۰ الی ۳۴ سال
مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی ۳۰-۳۴ ساله و برابر ۴/۵۵ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی ۳۵-۳۹ ساله با ۱/۹۴درصد و زنان گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۲/۲۴ درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده است.


کاهش نرخ مشارکت نسبت به پاییز ۹۱
همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در زمستان ۱۳۹۱ نسبت به پاییز ۱۳۹۱،۷/۰ درصد کاهش داشته است. این شاخص در نقاط شهری ۷/۰ درصد و در نقاط روستایی ۶/۰ درصد کاهش داشته است. این نرخ در بین مردان ۶/۰ درصد و در بین زنان ۷/۰ درصد کاهش داشته است.


نرخ بیکاری: شهر بیشتر از روستا، زنان بیشتر از مردان
نرخ بیکاری نشان می‌‌دهد که چند درصد از جمعیت فعال، بیکار هستند. بر اساس نتایج به دست آمده در فصل پاییز، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۲/۴ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۸/۱۰ درصد بوده است و در بین زنان ۶/۱۹ درصد بوده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است، به طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری ۴/۱۳ درصد و در نقاط روستایی ۸/۹ درصد است.

بیشترین بیکاری: ۲۰-۲۴ سال
چنانچه جمعیت فعال، ۱۵ ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری همان ۴/۱۲ درصد به دست می‌آید. مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰-۲۴ ساله و به میزان ۳/۲۸درصد بوده است. بررسی این شاخص در بین مردان و زنان نشان می‌دهد، همین گروه سنی در بین مردان با ۸/۲۳ درصد و در بین زنان با ۴/۴۸ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.


کاهش بیکاری نسبت به زمستان سال ۹۰
نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در زمستان ۱۳۹۱ نسبت به زمستان ۱۳۹۰،۷/۱ درصد کاهش داشته است، این شاخص در نقاط شهری ۸/۱ درصد و در نقاط روستایی ۶/۱ درصد کاهش یافته است. همچنین در بین مردان ۶/۱ درصد و در بین زنان ۷/۲ درصد کاهش یافته است.


تغییر در مبنای محاسبه نرخ بیکاری
عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران سال گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود مبنای محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال برای انطباق با تعاریف جدید و استانداردهای بین‌المللی که توسط سازمان بین‌المللی کار(ILO) ابلاغ می‌شود تغییر کرده و براساس نرخ اشتغال ناقص است.

بر اساس این روش اگر شخصی یک ساعت در هفته شاغل باشد، شاغل است و در آمار کل محاسبه خواهد شد، همچنین بر اساس اظهارات عادل آذر اگر شخصی ۴۴ ساعت در هفته کار داشته باشد، وضعیت اشتغال کامل دارد.

وی خاطر نشان کرده بود محاسبه نرخ اشتغال ناقص در آمار کلی اشتغال تنها به قدر یک درصد موثر است. کارشناسان بازار کار پیش از این به مرکز آمار انتقاد کرده بودند.

به اعتقاد این کارشناسان هیچ فردی در شرایط فعلی امکان تامین هزینه‌ها و معیشت خود و خانوارش را با یک ساعت کار درهفته ندارد، انتقاد کارشناسان این بود که اساسا مشاغلی که بتواند با یک ساعت اشتغال امکان زندگی را به افراد بدهد وجود ندارند. با این حال مرکز آمار برخی مشاغل هم چون وکالت و پزشکی را واجد این شرط می‌داند و از سویی مدعی است که موظف است در تعیین نرخ بیکاری از استانداردها و تعاریف بین‌المللی استفاده کند و قادر نیست نوعی تعریف بومی و داخلی برای آن به کار گیرد.

در گزارش مرکز آمار ایران در پاییز سال گذشته نرخ بیکاری ۴/۱۲ درصد و تعداد بیکاران کشور بیش از ۳ میلیون و ۲۳ هزار نفر اعلام شده بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار