|
|
کدخبر: ۱۶۷۰۴۲

حجت الاسلام محمدیان:

خبرگزاری تسنیم: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به لزوم آسیب شناسی در امر آموزش گفت: باید روحیه پرسش گری را در دانشجویان ایجاد کرد.

به گزارش گروه دانشگاهخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نهمین همایش جشنواره آموزشی دانشگاهی شهید مطهری، انتقاداتی را به توسعه کمی بی دلیل دانشگاه های پزشکی در کشور مطرح کرد و گفت: از ۲۰ سال گذشته تاکنون کسی در خصوص ارتقاء کیفی سخنی جدی بیان نکرده و ما فقط به دنبال توسعه کمی در خصوص دانشگاه های پزشکی هستیم.

وی ادامه داد: آیا کشور نیاز به ۹۰ دانشگاه پزشکی دارد؟ مشکل اساسی از کجاست؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به عدم نیاز به افزایش کمی دانشگاه های پزشکی و علت اصلی این مشکل، ادامه داد: متأسفانه فشاری که از سوی برخی از نمایندگان برای تأسیس دانشگاه وجود دارد موجب ایجاد این دانشگاه ها شده، در صورتی که بسیاری از کارشناسان این موضوع را تأیید نمی کنند.

محمدیان افزود: در برخی از شهرستان ها مراکز درمانی آموزشی تحت همین دانشگاه ها تأسیس شده که اگر دولت یک بالگرد بگذارد تا فرد مجروح و مریض را با آن به مرکز استان منتقل کنند خیلی به صرفه تر است تا آن بیمارستان شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از نماینده ها برای اینکه بتوانند دوباره رای بیاورند دست به تأسیس این دانشگاه ها و مراکز درمانی که توجیه کارشناسی ندارد، می کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: مشکلاتی در بحثتصمیم گیری وجود دارد که می بایست در دولت و مجلس حل شود. اگر اعتبار هم ۱۰ برابر شود پاسخ گوی این بی انضباطی کارشناسی نخواهد بود و حل این موضوع نیاز به مدیرانی دارد که جسارت نه گفتن را داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری، گفت: نقطه قوت این جشنواره این است که بر خلاف جشنواره ها و سمینارها که فقط توجه به موضوع پژوهش داشته و پز پژوهش می دهند به موضوع مهم " آموزش " پرداخته و به آن اهمیت داده شده است.

انتظار می رود آسیبشناسی بیشتری در بحث" آموزش " انجام شود

محمدیان تصریح کرد: انتظار می رود که آسیب شناسی بیشتری در بحث" آموزش " انجام شود.

وی افزود: ما طبق آیه های قرآن که اشاره دارد به اینکه " هر آنچه در دست مردم است قیمتش را بدانید که اگر کسی به هر جایی رسیده ما هم بای به آن برسیم " هیچ ابایی نداریم که از تجربیات دنیا در خصوص آموزش استفاده کنیم، اما این نکته حائز اهمیت است که آیا ما در بحثآموزش فکری کرده ایم یا اینکه فقط از دنیا داریم روش های آموزش را فرا می گیریم؟

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه روش های آموزشی که از سوی غرب وارد شده نگاه رباتیکی به انسان دارد، گفت: استاد در دانشگاه به دنبال تربیت دانشجو و شاگرد است که ما در این حوزه شیوه های خوب آموزشی داریم که جای بحثو گفت وگو دارد.

وی افزود: انسان را نمی توان مانند یک ربات در نظر گرفت به او اطلاعاتی تزریق کنیم و او با پردازش روی آن اطلاعات آن را در مسیر خاص منتقل کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تأکید کرد: ما با انسان سروکار داریم که دارای احساسات و عواطف است که قابل مقایسه با نگاه رباتیکی به انسان نیست و موجودی است که بهترین مخلوقات است و خدواند در آفرینش آن به خود تبریک گفت.

وی روش آموزشی اسلامی را مورد نیاز امروز دانشگاه ها دانست و با توجه به نگاه قرآن که می فرماید " یک فرد تا احساس بی نیازی کند، طغیان می کند " تصریح کرد: دانشجویی که احساس نیاز به درس شما نمی کند سرکلاس دل به درس نخواهد داد و حضور دانشجو سر کلاس درس الزاما به خاطر گرفتن نمره است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: دانشجویانی که با رتبه بالا در دانشگاه قبول شده اند با این سیستم آموزشی به وضعیتی رسیده اند که در دانشگاه نمره های خوبی ندارند که اینها ناشی از عدم احساس نیاز به درس است.

وی بهترین راهکار را برای مقابله با این احساس بی نیازی استفاده از شیوه آموزشی قرآنی و اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از این روش ها آموزش با روش سؤال محوری و نیازمحوری است.

محمدیان گفت: استاد باید قبل از اینکه درسش را بیان کند احساس نیاز به آن درس را در دانشجو ایجاد کند و تا زمانی که این احساس نیاز و حس کنشگری در دانشجو ایجاد نشود مانند تنوری می ماند که در آن نانی نمی پزد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به بیانات امیرالمؤمنین که فرموده بودند یکی از افتخارات من این است که خداوند به من زبان پرسش گری داده بود، گفت: کنجکاوی و پرسش گری مانند کلیدی است که قفل های معارف را باز می کند.

برای ورود به دل های دانشجویان باید روحیه پرسش گری را در آنها ایجاد کرد

وی افزود: دل ها گنجینه معارف و علم است که قفل زده شده و کلید رسیدن به آن پرسش گری و سؤال کردن است.

محمدیان گفت: بنابراین برای ورود به دل های دانشجویان باید روحیه پرسش گری را در آنها ایجاد کرد و کسانی که در دروه جوانی و میانسالی پرسش گر باشند در دوره کهنسالی فردی پخته و با تجربه خواهند بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با توجه به شرایط نظام آموزشی در دانشگاه ها سه سؤال را مورد توجه سیستم آموزشی دانست و گفت: با توجه به اینکه آمار بیکاری در بخش بی سوادان جامعه تقریبا رو به صفر است و هر چه سطح تحصیلات بالاتر می رود سطح بیکاری نیز بالاتر است. حال این سوال مطرح است که نظام آموزشی آیا در این خصوص تقصیری دارد یا خیر؟ می تواند بررسی شود.

وی افزود: البته در این خصوص وضعیت وزارت بهداشت خیلی بهتر از وزارت علوم و دانشگاه آزاد است.

محمدیان ادامه داد: اگر قبول داریم که " علم " در کنار همه آثار مثبتش یک اثر منفی به اسم " غرور " دارد که انسان را دچار خودبزرگ بینی می کند، چه راه کاری وجود دارد برای اینکه این آسیب برای عالمان جامعه اتفاق نیفتد؟ آیا نقش معنویت باید در اینجا دیده شود یا خیر؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: سوال سوم اینکه عده ای امروز در اینجا تقدیر می شوند که قله های دانشگاه اند، حال چه مقدار از موفقیت اینها مرهون ساختار و سیستم آموزش است و چه مقدار مرهون تلاش ها و پشتکارهای خود این افراد؟ که می تواند در رویکرد آموزشی تأثیر بگذارد. البته باید گفت که استثناها ربطی به عملکرد سیستم ندارد.

محمدیان تصریح کرد: این سؤال ها می تواند در نقد سیستم آموزشی دست ما را بگیرد و موجب موفقیت آمیز بودن آن شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دانشجویان پرتلاش افتخار می کنیم که همه اینها محصول استادان زحمتکش دانشگاه هاست و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار