|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۳۲

خبرگزاری تسنیم: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست کشور به‏ سوی استقلال و کاهش وابستگی به نفت و فروش ضابطه ‏مند آن در چارچوب منافع کشور متمایل گردید. بخش عمده این دستاوردها در گرو مدیریت جهادی مدیران بوده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی در حوزه سازندگی و عمران کشور با وجود تمامی مشکلات و موانعی که با آن مواجه بوده است، دستاوردهای شگرفی به همراه داشته است که می ‏توان شاخصه محوری آن ‏را در گام ‏نهادن در مسیر استقلال، قطع وابستگی و تکیه بر توانمندی‏ های خود و باور به ایجاد تحول و پیشرفت دانست. در شرایطی که اقتصاد کشور در رژیم ستم شاهی کاملاً وابسته به غرب و قدرتهای بزرگ بود و وابستگی شدیدی به نفت داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست کشور به‏ سوی استقلال و کاهش وابستگی به نفت و فروش ضابطه ‏مند آن در چارچوب منافع کشور متمایل گردید. بخش عمده این دستاوردها در گرو مدیریت جهادی مدیرانی بوده است که با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس به توسعه و پیشرفت کشور همت گماردند.

بی‏ شک اضمحلال اقتصادی کشور در نظام سرمایه داری جهانی، تک‏ محصولی بودن و وابستگی گسترده و انحصاری به نفت، واردات مواد غذایی و کالاهای مصرفی، صنایع مونتاژ و وابسته، شکاف شدید طبقاتی و بی ‏توجهی به تهیه زیرساخت‏های اقتصادی، بخشی از ویژگی ‏های اقتصاد ایران در رژم پهلوی به‏ شمار می‏ آمد که پس از پیروزی انقلاب با وجود تحمیل جنگ هشت‏ ساله که به شهرها و صنایع کشور زیان‏های مالی عظیمی وارد ساخت و نیز افزایش بی ‏رویه جمعیت، گام‏های بزرگی در راه دستیابی به اهداف اقتصادی مطلوب برداشته شد که از جمله آن‏ها می ‏توان به ایجاد سدها و مهار آبها، گسترش صنایع مادر، حرکت در جهت خودکفایی در محصولات کشاورزی و کالاهای ضروری، صنایع دفاعی و… اشاره کرد.
در این میان نکته کلیدی آن است که هرجا با تکیه بر مدیریت جهادی گام نهادیم، این پیشرفت‏ها سریعتر و شگرف ‏تر بوده به‏ گونه‏ ای‏ که می‏ توان یکی از بزرگترین دستاوردهای کشور را استقلال در سازندگی کشور دانست.
در این میان جا دارد نیم نگاهی به فعالیت‏های سازندگی یکی از دستگاه‏ هایی که با بهره مندی از تجربیات دفاع مقدس، نقش بی‏ بدیلی در سازندگی و پیشرفت کشور داشته یعنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‏ داشته باشیم.

نقش مدیریت جهادی در بازسازی و سازندگی کشور

پس از پایان پیروزمندانه‏ ی دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی را به شرکت در بازسازی و سازندگی کشور و استفاده از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و قراردادن توانمندی ‏های مهندسی خود به ملت ایران، فرمان دادند و فرمودند: «ارتش و سپاه و نیروهای مشمول، ضمن آن‏که آمادگی‏ های رزمی را حفظ می‏ کنند، در شرایط صلح کامل، باید در خدمت آبادانی و بازسازی کشور باشند. نیروهای مسلح، ارتش و سپاه می‏ توانند سهم خود را در بازسازی عمومی کشور هم ایفا کنند، هم‏چنان ‏که امروز هر دو سازمان و به‏ خصوص سپاه، طرح‏ های بزرگی را از سازندگی عمومی کشور بر عهده گرفته و شریک شده ‏اند. ملت ما باید حس کند که نیروهای مسلح نه فقط در دوران جنگ، بلکه در دوران بازسازی هم می ‏توانند پیشگام و پیشقدم باشند.»
در طول سال‏های دفاع مقدس، یگان‏های مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی باتوجه به روحیه اعتقادی و مردمی، با به‏ کارگیری امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار و خلاقیت‏ها در امور مهندسی، اقدام به احداثخاکریز، راه، پل، سنگر و… می ‏نمودند. سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات‏ها تأثیر تعیین‏ کننده ‏ای داشت، شامل: ۱ - ایجاد جاده هورالعظیم به طول چهل کیلومتر؛ ۲ - احداثپل شناور خیبر به طول ۱۴ کیلومتر؛ ۳ - احداثدو پل عظیم بر روی رودخانه اروندرود به طول ۹۰۰ متر.
پس از پایان دفاع مقدس به‏ لحاظ ضرورت‏های بازسازی و تکنولوژی، شرایط ویژه ‏ای جهت فعالیت‏های مهندسی در مجموعه سپاه ایجاد گردید. بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نیروهای مسلح را در زمان صلح موظف به مشارکت در بازسازی و سازندگی می‏ نماید و بر مبنای ابلاغ فرماندهی کل قوا در سال ۱۳۶۸ مبنی بر مشارکت مهندسی سپاه در بازسازی و سازندگی کشور، پس از جنگ با استفاده از تجارب گذشته، بخشی از امکانات و منابع انسانی در سازمان مستقلی تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سازماندهی شده و وارد عرصه سازندگی گردیدند.
از آن سال تاکنون با رشد شاخص‏های کمی(تعداد کارکنان، حجم بالای پروژه‏ ها، میزان سرمایه) و کیفی(توان فنی و مدیریتی) با ورود به عرصه‏ های جدید و پروژه ‏های پیچیده‏ای که قبلاً توسط پیمانکاران خارجی انجام می ‏شد و هم‏چنین با حضور در مناطق محروم، ناامن و دورافتاده، خدمات چشمگیر انجام داده است.
این قرارگاه سازندگی با به ره‏گیری از ده‏ها گروه اجرایی و شرکت‏های تابعه و همکار تا کنون تعداد ۱۸۳۶ پروژه در رشته‏ های تخصصی نظیر سد و بند، شبکه آبیاری و زه کشی، ابنیه مسکونی و اداری، راه و ابنیه، تونل و سازه‏ های زیرزمینی، بندر و سازه‏ های دریایی، خدمات مهندسی، تأسیسات نفت - گاز و پتروشیمی، مخازن و تصفیه‏ خانه، سازه ‏های فلزی، خدمات صنعتی، حمل و نقل، خطوط انتقال(نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازه‏ ها و شناورها، معدن و کشاورزی را به اتمام رسانیده و تعداد ۲۸۸ پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشی از این فعالیت‏ها در مناطق محروم انجام می‏ شود.

مدیریت جهادی چه ویژگی‏ هایی دارد؟

مدیریت جهادی مبتنی بر ویژگی‏ هایی است که عبارت است از:

۱ - تکیه بر تفکر اسلام ناب و تلاش برای گسترش ارزشهای دینی؛
۲ - محصول و مولود انقلاب اسلامی؛
۳ - تکلیف‏ گرایی معطوف به نتیجه؛
۴ - عقلانیت و درایت‏ محور توأم با اخلاق و معنویت؛
۵ - دانش‏ پایه همراه با تعهد و برخورداری از نیروی انسانی متعهد، متخصص و باانگیزه؛
۶ - آرمان‏گرایی واقع ‏بینانه؛
۷ - ایثار و اخلاص و تقید به اخلاق اسلامی در فعالیتهای سازمانی؛
۸ - باور عمیق به توانایی فردی، گروهی و ملی و اعتماد به جونان و برقراری ارتباط سالم و سازنده میان مردم و مسؤولین جهادی؛
۹ - کار و تلاش بی‏ وقفه با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت و قراردادن رضای حق در انجام کارها، تلقی عبادت از کار؛
۱۰ - استفاده از همه ظرفیتها و راه‏های میان‏ بر برای رسیدن به هدف؛
۱۱ - روحیه مبارزه با فقر و عشق به محرومان.

حزب‏ الله می ‏تواند

مقام معظم رهبری در حمایت از فعالیت‏های سازندگی سپاه پاسداران به‏ عنوان تبلوری از مدیریت جهادی در فرازی می فرمایند: «مسؤولیت ‏پذیری سپاه پاسداران در طرح‏ های سازندگی کشور نشان‏ دهنده عظمت روح، تعهدپذیری، شجاعت و خطرپذیری در میدان‏های بزرگ تجربه‏ نشده و عزم و همت انقلاب اسلامی است.»
پرویز فتاح مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه در توصیف روحیه جهادی در سازندگی کشور می ‏گوید: در حوزه ‏هایی که ریسک و شهامت و جسارت بیشتر و جهادی می‏ خواهد، بچه‏ های حزب ‏اللهی و ارزشی هر موقع در این عرصه‏ ها وارد شدند موفق بوده ‏اند یعنی در وادی ‏های ناشناخته، جدید و ریسک ‏پذیر خوب عمل می‏ کنند و ما هر موقع در این وادی‏ ها رفتیم موفق شدیم و خوب عمل کردیم. وادی سازندگی از همان موارد است.
زمانی نسبت به این‏که بخواهیم خودمان سدی را بسازیم، همه ترس داشتند چراکه همه سدهای داخلی را خارجی‏ ها ساخته بودند، اما کرخه را فرزندان انقلاب ساختند. بچه ‏های انقلاب در اولین تجربه سدسازی بالاترین وزنه را زدند. چراکه کرخه بزرگترین سد تاریخ ایران بوده و خواهد بود و سد دیگری به اندازه کرخه در این کشور ساخته نخواهد شد. این سد را بچه ‏های ارزشی ساختند.
زمانی که حضرت آقا اواخر اسفند سال ۷۵ آمدند از سد کرخه بازدید کنند، نیروهای کارفرما که وزارت نیرو بود یک پارچه زدند که ما توانسته ‏ایم. نیروهای قرارگاه سازندگی رفتند از بازار اندیمشک و دزفول هر پارچه برزنتی بود خریدند و شعار صدمتری روی آن نوشتند که «حزب ‏الله می ‏تواند».
زمانی که حضرت آقا با بالگرد برای بازدید از پروژه آمدند، هر ۲ این شعارها را دیدند. زمانی هم که صحبت می‏ کردند با خنده فرمودند که هر ۲ شعار را دیدم یعنی به ما فهماندند گرایش شما را متوجه شدم که یکسری بچه ‏های ارزشی‏ می گویند حزب‏ الله می‏ تواند. حضرت آقا نیز فرمودند که این شعار را حفظ کنید که شعار بسیار خوبی است.
فتاح با تأکید بر این‏که هر دولتی ظرفیت نیروهای ارزشی را مغتنم بشمارد و از آن استفاده کند، سود برده و ضرر نکرده است، اظهار داشت: بنده چند ماه قبل خدمت آقای مهندس جهانگیری معاون اول دولت رسیدم و گفتم آقای‏ جهانگیری خود شما مدیری انسانی اجرایی هستید در بیرون خیلی حرف‏ها می‏ زنند و نمی‏ دانم این دولت اعتقاد دارد یا ندارد اما بیایید از این ظرفیت استفاده کنید که والله به نفع شماست.
وی افزود: بنده نگاه کلی ‏ام را می ‏گویم که نباید به این سمت برویم چراکه تازه طعم استقلال در سازندگی و مهندسی را می‏ چشیم و هیچ عاقلی مسیر صحیح خود را بر نمی ‏گردد. اگر حمایت و عنایتی شود به نظر می ‏آید این ظرفیت بزرگ عرصه سازندگی که دست قرارگاه سازندگی و نیروهای ارزشی است، در اختیار این دولت قرار می ‏گیرد و افتخارات آن‏ را تکمیل می‏ کند.
مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه با بیان این‏که بنده نمی‏ گویم وزارت نفت شرکت‏های خارجی را به کشور بازگردانده است، بلکه توصیه کلی می‏ کنم، اظهار داشت: صنعت نفت کشور تماماً از نظر پالایشگاه و غیره ۱۰۰ درصد وابسته به خارج بود. طی این مدت به تلاش دانشمندان ایرانی تا حد زیادی بومی شده است و بنده می‏ گویم این چرخه باید هم از نظر لوازم، ابزار و امکانات و هم از نظر طراحی و احداثو تکمیل، بومی‏ تر و داخلی شود.
فتاح خاطرنشان کرد: فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در اختیار نیروها حزب‏ اللهی و ارزشی قرارگاه سازندگی سپاه است که یک افتخار ملی است. حضرت آقا نیز ۲ سال قبل از آن بازدید داشتند. صنعت به این پیچیدگی در دنیا که در اختیار چند شرکت است، نیروهای ارزشی توانستند انجام دهند لذا نباید این مسیر را برگردیم.

عناصر اساسی فرهنگ جهادی‏

فرهنگ جهادی بر سه عنصر کلی و اساسی استوار است که بدون این عناصر شاکله وجودی آن از میان می‏ رود. این عناصر عبارتند از:
اول) عشق به ارزشهای مقدس اسلام ناب محمدی؛ اسلامی که به ‏زعم امام راحل «غرب و در رأس آن آمریکای جهانخوار و شرق در رأس آن شوروی جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند.(که خوشبختانه شوروی سابق چنین شد و آمریکا نیز چنین خواهد شد) اسلامی که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومین و فقرای جهان اند و دشمنان آن ملحدان و کافران و سرمایه ‏داران و پول‏ پرستان اند. اسلامی که طرفداران واقعی آن همیشه قدرتمندان بازیگر و مقدس ‏نمایان بی‏ هنرند.»
در فرهنگ جهادی، اسلام راستین اسلام ناب محمدی است و به ‏لحاظ همین ویژگی است که حضرت امام خطاب به حاملان این فرهنگ می‏ فرماید: «فرزندان عزیز جهادی ‏ام! به تنها چیزی که باید فکر کنید، به استواری پایه ‏های اسلام ناب محمدی(ص) است.»
دوم) عشق به امام و ولایت؛ در تار و پود فرهنگ جهادی، اطاعت از امام و ولایت موج می‏ زند و چنان شور و نشاطی در وجود جهادگران ایجاد می‏ کند که چون رایحه دل‏ ا نگیز جنة الماوی شیفتگانش را مجذوب خود می ‏نماید به ‏طوری که با هر فرمان او سر از پا نشناخته و چون پیروان موسای کلیم به هر بحر و بر پرخطری پا می ‏نهند. از سازندگی روستاها و سنگرسازی دفاع مقدس و بازسازی مناطق جنگ ‏زده گرفته تا خطه‏ های سیل ‏زده، زلزله ‏زده و محروم و اقصی نقاط دورافتاده، عرصه گام های مستحکم و سازنده آنان است.
به ‏راستی که تعبیر دل‏نشین «از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن» مصداق بارز چنین فرهنگی است. چنان‏که رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تصریح فرموده ‏اند که جهادگران، عاشق امامند و رگ جانشان به امام وصل است.
به‏ همین ‏علت بود که حضرت امام از همان ابتدا نماینده‏ ای از سوی خود در میان جهادگران تعیین کردند که نقش اساسی در برقراری ارتباط متقابل و استحکام و استقرار فرهنگ جهادی ایفا نموده است.
سوم) عشق به خدمتگزاری خالصانه؛ بدون‏ شک شیفتگی به اسلام ناب و ولایت، بسترساز عشق دیگری است که همان «خدمتگزاری به مردم» می‏ باشد چراکه در فرهنگ جهاد، کار نه فقط یک وظیفه صرف اداری بلکه امری مقدس و عبادی شمرده می‏ شود. در حقیقت فلسفه اجرایی همه سیاستها، طرحها، برنامه‏ ها و پروژه ‏های سازمانی در فرهنگ جهاد، خدمت خالصانه و صادقانه به مردم خصوصاً محرومان و مستمندان است. به ‏همین ‏سبب در فرهنگ جهاد، خدمت خالصانه به بندگان خدا و رفع مشکلات و مصائب آنان و تأمین نیازهای اساسی‏شان عبادت محسوب می ‏گردد.
چنان‏که کارنامه درخشان این فرهنگ حاکی از آن است که وجب به وجب نقاط دورافتاده و ناشناخته و محروم این مرز و بوم مزین به تلاش و پیکار جهادگران می‏ باشد. به‏ طوری‏که ستم‏دیدگان و خان‏ گزیده‏ ها و روستائیان عزیز هنوز خاطرات خوش آن دوران را در محافل خود زمزمه می ‏کنند.
به ‏راستی چه زیبا امام بزرگوار در آخرین پیام خود عنصر خدمتگزاری جهادگران را توصیف کرده است: «عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم، چشم دل عشاق خدمت به دین و مردم را روشن نموده است. شجاعت دلیرمردان و شیرزنان جهادی‏ مان در جهادمان علیه کفر و بیداد، زبان‏زد خاص و عام است. وسعت دامنه گذشت و ایثار مردان و زنان جهاد، جنگ و صلح، بزرگ و کوچک، فقیر و غنی این مرز و بوم را فرا گرفته است.»

بزرگترین شرکت سازندگی کشور
محمد باقر قالیباف سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم ‏الانبیا را راه انداخت و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت را بر عهده گرفت. وی به ‏عنوان فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در به ثمر رسیدن پروژه ‏های افتخارآمیزی همچون راه آهن مشهد سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه ‏های عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه که یکی از افتخارات مهندسی کشور است نقش مؤثر داشت.
پس از آن سید یحیی رحیم صفوی رئیس قرارگاه شد که در زمان او قراردادهای نفتی توسعه یافت. هم‏چنین فرماندهانی همچون محمدعلی جعفری، رستم قاسمی به‏ عنوان فرمانده، در راس قرارگاه خاتم بوده ‏اند.
قرارگاه سازندگی قائم، قرارگاه سازندگی نوح، قرارگاه سازندگی کربلا و قرارگاه سازندگی کوثر به‏ عنوان زیر مجموعه‏ های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به‏ حساب می‏ آیند.
در سال ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت‏های زیرمجموعه آن و رستم قاسمی از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدند اما قاسمی در توضیح این مسأله گفت که بنده به ‏دلیل مسؤولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در لیست تحریم این کشورها قرار گرفتم. او گفت: این‏که دشمن ما را تحریم کرده است نشانگر این است که قرارگاه خاتم ‏الانبیاء نقش خوب و مؤثری در سازندگی کشور ایفا می ‏کند. سردار سرلشکر جعفری معتقد است که این قرارگاه علی ‏رغم فشارها و تحریم های فراوان، نقشی بی ‏بدیل در کمک به دولت برای ساخت کشور داشت و این ‏را به ‏وضوح در مقطعی که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتی مانند هسته ‏ای بودیم، می‏ توان دید.

سازندگی در عرصه‏ های نفت وگاز و پتروشیمی‏
از دی‏ ماه سال ۱۳۸۶ تاکنون، قرارداد پروژه‏ های بزرگی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به این مجموعه واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برآورد می ‏شود.
در حال حاضر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶،۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبی مشارکت دارد. در حال حاضر پروژه‏ های گاز ۱۵ و ۱۶ به همت اراده جوانان متخصص قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به مرحله به ره‏برداری رسیده است و این پروژه ‏ها از یک مهندسی صددرصد ایرانی برخوردار هستند. در اوایل کار شرکت‏هایی مثل توتال، شل و هیوندای کره در کارهای قرارگاه ایجاد خلل می‏ کردند، اما امروز همه پروژه‏ ها به‏ صورت بومی به مرحله اجرا می ‏رسند.
این مجموعه تاکنون قراردادهایی هم به‏ منظور ساخت و راه ‏اندازی خطوط لوله انتقال گاز طبیعی امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبیا در حال اجراست حدود هفت هزار کیلومتر برآورد می ‏شود.
در شرایط فعلی عملیات ساخت و راه ‏اندازی فاز دوم خط لوله هفتم سراسری به طول ۲۷۰ کیلومتر، خط لوله ششم سراسری به طول ۶۰۰ کیلومتر، خط انتقال گاز ۵۶ اینچ پتاوه - پل کله به طول ۱۷۵ کیلومتر به همراه یک انشعاب ۴۰ اینچ به طول ۳۲ کیلومتر، خط لوله زمینی انتقال گاز ۵۶ اینچ در سرزمین اصلی و جزیره کیش به طول ۹۲ کیلومتر، خط انتقال گاز ۳۶ اینچ ملایر - خرم آباد به طول ۱۶۷ کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج - دیلم از مهم‏ترین طرحهای گازی این مجموعه است.
از سوی دیگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز، احداثتأسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، تأسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، تلمبه ‏خانه شهید چمران اهواز، تأسیسات آبگیر و تصفیه ‏خانه آب طرح توسعه میدان گازی کیش و ساخت انبارهای مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتی پارس جنوبی از دیگر طرحهای نفت و پتروشیمیایی در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم الانبیاست.
طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ری حدود ۶۵۰ کیلومتر بوده که با بهره ‏برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می ‏یابد.
هم‏چنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‏ های نفتی از آبادان به ری به طول تقریبی ۹۵۰ کیلومتر و با هدف انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه فرآوره ‏های نفتی وارداتی و تولیدات پالایشگاه های نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.
قرارگاه در طول بیش از دو دهه فعالیت، ۱۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه‏ های زیرساخت ریلی و جاده‏ ای، سد و شبکه ‏های آبی، خطوط انتقال آب، گاز و نفت و ساخت پالایشگاه تقدیم مردم کرده است. خطوط آب‏رسانی بیش از ۱۴ استان کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ساماندهی شده است و اکنون مشغول ارائه خدمات به هموطنان می‏ باشند و در حال حاضر نیز این قرارگاه ۲۵۰ پروژه اجرایی را باتوان مهندسی خوب و استفاده از نیروهای مجرب در دست اجرا دارد.
این قرارگاه هم‏چنین پل صدر را در طول ۲۶ ماه با بهترین سرعت و کیفیت و هم‏چنین صرفه اقتصادی تحویل کشور داد که پروژه‏ های مشابه آن بیش از شش سال به طول می‏ ا نجامد.

رسالت الگوسازی برای سازندگی کشور
به گفته فرمانده قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا، یکی از رسالت‏های این قرارگاه، الگوسازی برای ارزش‏های اسلامی و انقلابی در عرصه ‏های سازندگی با توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی است، یعنی این نیروهای سپاهی و بسیجی فقط در زمان جنگ به درد نمی‏ خورند بلکه در زمان سازندگی هم از این نیروی جوان، با اعتقاد، با فکر، با آن روحیه بسیجی که در بعضی از این پروژه ‏ها واقعا سه شیفته کار کردند.
وی در این‏ باره می‏ گوید: مثلاً سد کرخه که سه ‏شیفته بچه ‏ها کار می‏ کردند یعنی هیچ‏وقت تعطیلی نداشتند. شب‏ها پرژکتور می‏ گذاشتند به‏ صورت سه ‏شیفته، خوب این کارها با پیمانکارها اصلاً معنی نداشت و این یعنی استفاده از صرفه اقتصادی سازندگی در پروژه ‏های ملی. یعنی دولت با هیچ پیمانکاری به ارزانی قرارگاه سازندگی با دقت و استانداردهای فنی و سرعت عمل نمی‏ توانست قرارداد ببندد. مثلاً احداثلوله گازی که از همدان به کردستان می‏ رفت، این‏ را وزارت نفت با قرارگاه سازندگی ما چهارساله بسته بود. این قرارگاه سازندگی ظرف سه سال حدود ۱۶۵ کیلومتر لوله گاز را با عبور از گردنه‏ های صعب العبور مثل صلوات‏ آباد احداثکرد. وقتی‏ که این گاز به سنندج رسید و مرحوم آقای دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهور آمد آن ‏را افتتاح کرد، واقعاً برای مردم سنندج یک امیدی شد. دیگر حالا رادیوی حزب منحله دموکرات هرچه می‏ گفت که این نظام مثلاً به شما رسیدگی نمی ‏کند، دیدند گاز آمد در خانه ‏ها. یعنی پروژه‏ های چهارساله را ظرف سه سال انجام دادند. یعنی هم استانداردهای فنی را رعایت کردند، هم صرفه اقتصادی را، هم زمان را کوتاه کردند که این هم جلوه ‏ای از خدمات سپاه بعد از جنگ در بحثسازندگی بود.
امید است الگوی مدیریت جهادی به‏ عنوان یک نسخه شفابخش توسط مدیران کشور به‏ ویژه در بخش‏های اجرایی مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا شاهد جهش‏ های بیشتر در سازندگی کشور باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار