|
|
کدخبر: ۱۷۰۳۰۱

رجایی در صحن علنی مجلس:

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به بارش بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب نزولات جوی در کشور گفت: از این میان تنها ۲۰ درصد نزولات جوی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارس، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقلیمی کشورمان گفت: بارندگی در سطح کشور ما زیر ۲۵۰ میلیمتر است و ما باید کشورمان را به عنوان یک کشور گرم و خشک مدیریت کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در بحثتولید برق کارهای خوبی انجام گرفته است اما در خصوص آب ما در وزارت نیرو با مشکلات جدی مواجه هستیم. رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: مجموع نزولات جوی در داخل کشور ۴۲۰ میلیارد متر مکعب است که از این ۴۲۰ میلیارد متر مکعب تنها ۱۱۰ میلیارد متر مکعب آن استحصال می شود و بقیه آن یا به هدر می رود و یا تبخیر می شود.

رجایی گفت: از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب تنها ۷۷ درصد آن استفاده می شود که به معنای آن است از کل نزولات جوی تنها ۲۴ درصد آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به حفر بی رویه چاه های عمیق گفت: در سال ۱۳۵۲ تعداد چاه های ما ۴۰ هزار عدد بود اما این تعداد هم اکنون تا سال ۹۲ به ۷۸۰ هزار عدد رسیده است و این به معنای آن است که ما نتوانسته ایم از منابع آبی سطحی به درستی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم از عهده تامین جمعیت ۱۵۰ میلیونی در آینده بربیاییم، گفت: ما در وزارت نیرو و در سال گذشته جلسه ای با وزیر داشتیم و در آنجا بیش از ۱۲ راهکار مختلف را برای تامین آب مورد بررسی قرار دادیم که از آن جمله می توان به تصویه پساب ها و آب های شور اشاره کرد.

وی گفت: ما باید برنامه جامعی را برای استفاده از آب های سطحی تدوین کنیم. هم اکنون در بودجه نیاز به ۱۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای بحثآب است اما این سرمایه گذاری تنها به ۲ هزار میلیارد تومان محدود می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین بر استفاده صحیح از آب های مرزی تاکید کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار