|
|
کدخبر: ۱۷۱۳۸۸

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور با تشریح برنامه های دولت برای بهبود وضعیت بهداشت و سلامت جامعه و کاهش هزینه های مردم در بخش درمان، بر ضرورت تلاش دستگاه ها در جهت اصلاح فرهنگ عمومی و مشارکت برای بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم تأکید کرد.

به گزارش حوزه دولتخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز دوشنبه در نشست با وزیر، معاونان، مشاوران و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، این اقدام را آغازی برای مسابقه خدمت رسانی به ملت شریف ایران در بخش سلامت توصیف و اظهار امیدواری کرد پانزدهم اردیبهشت ۹۳ به عنوان روزی مهم در تاریخ سلامت ملت ایران ثبت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت پیش از هر اقدامی باید به ارتقای فرهنگ عمومی کمک کنیم، به برخی رفتارهای نامطلوب در مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی اشاره و خاطر نشان کرد: تا زمانی که فرهنگ حرفه ای پزشکی و سبک زندگی جامعه در حوزه بهداشت، درمان و سلامت اصلاح نشود، نمی توانیم به موفقیت و تحول در این بخش دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور افزود: اولین قدم در تحول نظام سلامت اصلاح سبک زندگی است و آموزش و پرورش و رسانه ها بویژه رسانه ملی می توانند نقش بسزایی را در جهت اصلاح فرهنگ مردم در حوزه درمان و سلامت ایفا کنند.

روحانی با بیان اینکه بخش بزرگی از بیماری هایی که امروز در در جامعه وجود دارد، به نوع و سبک زندگی مربوط می شود، گفت: بسیاری از رفتارها، بدبینی ها و بی اعتمادی ها در محیط زندگی مشکلات و فشارهای عصبی را ایجاد می کند که خود زمینه ساز بروز و تشدید بیماری های گوناگون جسمی خواهد بود.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا از فشارهای روحی و روانی که معضلات بسیاری در سلامت مردم به وجود می آورد، کاسته و آرامش را در جامعه ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت اقداماتی نظیر تشویق مردم به ورزش در جهت ارتقای سلامت جامعه گفت: نباید در موضوع نظام سلامت تنها از یک وزارتخانه انتظار داشت تا همه اقدامات را به تنهایی برعهده گیرد، بلکه برای رفع مشکلات و معضلات در این بخش باید همگان به میدان بیایند.

روحانی با تأکید بر ضرورت نظارت بر عملکردها در حوزه بهداشت و درمان و مقابله جدی با فساد در چرخه نظام سلامت افزود: توجه به سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با نظارت دقیق باید از احتمال بروز هرگونه فساد در بخش درمان و دارو جلوگیری و با آن مقابله کنیم.

وی با اشاره به تلاش دولت در جهت کاهش مشکلات مردم در بخش درمان و سلامت و رفع دغدغه ها در این حوزه اظهار داشت: احترام و کرامت به مردم، ایجاد فضای اعتماد، روحیه و نشاط و متمرکز شدن ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بیماران به گونه ای که تمامی مراحل تشخیص، درمان و ارائه دارو به بیمار در یک بیمارستان انجام شود از جمله اهدافی است که در طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت دنبال می شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان در زمینه ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی مورد نیاز در داخل کشور گفت: امروز بخش پزشکی و سلامت با پیشرفت های فراوانی که داشته از افتخارات کشور و نظام به شمار می آید.

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری ها که پیش از این لزوماً برای درمان آنها نیاز به اعزام به خارج از کشور بود، توسط پزشکان و متخصصان داخلی درمان می شود، تصریح کرد: باید امکانات خود را در جهت آموزش و تربیت متخصصین در داخل کشور توسعه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند در آینده به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شود، گفت: باید گردشگری سلامت در کشور گسترش یافته و بتوانیم خدمات پزشکی را در نقاط مختلف کشور نه تنها به مردم ایران بلکه به همه مردم منطقه ارائه دهیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به بهره مندی و تشویق خیرین و نیکوکاران در جهت بازسازی و نوسازی بیمارستان های کشور گفت: مطمئناً هیچ اقدامی بدون مشارکت مردم امکان تحقق و موفقیت نخواهد داشت.

روحانی با بیان اینکه به دنبال ایجاد دولت الکترونیک در کشور هستیم، گفت: مردم باید بتوانند به راحتی از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت و درمان استفاده کنند و در این راستا باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا همه مردم دارای کارت سلامت شوند.

وی با بیان اینکه بدون سلامت، توسعه و نشاط امکان پذیر نیست و نمی توان به مدارج عالی اهداف نظام جمهوری اسلامی دست یافت، اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور هزینه های مردم در این بخش کاهش یافته و مردم با احترامی بیشتر و در زمانی کمتر به سلامت دست پیدا کنند.

رئیس جمهور افزود: البته این اقدام بزرگی است که نباید انتظار داشت یک شبه به تمامی اهداف خود برسد اما دولت این روال را قدم به قدم ادامه می دهد تا ان شاءالله به نقطه مطلوب دست پیدا کند.

پیش از سخنان رییس جمهور، هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی از معاونین و مشاورین این وزارتخانه گزارشی از عملکرد بخش های مختلف مرتبط با بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برنامه ریزی ها در جهت ارتقای سطح سلامت و درمان مردم ارائه کردند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار