|
|
کدخبر: ۱۷۷۱۲۹

ره پیک در جمع ناظران انتخاباتی زاهدان:

خبرگزاری تسنیم: معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه قانون انتخابات با نواقصی مواجه است، افزود: تا زمانی که قانونی در کشور وجود دارد، با وجود نقائص آن، شورای نگهبان نمی تواند بر خلاف قانون عمل کند و باید تابع قانون باشد.

به گزارش گروه پارلمانیخبرگزاری تسنیمبه نقل از روابط عمومی شورای نگهبان، سیامک ره پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در جمع ناظران انتخاباتی شهر زاهدان، جمهوری اسلامی را متکی بر حضور مردم در صحنه های مختلف دانست و تصریح کرد: نمونه ای از مردمسالاری دینی، در فرآیند برگزاری و نظارت بر انتخابات دیده می شود زیرا هیئت های نظارت و ناظران و نیز هیئت های اجرایی، از متن مردم تشکیل می شوند.

وی افزود: جمعیت عظیمی که در سراسر کشور، به عنوان ناظران انتخاباتی با شورای نگهبان همکاری می کنند، فرصت، گنجینه و منبع عظیمی برای جمهوری اسلامی است که با اتکا به این گنجینه عظیم می توان ادعا کرد که کشور با نظر و آرای مردم و با اعتماد به آحاد ملت اداره می گردد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، تأکید کرد: علیرغم مشکلاتی که وجود دارد، مجموعه عظیم ناظران که از افراد مؤمن، انقلابی و با انگیزه، تشکیل شده است، ضامن انتخابات سالم و صیانت از آرا در جمهوری اسلامی هستند.

ره پیک با اشاره به هجمه های سال های گذشته علیه شورای نگهبان، گفت: کسانی که در سال های گذشته، بعد از انتخابات مشکلاتی را در کشور ایجاد کردند و ادعاهایی درباره عدم سلامت کل انتخابات مطرح کردند، یا از این مجموعه عظیم مردمی در بخش نظارت بی اطلاع بودند و یا علی رغم اطلاع، با هر انگیزه و غرضی، مقاصد دیگری را در انتخابات دنبال می کردند.

وی تصریح کرد: اما با لطف الهی ادعاهای آن ها و محیط نامناسبی که ساختند رفع شد و کشور با قدرت به مسیر خود ادامه داد. در واقع کلید و رمز عبور از آن مشکل، اتکای انتخابات به این مجموعه عظیم نظارتی بود.

**صلابت نظارت، بر مشکلاتی که مدعیان می خواستند ایجاد کنند، فائق آمد

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، ادامه داد: این مجموعه عظیم نظارتی، مجازی، فرضی، ادعا و موهوم نیست. یک مجموعه عینی و واقعی در متن مردم است. وقتی مدعیان نتوانستند این مجموعه عظیم را انکار کنند، قدرت و صلابت نظارت، بر مشکلاتی که مدعیان می خواستند ایجاد کنند، فائق آمد.

ره پیک خاطرنشان کرد: مجموعه نظارت برای ما یک نعمت است و بر همه ما لازم است که شکرگزار این نعمت باشیم و شکر این نعمت، استفاده شایسته از این مجموعه است.

وی اضافه کرد: در مقاطع مختلف انقلاب در داخل و خارج از کشور، دشمنان تهدیدها و موانعی برای نقض استقلال و اصول حاکم بر مردم سالاری ایجاد کرده اند. ۸ سال جنگ تحمیلی، موضوع هسته ای و حقوق بشر، تحریم ها نمونه هایی از این تهدیدها هستند اما مسیر انقلاب، بدون انقطاع طی شده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در مورد مسائل استان سیستان و بلوچستان، گفت: اگر کشوری بخواهد استقلال داشته باشد، خصوصا بخواهد بر اساس مبانی و معیارهای انسانی و اسلامی مسیر خودش را ادامه دهد، طبیعتاً کسانی که با این مسیر تعارض دارند، علیه کشور درگیری ایجاد می کنند؛ علت اصلی مسائل قومی مذهبی و ناامنی در منطقه نیز همین است.

ره پیک ادامه داد: آن چه حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به ما آموخته اند این است که اگر ملتی با مقاومت و تدبیر به مسیرش ادامه دهد، می تواند بر دشمنانش فائق آید که البته این مسیر سختی ها و مشکلاتی دارد که به لطف خداوند و با همت مردم و تدبیر رهبران جمهوری اسلامی این مسیر طی شده است. هر چند در مواردی کشور صدمه هایی دیده اما استقلال خودش را حفظ کرده است.

**براساس قانون اساسی، برخی از قوانین قابل بازنگری نیست

وی تصریح کرد: حفظ استقلال کشور ناشی از حضور مردم در صحنه و مبنای مردم سالاری دینی است و بخش مهمی از مردم سالاری دینی از طریق انتخاب مردم در صحنه های مختلف اعمال می گردد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان به اصلاح و بازنگری قانون اساسی در کشورهای مختلف اشاره و بیان کرد: در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها، قانون اساسی در مواردی اصلاح شده است ولی در قانون اساسی جمهوری اسلامی بعد از بازنگری، در اصل آخر آمده است که بعضی از اصول قانون اساسی قابل بازنگری نیست.

ره پیک تصریح کرد: در جمهوری اسلامی، اصولی که مربوط به اداره کشور بر اساس اتکاء به آرای عمومی است، قابل بازنگری نیست؛ یعنی اگر زمانی کسانی بخواهند چنین کاری را انجام دهند، جمهوری اسلامی دیگر جمهوری اسلامی نیست و ماهیتش تغییر می کند.

وی تأکید کرد: ماهیت و ویژگی جمهوری اسلامی این است که به آرای مردمی اتکاء می کند اما در چارچوب اسلام و ماهیت آن با کشورهایی که جمهوری ولی سکولارند، متفاوت است. از سوی دیگر با نظراتی که می گویند اسلامی باشد ولی مردم نباشند، تفاوت می کند و این همان الگوی منحصر به فرد در زمان حاضر است که از طریق نظریه حضرت امام خمینی(ره) و مبتنی بر فقه اسلامی و شیعه ایجاد شده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان به موقعیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: نکته خاصی که در این استان مطرح است، همکاری مجموعه ناظرین از اقوام، طوائف و مذاهب مختلف با یکدیگر است. این نیز الگویی استثنایی است. آن چه که می تواند انتخابات خوب را تضمین کرده و امنیت را برقرار کند، همین همکاری و هم نشینی است.

** نقش ناظرین در مراحل مختلف برگزاری انتخابات حائز اهمیت است

ره پیک اضافه کرد: وقتی که همه طوائف و مذاهب مختلف، مقاصد و اهداف مشترک داشته باشند، توان این مجموعه مضاعف شده و مجموعه به صورت خودکار امنیت انتخابات را برقرار می کند. در زمان جنگ تحمیلی نیز همه گروه ها، اقلیت های دینی برای دفاع از کشور وارد شدند. ما شهدای بسیاری از اقلیت های دینی داریم. ساخت کشور و یک ملت نیز ناشی از همین همگرایی ها است. اختلاف نظر در بخش های مختلف وجود دارد اما نقاط مشترک مهم، مورد توجه و تأکید قرار می گیرد.

وی با تأکید بر نقش مهم رهبری در هدایت جامعه، تصریح کرد: همه اعتقاد دارند که رهبری دینی عادل با بینش سیاسی و انقلابی در این فضای پیچیده بین المللی می تواند مجموعه عظیم کشوری را هدایت کند. هنگامی که ایشان به عنوان یک نقطه مشترک مورد تأکید و توجه قرار گیرند، دیگر مسائل قومی و طائفه ای امری حاشیه ای می شود و موضوع اصلی، رهبر، دین و هدف مشترک و مقاومت در برابر دشمن پایه های اتحاد یک مجموعه می شوند که ما نمونه آن را در شبکه نظارت استان سیستان و بلوچستان داریم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در مورد نقش انتخابات در مردم سالاری دینی، گفت: انتخابات بسیار مهم است و واقعا سرنوشت کشور به انتخابات ارتباط دارد. کسانی که از طریق انتخابات های مختلف اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری بر مسند قدرت قرار می گیرند کشور را با اختیارات خود به حرکت در می آورند.

ره پیک افزود: چه بسا در انتخاباتی مانند مجلس تعدادی از نمایندگان واجد شرایط در طراز جمهوری اسلامی، مسیر کشور را تغییر دهند. اگر چه همه نمایندگان در مجلس فعالیت دارند اما تعدادی از آن ها واقعا نقش تأثیرگذاری دارند و در مسائل مختلف موثر هستند. اگر تعداد این نمایندگان انقلابی و متعهد افزایش یابد تأثیرات حضور آن ها در مجلس بسیار چشم گیر خواهد بود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: اگر خدای ناکرده افراد صاحب قدرت به مسائل کشور بی توجه باشند، اتفاقات ناگواری خواهد افتاد. بنابراین نقش ناظرین در مراحل مختلف برگزاری انتخابات بسیار حائز اهمیت است. البته در برگزاری انتخاباتی خوب همه نقش دارند. دستگاه های اجرایی و بسیاری از نهادهای اجتماعی نقش مهمی دارند.

**ما امین مردم هستیم و نباید اسرار مردم را فاش کنیم

وی ادامه داد: جامعه الگو و نمونه، جامعه ای است که همه احساس مسئولیت داشته باشند و برای انتخاب از میان گزینه های خوب، خیلی خوب و عالی تلاش کنند نه این که خدای ناکرده از بین گزینه بد و بدتر مجبور به انتخاب بد شوند. همه افراد جامعه باید تلاش کنند تا افراد برجسته و صالح در معرض انتخاب قرار بگیرند و انتخابات سالم برگزار شود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تأکید کرد: البته شورای نگهبان وظیفه خاص خود را دارد و وظیفه آن این است که مطابق با قانون عمل کند. آنچه برای تک تک عوامل شورای نگهبان مهم است، معیارهاست. ما با خط، جناح و اشخاص کاری نداریم و برای ما اشخاص تفاوتی ندارند. البته ما معصوم نیستیم و ممکن است خطا و اشتباهاتی صورت بگیرد اما باید تلاش کنیم که تابع قانون باشیم.

ره پیک با بیان اینکه قانون انتخابات با نواقصی مواجه است، افزود: تا زمانی که قانونی در کشور وجود دارد، با وجود نقائص آن، شورای نگهبان نمی تواند بر خلاف قانون عمل کند و باید تابع قانون باشد.

وی تأکید کرد: سیاست های رهبری در مجموعه کلان کشور برای همه از جمله شورای نگهبان معیار است و باید در این چارچوب فعالیت کنیم؛ به علاوه شورای نگهبان، امانت دار است و باید از این امانت به خوبی حفاظت کند. اسرار مردم نیز امانتی است که شورای نگهبان در اختیار دارد و باید این امانت را حفظ نماید. ما امین مردم هستیم و نباید اسرار مردم را فاش کنیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: در مورد تأیید صلاحیت ها در جامعه مسائلی مطرح و ادعا شد که افرادی با حضور در شورای نگهبان در مورد کاندیداها نکاتی را مطرح کردند و نظر اعضای شورای نگهبان را تحت تأثیر قرار دادند، این صحبت ها به هیچ وجه صحت ندارد و از شأن شورای نگهبان به دور است. شورای نگهبان کاملا مستقل عمل کرده و خواهد کرد.

**شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را مانند انتخابات قبلی انجام داد

ره پیک در مورد نحوه برگزاری انتخابات، گفت: هنگام شمارش آراء در روز بعد از انتخابات، نمایندگان کاندیداها که در محل نهاد شورا در کنار سایر عوامل نظارتی حضور داشتند، نحوه شمارش آراء را رصد می کردند. آرای رئیس جمهور محترم فعلی تا ظهر شنبه حدود ۴۹ درصد کل آراء و در حال افزایش بود. نماینده رئیس جمهور منتخب، شاهد بودند که قرار بود اگر آرای ایشان به ۵۰ درصد نرسد انتخابات به مرحله دوم کشیده شود اما با گذشتن آرای ایشان از ۵۰ درصد کل آراء، نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص شد. صرف نظر از نتیجه، شورای نگهبان فقط وظیفه قانونی خود را مانند انتخابات قبلی انجام داد.

وی در مورد هجمه ها علیه شورای نگهبان، گفت: همیشه هجمه هایی علیه شورای نگهبان وجود داشته و اکنون نیز این موارد ادامه داد. اما هیچ کدام از این موارد در عملکرد شورای نگهبان تأثیری نخواهد داشت و این شورا به وظیفه قانونی خود که برگزاری انتخابات سالم و صیانت از آرای مردم است، عمل می کند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پایان سخنانش از خداوند متعال توفیق همگان در انجام وظایف خود را آن گونه که شایسته است، خواستار شد و اظهار کرد که برای انجام این وظایف هم از او استمداد می طلبیم. اگر ما انگیزه، نیت و هدف پاک داشته باشیم، وعده خداوند آن است که او کمک خواهد کرد و از او می خواهیم که انگیزه و نیت پاک را خودش به ما اعطاء بفرماید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار