|
|
کدخبر: ۱۷۸۲

مقام آمریکایی:

رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی در گزارش‌های خود تاکید می‌کنند که آمریکا بر فشارهای خود علیه ایران خواهد افزود و در این باره برای رفع نگرانی‌های تل‌آویو، به رژیم صهیونیستی قول داده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از کیهان، پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها حاکی از آن بود که انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ایران که خوش‌بین به تعامل و مذاکره با غرب است، موجب شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای خواهد شد اما گزارش رسانه‌های غربی برخلاف این گمانه را مورد تاکید قرار می‌دهد.


روزنامه واشنگتن‌پست در این زمینه اظهار کرد: کاخ سفید که منتظر مانده روحانی رسما آغاز به کار کند، از تمایل برای گفت‌و‌گو با دولت جدید ایران صحبت کرده، اما همچنان بر لزوم حفظ تحریم‌های اقتصادی یا در صورت امکان سخت‌تر کردن آن پافشاری دارد. این تحریم‌ها ضربه‌ای سخت بر پیکر اقتصاد ایران وارد آورده و از قضا سبب رونق گرفتن محبوبیت مردمی روحانی شده است. دور جدید تحریم‌ها هم از دوم ژوئن اجرایی شده است.


این روزنامه افزود: دولت اوباما منتظر علامت شفاف از سوی ایران در زمینه تغییر سیاست‌ها و رویکردهاست.


همزمان روزنامه هاآرتص فاش کرد: مقامات آمریکایی به اسرائیل گفته‌اند که در پی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، فشار آمریکا بر ایران کاسته نخواهد شد.


هاآرتص می‌افزاید: نتانیاهو به شدت نگران شده که غرب فریب روحانی را بخورد اما مقامات آمریکایی، نتانیاهو را آرام کرده و گفته‌اند تغییری در سیاست‌ها و مطالبات آمریکا از ایران داده نمی‌شود.


این روزنامه نوشت: آمریکا در پیام‌های تسکین‌دهنده برای آرام کردن نتانیاهو گفته است در مذاکرات آینده که ارزیابی می‌شود از سپتامبر آغاز شود، نه تنها از فشار بر ایران کم نمی‌شود، بلکه بالعکس، فشارها علیه تهران افزایش خواهد یافت.


یک مقام آمریکایی به هاآرتص گفت: با انتخاب روحانی که رویکردی دوستانه‌تر نسبت به غرب دارد، َ اسرائیلی‌ها این نگرانی را دارند که فشارهای تحریمی علیه ایران کاهش یابد. این نگرانی به حق است، اما ما به اسرائیلی‌ها گفتیم که آمریکا نه بر مبنای حرف‌ها و شعارهای روحانی بلکه بر مبنای اقدامات ایران در برنامه هسته‌ای قضاوت خواهد کرد و باید تغییری اساسی در رفتار و نگرش ایران به وجود آید.


این مقام آمریکایی اضافه کرد: در واقع ما در مذاکرات‌مان به مقامات اسرائیل گفتیم که نمی‌خواهیم فشارها به ایران را کاهش دهیم بلکه می‌خواهیم فشارها را افزایش دهیم از جمله تحریم جدید واحد پول ملی ایران که از اول ماه ژوئیه اجرایی می‌شود.


از سوی دیگر فارین‌پالیسی در گزارشی نوشت: روحانی شخصیتی میانه‌رو و عملگرا دارد. فراموش نباید کرد که او مذاکره کننده در سال ۲۰۰۴ بود و تعلیق موقت غنی‌سازی را پذیرفت. انتخاب روحانی می‌تواند خبر خوبی باشد. همان طور که رسانه‌های ایرانی اشاره کرده‌اند روحانی یکی از اعضای نظام است که هر چند تندرو نیست اما اصلاح‌طلب هم نیست. او بر خلاف خاتمی، یکی از خودی‌ها و بلندپایگان حکومت است.


فارین‌پالیسی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های کلان از جمله در زمینه هسته‌ای بر عهده رهبر عالی ایران است، نوشت: ایران اصرار دارد که حق او در زمینه برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود اما غرب قصد ندارد این حق را آشکارا به رسمیت بشناسد.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: «رابرت اینهورن» مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور عدم تکثیر و کنترل سلاح معتقد است مذاکره‌کنندگان باید نقشه راهی برای خود تعیین و براساس آن ایران باید برنامه سوخت هسته‌ای خود را محدود ساخته و براساس پادمان‌های بین‌المللی پیش ببرد.

در عوض جامعه جهانی نیز به تدریج و به صورت مرحله‌ای تحریم‌ها را کاهش دهد. این سؤال مطرح است که آیا اوباما آماده چنین قماری هست؟ حتی با آن که با اعتراضات شدید از سوی راستگراها و لابی طرفدار اسرائیل مواجه می‌شود؟ به نظر می‌رسد خیر. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا آشکارا اخیرا گفته است، موضع‌گیری نهایی ما همین است که هست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار