|
|
کدخبر: ۱۷۹۱

لاریجانی در نشست مشترک مجلس و دولت جدید:

رئیس مجلس با بیان اینکه در مسائل امنیت داخلی با موضوع پیچیده‌ای مواجه نیستیم، گفت: البته مسائل خُردی وجود دارد که باید با تدبیر در آینده به آنها پرداخت تا تبدیل به زخم‌های مزمن نشوند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه در سخنانی در نشست مشترک مجلس و مجموعه دولت جدید که در محل صحن علنی مجموعه بهارستان برگزار شد، به قرائت حدیثی پرداخت و اظهار داشت: در حدیثمعراج آمده است که خداوند به پیامبر فرمود «ای احمد، آیا می‌دانی که ثمره روزه چیست؟ پیامبر گفت: خیر، خداوند فرمود ثمره روزه کم خوردن و کم گفتن است، سپس فرمود ثمره سکوت حکمت است، ثمره حکمت، معرفت است و ثمره معرفت یقین است و هنگامی که بنده‌ای به یقین برسد، دیگر ترس سپری کردن روزگار ندارد و این مقام، مقام صاحبان رضاست».

وی افزود: ‌امید است در ماه مبارک رمضان میدان سازندگی معنوی برای همه فراهم شود، خدمت برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب و همراهانش خوش‌آمد می‌گویم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه آقای روحانی جزء رجال سیاسی مجلسی محسوب می‌شود، گفت: آقای روحانی سالها در پارلمان مسئولیت‌های مختلفی داشت از این رو امروز ایشان به اصل خویش بازگشتند.

لاریجانی ادامه داد: جناب آقای روحانی میهمان عزیزی برای ما هستند که امروز مسئولیت سنگین قوه مجریه را بر عهده گرفته است، خوشبختانه آقای روحانی سالها در مسئولیت مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی با مسائل کلان کشور از نزدیک آشنا بود، ما امیدواریم این دو وجه یعنی سابقه پارلمانی آقای روحانی و همچنین سابقه شورای عالی امنیت ملی، ‌ کمک کند تا در این شرایط حساس که مسائل کشور با پیچیدگی‌های مختلف مواجه است، بتوانید با تدبیر و اتخاذ تصمیمات عاقلانه و علمی، ‌ مسیر کشور را هموار کنید.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه مسائل کشور با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند، تصریح کرد: طبعاً نگاه جامع‌الاطراف برای اداره کشور نیاز است اما می‌توان یک ارزیابی کلی از شرایط را در این زمان کوتاه بیان کرد برای اینکه فتح بابی برای مذاکرات باشد.

لاریجانی در ادامه به بیان برخی مسائل پرداخت و یادآور شد: در مسائل امنیت داخلی با موضوع پیچیده‌ای مواجه نیستیم گرچه مسائل خردی وجود دارد که باید با تدبیر در آینده به آنها پرداخت تا تبدیل به زخم‌های مزمن نشوند، نظیر برخی از شرارت‌ها و سرقت‌های مسلحانه که آرامش روانی جامعه را به هم می‌زند و خوشبختانه هم قوه قضاییه و هم نیروهای انتظامی و امنیتی نسبت به این موضوع توجه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری وحدت و همراهی ضرورت دارد تا در مسائل بین‌المللی دارای پشتوانه قوی باشیم، یادآور شد: پس از انتخابات اخیر این زمینه بیشتر فراهم شد لذا نگهداری این روحیه وفاق در کشور اهمیت فراوانی یافته است.

وی با بیان اینکه قانون‌گرایی در نگهداری این وفاق اهمیت زیادی دارد اظهار داشت: ‌ ایجاد چتر وحدت به تمامی صاحبان آرای متکثر از طریق مشارکت دادن آنها در مسائل دارای اهمیت است؛ همچنین تقویت شعائر دینی و آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب به این امر کمک می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی تندروی‌ها، بداخلاقی‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و حتی نگه نداشتن حرمت حرم باعثتشدید اختلافات و آشفتگی شد، گفت: از این موضوع باید به عنوان ضایعه سیاسی نام برد.

رئیس مجلس بخش بعدی سخنانش را به مسائل منطقه‌ای اختصاص داد و در همین زمینه گفت: در بعد منطقه‌ای و فضای پر منازعه اخیر و دخالت نیروهای زورگو، استراتژی جمهوری اسلامی در مدد رساندن به ملت‌ها برای تحقق حقوق مردم‌سالاری در نهضت بیداری اسلامی بسیار سنجیده و حکیمانه بود؛ امروز چه در لبنان، چه در فلسطین، و چه در افغانستان، چه در عراق و چه در کشورهای انقلاب شده ظرفیت‌های بزرگ مردم‌سالاری دینی که ایجاد شد.

وی این ایجاد ظرفیت‌های بزرگ مردم‌سالاری را عاملی برای وحشت استکبار و صهیونیسم دانست و گفت: البته به همین میزان مخاطرات در منطقه وجود دارد که گاه این مخاطرات تصنعی هستند؛ نمونه آن در ایجاد جریان‌های افراطی و تروریستی و دامن زدن به اختلافات مذهبی شیعه و سنی است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه امروز این جریان‌های افراطی بلای جان مسلمانان شده‌اند، تصریح کرد: این جریانات به صورت مستمر به دنیای اسلام ضربه می‌زنند؛ گرچه حوادثاخیر مصر نگرانی‌هایی را برای مسلمانان ایجاد کرده است که خود ریشه‌های مختلفی دارد اما باید تلاش کرد تا روند دموکراسی‌خواهی در منطقه لطمه نبیند.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به کشور مصر این کشور را برای جهان اسلام و عالم عرب مهم توصیف کرد و افزود: ‌ ارتش مصر در این کشور به خاطر سوابق درخشان از افتخارات دفاعی اسلام محسوب می‌شود. به همین دلیل توقع می‌رود که ارتش مراقبت کند تا اختلافات سیاسی در این کشور به جنگ داخلی تبدیل نشود.

رئیس مجلس در بخش بعدی سخنان خود که به بعد بین‌المللی اختصاص داشت، گفت: ما امروز با رفتار موجودات بدخیم بین‌المللی مواجه‌ایم؛ در مسئله هسته‌ای رفتار کشورهای بزرگ زورگویانه است و آنها به دنبال بهانه‌جویی هستند به همین جهت گاه در مسئله‌ای همانند حقوق بشر نیز مکارانه اقداماتی را دنبال می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه ملت با استقامت به آنها نشان دادند در مسئله هسته‌ای با همه بخش‌ها هم‌صدا هستند، خطاب به روحانی تصریح کرد: در این زمینه با توجه به تجربیات جنابعالی امید است با دیپلماسی فعال از حقوق ملت دفاع و میدان‌های جدیدی برای تحرکات دیپلماتیک فراهم شود؛ طبعاً به دلیل اهمیت موضوع تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و همه بخش‌های کشور بایستی با همگرایی مددرسانی کنند.

رئیس مجلس در بخش بعدی سخنان خود در باب مسائل اقتصادی اظهار داشت: در بعد اقتصادی پیچیدگی‌های گوناگونی وجود دارد که مطمئناً بر معیشت مردم تأثیر گذاشته است؛ امروز اقتصاد کشور دچار پدیده رکود و تورم است.

لاریجانی اضافه کرد: اولاً بخشی از این مشکلات مربوط به رفتارهای ماجراجویانه و تحریم‌هاست که باید با تدابیر مناسب از آنها عبور کنیم؛ ثانیاً برای حل بخش مهمی از مشکلات باید نگاه علمی در اقتصاد حاکم شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اقتصاد در زندگی افراد ساری و جاری است، در عین حال تصریح کرد: مدیریت اقتصادی کشور علمی و به غایت تخصصی است و اصولاً توسعه عادلانه در کشور بدون یک برنامه علمی محقق نمی‌شود که در این زمینه انتظار داریم تیم اقتصادی دولت جدید به تئوری روشن علمی در این زمینه مقید باشد و در چارچوب سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی و قانون برنامه و بودجه عمل کند.

لاریجانی از ضرورت تحرک در اقتصاد کشور سخن گفت و ادامه داد: البته در کشور ما ظرفیت‌های مناسبی برای کشاورزی، صنعت و خدمات وجود دارد که متأسفانه واردات زیاد و بالفعل نمودن این استعدادها به کشور ضربه‌هایی زده است.

وی ادامه داد: شاید تحریم‌ها فرصتی برای اندیشیدن و عمل نمودن به این مهم را فراهم کرده باشد که برای مدتی برای رونق تولید ملی کشور که در چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای به آن تأکید کردند تمرکز کنیم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه تمرکز بر تولید ملی صرفاً برای مصرف داخلی نخواهد بود، اظهار داشت: بازارهای اطراف کشور ما یک موهبت برایمان محسوب می‌شود و می‌تواند جزء هدف‌های اقتصادیمان قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه ایران از نظر موقعیت ژئوپلوتیک در چهارراه استراتژیک شرق و غرب و شمال وجنوب قرار دارد، خاطرنشان کرد: موقعیت ترانزیت ایران چه از بعد راه‌آهن و چه از بعد هوایی یک موقعیت استثنایی است و اینجاست که پروژه‌های عمرانی در کشور بر اساس اولویت‌های مهمترین مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به عنوان نمونه راه‌آهن چابهار به شمال ایران که مقداری از آن باقیمانده می‌تواند مسیر ترانزیت حمل کالا از کشورهای زیادی به سوی آسیای میانه، قفقاز و آسیای مرکزی فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بیان مثال‌های دیگری در این زمینه گفت: در بهره‌گیری از ذخایر مشترک نفتی و گازی باید یک نگاه ملی وجود داشته باشد و از تفرقه در کارهای عمرانی به سود این امور صرف‌نظر کرد.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت باید با نگاه تعریف شده و عالمانه‌ای پیگیری شود، تصریح کرد: اقدامات باید باعثبهبود ضریب جینی و رونق تولید به صورت توأمان بیانجامد که این نیازمند نظریه‌ای روشن در تئوری عدالت است و طبعاً تأثیرات مستقیمی در ادامه روش کار در هدفمندی یارانه‌ها دارد.

رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که با تدوین رویکرد دقیق در این زمینه بسیاری از مشکلات نیازمندان نظیر درمان به خصوص برای بیماران صعب‌العلاج و بحثبیمه همگانی و بیمه بیکاری شکل پایداری پیدا کند تا زندگی مردم از پیش‌بینی قابل قبولی برخوردار شود.

وی بخش بعدی سخنان خود را به مباحثحوزه علم و فناوری اختصاص داد و اظهار داشت: در علم و فناوری از پیشرفت‌های خوبی به خصوص در زمینه هایتک برخوردار شده‌ایم؛ شاید مهمترین کار برای توسعه علمی و فناوری کشور به نحوی که به رونق تولید داخلی شکل سامان‌یافته‌ای بدهد ایجاد سازوکارهای مؤسسات آرندی و یا مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان است که بتواند حلقه واسط درستی بین بخش علمی کشور و صنعت فراهم کند.

لاریجانی اضافه کرد: در این زمینه برخی قوانین تدوین شده که ممکن است نیازمند تدوین قوانین مکمل باشد که در این راستا مجلس آماده همکاری با دولت، دانشگاه‌ها و صنعتگران است.

رئیس مجلس در بخش بعدی سخنانش که به مسائل اجتماعی اختصاص داشت، گفت: در مسئله اجتماعی مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد مسئله اعتیاد به مواد مخدر است؛ البته در این زمینه باید به پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی نیز که ریشه‌ در مسائل اقتصادی دارد راهکارهایی اندیشه شود تا این معضلات کاهش پیدا کنند.

لاریجانی ادامه داد: باید پذیرفت پس از انقلاب به دلیل روحیه عدالتخواهی امکانات زیربنایی زیادی به روستاها گسیل شده است اما مشکل اصلی که باعثمهاجرت شده است، چرخه معیوب اقتصاد روستاهاست که متأسفانه هنوز به آن توجه کافی نشده است.

لاریجانی با اشاره به مباحثمربوط به محیط زیست اظهار داشت: در این زمینه نارسایی‌هایی از قبل در حفظ، محیط زیست وجود داشته است و بیشتر این بخش حاشیه‌نشین توسعه بوده است که البته بایستی این حوزه از عزلت درآید.

رئیس مجلس در ادامه به پدیده ریزگردها اشاره کرد و افزود: در این زمینه و البته آلودگی هوا نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از استان ‌های کشور عملاً مشکلات جدی داریم که باعثشده سلامت مردم به خطر بیافتد؛ اقدامات انجام شده مفید بوده اما روند توسعه این پدیده نشان می‌دهد که روند افزایش این معضلات کنترل نشده است که بایستی با اقدامات سریع و همه جانبه به دنبال علاج آن باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس معتقد است با اولویت قرار دادن معیشت مردم یعنی کنترل گرانی و مسئله اشتغال باید یک حرکت همه جانبه ملی را برای ارتقای تولید فراهم کرد، گفت: ‌ در غیر این صورت ممکن است کارهای پراکنده بسیار صورت گیرد اما برآیند آن در جهت رفع مشکلات معیشتی و بالا بردن توان اقتصادی مردم نخواهد بود و معجزه‌ای از این مسیر صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس بر این اعتقاد است حضرتعالی(حسن روحانی) می‌توانید با در نظر گرفتن کابینه‌ای توانمند، با تجربه، عاقل، عالم و متعهد که در مدیران کشور کاملاً دیده شده‌اند به این حرکت ملی اقدام ورزید، تصریح کرد: در این زمینه قطعاً مجلس یاور شما و یاور همکاران شما خواهد بود و در واقع برای تحقق این حرکت ملی در دولت می‌کوشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه این جلسه بیشتر جنبه معارفه دارد، تا همکاران ما در مجلس از نزدیک با رئیس‌جمهور منتخب آشنا شوند اظهار داشت: حتماً در آینده فرصت‌هایی خواهد بود تا جلسات دیگری بین مجلس و دولت تدارک دیده شود و همگرایی فکری بین این بخش مهم کشور محقق شود.

لاریجانی در پایان خطاب به حجت‌الاسلام روحانی گفت: از اینکه دعوت ما را پذیرفتید سپاسگزاریم و در این ماه عزیز برای جنابعالی و همکارانتان آرزوی توفیق داریم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار