|
|
کدخبر: ۱۸۲۰۶۴

سخنگو وزارت خارجه در باره تعهدات اروپا در قبال برجام و ایران گفت: باید منتظر ماند، اراده اروپا در استمرار برجام اراده سیاسی جدی است.

به گزارش امیدنیوز ،

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در حاشیه نشست پیام چهل سالگی انقلاب اسلامی در آیینه دیپلماسی رسانه‌ای در جمع خبرنگاران و در پاسخ سوال باشگاه خبرنگاران در مورد گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای فرانسوی‌ خود، خاطرنشان کرد: این گفت‌وگو در ادامه تماس‌های مستمر و مکرری که بین مقامات ما و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه وجود دارد، انجام شده است.داشتن روابط خوب به معنای یکسانی همه دیدگاه ها نیست و ما می توانیم در عین داشتن روابط خوب ، در برخی مسائل هم اختلاف نطر داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برای ادامه روابط و ایجاد تفاهم بیشتر، سفرها و مذاکراتی از جانب دولتمردان انجام می شود. ایران هم همچون سایر کشورها با انجام مذاکرات و اعزام سفرا به کشورها به دنبال افزایش اشتراک ها و کاهش اختلافات است. ما همانطور که در بسیاری از زمینه ها نگاه مشترکی داریم، در برخی مسایل هم اختلاف نظر داریم و این امری طبیعی است.

قاسمی درخصوص تماس ظریف با همتای فرانسوی خود عنوان کرد:این تماس در ادامه تماس های مکرری است که از جانب جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر از جمله فرانسه وجود دارد. ما در این مذاکرات از فرصت پیش آمده برای تبیین مواضع خود استفاده می کنیم و صحبت های طرف مقابل را هم می شنویم، این عین دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت خا جه درباره بدعهدی اتحادیه اروپا به تعهداتش درخصوص ایران هم گفت: باید منتظر ماند، اراده اروپا در استمرار برجام، یک ارده سیاسی جدی باشد. این برای ما قابل درک است و انتظار داریم اروپا بتواند خلا خروج آمریکا از برجام را در حوزه اقتصادی جبران کرده و کمک کند تا طرف های برجامی ما بر تعهداتی که نسبت به جمهوری اسلامی دارند پا برجا باشند.بر همین اساس پس از خروج آمریکا مذاکرات مفصلی میان ایران و طرف‌های اروپایی جریان داشته و این مذاکرات ادامه خواهد داشت.ایران پیشنهادات متعددی را دریافت کرده است، اما هنوز این پیشنهادات از نظر ما کامل نیست، زیرا ضمانت و تعهدات عملی هنوز دیده نشده است و ما منتظر پیشنهادات نهایی هستیم که بتواند از ضمانت های لازم اجرایی و عملی برخوردار باشد. پس از دریافت پیشنهادات ، تصمیمات لازم درخصوص برجام و مذاکرات اتخاذ خواهد شد.

وی در رابطه با سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدارش با سید عباس عراقچی، عنوان کرد: ما با کشورهای مختلف اروپایی از جمله انگلیس تماس‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی داریم، همچنین با بعضی از این کشورها چنین گفت‌وگوها یی به صورت دوره‌ای و هر شش ماه یک‌بار برگزار می شود که در مورد انگلستان هم این موضوع صادق است. دور قبلی مذاکرات بین دو کشور در لندن بود و این بار دیپلمات‌های انگلیسی برای شرکت در مذاکرات به تهران آمدند.

قاسمی در رابطه بادور جدید مذاکرات تهران و لندن افزود: هیات انگلیسی مذاکرات مفصلی را با عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه داشت و طرفین پیرامون طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه بحث و گفت‌وگو کردند. در مورد مسائل دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، کنسولی هم رایزنی شد.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی که از دیگر محورهای رایزنی مقامات ایران و انگلیس بود، تصریح کرد: در مورد برجام و وظایفی که در این توافقنامه متوجه کشورهای اروپایی است هم بحث و رایزنی شد، در مجموع فکر می‌کنم از این رایزنی‌ها دستاورد خوبی حاصل شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار